Ik voel mij ouder dan dat ik ben..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Ik voel mij ouder dan dat ik ben..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 19:12

Ik zat lang te twijfelen om dit zo op internet te zetten, maat doe het toch maar..
Ik ben nu 16 jaar oud, maar voel mij wel een 18-20 jarige. Ik had afgelopen jaren op de middelbare school totaal geen aansluiting met de mensen uit mijn klas. Hoe zij bezig waren met het ontdekken van roken en drinken, was ik mij al aan het verdiepen in auto's en huizen etc.
Sinds dit schooljaar zit ik op het MBO en ben ik de jongste in de klas. Al mijn klasgenoten zijn rond de 20, en hier heb ik juist aansluiting met iedereen. Verstandige volwassen mensen. Niet meer dat kinderachtige gedoe.
Alleen nu iedereen in mijn omgeving op zichzelf woont, merk ik dat ik daar zelf ook steeds meer behoefte aan heb.. Mijn ouders hadden dit al lang door en hebben voor mij een plekje in de garage gemaakt. Een geïsoleerde kamer met tv, bedbank, badkamer met douch etc.
Ook vind ik mijn leeftijd ontzettend vervelend omdat ik met veel dingen niet mee kan komen. We gaan vaak met z'n allen op stap, of op een terras een drankje doen, maar ik ben 16, dus kom vaak niet mee. Als ik mee ga voel ik me een ontzettend blok aan hun been omdat ik bijna niet naar binnen kom ivm mijn leeftijd (en geen behoefte heb aan gesjoemel met nep legitimatie) dus blijf vaak maar thuis, hoe jammer ik dat ook vind.
Mijn vriend is 19 en heeft zijn eigen auto. We doen in principe heel veel zelfstandig. We kopen een groot deel van onze boodschappen zelf in, en richten het huisje in de schuur zelf in enzo, maar nog voel ik me soms niet compleet.. Het ligt trouwens totaal niet aan mijn ouders. Ik kan het ontzettend goed met ze vinden, en kan altijd alles kwijt.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik merk, nu ik op het MBO zit, mij steeds meer erger aan mijn leeftijd..
Zijn er meer mensen die dit herkennen? Zijn er tips? Hoe kan ik hier mee omgaan?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Ik voel mij ouder dan dat ik ben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:15

Volgens mij hebben alle 16- jarigen dat gevoel :Y) dat kenmerkt die leeftijd en hoort erbij ;)

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:16

Had ik ook;
Maar nu ik ouder ben (lees: 44 jaar) en ik kijk terug op die tijd weet ik nu dat ik echt (veel) minder volwassen was dan dat ik toen dacht dat ik was.

Mijn dochter (nu 15) heeft dat gevoel ook.
Maar het is echt (in mijn ogen) nog een meisje :D

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:18

verootjoo schreef:
Volgens mij hebben alle 16- jarigen dat gevoel :Y) dat kenmerkt die leeftijd en hoort erbij ;)


Hier ben ik het wel een beetje mee eens ja,.
Iedereen krijgt rond die periode de drang om volwassen te zijn en zelfstandig(er) te worden, loskomen van je ouders. Dat is heel normaal.
Fijn dat ze je die mogelijkheid bieden op deze manier, top!

Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 19:20

verootjoo schreef:
Volgens mij hebben alle 16- jarigen dat gevoel :Y) dat kenmerkt die leeftijd en hoort erbij ;)

Maar als ik mijzelf vergelijk met anderen van mijn leeftijd, ben ik compleet anders. Als ik mijzelf vergelijk met de mensen uit mijn opleiding, lijk ik daar veel meer op.
Ik doe de opleiding sociaal cultureel werk en leer op dit moment met name veel over de ontwikkeling van de mens. Ook als ik hier over aan het leren ben merk ik dat ikzelf veel meer overeen kom met de adolescent (rond de 20 dus) dan met een 16-jarige puber. Deze trekjes ben ik al jaren gepasseerd..

