ik wil de kachel aan.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: ik wil de kachel aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:36

Waarom in hemelsnaam

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: ik wil de kachel aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:40

Hier slaat de kachel aan met 14°C, vanwege de kosten. Gisteren was het op een bepaald moment 14.5 graad, vanmorgen was het 15.5°C. Maar in mijn kamer heb ik wel een elektrisch kacheltje staan anders is het niet te doen, er zijn alleen geen elementen dus ik kan die niet individueel warmstoken op de centrale verwarming (en 15m2 i.p.v. 100m2 maakt nogal uit).

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: ik wil de kachel aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:48

Vanmorgen heb ik hem toch ook even aangezet. Nu is 19C niet steenkoud maar ik vind het ook niet behaaglijk. Ik ging met dochter in bad en de badkamer zal nog iets kouder zijn. En ze gaat steeds liggen en staan en weer zitten om te spelen met haar bekertjes. Nee, ze hoeft het van mij niet koud te hebben. Verder hoeft hij wrs niet aan want het zonnetje heeft zijn werk alweer gedaan. Ook al is die nu weer weg

Dais_

Berichten: 4030
Geregistreerd: 06-03-05

Re: ik wil de kachel aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:50

De kachel gaat aan zodra ik het koud heb! Ongeacht de datum :P Sinds gisteren heb ik ook mijn elektrische deken weer aan, ik hou er van! :D

Kabayo

Berichten: 13999
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: ik wil de kachel aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 12:51

Overdag en snachts staat is bij ons op 16.5 en savonds op 20. We zijn allemaal toch aan het werk tot 5 uur en dan is er niemand thuis, heeft geen zin om dan de kachel aan te doen :P

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: ik wil de kachel aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:39

Ik weiger zoveel kosten te betalen als ik me gewoon nog prima voel bij hoeveel graden het is in huis. Savonds lukt het prima met een vestje en/of dekentje.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:54

Ik wil ook de kachel aan. Het is hier in mijn kamer 14C. Maar de kachel doet het niet... :brr:

Lang leve anti-kraak wonen en een lakse woonorganisatie.

Maar ik moet zeggen dat het wel went. Dekens, vesten, levende warmtebronnen :Y)
Laatst bijgewerkt door Kaus op 07-10-16 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 13:55

Ik heb sinds een paar weken een houtkachel in de woonkamer staan...heeeerlijk. Kwam net thuis, OK was niet wecht koud in huis...18 graden, maar ik heb hem toch al aangestoken en zit nu lekker op omastoel met hokker ervoor, laptopje op schoot voor de houtkachel....zalig gewoon. Anders had ik nu met deken, fleecevest op de bank gezeten :).

O uiteraard zit ik ook met de lekker warme gebreide sokken van mijn moeder aan.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Re: ik wil de kachel aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:29

pfff, vest is al uit. Begin het nu veel te warm te krijgen. Heb de stoel al wat verschoven en de houtkachel wat getemperd..

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:30

Isabonny schreef:
Ik heb sinds een paar weken een houtkachel in de woonkamer staan...heeeerlijk. Kwam net thuis, OK was niet wecht koud in huis...18 graden, maar ik heb hem toch al aangestoken en zit nu lekker op omastoel met hokker ervoor, laptopje op schoot voor de houtkachel....zalig gewoon. Anders had ik nu met deken, fleecevest op de bank gezeten :).

O uiteraard zit ik ook met de lekker warme gebreide sokken van mijn moeder aan.


Ik wil ook een houtkachel... |(

_Juudith

Berichten: 4031
Geregistreerd: 13-07-13

Re: ik wil de kachel aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:36

Wij hebben de kachel ook al weer aan.. Maar 1tje. We wonen in een oud huis, met alleen gaskachels en een slechte isolatie.. Het is altijd vochtig bij ons in huis wat het nog wat kouder maakt. Overdag staat de kachel op de waakvlam.. (we hebben er 2 in de woon/eetkamer maar 1 staat op de waakvlam, de andere gaat pas aan bij vorst) Geen idee hoe warm het is als die op de waakvlam staat, maar niet heeull erg warm haha
Zijn we langer als een uur in huis beneden, dan gaat de kachel op standje 1 of 2..
In de badkamer hebben we hem ook altijd aan, maar dat is meer om te zorgen dat de vocht naar het douchen iets sneller weg is..
Boven hebben we helemaal geen kachels, dus daar is het lekker blauwbekken vant winter (vorig winter was het op het koudste moment 4 graden in de slaapkamer haha)

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 14:58

ik ga hier nu lopen van de warmte :+ , pfff, de woonkamer is nu al 20 graden en voor de kachel is het zoooo warm. Ik snap niet dat de hond op 30 cm van dat ding kan liggen.

