Telefoon stuk na reparatie, consumentenrecht bij reparatie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Telefoon stuk na reparatie, consumentenrecht bij reparatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-15 11:13

Het Iphone-reparatie drama is begonnen, helaas. Ik heb mijn telefoon laten repareren, maar door de reparatie is er iets anders stuk gegaan. Ik kan niet vinden wat de rechten van de consument zijn in dit geval, dus ik hoopte dat iemand hier mij kon helpen.

Het hele verhaal:

Sinds januari 2014 heb ik een Iphone 5s, en dat ding doet het super! Nou was ik vorige week op vakantie, en wat er precies mis is gegaan weet ik niet, maar mijn tas is in een plas water gezet, en blijkbaar is mijn telefoon nat geworden (of het was iets van strandzand, maar dat maakt ook niet uit).
De aan/uit knop ging ontzettend zwaar en reageerde soms niet. Hij klikte ook niet meer, en ik kreeg serieus een blaar op mijn wijsvinger van het drukken op die knop om het scherm te vergrendelen.

Na thuiskomt dus gekeken voor de mogelijkheid voor reparatie. Phoneworld kon dit in Zwolle doen, voor 70 euro. Deze kosten kon ik dan verhalen op mijn reisverzekering. Dus dat wilde ik wel. Bedrijf heeft meerdere filialen door het land, en je betaald wat meer, maar dat zou toch vergoed worden en dan moest het wel goed zijn toch? De recensies op internet zagen er goed uit.

Dus woensdag mijn toestel gebracht. Ik kon wachten op de reparatie, dus na 3 kwartier weer naar huis met een telefoon die ik gewoon normaal kon vergrendelen.
Na een uur of 2 viel het toestel uit. Hij had nog in de 60% batterij, springt naar 1% en valt uit. Bij het aandoen vroeg hij ook om netstroom. Dus aan de lader gelegd, en hij gaat weer aan, op 63%. Ongeveer een uur later viel het toestel weer uit, weer aan de stroom, en hij sprong weer aan. Als ik hem dan van de stroom haalde bleef hij gewoon aan.
Voor de zekerheid Phoneworld even gemaild of dit door de reparatie kon komen. Maar zij zeiden dat telefoons wel vaker uitvallen. (best gek, ik heb al 5 jaar Iphone en nog nooit viel hij zomaar uit...)
Het werd alleen steeds erger, tot het punt waar het toestel helemaal niet meer aan kon zijn zonder aan de stroom te hangen. Woensdagochtend was de reparatie geweest, maar het filiaal in Zwolle was pas maandag weer open. Dus ik heb woensdag avond een afspraak voor donderdagochtend in Amersfoort gemaakt.

Donderdag naar Amersfoort met het toestel, en gelukkig vertoonde hij hetzelfde uitval gedrag. Ze zijn er bijna 2 uur mee bezig geweest, en uiteindelijk bleek dat het toestel niet helemaal goed in elkaar zat (aan de ene kant stak het scherm meer uit dan aan de andere kant, dus hij zat er scheef op), en de batterij was stuk/moe. Of dit door de reparatie kwam konden zij niet bevestigen, maar de batterij is naar het hoofdkantoor gestuurd voor verder onderzoek. In mijn toestel is een andere batterij geplaatst. Als het goed is krijg ik nog bericht van het hoofdkantoor of ik voor die andere batterij, het onderzoek van het toestel en de montage moet betalen.

Helaas is het toestel nog niet goed. De batterij gaat behoorlijk snel leeg, en de knop om het toestel op stil te zetten doet het niet meer. Het toestel kan niet meer op de stille stand. Hier kwam ik echter pas achter toen ik in de bus zat, en ik had geen tijd meer om terug te gaan, dus ik kon niet direct terug naar de reparateur.

