Leven met een depressie filmen, waarom wel of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Leven met een depressie filmen, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:37

Van de week heb ik de documentaire gezien van Emma. Naast dat het me heel erg aangreep, vond ik het erg mooi van haar dat zij haar leven op deze manier wilde delen.
Nu pleit ik al jaren voor openheid en taboevermindering op de ziekte depressie en momenteel zit ik hier ook weer in. Ik schrijf al met enige regelmaat over mijn depressie, en dit deel ik op facebook en soms ook op bokt. www.psychevecht.weebly.com

Toen ik de docu van Emma zag, dacht ik, kan ik zelf niet eens mijn leven gaan filmen over mjn depressie? En met de mensen om mij heen, hoe ze dat ervaren bijvoorbeeld. Ik zou dan heel simpel een aantal filmpjes aan elkaar willen knippen en plakken enzo, niet heel hoogstaand of iets.

Ik heb zelf al wat proeffilmpjes gemaakt, ik vind het niet erg om mezelf op te nemen, maar ik merk toch dat er een drempel is om mijn naasten te vragen. Ik ben ook bang dat mensen snel denken 'goh, heb je haar weer' ofzo.

Dus ik ben benieuwd naar meningen van anderen, waarom zou ik zoiets wel doen, of waarom niet?

Voors:
- Meer inzicht over depressies, het stigma verminderen, meer begrip
- Ik vind het niet erg om mezelf te filmen
- Een mooie nagedachtenis als ik weer beter ben. Ik zie voor me dat we met vrienden en familie de film terug kijken.
- mijn kwetsbaarheid tonen, dat sterkt me, ook wanneer mensen het zien waarvan sommige zeggen dat ze het neit zouden moeten zien, bijv toekomstige werkgevers oid.

Tegens:
- Je leven ligt in al zijn kwetsbaarheid op internet, maar zoals eerder gezegd, zie ik dat ook als iets positiefs.
- zit er iemand behalve ikzelf te wachten op een docu?
- willen mijn naasten dat wel?(is natuurlijk een kwestie van vragen)

Dus brand los, waarom wel of niet?

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:47

werkgevers googlen vaak hun sollicitanten. Ik denk dat de meeste werkgevers er niet happig op zijn een werknemer aan te nemen die last heeft van een regelmatig terugkerende depressie.
Dat zou voor mij een reden zijn om de filmpjes niet op internet te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:48

Nanda schreef:
werkgevers googlen vaak hun sollicitanten. Ik denk dat de meeste werkgevers er niet happig op zijn een werknemer aan te nemen die last heeft van een regelmatig terugkerende depressie.
Dat zou voor mij een reden zijn om de filmpjes niet op internet te zetten.


Dat snap ik, maar ik ga er vanuit dat na mijn hulpverleningsproces de depressie wel verbannen is.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:49

Ik denk dat je dat best kunt doen. Wat ik me afvraag is, heb je op je dieptepunten nog wel zin om jezelf te filmen?

Ik zou het in elk geval niet af laten hangen van wat naasten van je zullen denken ("heb je haar weer"). Doe waar je jezelf fijn bij voelt. En vast niet iedereen zal willen mee werken, maar als je een paar vind is dat ook prima toch? Eventueel kun je de filmpjes eerst privé houden en op een moment dat je weer wat beter in je vel zit besluiten wat je er mee doet. Misschien is je behoefte om het te delen dan wel helemaal verdwenen.

Edit: typfout

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: Leven met een depressie filmen, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:52

Ik denk zeker dat het goed kan zijn, om meer openheid te krijgen. Maar je moet het vooral pas doen als jij erachter staat en het voor jou goed voelt.

Idd gewoon klein 'beginnen' soort van korte dagboekfilmpjes maken en dat misschien uitbouwen?

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:53

Nanda schreef:
werkgevers googlen vaak hun sollicitanten. Ik denk dat de meeste werkgevers er niet happig op zijn een werknemer aan te nemen die last heeft van een regelmatig terugkerende depressie.
Dat zou voor mij een reden zijn om de filmpjes niet op internet te zetten.

Dat inderdaad. En verkijk je er niet op hoe hard er geoordeeld wordt, ook als zoiets lang(er) geleden is.

Maar op zich zou ik het wel een interessant project vinden. Veel mensen begrijpen niet hoe het voelt en wat er in je omgaat. Dat voelt heel erg eenzaam, maar ook een gevoel van onmacht omdat niemand kan/wil begrijpen.