Juliette61
Berichten: 1474
Geregistreerd: 29-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:21

Ik ben het niet helemaal met de bovenstaande reacties eens, om eerlijk te zijn. Zelf ben ik ook zestien, en ik heb helemaal niet het idee dat ik al volwassen ben, lang niet zelfs. Op mezelf wonen hoeft van mij niet, huisjes inrichten zou ik het overzicht niet voor hebben.
Natuurlijk is TS niet altijd volwassen, maar het kan best dat ze verder is dan mensen zoals ik. Iedereen groeit anders op, sommige snel, zoals TS, en sommige langzaam, zoals ik :')
Fijn dat je nu aansluiting hebt, en je ouders zo goed omgaan met je :j

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:21

Ik was ook heel jong volwassen door omstandigheden. Een troost je word vanzelf ouder.
Waarom zou je niet mee kunnen als je geen alcohol drinkt?
Maar een ding geef ik je mee, geniet ook van het kind zijn! Ik heb door omstandigheden dat niet echt kunnen zijn en nu vind ik dat echt jammer.

Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 19:27

kohtje schreef:
Ik was ook heel jong volwassen door omstandigheden. Een troost je word vanzelf ouder.
Waarom zou je niet mee kunnen als je geen alcohol drinkt?
Maar een ding geef ik je mee, geniet ook van het kind zijn! Ik heb door omstandigheden dat niet echt kunnen zijn en nu vind ik dat echt jammer.


De alcohol is geen probleem, maar ik kom met mijn leeftijd de clubs en kroegjes niet in..

Mijn moeder had vroeger precies hetzelfde, en woonde op haar 17e ook al op zichzelf. Vandaar dat ze mij zo goed begrijpt. :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Ik voel mij ouder dan dat ik ben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:31

Ik werd door volwassenen ook bestempeld als jong volwassen en altijd wijs voor mijn leeftijd. Niets erg aan toch? Mijn vrienden waren ook ouder.

Inmiddels vind ik het helemaal veranderd en net omgekeerd. Ik ben het grootste kind. Inzichten krijg ik pas als anderen ze allang hebben en ik ben steevast bij de oudste van mijn vriendjes :)

ItsMe2
Berichten: 3831
Geregistreerd: 02-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:34

Het hoort vaak inderdaad bij de leeftijd.. maar echt niet altijd.
TS, wat jij nu hebt, je mentaal ouder voelen dan dat je daadwerkelijk bent, herken ik al sinds ik een jaar of 12 was.
Nu heb ik alleen maar oudere broers/zussen dus ik zat ook veel bij ouderen. Op dit moment ben ik 26, maar nog steeds heb ik meer aansluiting bij mensen die minimaal 3 jaar ouder zijn dan mij.

Op jouw leeftijd kan het soms erg lastig zijn/voelen. Maar als het échte vrienden zijn, accepteren ze jou, dus ook jouw leeftijd. Ik was 15 toen ik in de plaatselijke disco, waar je 16 moest zijn, binnen liep. De bewakers wisten heel goed dat ik nog geen 16 was.. maar wisten wel dat ik mij netjes aan de regels hield van geen alcohol drinken. Uiteraard kwam dit doordat ik er een aantal persoonlijk ken(de).

Je kan je vrienden ook thuis uitnodigen voor een gezellige avond toch? En willen zij nog verder stappen, dan een middenweg zoeken. De ene keer ga je mee naar iets waar jij ook heen kan/mag, de andere keer niet.
Nog even door de zure appel bijten en dan kan jij ook volop genieten!

Wel super fijn dat je zo goed met.je ouders kan!

_KiMbErLeY_

Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 19:35

Ik lees dat je de opleiding SCW doet... heb ik ook gedaan, niet echt een goede opleiding, maar wat je er wel leert is zelf reflectie. Naar jezelf kijken, heden en verleden!

Dus absoluut niet raar dat je je bewuster bent van jezelf!

En tja... wat kun je eraan doen? Niet veel, je kunt blijven balen maar ouder wordt je niet. Leef je eigen leven, maakt niet uit hoe oud je bent. Vooral zo door blijven gaan, word je niet slechter van! :))

Eline_S_S

Berichten: 3524
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Ik voel mij ouder dan dat ik ben..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 19:42

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben! Een keer een avondje bij iemand thuis doen we ook wel eens, maar dit is bijna altijd uit mijn initiatief. Ik merk dat de meesten veel liever de kroeg in gaan of lekker gaan stappen, maar omdat ze inderdaad aan mij denken, gaan we maar bij iemand thuis zitten. Dan voel ik mij ook snel vervelend..

@kimberley, dat verschilt dan denk ik per school? Onze SCW opleiding is juist een ontzettend goede (vind ik dan :D). En inderdaad veel zelfreflectie.

