Juridisch advies gezocht

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annelien92

Berichten: 360
Geregistreerd: 19-05-10
Woonplaats: Bergen Op Zoom

Juridisch advies gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 20:21

Hallo lieve Bokkers,

Als eerste, ik ga hier sws mee naar het juridisch loket, maar ik zou graag jullie advies willen.

3 jaar geleden is mijn vader overleden, mijn vader is een 10 jaar geleden hertrouwd in gemeenschap van goederen.

Toen mijn vader te horen kreeg dat hij terminaal was ging hij een soort ontkenningsfase in, met als resultaat dat hij, ondanks aandringen van mij en mijn broer niks op papier wilde zetten en niks wilde regelen met betrekking op zijn testament. Die periode was erg heftig voor mij en mijn broer en hebben er op dat moment niet erg bij stil gestaan.

De vrouw van mijn vader weigerde te betalen voor zijn uitvaart. Hier was immers het geld ook niet voor. Mijn broer en ik hebben dit met heel veel liefde betaald, inclusief op verzoek van mijn stiefmoeder een dubbelgraf.

Mijn vader had een koophuis, omdat hij getrouwd was in gemeenschap van goederen en er geen testament is opgesteld. Hebben mijn broer en ik gezegd dat het huis van haar was, tenzij ze het ooit wilde verkopen. Dan zou de opbrengst verdeeld worden. (lees: mijn broer en ik dus ons kindsdeel.) Mijn vader heeft niet altijd in een financiƫle crisis gezeten, het huis is volledig vrij van hypotheek.

Een week na de begrafenis sloot mijn stiefmoeder ons al buiten, de deur ging niet meer open en we waren niet meer welkom. We snapten dat ze verder wilde met haar leven, maar na een week?
Als klap op de vuurpijl had ze binnen een maand een andere man en het heeft welgeteld 6 maanden geduurd en ze was hertrouwd. Dit weegt als een blok aan mijn been.

Gister is mijn broer erachter gekomen dat het huis als te koop wordt aangeboden op Funda. Omdat er niks op papier is gezet zijn we erg benieuwd wat onze rechten zijn. Ze waren getrouwd in gemeenschao van goederen, maar komen haar rechten te vervallen op het moment dat zij hertrouwd?

Ik begrijp dat het een gevoelig onderwerp voor sommigen kan zijn, er is immers wel wat belangerijker dan geld. Maar begrijp goed, we hebben het niet over een paar honderd euro. Het huis staat voor ruim 4 ton op funda. Plus het feit dat mijn broer en ik al 15.000 voor het graf en de uitvaart hebben betaald en zij niets. Ik ben altijd heel boos geweest als mensen ruzie maken/krijgen over een erfenis, maar ik weet het niet meer.

emil01

Berichten: 754
Geregistreerd: 13-05-09

Re: Juridisch advies gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:32

Lieve TS, allereerst nog gecondoleerd met het overlijden van je vader. Wat je rechten in deze precies zijn, weet ik niet, maar ik denk dat je heel snel een advocaat/juridisch adviseur in handen moet nemen om te voorkomen dat het geld van het huis (je kindsdeel) zometeen weg is. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Dan kun je daar advies inwinnen, anders misschien bij een no cure no pay advocaat? Sterkte, maar dat je jouw kindsdeel nog moet krijgen, staat vast!

Suzanne F.

Berichten: 49335
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:37

Jullie kunnen je kindsdeel opeisen voor zover ik weet.
Dit vond ik:

Kindsdeel erfenis: de partner van mijn overleden ouder verkwist de erfenis
Ondanks dat u in principe geen recht heeft op uw erfenis totdat beide ouders overleden zijn, zijn er wel uitzonderingen mogelijk. Zo kunt u met behulp van een advocaat uw kindsdeel van de erfenis onder bewind stellen. Dit kunt u onder andere doen als u het gevoel heeft dat de partner die nog in leven is het vermogen verkwist of als de langstlevende partner hertrouwt en u wil voorkomen dat het vermogen ook eigendom van deze nieuwe partner wordt. Een andere mogelijkheid is het beroepen op wilsrechten. In dat geval eist u het eigendom van de erfenis op. De langstlevende partner behoudt dan wel het vruchtgebruik, maar uiteindelijk bent u de eigenaar van het vermogen. Daardoor kunt u voorkomen dat de erfenis wordt opgemaakt.