Persoonlijk zou ik het erg interessant vinden om van een ervaringsdeskundige te horen hoe het medische traject werkt: psycholoog, medicatie. Hoe heb je die stappen gezet etc. Maar ik weet natuurlijk niet of je hier ervaring mee hebt en of dat je doel is. Ligt denk ik ook een beetje aan het publiek dat je wil trekken: mensen met een depressie of mensen met geliefden die een depressie hebben.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Leven met een depressie filmen, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 15:57

Maar hoe breng je een depressie goed in beeld? hoe maak je daar goede 'tv' van?

Het onzichtbare aan depressie is lastig te pakken lijkt me....
Misschien eens contact zoeken met kenners van documentaire-maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:05

Fortitude, ik heb nog helemaal niet gedacht aan voor wie ik het maak, misschien gewoon vvoor een breed 'publiek.' Maar daar ga ik zeker over nadenken.

Kelly, ik heb nu een paar filmpjes gemaakt op momenten dat ik mij heel slecht voel. Dan is de pijn en het verdriet wel zichtbaar, omdat ik er 100% eerlijk over ben.
Wat ik vooral interessant vind om te laten zien, is dat ik niet de depressie ben. Dus als ik bijv vanavond uit zou gaan, zou ik ook een filmpje maken, om te zien dat ik dat kan doen, maar vooral ook, waarom ik dat doe bijv.

XxChrisssxX

Berichten: 112
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:06

Het spijt me zeer, maar als je ECHT een depressie doorstaat denk je over dit niet een na. Je hebt dan helemaal geen zin om te filmen, je hebt dan al moeite met gewoon uit bed komen, aankleden etc.
Jezelf down voelen is wel iets anders als een depressie.

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:08

Xchrisx het lijkt me niet aan jou om daar over te oordelen.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:09

XxChrisssxX schreef:
Het spijt me zeer, maar als je ECHT een depressie doorstaat denk je over dit niet een na. Je hebt dan helemaal geen zin om te filmen, je hebt dan al moeite met gewoon uit bed komen, aankleden etc.
Jezelf down voelen is wel iets anders als een depressie.


Dat is wel heel veroordelend en absoluut niet waar.

https://www.youtube.com/watch?v=SWWkUzkfJ4M

Dit is een mooi filmpje en zitten opnames bij van een depressieve periode dat zelf opgenomen werd in de behandeling. Misschien haal je ideetjes uit dit stuk?

Dit is iemand die euthanasie mag voor haar depressie, dan is het al serieus
Laatst bijgewerkt door Furrow op 25-11-16 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:10

XxChrisssxX schreef:
Het spijt me zeer, maar als je ECHT een depressie doorstaat denk je over dit niet een na. Je hebt dan helemaal geen zin om te filmen, je hebt dan al moeite met gewoon uit bed komen, aankleden etc.
Jezelf down voelen is wel iets anders als een depressie.


Gelukkig is depressie er in verschillende stadia, en aangezien ik me vaak alleen voel en ook alleen ben op de momenten dat ik me slecht voel, ga ik tegen mijn camera praten. Ja als ik echt instort, ga ik niet eerst even de camera erbij pakken, ofzo.
Dus een beetje kort door de bocht gedacht. Daarnaast heb ik al eerder een depressie gehad, waarvoor ik al veel handvatten heb gekregen en waardoor ik rationeel wat beter kan nadenken gelukkig. Maar die depressie is er zeker wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:10

chris, sommige mensen hebben ook 'ups' tussen door, waarbij ze juist ineens zin krijgen om van alles te ondernemen. niet elke depressie is hetzelfde.
Ik kan me er niks bij voorstellen dat je op een dieptepunt zin hebt om jezelf te filmen, maar vind het verder wel een goed initiatief.

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:12

XxChrisssxX schreef:
Het spijt me zeer, maar als je ECHT een depressie doorstaat denk je over dit niet een na. Je hebt dan helemaal geen zin om te filmen, je hebt dan al moeite met gewoon uit bed komen, aankleden etc.
Jezelf down voelen is wel iets anders als een depressie.


Een depressie en hoe je er mee om gaat is voor iedereen verschillend.
Ik ben het geval wat jij omschrijft. Nergens zin in moe zijn en vooral het huis niet uit komen.

Iedereen is anders ook hoe hij omgaat met een depressie. Waar jolien gewoon de "energie" heeft om hier over na te denken. Heb ik dat niet, dat maakt mij niet depressiever als dat zij is. Dat maakt het anders hoe wij er mee omgaan. Het beeld wat jij schetst is het standaard beeld dat iedereen heeft.
Ik heb ook mijn dagen als ik mij slecht voel dat ik niks wil. Maar heb ook mijn momenten dat ik er een boek over wil schrijven.
Want net zoals ieder mens anders is. Is ook elke depressie anders.

xJurdyWonanx

Berichten: 4050
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:13

XxChrisssxX schreef:
Het spijt me zeer, maar als je ECHT een depressie doorstaat denk je over dit niet een na. Je hebt dan helemaal geen zin om te filmen, je hebt dan al moeite met gewoon uit bed komen, aankleden etc.
Jezelf down voelen is wel iets anders als een depressie.