Duhelo

Berichten: 28548
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Ik voel mij ouder dan dat ik ben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 14:45

mws -> Lzp

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:38

Brainless schreef:
Had ik ook;
Maar nu ik ouder ben (lees: 44 jaar) en ik kijk terug op die tijd weet ik nu dat ik echt (veel) minder volwassen was dan dat ik toen dacht dat ik was.

Mijn dochter (nu 15) heeft dat gevoel ook.
Maar het is echt (in mijn ogen) nog een meisje :D


Hier hetzelfde. Ik voelde mezelf ook veel ouder toen ik 15 was. Ik voelde me al heel volwassen. Nu ben ik 35 en wat was ik toen een naief kuiken zeg.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:06

Herkenbaar hoor TS, ik heb mij ook altijd ouder gevoeld dan dat ik werkelijk ben, en nogsteeds. Nu moet ik zeggen dat ik mijn aansluiting zelfs nog niet vond op een normale mbo school :+
Toen ik 18 werd ben ik dan ook vrijwel gelijk naar mbo volwassenonderwijs gegaan zodat ik iniedergeval niet bij mensen zat die jonger dan 18 waren. Ga nu met mijn 19 jaar eigenlijk alleen maar met mensen van 25+ om en sommige vrienden zijn zelf rond de 40, hier kan ik gewoon veel gezelliger mee praten en hier vind ik dan ook meestal de aansluiting wel bij.
Je hebt het helaas te doen met je werkelijke leeftijd en niet hoe je je voelt, denk dat je iniedegergeval al heel blij mag zijn dat je vrienden hebt die ouder zijn, ook al kan je nog niet met alles mee, zo te horen houden ze wel rekening met je :j Toen ik 16 was en nog op de middelbare zat had ik dat totaal niet, en geloof me, dan voel je je pas echt alleen tussen wat voor jou voelt als een groep kleuters :Y)
Gewoon nog even geduld hebben, je word nooit jonger, en er komt vanzelf een dag dat alles op zijn pootjes valt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:11

Ik had dat ook, kon domweg niet goed overweg met leeftijdsgenoten, al ging ik ook niet echt veel stappen. Ben vrij vroeg voor toen op kamers gegaan ivm opleiding was net achttien. Is me heel goed bevallen trouwens.

En nu ben op twee jaar na vijftig en ben een echt kind eerder :D . Onbevangen, speels, pretparken, festivals, speeltuin, sleeen, zandkastelen maken en kan nu juist veel beter overweg met mensen die jonger zijn. Veel van mijn leeftijd zijn al ingekakt en stoffig geworden en de muzieksmaak zit inmiddels kilometers uit elkaar. Ben oa een house en rap fan :P .

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:16

Ik voelde me toen ook al veel ouder.
Nu terug kijkend klopte dat ook gewoon.
Maar ik had toen al meer mee gemaakt dan vele nu met 40 of 50 nog steeds niet mee hebben gemaakt.
Gelukkig kwam ik toen een vriend tegen in ongeveer het zelfde schuitje, maar een jaar ouder dan dat ik toen was.
En wij begrepen elkaar. We zijn nu heel wat jaren later nog steeds samen. <3

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Ik voel mij ouder dan dat ik ben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:48

Ik heb dit ook een soort van gehad maar dat is omdat ik op die leeftijd te maken had met wekelijkse ziekenhuisbezoeken en het begin van mijn chronische ziekte en de acceptatie ervan. Dan wordt je ineens heel snel 'volwassen' (en ook nog de thuissituatie erbij..).
De hele uitgaansperiode heb ik wel ingehaald op mijn 18e en 19e en toen ook veel vrienden gemaakt die ik op mijn 16e niet had. Woonde toen nog thuis en was ook meer een 16 jarige die alleen met eten thuis was en verder het hele weekend in de kroeg zat :')

Toen ik mijn vriend leerde kennen werd het na een jaar ook wat serieuzer en zeker met een hbo-opleiding en samenwonen is er minder energie en tijd om uit te gaan en zijn we ineens serieuze dingen aan het doen >;) met af en toe wat gekkigheid *\%/*

Ik vond het vroeger altijd heel erg spijtig dat ik zo snel volwassen moest worden en niet uit kon enzo en ik was bang dat het nooit meer kwam. Maar uiteindelijk toch goed gekomen en blij dat ik ook even de losgeslagen tienerperiode heb gehad :') Wel iets later dan mijn vrienden dan..
Maar ergens denk ik dat je het wel 'nodig' hebt in je reis naar volwassenheid. Want je maakt veel mee en ontmoet veel mensen waar je weer mooie dingen van kan leren :)) (of je leert van hun stomheid :') )

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Re: Ik voel mij ouder dan dat ik ben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:54

Ik ben ook altijd geestelijk ouder geweest, maar heb wel gewoon genoeg humor en ben af en toe best een gekke doos :) eigenlijk heb ik er nooit problemen mee gehad dat ik volwassener was dan de rest en zocht gewoon vrienden uit die dezelfde interesses hebben :j laat je niet beperken door zoiets kleins, dat uitgaansleven komt nog wel en dan heb je nog tijd genoeg.

