Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:15

Ik woon sinds '96 niet meer in Nederland. Adviezen wat dit betreft zijn vreemd genoeg anders.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:36

Zo groot is het studentenhuis niet, dus vandaar dat ik er een op batterijen heb.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:11

Damned schreef:
Oh dus daarom heb ik zo een lelijk brandalarm op mijn kot, dat buisje is dan voor elektriciteit?
[ [url=m/hCAuQk.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jup


@Kugger: zo'n vermoeden had ik al :+

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:18

Mar goed, het ging uiteindelijk om de vraag of brandalarms af kunnen gaan door een onweersbui.
Ik vraag me eigenlijk af of mijn hypothese, dat ionisering van de atmosfeer dit zou kunnen veroorzaken klopt.
Misschien weinig ervaringen meer mee als dat type brandalarm nauwelijks meer gebruikt wordt.
Hier is onweer heel zeldzaam.

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:23

Het onweer was nog niet hier, misschien heb je daar ook wat aan. Begon pas ruim een halfuur tot een uur later. Luchtdruk en luchtvochtigheid waren beide wel hoog volgens mij.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:43

Riddershow schreef:
Ionisatiemelders zijn sinds 2002 niet meer toegestaan in Nederland. Dus de kans dat het er eentje is vrij klein en als hij het wel is zou ik hem vervangen want de gemiddelde levensduur van een melder is 10 jaar. Hij zou natuurlijk het nog prima kunnen doen, maar los daarvan zijn ionisatiemelders minder goed in het detecteren van smeulbranden en dat zijn de meest voorkomende branden in woningen.

Rookmelders detecteren smeulbranden sneller en dat is maar goed ook, want de meeste gebruikte meubelen van deze tijd geven een hoop brandbare en giftige stoffen af.

In keukens en nabij een houtkachel (en soms nabij een kleine badkamer) zou je een hittemelder (of combimelder) kunnen prefereren. Deze geeft namelijk minder loze meldingen op stoom, damp, rook uit je houtkachel ect. Maar een hitte melder komt wat later in melding als een rookmelder. Dus daar waar het niet noodzakelijk is zou ik een rookmelder toepassen. Vooral omdat rook de grootste bedreiging is bij brand, de meeste slapende mensen zijn allang gestorven door CO/rookinademing voordat de brand (het vuur dus) überhaupt bedreigend is.

In studentenhuizen (met 5 of meer kamers) is het verplicht (afhankelijk hoe de brandscheidingen lopen) om rookmelders volgens NEN2555 toe te passen in de gang en/of kamers. Dit zijn rookmelders die op het stroomnet zitten en een batterij/accu hebben. Dus heb je een rookmelder met alleen batterij zou ik toch je huisbaas aan de mouw trekken. Of, als hij niet wil luisteren, de veiligheidsregio/brandweer.

Gekke vraag, maar waar is die batterij voor nodig bij aansluiting op het lichtnet? Niet alleen voor in het geval van stroomuitval neem ik aan, want de batterij wordt ook daadwerkelijk gebruikt en leeggetrokken (wat dan weer zo'n irritante piep oplevert).

Nadeel van die melders op het lichtnet is ook dat je ze niet het zwijgen kunt opleggen door simpel de batterij te verwijderen. Op zich geen ramp, maar wel als er een hangt in de gecombineerde woonkamer/keuken-zonder-afzuigkap. Iedere keer dat er ook maar iets te hard gebakken werd, ging dat ding af, en daardoor al zijn gekoppelde vriendjes (vast ook een norm) in de rest van het huis ook.

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:57

Waarom heeft bevroren voedsel bijna geen geur meer?

hielkebro

Berichten: 2042
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:00

Hier ook een opkomende vraag:
Hoe kan het dat een baby kan poepen terwijl ze eerst alleen maar melk krijgen ?
(hetzelfde als bij puppy's ed.)

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:20

De batterij is wel degelijk voor stroomuitval, maar verouderen en raken daardoor langzaam leeg, dat doen (vrijwel?) alle accu's.

Bevroren voedsel heeft bijna geen geur meer omdat de moleculen bijna stil zijn komen te liggen. Ook de moleculen die normaal van het eten "afspringen" en bij je neus terecht komen die je dan ruikt.

Een melkgevoerd dier kan poepen omdat in melk wel droge stof zit, alleen dan met veel water. Het gebrek aan vezels zorgt ervoor dat de poep meestal vrij zacht is, hoewel ook zonder vezels de poep te hard kan worden als er te veel vocht aan onttrokken wordt. Een deel van hun poep bestaat, net als bij vast voedsel etende dieren, uit darmwandcellen. De darmwand wordt namelijk iedere paar dagen volledig vernieuwd.