Ik vind het heel heftig om zoiets zo te roepen.. Ik vind het zelf ook moeilijk, danwel onmogelijk, om mezelf zo in te leven dat ik voel wat iemand met een depressie voelt maar ik probeer het in ieder geval in de theorie te snappen en te luisteren naar diegene.

En dan terug naar de vraag van Ts, ik zou het heel 'fijn' vinden om op die manier mogelijk wat inzicht te krijgen in hoe het leven voor mensen met een depressie is, juist omdat ik me er totaal niets bij kan voorstellen.

Fortitude

Berichten: 3086
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:19

XxChrisssxX schreef:
Het spijt me zeer, maar als je ECHT een depressie doorstaat denk je over dit niet een na. Je hebt dan helemaal geen zin om te filmen, je hebt dan al moeite met gewoon uit bed komen, aankleden etc.
Jezelf down voelen is wel iets anders als een depressie.


Dat is wel lekker zwart wit zeg. En ook nog eens totaal niet waar.

Als je er geen verstand van hebt, maak dan niet van dit soort stomme opmerkingen :Z

Anoniem

Re: Leven met een depressie filmen, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:29

Mensen vergeten vaak dat een depressie niet direct hoeft te betekenen dat iemand echt een einde aan zijn of haar leven wil maken. :)
Ik weet in ieder geval uit eigen ervaring dat ik met name op zoek was naar rust en dan het liefst 6 maanden slapen en dan weer uitgerust en vol goede moed wakker worden, maar dat gaat uiteraard niet.
Sterker nog, filmen was tijdens mijn depressies juist een uitlaatklep, een afleiding, iets dat nuttig was in ieder geval voor mezelf.
Min of meer is op die manier ook mijn Youtube kanaal ontstaan waar ik nu al ruim 11.000 volgers heb.

Zelf ben ik nu al zo'n 3 jaar depressie-vrij, dan heb ik het over een echt zware depressie, niet een 'dip' of kleine terugval. :)
Maar ik vind het idee helemaal niet verkeerd, Joolien!
En zeker als jij hier ook nog iets goeds uit kunt halen zie ik niet in waarom je het niet zou doen.

Wel zou ik je willen aanraden om als je echt iets met je beeldmateriaal wil doen, het bijvoorbeeld aanbieden aan documentairemakers, deze beslissing te nemen op een moment/in een periode waarin je niet depressief bent.
Zodat je met je volle gezonde verstand deze beslissing kunt nemen. :)

Succes!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:30

Joolien schreef:
Kelly, ik heb nu een paar filmpjes gemaakt op momenten dat ik mij heel slecht voel. Dan is de pijn en het verdriet wel zichtbaar, omdat ik er 100% eerlijk over ben.
Wat ik vooral interessant vind om te laten zien, is dat ik niet de depressie ben. Dus als ik bijv vanavond uit zou gaan, zou ik ook een filmpje maken, om te zien dat ik dat kan doen, maar vooral ook, waarom ik dat doe bijv.


Ik snap het maar als ik even advocaat van de duivel mag spelen: Er zullen kijkers zijn die een al dan niet huilend, zichzelf zielig vindend hoopje mens maar aanstelleritis vinden. En je 'verhaal' uitleggen zal al snel langdradig zijn... Een eetbui of moment van verwaarlozing roept reacties van 'schop onder de kont' op.
Hoe maak je duidelijk dat je echt niet kán? Dat je gedachtengang en gevoel alles overheersen?

Emo-tv is nu al gewoongoed geworden op de buis, waar ga je mensen mee raken?

Anoniem

Re: Leven met een depressie filmen, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:31

Ooh en als aanvulling op mijn vorige reactie; er zullen altijd mensen zijn die het er niet mee eens zijn, die je misschien zelfs wel een aansteller of aandachtstrekker vinden. :)
Neem dat voor lief en doe het voor jezelf. :j

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:32

Ik zou het niet doen. Toekomstige werknemers zullen niet heel enthousiast zijn als ze zo een film tegenkomen. Heel banketstaaf en wellicht ook onterecht, omdat de depressie dan voorbij is. (Al kan het altijd terugkomen) Maar toch heb je het risico dat ze hard zullen oordelen en liever iemand kiezen zonder 'verleden'.

