Evenement hoe aanpakken? 'Pietengym'

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jaimy10

Berichten: 1704
Geregistreerd: 14-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Evenement hoe aanpakken? 'Pietengym'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 10:27

Goedemorgen allemaal! :D
Ik weet niet óf het precies goed zal staan voor mijn vraag.. maar wil het graag even voorleggen bij jullie!

Nou, ik heb een eigen sportschool hieraan verbonden zit een grote 'speelwereld' dit is een grote indoor speelruimte (rodelbaan, glijbanen, klimgedeelte, ballenbak, trampoline ect, hier hebben we een stuk 10 stagiairs lopen. Echt super gasten en dames ten eerste +:)+ !
Nu moeten zij voor hun opleiding een evenement bedenken.. 2 jongens kwamen met, in mijn ogen écht een heel leuk plan, om op zaterdag 3december voor de kids een soort 'pietengym' te organiseren. De 2 desbetreffende jongens doen Sport en bewegen dus hun evenement moet sport gerelateerd zijn.

Heel leuk allemaal vind ik! Draaiboek ziet er tot nu toe echt top uit... maar dan nu de grote discussie 'zwarte piet' met dus de bijbehorende bruine schmink rode lipen oorbellen en kroeshaar óf 'schoorsteen piet' met de roetstrepen ect..

Zelf ben ik gewoon voor de zwarte piet, is al járen een goedbedoelde traditie. Buitendat hebben de kleine kinderen om wie het gaat geen enkel benul van het feit dat het racistisch zou zijn. Maar ik kan me ook heel goed voorstellen dat het verkeerd zou kunnen vallen bij de 'tegenstanders' met een goede bearmgumentatie kan ik me vaak heel goed inleven :(:)

Maar hoe ga ik dat oplossen? Er komen altijd voor en tegenstanders. Kies ik voor de zwarte piet valt het bij de 'roet pieten' niet goed en andersom. De jongens zijn van plan om de kids te schminken naar hoe hun willen, dat vind ik een goede zet van ze. Alleen de pieten die pietengym gaan geven....? Hoe moeten die? :)*

Ik hoop dat het een duidelijk verhaal geworden is... en ben heel benieuwd naar jullie oplossingen! (Tuurlijk brainstormen de jongens mee want het is natuurlijk hun evenement, maar k vind t zo leuk dat ik ze mee help := )

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Evenement hoe aanpakken? 'Pietengym'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:32

Misschien de begeleiders gewoon laten zoals ze zijn en het omdopen naar "Pietenschool", waar je leert een Poetje te zijn. Zorg voor pietenmutsen voor de kinderen en schmink ze inderdaad in de kleur die ze zelf willen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:32

Ik zou ze gewoon zwart schminken.

Joh, van de week de zoon van een kennis (5 jaar is dat kind):
Pappa, waarom is die mevrouw verkleed als zwarte piet?

Tja, dat is natuurlijk niet wat je wilt, alleen maar verwarrend.

Dus als jullie allemaal achter zwarte piet staan ipv roet piet dan zou ik gewoon voor zwart gaan.
Gewoon op de aankondiging ook een zwarte piet zetten zodat het duidelijk is.

Dan kunnen de mensen die dat niet willen altijd nog hun kids thuis houden.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Evenement hoe aanpakken? 'Pietengym'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:35

Ik zou de kinderen gewoon een pietenmutsje opzetten en het hele sminken achterwege laten. Is toch helemaal niet handig als je aan het gymmen bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:35

Volgens mij kijken er heel veel kinderen naar het sinterklaasjournaal, en volgen veel scholen ook dat verhaal qua zwarte/roet pieten. Misschien is dat ook wat voor jullie? En anders zou ik zeggen, doe van allebei wat en vertel tegen voor- en tegenstanders dat je er zelf neutraal in staat maar het erg moeilijk is om het voor iedereen goed te doen :)

jaimy10

Berichten: 1704
Geregistreerd: 14-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 10:37

Iris82 schreef:
Ik zou de kinderen gewoon een pietenmutsje opzetten en het hele sminken achterwege laten. Is toch helemaal niet handig als je aan het gymmen bent.


Het is echt een jongeren doelgroep, met gymmen word meer bedoeld; pakjes in een schoorsteen gooien, over bankjes heen klimmen ect het is niet de voeling dat ze ontzettend gaan zweten of iets dergelijks :=

jaimy10

Berichten: 1704
Geregistreerd: 14-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 10:38

Blijheid schreef:
Volgens mij kijken er heel veel kinderen naar het sinterklaasjournaal, en volgen veel scholen ook dat verhaal qua zwarte/roet pieten. Misschien is dat ook wat voor jullie? En anders zou ik zeggen, doe van allebei wat en vertel tegen voor- en tegenstanders dat je er zelf neutraal in staat maar het erg moeilijk is om het voor iedereen goed te doen :)

Hier kan ik me inderdaad wel goed in vinden..

Denk toch dat ik de kinderen inderdaad zelf laat kiezen.. en wat betreft begeleiders de 1 'zwart' en de ander als roetpiet!

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:43

Ik vind zelf dat Zwarte Piet wel aan verandering toe is (geen rode lippenstift of kroeshaar meer), maar ik snap ook dat het lastig is om een evenement te organiseren terwijl vooral emoties van ouders zo hoog oplopen.