Wilt u dus voorkomen dat de partner van uw overleden ouder uw deel van de erfenis opmaakt? Of wilt u uw legitieme portie van de erfenis opeisen? Dan is het verstandig om contact op te nemen met een advocaat. Wij leggen u graag uit op welke wijze u aanspraak kunt maken op uw kindsdeel van de erfenis of op legitieme portie.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 03-05-17 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11
Berichten: 7156
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:38

ik zou ook asap naar een advocaat stappen
advies hier op bokt is meestal minder correct dan correct;
er staat toch behoorlij wat op het spel
sowieso heeft zij niet het recht om op eigen besluit het huis te verkopen,daar heeft ze jullie toestemming voor nodig.
Want het huis was van je papa voor ze trouwden begrijp ik?
Sowieso vraag ik me dan af of ze er ook maar enige inspraak in krijgt,daar hij kinderen heeft en de gemeenschap van goederen vaak maar start vanaf het moment van het huwelijk.

Joanne1997

Berichten: 444
Geregistreerd: 16-05-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:43

tengeltje11 schreef:
ik zou ook asap naar een advocaat stappen
advies hier op bokt is meestal minder correct dan correct;
er staat toch behoorlij wat op het spel
sowieso heeft zij niet het recht om op eigen besluit het huis te verkopen,daar heeft ze jullie toestemming voor nodig.
Want het huis was van je papa voor ze trouwden begrijp ik?
Sowieso vraag ik me dan af of ze er ook maar enige inspraak in krijgt,daar hij kinderen heeft en de gemeenschap van goederen vaak maar start vanaf het moment van het huwelijk.


voor zover ik weet heeft zij wel het recht het huis te verkopen. Omdat ze in gemeenschap van goederen getrouwd waren, is het door boedelmenging het huis van hun samen geworden.
Kinderen hebben echter wel een in de wet opgenomen wilsrecht waarmee zij het deel van de erfenis op kunnen eisen als het huis in dit geval verkocht wordt :).

FloortjeM
Berichten: 1046
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Re: Juridisch advies gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:55

Als ik je goed lees, is de nalatenschap van je vader nooit vastgesteld en verdeeld. Dat is bepaald niet verstandig. Wat jullie beoogden, was een soort vruchtgebruik voor de stiefmoeder vastleggen, maar dat is niet helemaal goed gegaan.

Je zult dus alsnog de nalatenschap moeten verdelen. Dat betekent dat je zult moeten uitzoeken wat er was op het moment van overlijden. Je stiefmoeder heeft aangifte successierecht moeten doen, dus het is wel vreemd dat dit niet geregeld is. Wat er dus moet gebeuren: je moet vaststellen welke rechten en verplichtingen er in de huwelijksgoederengemeenschap van je vader en stiefmoeder vielen op het moment van zijn overlijden. De helft van dat saldo is van haar (in verband met de gemeenschap), de andere helft moet worden verdeeld tussen (als ik het goed lees), jou, je broer en haar, ieder in gelijke delen. De overwaarde van de woning zit daar dus 'gewoon' bij. Slechts haar deel van het huis is in haar nieuwe huwelijksgoederengemeenschap gevallen, want wat je niet hebt, kan je niet inbrengen.

De wet bepaalt dat de kosten van de lijkbezorging (beetje naar woord, maar dus de kosten van de uitvaart en de begraafplaats etc, die 15.000 waar je het over hebt) op de boedel drukken. Dus die kosten gaan van het saldo van zijn vermogen af voordat je gaat verdelen. Jullie moeten daar dus de facto wel aan bijdragen, maar zij ook. En kennelijk komt er nu liquiditeit waarmee zij jullie kan betalen.