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Ik voel mij ouder dan dat ik ben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:17

Ik had dat ook. Ik had een vriendje die een paar jaar ouder was en al op zichzelf woonde en een vaste baan had. Terwijl mijn vriendinnen 16 jarige dingen deden, stond ik de was te doen en andere 'volwassen' dingen. Achteraf heb ik mijn jeugdjaren en de puberteit onwijs gemist en was ik heel naïef te denken dat ik voor was op anderen. 16 zijn is heerlijk. Je mag nog lekker kinderachtig doen en hoeft nog geen verantwoordelijkheid af te leggen. Zo lang mogelijk van geniets zou ik zeggen

Ayasha
Blogger

Berichten: 57938
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:21

Goof schreef:
verootjoo schreef:
Volgens mij hebben alle 16- jarigen dat gevoel :Y) dat kenmerkt die leeftijd en hoort erbij ;)


Hier ben ik het wel een beetje mee eens ja,.
Iedereen krijgt rond die periode de drang om volwassen te zijn en zelfstandig(er) te worden, loskomen van je ouders. Dat is heel normaal.
Fijn dat ze je die mogelijkheid bieden op deze manier, top!

Dat was in "mijn tijd" toch niet echt te merken aan mijn leeftijdsgenoten toen.
Pubers willen kunnen doen wat ze willen want daar zijn ze verstandig genoeg voor maar vallen dan vaak wel terug op mama en papa voor dingen die geld kosten. TS is in het algemeen een stuk zelfstandiger. :) Het komt bovendien ook niet kinderlijk of koppig over zoals de meeste 16jarigen wel over komen. :)

Het voordeel is TS dat ja vanzelf ouder wordt. :) Even geduld. Tot die tijd denk ik dat je ouders erg goed gereageerd hebben op de situatie. :) Waarom bespreek je je "angst" tov je vrienden eigenlijk niet met ze? (dat je je voelt als een blok aan het been.).
Ook dat is iets wat volwassen mensen doen. :)

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Ik voel mij ouder dan dat ik ben..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:28

Heel erg herkenbaar. Veel meegemaakt in mijn leven en daardoor vroeg "volwassen" geworden. Zelfs nu ik 21 ben merk ik nog verschil.

Maar pas op dat je niet neer gaat kijken op mensen van je leeftijd, van "dat kinderachtige gedoe" ofzo. Dit maakt nml die afstand alleen maar groter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:32

Gianti schreef:
Heel erg herkenbaar. Veel meegemaakt in mijn leven en daardoor vroeg "volwassen" geworden. Zelfs nu ik 21 ben merk ik nog verschil.

Maar pas op dat je niet neer gaat kijken op mensen van je leeftijd, van "dat kinderachtige gedoe" ofzo. Dit maakt nml die afstand alleen maar groter


Hier sluit ik me geheel bij aan, al blijft het ook een klein beetje een 'typisch iets voor de leeftijd'. Maar inderdaad, waak ervoor dat je niet gaat neerkijken op leeftijdsgenoten. Ook jij bent nog steeds 'pas' 16, en hoe volwassen en wijs je je ook voelt, je hebt nog steeds pas 16 leefjaren erop zitten; nog een hoop te gaan :+

Als ik mezelf nu vergelijk met 8 jaar geleden denk ik ook; goh.. Wat wist ik eigenlijk weinig :') Voelde mezelf ook heel volwassen en nu merk ik pas wat volwassen inhoudt. Maar daarom zijn we ook 8 jaar verder :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:33

Wat fijn dat je ouders zo meedenken en je de ruimte geven om toch nog onder hun vleugels behoorlijk zelfstandig te zijn.
Maar wat ik je wel wil meegeven, hoe oud dat ook klinkt, geniet nog even van het niet zelfstandig MOETEN zijn.