Kun je niet inderdaad gewoon een "pietenschool" zonder schmink doen, met een leuk pakje, petjes, leuke liedjes, en aan het eind een supervet diploma die Sinterklaas dan uitdeelt? Ik had het als kind helemaal leuk gevonden als ik als "wit" persoon ook Piet mocht zijn, en zo maak je geen enkel statement over hoe Pieten eruit "horen" te zien, want de Pietjes zien er dan precies zo uit als de kinderen. :) Je zou een verhaaltje kunnen maken met dat de stagiares al hun "training" hebben doorlopen, bijvoorbeeld.

(Ik vond als kind schminken trouwens heel vervelend, ik hield niet van dingen op mijn huid, dus het optioneel maken voor de kinderen lijkt me in elk geval handig).

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:48

Ik zou ook de lijn van het zwarte pietenjournaal volgen op de NPO. Dat doen de meeste basisscholen ook die met hetzelfde probleem zitten.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:55

zwarte piet is zwarte piet, mensen die daar moeilijk over doen zouden lekker thuis kunnen blijven wat mij betreft.

Een racistische bedoeling heeft daar bij mijn weten nooit achter gezeten, dus mensen die dat wel denken moeten maar eens naar zichzelf kijken.
Laatst bijgewerkt door mystery1980 op 03-11-16 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

jaimy10

Berichten: 1704
Geregistreerd: 14-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 10:55

Super de reacties! Ik ga ze allemaal aan de jongens voorleggen en dan kijken hoe hun erop reageren en hun plan daarop voortborduren :))

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 10:57

En anders 50/50. Ene helft zwarte piet en andere roetveeg piet. ;)

Ierpier

Berichten: 1831
Geregistreerd: 28-09-10

Re: Evenement hoe aanpakken? 'Pietengym'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:16

Roetveeg Piet doen met t verhaal dat volwassenen sinterklaas mee mogen helpen als Piet en dat ze al vast mogen oefenen voor "later". Volwassenen moeten zich niet zo opwinden over een kinderfeest. De kinderen lijden er niet onder als Piet ineens minder zwart is (enkel de kinderen van 40+ :D).

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Evenement hoe aanpakken? 'Pietengym'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 11:32

Ik zou zeggen: een beetje van beide (met voorbeelden uit sinterklaasjournaal en hoe RTL het oppakt), en verder vooral de nadruk leggen op dat waar iedereen het wel over eens is: de sport en oefeningen, de versiering van het geheel, een leuk certificaat, wat lekkers erbij.

En overleg vooraf wat de aanpak is als er opmerkingen over komen. Ook daar zou ik zeggen: benadruk vooral het gezamelijk belang. "We willen dit graag een leuke dag maken waar iedereen zich welkom voelt, en we hebben ons best gedaan om dat zo open mogelijk te houden. Op dit moment willen we graag verder met de gymmiddag. Is het mogelijk dat we een afspraak maken om hier op een later moment over te praten?" (als je bereid bent dat te doen) of iets dergelijks.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: Evenement hoe aanpakken? 'Pietengym'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 12:49

wbt de begeleiders het sinterklaasjournaal aanhouden. wbt de kinderen niet schmincken. zeker de jongere kindjes willen dit vaak niet. ze willen wel als ridder of prinses, maar 'zwart' vinden ze vaak niets.

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:09

Ik heb dit topic van NM naar LZP verplaatst.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Evenement hoe aanpakken? 'Pietengym'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:18

Ik zou die kids gewoon twee likken schmink op hun gezicht geven, helemaal zwart zou ik ook niet zo tof vinden als mn kind zo thuis zou komen. Een drama om er weer af te krijgen :')

En wat je zelf wil moet je zelf weten, je kan toch niet iedereen tevreden houden :=

eilleen333

Berichten: 12843
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 22:22

verootjoo schreef:
Ik zou die kids gewoon twee likken schmink op hun gezicht geven, helemaal zwart zou ik ook niet zo tof vinden als mn kind zo thuis zou komen. Een drama om er weer af te krijgen :')

En wat je zelf wil moet je zelf weten, je kan toch niet iedereen tevreden houden :=


Ik zou inderdaad elk kind na afloopt twee strepen geven. Dan hebben ze hun strepen verdiend zeg maar. Hou oud zijn de kinderen trouwens?
En de begeleiders kunnen dan evt meer schminc want die zijn natuurlijk al verder in de 'pietenopleiding'

jaimy10

Berichten: 1704
Geregistreerd: 14-05-13
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-16 23:43

eilleen333 schreef:
verootjoo schreef:
Ik zou die kids gewoon twee likken schmink op hun gezicht geven, helemaal zwart zou ik ook niet zo tof vinden als mn kind zo thuis zou komen. Een drama om er weer af te krijgen :')

En wat je zelf wil moet je zelf weten, je kan toch niet iedereen tevreden houden :=


Ik zou inderdaad elk kind na afloopt twee strepen geven. Dan hebben ze hun strepen verdiend zeg maar. Hou oud zijn de kinderen trouwens?
En de begeleiders kunnen dan evt meer schminc want die zijn natuurlijk al verder in de 'pietenopleiding'



Ook wel een goede inderdaad ja! De speelwereld zelf is van 0 t/m 12 dus een redelijk groot verschil is jongste en oudste..