Je kan een advocaat bellen, maar ik zou zelf een goede notaris bellen om de afwikkeling van de nalatenschap goed te regelen. Ruzie maken met advocaten kan altijd nog, laat er eerst maar iemand komen die je vertelt hoe e.e.a. precies is gegaan.

Veel sterkte de komende tijd.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:06

FloortjeM schreef:
Als ik je goed lees, is de nalatenschap van je vader nooit vastgesteld en verdeeld. Dat is bepaald niet verstandig. Wat jullie beoogden, was een soort vruchtgebruik voor de stiefmoeder vastleggen, maar dat is niet helemaal goed gegaan.

Je zult dus alsnog de nalatenschap moeten verdelen. Dat betekent dat je zult moeten uitzoeken wat er was op het moment van overlijden. Je stiefmoeder heeft aangifte successierecht moeten doen, dus het is wel vreemd dat dit niet geregeld is. Wat er dus moet gebeuren: je moet vaststellen welke rechten en verplichtingen er in de huwelijksgoederengemeenschap van je vader en stiefmoeder vielen op het moment van zijn overlijden. De helft van dat saldo is van haar (in verband met de gemeenschap), de andere helft moet worden verdeeld tussen (als ik het goed lees), jou, je broer en haar, ieder in gelijke delen. De overwaarde van de woning zit daar dus 'gewoon' bij. Slechts haar deel van het huis is in haar nieuwe huwelijksgoederengemeenschap gevallen, want wat je niet hebt, kan je niet inbrengen.

De wet bepaalt dat de kosten van de lijkbezorging (beetje naar woord, maar dus de kosten van de uitvaart en de begraafplaats etc, die 15.000 waar je het over hebt) op de boedel drukken. Dus die kosten gaan van het saldo van zijn vermogen af voordat je gaat verdelen. Jullie moeten daar dus de facto wel aan bijdragen, maar zij ook. En kennelijk komt er nu liquiditeit waarmee zij jullie kan betalen.

Je kan een advocaat bellen, maar ik zou zelf een goede notaris bellen om de afwikkeling van de nalatenschap goed te regelen. Ruzie maken met advocaten kan altijd nog, laat er eerst maar iemand komen die je vertelt hoe e.e.a. precies is gegaan.

Veel sterkte de komende tijd.


volgens mij is dit niet helemaal correct.. ja er is sprake van een kindsdeel in principe.. echter als er in gemeenschap van goederen getrouwd wordt, zonder dat vruchtgebruik is vastgelegd in een testament, gaat de hele nalatenschap in feite naar de erfgenaam.. en dat is de partner.. pas als de partner overlijd erven de kinderen..

bij hertrouwen en dan in gemeenschap van goederen is dat vreselijk zuur.. want dan gaat in principe dus het geld van je vader naar iemand zonder bloedband. In principe is er zeker sprake van een kindsdeel.. maar 'feitelijk' gebeurd daar nooit wat mee.. Tenzij en zo geeft iemand het al aan, de langstlevende de boel gaat verkwisten.. Dit kan zelfs een biologische ouder zijn.. In zo'n geval kun je ervoor kiezen om het kindsdeel op te eisen, of bewindvoering te eisen waarbij het vruchtgebruik wel bij de langstlevende blijft maar het vermogen in tact gelaten dient te worden...

Kindsdeel opeisen gaat normaal gesproken erg ver en daar zul je een zwaarwegende reden voor moeten hebben.. voor de langstlevende kan dit namelijk verstrekkende gevolgen hebben, hij/zij kan letterlijk een eigen huis verliezen omdat de kinderen moeten worden uitgekocht.. het resterende vermogen is dan vaak dan tekort om iets terug te kopen, of op dezelfde voet te huren.

In geval van TS zou ik toch die route overwegen.. er is geen sprake van bloedband, ze heeft jullie zelf vervreemd.. en ze lijkt de nalatenschap inclusief kindsdeel te consumeren.