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:23

_Karlijn schreef:
Waarom heeft bevroren voedsel bijna geen geur meer?

Volgens mij omdat de moleculen stil liggen. Voedsel heeft bij warmte, zoals bakken of koken, namelijk nog meer geur dan als het op kamertemperatuur is. En bij verhitten bewegen de moleculen snel.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:26

Melk is ook eten? Moedermelk zit voordevol voedingsstoffen. Baby-poep is ook nog niet zo vast omdat het de vezels mist.

@Oomens: Ik zit niet heel diep in de technische kant van de rookmelders. Maar de accu is er om het over te nemen bij stroomuitval. Ik denk dat de accu gewoon langzaam leegloopt (zoals alle batterijen) het kan ook zijn dat de accu wel heroplaadbaar is, maar uiteindelijk toch stuk gaat. Maar goed, dat is puur speculatie.

edit, zie dat Mizona het ook al geantwoord heeft.

Dat een rookmelder in de keuken wordt geplaatst is een domme projecteringsfout, want dat is vragen om afgekoppelde rookmelders. Een goede installateur zal een rookmelder zo ver mogelijk van een keuken af plaatsen zonder dat dit ten koste gaat van de detectering van de ruimte.

Soms zit er een reset knop op rookmelders. Maar dat is afhankelijk van het type. Ik heb rookmelders (die niet op het lichtnet zitten) die hebben een mooie grote resetknop zodat ik met een bezem o.i.d. zo uit kan drukken.

Anoniem

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:16

Hoe werkt een buikspreker? , nu met dat filmpje viral van meid van 12 die haar pop laat zingen etc hoe dan :') . Ze beweegt haar mond amper

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:17

Waarom heb je van die gekke spinnetjes die in MS-Dos modus bewegen? Wat zijn dat voor spinnetjes?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:19

Die weven het world wide web.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:35

Kuggur schreef:
Die weven het world wide web.

:') _/-\o_

Jolien87

Berichten: 17427
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:17

Rebecca schreef:
Hoe werkt een buikspreker? , nu met dat filmpje viral van meid van 12 die haar pop laat zingen etc hoe dan :') . Ze beweegt haar mond amper


Als ik het goed heb dan maken ze keelklanken. Maar hóe ben ik nog niet achter. :=

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:41

Waarom krijg ik zo vaak de hik na het eten en hoe kom ik er snel vanaf?
(Ze zeggen dat het komt door schrokken, maar ik schrok niet)

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:53

Wat is precies een graaf? Een soort koning? En bestaan ze deze tijd nog?

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:54

Veulen84 schreef:
Waarom krijg ik zo vaak de hik na het eten en hoe kom ik er snel vanaf?
(Ze zeggen dat het komt door schrokken, maar ik schrok niet)


Kan zijn dat je veel lucht mee naar binnen hapt tijdens het eten, bij mij werkt het heel goed om even een paar tellen (30) mn adem in te houden en dan is het weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 13:54

SavannahNx schreef:
Wat is precies een graaf? Een soort koning? En bestaan ze deze tijd nog?

Een graaf komt voort uit het oude feodale systeem, waarbij de koning een soort 'onderkoningen' had die bestuur hadden over een bepaalde regio. Vaak zat er onder de graaf per stad nóg een heel systeem. Ze waren in ieder geval in bestuur over dat stuk van het land en hadden dus ook de leiding over wat er daar gebeurde. Hoe het in andere landen zit weet ik niet, maar in Engeland zijn er nog steeds 'dukes'. Zo is prince William de duke of Essex volgens mij.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:12


SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:12

Emmaa_ schreef:
SavannahNx schreef:
Wat is precies een graaf? Een soort koning? En bestaan ze deze tijd nog?

Een graaf komt voort uit het oude feodale systeem, waarbij de koning een soort 'onderkoningen' had die bestuur hadden over een bepaalde regio. Vaak zat er onder de graaf per stad nóg een heel systeem. Ze waren in ieder geval in bestuur over dat stuk van het land en hadden dus ook de leiding over wat er daar gebeurde. Hoe het in andere landen zit weet ik niet, maar in Engeland zijn er nog steeds 'dukes'. Zo is prince William de duke of Essex volgens mij.


Oh! Interessant, maar in Nederlands dus geen graven meer?

Anoniem

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:13

Zie de reactie hierboven, blijkbaar nog wel :)) Dacht dat al het adel hier ondertussen wel afgeschaft was, maar eigenlijk ook wel logisch dat die titels stilzwijgend doorgegeven worden.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 14:14

Ik ken ook wel mensen die van adel zijn officieel... Geld is inmiddels wel een beetje op hoor. :P

Free2

Berichten: 1383
Geregistreerd: 14-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 15:04