Paard verkocht, en dan..?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aranel
Berichten: 20200
Geregistreerd: 09-08-06

Paard verkocht, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 13:30

Val je in een zwart gat?
Houdt het leven op?
Lig je alleen nog maar in bed?

Even zonder gekheid, na ruim 14 jaar eigen paarden gehad te hebben, ben ik over een paar weken paardloos. Mijn ruin is verkocht naar Amerika en ik ga er geen paard voor terug kopen. Ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan wat mijn beslissing betreft, ik zat al maanden te tobben en had niet zoveel plezier meer in het rijden. Ik had hem niet eens te koop staan maar een kennis van mij bemiddelt in Friezen en een klant van haar wilde het bedrag geven waar ik dus dacht er niet voor te krijgen.

Anyway, ik heb dus altijd paarden gehad en ben een beetje bang dat ik straks in een gat val qua tijd die ik over ga houden. Ik werk 28 uur per week dus mezelf fulltime in mijn werk storten zit er ook niet echt in. Verdere hobby's heb ik niet, ik doe bodypump op zaterdag maar daar houdt het bij op.

En toen dacht ik, er zijn vast wel bokkers die in zo'n zelfde situatie gezeten hebben en mij willen vertellen wat ze deden met alle extra tijd :))
Laatst bijgewerkt door Aranel op 10-01-17 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: Paard verkocht, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:31

heb het ook gehad, nu wel weer terug in de paarden wereld, maar ik zou zeggen pak een nieuwe hobby op. leer nieuwe dingen, ga wat dingen uit proberen :)

BenaLaars
Berichten: 1362
Geregistreerd: 14-10-10
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:33

ja hier ook van dagelijks uren op stal naar inmiddels 1,5 jaar geen paard aangeraakt. Heeft me veel rust gegeven om eerlijk te zijn. De afstand heeft me ook anders naar de paardensport doen kijken.

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:36

Ik heb mijn paard verkocht, en heb nu aan huis een aantal Welsh A ponies. Helemaal paardloos ging het niet worden, maar door allerlei factoren was de factor rijden steeds minder van belang. Dus vandaar die beslissing; ik krijg nu op jaarbasis 1 of meerdere veulentjes en geniet er op die manier nog steeds van (hengsten uitzoeken, aftellen, veulenperiode etc). En daarnaast hoef je niet zo nauw te kijken als je niet aan rijden toekomt :+
Laatst bijgewerkt door Caesar op 10-01-17 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MyrtheJ

Berichten: 3972
Geregistreerd: 16-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:37

Je hebt straks best wel een aantal uren per dag over. Ik heb het wel als 'rust' ervaren, gewoon eens sociale afspraken te maken zonder ook nog op de klok te moeten kijken omdat je nog naar stal moet. Maar ik verveel me ook regelmatig omdat ik weinig andere hobby's heb :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:40

Ondanks dat jonge man nog niet verkocht is maar een heel eind verderop staat volledig verzorgt. Hier geen zwart gat. Na overlijden van oude tinker in november heb ik het nog geen moment gemist. Tijd zit zo weer vol, terwijl ik door wao volledig thuis zit. vraag me nu zelfs af hoe ik al die jaren de tijd heb gehad nagenoeg dagelijks erheen te gaan voor lang. terwijl ik nagenoeg continue vanaf mijn 4 e eigen ponys heb gehad. Dus bijna 44 jaar de zorg heb gehad mis ik het nu dus tot mijn grote verbazing niet.