Nadeel is nu wel dat de rest van het huis koud wordt, want de thermostaat hangt natuurlijk in de kamer en als die niet meer aanslaat, dan gaat in de rest van het huis ook nergens de verwarming aan. Op slaapkamers niet zo'n ramp, maar een ijskoude badkamer is minder.
Laat me er aan denken dat ik voor een nieuw electrisch kacheltje voor de badkamer moet gaan kijken. We hebben toch stroom over met onze zonnepanelen.
Dat moet dit jaar toch weer wat meer gaan opleveren, nu we ook minder hoeven te stoken *\o/* .

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: ik wil de kachel aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:03

Hier is het ook alweer 25 graden in de tuinkamer, en 21 in de huiskamer.. Ben maar even naar binnen gegaan, pfoe wat warm :+ Zodra de zon erop staat heb ik de kachel niet meer nodig daar.

Isabonny

Berichten: 4358
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: ut zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:35

gossemikke, wat een sufferd van een Bull Terrier hebben we toch. Ze had zich al eens omgedraaid om de andere kant te warmen, rolt ze zich net om.... }:0 . Wat een geluk dat ik er naast zit op de stoel... Ik zie haar zo tegen de houtkachel aanrollen met haar poten, zodanig dat ze eigenlijk zich vastgerold had. Om weg te komen, kon ze zich alleen maar afzetten tegen die loeihete kachel.

Heb een gil gegeven en haar aan een poot :o vlug weggetrokken. Ze is nu maar aan de andere kant van de kamer gaan liggen op haar mat. Ze keek heel verongelijkt alsof ze wilde zeggen: Wat nou?

lukka63
Berichten: 1409
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 15:39

Afbeelding

hier 1x per dag ff de speksteenkachel aan en die houd het lekker warm

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: ik wil de kachel aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:29

terwijl je haar nog wilde helpen Isabonny!

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Re: ik wil de kachel aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:35

Hier staat de verwarming ook nog niet aan, enkel s morgens even zodat mijn zoontje het niet koud heft tijdens en na bad.

K heb nergens thermometers hangen maar in zijn kamer is 20- 21 °C, zonder vewarming.

Anoniem

Re: ik wil de kachel aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 16:40

Wij proberen er wel rekening mee te houden, hij gaat zo min mogelijk aan met oog op het milieu en de kosten. Dat betekent niet dat we allemaal kou zitten te lijden, maar als een van ons het een beetje fris heeft pakt diegene een dekentje. Pas als het in huis echt kouder wordt gaat de kachel aan.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 17:27

Mijn kat heeft een zeer tegenstrijdige mening over kou.
Zit de hele dag buiten in de tuin. (best fris zou je zo zeggen).
Vervolgens zoekt ze in huis het aller-warmste plekje op in huis.

Shenavallie
Berichten: 11579
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:26

Vandaag voor het eerst mijn winterjas op de fiets aan, maar dat was toch net even te warm. Maar de kachel snort hier weer in ieder geval! ;)

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 22:36

Ik vind het pure armoe om de de verwarming niet aan te kunnen doen als ik het gewoonweg fris of koud heb. Die gaat dus gewoon lekker op 19.5 graden, zalige temperatuur voor mij. En in de zomer ook gewoon lekker de airconditioning aan in huis hoor!

Anoniem

Re: ik wil de kachel aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:10

Hier nog 20 graden zonder kachel aan hoeft. Ideaal zo nieuwe bouw huis.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: ik wil de kachel aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:24

Hier was het vorig jaar na de hele dag stoken nog maar max 16 graden :P dat was toch wel koud op de bank voor de tv.
Maar het huis is weer iets verder af dus hoop dat het deze winter wat warmer blijft.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:28

Wat een prachtige kachel lukka63, zoiets zou in ons huis ook heel mooi staan <3

Onze verwarming staat overdags op 19 graden, want we hebben een oude hond met artrose en ik wil dat hij er comfortabel bij ligt :o

's Avonds staat ie op 20, of 21 als ik moe ben en het koud krijg...

hagelslag
Berichten: 9039
Geregistreerd: 18-09-10

Re: ik wil de kachel aan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-16 10:42

Wij hebben nu alleen in de woonkamer de cv aan. De rest van het huis alles nog uit.
De cv gaat bij ons vanaf een buitentemperatuur van 16 graden automatisch aan. Maar kunnen zelf de platen natuurlijk dichtdraaien.
Geen idee hoe warm of koud het is in de woonkamer. Heb een dikke trui aan en sokken.
Richting de avonduren doen we vaak de houtkachel ook nog aan om het iets warmer te krijgen

Oftewel de cv gebruiken we om een beetje warmte in huis te hebben en in de winter om alle kamers iets te verwarmen(de verwarmingsplaten op 1-1.5)
En de houtkachel om net dat tikkeltje meer qua warmte te hebben.