Verder lijkt het me ontzettend lastig om goed vast te leggen. Tenminste ik ga er vanuit dat je de momenten dat je je echt heel erg slecht voelt niet filmt omdat je met andere dingen bezig bent. Dat betekend dat je op de andere beelden redelijk 'oke' eruit ziet van buiten. Betekend niet dat dat zo is, maar mensen hebben ook dan snel het idee dat het allemaal wel mee valt. Ik denkt dat een film over depressie meer zou aangrijpen als je iemand laat filmen, omdat je dan juist de slechte momenten vastgelegd heb, de momenten die normaal gesproken niemand ziet. Niet alleen maar fragmenten waarin je zelf spreekt over hoe je je voelt, maar ook beelden waarop het duidelijk te zien is, ook zonder woorden. Heel stom, maar ik denken dat dat de enige manier is om bij mensen Door te dringen. En dat het dan nog lastig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:34

Ik heb de documentaire toevallig vanmiddag gekeken, erg aangrijpend inderdaad en helaas een van de vele verhalen.... Echter zijn andere psychiatrische stoornissen net zo dodelijk :n Maar omdat je het uiterlijk niet ziet wordt het al snel afgedaan als aanstellerij en begrijpen mensen het niet goed. In de documentaire werd ook gezegd dat anorexia de aandoening is met het hoogste sterftecijfer, terwijl dat niet waar is. Het hoogste sterftecijfer ten gevolge van psychische aandoeningen is zelfdoding. Maar ja, je ziet het niet... Uiterlijk zie je er oké uit. Mijn inziens zou het goed zijn als dit stigma verbroken wordt, maar of dat echt gaat gebeuren is maar de vraag. Laatste tijd zie ik regelmatig reclames/mededelingen voorbij komen over depressie, op zowel tv als radio. Dat vind ik een goede ontwikkeling, want het is echt een sluipmoordenaar.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:37

Een Belgische journalist heeft dit gedaan. Hij was een hele tijd depressief en heeft dit toen gefilmd. Ongeveer een jaar later is het op nationale televisie uitgezonden, met veel positieve reacties. Hij heeft er later ook een boek over geschreven.

Hier vind je zijn reportage terug: http://m.deredactie.be/#!/story/5579e5d ... aaf0f4740c

Je moet ook rekening houden met de negatieve reacties die je gaat krijgen. Want die gaan er komen, sowieso.
Ik heb zelf enkele (behoorlijk persoonlijke) artikels/opiniestukken geschreven voor grote media, en hier is een storm van reacties (positief maar ook negatief) op gekomen. Je mag niet onderschatten wat die reacties met je doen. Ik kreeg tientallen gemene Facebookberichten en emails waar ik dagenlang niet goed van ben geweest. Ik zeg niet dat jij een even grote storm over je heen gaat krijgen als ik toen had, maar het zal wel een effect hebben op je gemoedstoestand. Met een depressie kan ik me inbeelden dat je iets minder weerbaar bent voor zo'n negatieve dingen, dus ik zou dit wel mee in je overweging nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:43

Furrow schreef:
XxChrisssxX schreef:
Het spijt me zeer, maar als je ECHT een depressie doorstaat denk je over dit niet een na. Je hebt dan helemaal geen zin om te filmen, je hebt dan al moeite met gewoon uit bed komen, aankleden etc.
Jezelf down voelen is wel iets anders als een depressie.


Dat is wel heel veroordelend en absoluut niet waar.

https://www.youtube.com/watch?v=SWWkUzkfJ4M

Dit is een mooi filmpje en zitten opnames bij van een depressieve periode dat zelf opgenomen werd in de behandeling. Misschien haal je ideetjes uit dit stuk?

Dit is iemand die euthanasie mag voor haar depressie, dan is het al serieus


Thanks Katia, ik ga eens kijken als ik thuis ben.

Bedankt allemaal voor de reacties. Dat doet me eigenlijk best goed.

Bedankt voor de tips Tineke, dat ga ik ook doen. Ik ga pas iets met de filmpjes doen als ik me beter voel ofzo. Misschien doe ik het wel met iemand samen bijv.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Leven met een depressie filmen, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:16


Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Leven met een depressie filmen, waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 17:35

Ik vind het al gevaarlijk hoeveel jij op bokt zet over jezelf, sinds je deze diagnose gehad hebt.

Je hebt als je dit overwonnen hebt weer een hele toekomst voor je, ik zou als de dood zijn dat een toekomstige baas dit leest en je niet aan besluit te nemen...

Dit is echt oprecht héél goed bedoeld. :o