Wel meer energie voor dingen, en idd de rust het niet meer moeten is best lekker. Met die harde vorst niet erhene moeten meerdere keren om te zorgen dat drinkwater ontdooit is.
Laatst bijgewerkt door karuna op 10-01-17 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:41

Ik heb mijn paard op pensioen gezet toen hij ziek werd en zat toen toevallig ook in een druk moment van mijn leven (net fulltime gaan werken, stalling best een eind uit de buurt). Voor mij voelde het in het begin dan ook echt als een verademing. Na een tijdje kwam mijn "zwarte gat" en begon ik me te vervelen.
Ondertussen ben ik een paar jaar verder, ik sport nu weer 3x pw en geniet oprecht van enkele dagen in de week op de bank 's avonds samen een filmpje kijken. Vervelen doe ik eigenlijk nooit. Soms mis ik het wel eens en denk ik aan een verzorgpaard, maar die momenten zijn vrij zeldzaam ondertussen ;)

Veronica2
Berichten: 2662
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 13:47

Om je zwarte gat op te vullen kun je dus juist lekker elke avond thuis op de bank gaan zitten, dat schijnt ook superleuk te zijn! Je kunt wat vaker naar de bioscoop, de kroeg, theater en dergelijke dingen. Je kan (meer) sparen!! En dan van je spaargeld op vakantie, dat doen heel veel mensen. Je kan ook je nieuw gespaarde geld uitgeven aan iets duurs, nieuwe keuken of een nieuwe auto of zelfs een superdeluxe electrische fiets. Je kan gaan winkelen en uitgebreid gaan lunchen, eventueel gecombineerd in een korte vakantie of citytrip. Maar op een gegeven moment dan heb je alle films wel gezien, genoeg drankjes gedronken en winkels gezien en dan, dan ga je op internet geheel per ongeluk toch wat advertenties bekijken. Je moet toch weten wat er te koop is, niet waar??

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:02

Ik ben een aantal jaar paardloos geweest, maar was in die tijd bezig met mijn masteropleiding en ik leerde net mijn vriend kennen toen. Daarnaast sportte ik veel en was ik veel tijd kwijt aan heen en weer reizen tussen huis, vriend, stage, universiteit etc etc. Toen ik afgestudeerd was en ging werken had ik wel echt te veel tijd omhanden en ben ik voor 3 dagen per week op zoek gegaan naar een bijrijdpaard. Dit heb ik eigenlijk volgehouden tot de aanschaf van mijn huidige fjord... Ik ga het te veel missen en heb daadwerkelijk te veel tijd dan. Ik kan gewoon niet 's avonds op de bank zitten, dan slaap ik gelijk slecht en ik heb nog geen goede vervanger gevonden.

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:02

Is er niks wat je altijd nog eens wilde doen, maar waar je nooit aan toe kwam? Van dat ene boek lezen tot een weekendje naar die stad, of gewoon een hele dag lekker binnen blijven, nu je niet meer naar je paard hoeft. Dat soort dingen zou ik eerst eens gaan doen. En wie weet rolt daar dan vanzelf een nieuwe hobby uit voort :).

MarjanB

Berichten: 16449
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:06

Hmm nou bij mij geen gat, haha ik snap nu nog steeds niet hoe ik het eerder deed met paard. Maar ik werk wel fulltime dus heb overdag al geen tijd voor andere zaken zoals huis, boodschappen en afspraken.

Heb wel als nieuwe hobby fotograferen :) dat geeft me veel energie

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:17

Mijn verzorgpaard is in augustus ingeslagen (na 11 jaar bijrijder te zijn geweest), dit was dus niet mijn keus uiteraard, maar hier ook best wel een zwart gat.
Ik mis de paarden enorm, maar heb sinds augustus geen paard meer aangeraakt of überhaupt in de buurt geweest.

PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:18

Ik ben ook met paarden gestopt nadat ik van mijn vader naar mijn moeder verhuisde. Het paard was van mij en kon niet verplaatst worden. Elke avond 3 uur met het OV om er nog wel heen te gaan was echt teveel naast het dagelijkse reisje van 4 uur wat ik al maakte om naar de hogeschool te gaan. Eerst was het super leuk. Lekker veel naar feestjes, niks doen, afspreken met vriendinnen etc. Maar later val je echt in een gat.
Nu woon ik op kamers en vul ik de tijd op met dingen voor school doen, meer werken en een studentenvereniging. Zodra ik klaar ben met de opleiding wil ik heel graag weer hobbymatig terug de paarden in, want ik mis het onwijs.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:18

Nee hoor, geen zwart gat... Ineens weer tijd voor andere dingen, geen verplichtingen...

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Paard verkocht, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:26

Hier niet helemaal paardloos, maar wel drastisch geminderd. Van 9 naar 1 (en 1 in de opfok). En ik ben ook nog gezegend met een verzorger en paar dagen in de week.

Voor mij was het wel wennen dat ik ineens tijd over had en zelfs af en toe een avond vrij. Maar het geeft vooral rust en meer ruimte voor mezelf en om ook wat sociale dingen te hebben buiten paard om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:27

Ik heb nooit eigen paarden gehad maar mijn laatste jaren in de paardenwereld wel een bijrijdpaard gehad waar ik erg veel tijd bij doorbracht. Toen ik stopte gaf het me eigenlijk echt rust. Ik studeerde en stoppen betekende dat ik naast mijn studie tijd had voor meer uren bij mijn bijbaantje en dat ik ook eens een dag op de bank kon hangen.

Misschien meer gaan sporten? Dat valt natuurlijk wel weg als je stopt met paardrijden dus dan kan 2 keer per week een andere sport best lekker zijn.

Edit: Ik moet zeggen dat ik het soms wel mis om met paarden bezig te zijn en altijd wel de Bokt-markt afstruin naar een paard waar ik wat mee kan dollen. Rijden heb ik niet per se drang naar (moeten ook eerst een paar kilo's vanaf en alleen met een paard dat ik vertrouw) maar gewoon het bezig zijn op stal vond ik altijd heel fijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-01-17 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Karma

Berichten: 1875
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:28

Dappere keuze eigenlijk!

Ik heb al een aantal jaren meerdere paarden, 3 of 4 stuks. De samenstelling wisselt wel eens en thuis heb ik nu 2 rijpaarden staan. Mijn jaarling is uit logeren.
Mijn vriend heeft ook 2 paarden en dan hebben we nog wat pony's.

Eigenlijk heb ik besloten dat er toch maar 1 of 2 weg moeten, van mijn veestapel en van mijn vriend gaat er sowieso 1 weg.
Al onze paarden zijn óf nog niet bereden óf aan het revalideren óf er zit anderzijds veel werk in,
Het breekt me soms op, 4 paarden aan huis (het waren er eerst nog meer ;( ) en ik dacht dat ik na al die jaren misschien mij eens moet gaan focussen op eentje ipv meerdere.
Maar mijn 2 paardjes zijn wel ontzettend leuk en lief en dan heb ik mijn jaarling nog... welke moet dan weg? |o

Ik kan ook moeilijk kiezen want ze zijn geen van allen in een top-conditie, plus emotioneel vind ik die keuze moeilijk. Ik merk dat mijn vriend er stiekem ook moeite mee heeft. Hij redeneert zo: zolang we het kunnen betalen moet het kunnen. Maar we staan elke avond minstens een uur te mesten, voeren, water brengen kortom: zorgen voor paarden ipv rijden of trainen en zo duurt het nog langer om de paarden in conditie te houden.
Mijn vriend is ook vaak moe in de avond en wil dan ook wel van een aantal paarden af, maar dan zegt hij meestal: 'ach, als het zomer is, dan lukt het wel weer'.
Toch weten we dat als we minderen qua paarden, we dan tijd over hebben voor andere dingen. Maar het komt er ook niet van!

Dus ik zit heel erg in dubio. Het lijkt me stiekem vaak fijn om helemaal geen paard meer te hebben, maar anderzijds kan ik er ook niet zonder. Of gewoon 1 rijpaard. Kun je je daar op richting ipv verdelen.

Als ik lees dat iemand voor zoiets kiest, vind ik dat heel knap en dapper! Het zou na verloop van tijd toch weer gaan kriebelen denk ik O:)

Faringo
Berichten: 8217
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:31

Paard in augustus 2015 verkocht om financiele redenen. Er is een enorme druk van m´n schouders gevallen en kan weer dingen doen die voorheen niet meer konden. Vriendschappen zijn weer hersteld maar ook gebleven. Kan weer op vakantie. Ga op zijn tijd nog wel eens paardrijden ergens op een mooie locatie in Nederland maar heb voor mezelf momenteel even geen behoefte aan de verplichting. De bedoeling is om vanaf deze week ook weer 2x in de week naar de sportschool te gaan.
M´n paardje kan ik zien wanneer ik wil want die heeft een superbaasje gekregen.

Nee van een zwart gat was bij mij geen sprake....maar wennen moest ik wel.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23442
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Paard verkocht, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:32

Tijd voor een heleboel andere leuke dingen en ook geld om dat te doen!

xSCWx
Berichten: 7060
Geregistreerd: 21-02-07

Re: Paard verkocht, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:39

Toen ik mijn pony had verkocht viel er een last van mijn schouders. Niet meer de zorgen, niet meer het moeten. Tijd en geld over. Inderdaad wel raar dat je zoveel tijd over hebt, maar ik ben meer gaan lopen met de honden dus geen moment dat zwarte gat gehad.

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Paard verkocht, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:52

En anders neem je een bijrijdpaard als je het gaat missen.
Als de mijne doodgaat komt er ook geen nieuwe. Ik zal het zeker missen, maar vind dan wel een verzorgpaard denk ik dan maar.
Je kunt ook gaan duiken, dat is ook een tijd en geldverslindende hobby, maar erg leuk :D Of ga reizen.

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Paard verkocht, en dan..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:56

Sociale contacten weer aanhalen,misschien vrijwilligerswerk op een vast moment in de week.
Noem maar op zoveel leuke dingen om die extra tijd mee in te vullen.

Johanna01

Berichten: 651
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:59

Pipodipo schreef:
Om je zwarte gat op te vullen kun je dus juist lekker elke avond thuis op de bank gaan zitten, dat schijnt ook superleuk te zijn! Je kunt wat vaker naar de bioscoop, de kroeg, theater en dergelijke dingen. Je kan (meer) sparen!! En dan van je spaargeld op vakantie, dat doen heel veel mensen. Je kan ook je nieuw gespaarde geld uitgeven aan iets duurs, nieuwe keuken of een nieuwe auto of zelfs een superdeluxe electrische fiets. Je kan gaan winkelen en uitgebreid gaan lunchen, eventueel gecombineerd in een korte vakantie of citytrip. Maar op een gegeven moment dan heb je alle films wel gezien, genoeg drankjes gedronken en winkels gezien en dan, dan ga je op internet geheel per ongeluk toch wat advertenties bekijken. Je moet toch weten wat er te koop is, niet waar??


_/-\o_

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:01

ik hen 1.5 jaar zonder paard gezeten en dat zal over een jaar weer zo zijn voor een jaar of 3 (veulen in de opfok).
ik merkte dat een heleboel vriendschappen geen vrienden bleken te zijn als je niet regelmatig op stal was.
Verder ging ik meer handwerken, in huis kon ik ook veel makkeljker de klusjes doen.
Dat soort dingen ben ik ook van plan om te gaan doen weer

Faringo
Berichten: 8217
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 15:32

Silly1972 schreef:
ik hen 1.5 jaar zonder paard gezeten en dat zal over een jaar weer zo zijn voor een jaar of 3 (veulen in de opfok).
ik merkte dat een heleboel vriendschappen geen vrienden bleken te zijn als je niet regelmatig op stal was.
Verder ging ik meer handwerken, in huis kon ik ook veel makkeljker de klusjes doen.
Dat soort dingen ben ik ook van plan om te gaan doen weer


En met mij leuke dingen doen :P :+ :D