Dus ik ga maandag naar het filiaal in Utrecht (waar ik dan ben voor studie) om hiernaar te laten kijken. Maar ik ben er ook wel een beetje klaar mee. Ik heb er inmiddels ruim 10 uur in zitten (reizen en wachten) en het toestel is dus slechter dan voor de reparatie van de aan/uit knop.
Op internet kan ik een hoop vinden over consumentenrecht en garantie, maar niet over garantie na reparatie. Na reparatie is er immers een defect ontstaan aan het toestel. Het functioneert nu minder dan voor de reparatie. Weet iemand hier wat de rechten van de consument zijn in deze situatie?

Paar concrete vragen:
- Stel dat ze mij willen laten betalen voor de batterij. Ik kan niet aantonen dat de batterij goed was toen ik het toestel weg bracht, maar hij deed het dus wel gewoon goed met lange batterijduur. Dus ik wil niet betalen voor die batterij. Heb ik dan gelijk?
- Als het toestel na maandag weer is zoals hij was voor ik hem bracht, dan heb ik het nergens meer over, maar stel dat het niet zo is. Heb ik dan recht op schadevergoeding/ vervangend toestel omdat het product nu minder functioneert dan voor de reparatie? Ik heb zelf geen kosten hoeven maken omdat ik gratis kan reizen omdat ik student ben, maar ik ben er wel een dag druk mee geweest. Zij konden me in Zwolle niet helpen, dus eigenlijk had ik van woensdag tot en met maandag zonder functionerend toestel gezeten als ik niet zelf actie had ondernomen. Dit was helaas geen optie ivm oproepdiensten en ik heb geen alternatief toestel, dus ik moest wel naar Amersfoort.

Achteraf had ik het toestel wel gewoon naar Apple moeten brengen. Maar dit was een 'quick fix' en het bedrijf zag er wel betrouwbaar uit. Ze doen ergens ook wel hun best, maar het heeft mij nu al een hoop tijd gekost, en het is dus elke keer wat als ik daar dan weer weg ga.
Ik wil ze niet uitzuigen ofzo, maar ik wil ook gewoon dat mijn toestel weer gelijkwaardig is aan het toestel dat ik woensdag ochtend bij hen bracht voor de reparatie. Als student is een telefoon als deze een rib uit je lijf, en ik baal behoorlijk dat het nu zo gaat. Ik wilde zeker nog 2-3 jaar doen met deze telefoon (wat makkelijk kon, mijn 4 heb ik ook jaren gehad en doet het bij mijn moeder nog steeds prima), maar ik heb nu een toestel wat 2-3 keer per dag opgeladen moet worden.

Edit: wat een verhaal is het geworden, haha! Bedankt voor het lezen in elk geval!

Dominique_96

Re: Telefoon stuk na reparatie, consumentenrecht bij reparatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 19:21

LZP >> HTT

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 19:56

Dat je batterij snel leeg is dat is een beetje een grijs verhaal, op batterijen heb je vaak maar 1 jaar garantie namelijk.
(Batterijen zijn onderhevig aan slijtage, meer informatie vind je op de apple site)

Mocht je mondig genoeg zijn zou ik erop aandringen dat de nieuwe batterij in je toestel mag blijven als compensatie voor je tijd/reiskosten.

Los van de batterij mag je wel verwachten dat je toestel het gewoon goed doet.
Ze geven niet voor niks op hun site aan "Drie maanden garantie"
Het is dus hun verantwoordelijkheid om na de reparatie een goed werkend toestel mee te geven aan jou, zoniet dan zijn de kosten voor herstel (binnen de 3 maanden) voor hen.
Afbeelding

Hopelijk heb je snel weer een werkende telefoon op zak!

Citaat:
- Als het toestel na maandag weer is zoals hij was voor ik hem bracht, dan heb ik het nergens meer over, maar stel dat het niet zo is. Heb ik dan recht op schadevergoeding/ vervangend toestel omdat het product nu minder functioneert dan voor de reparatie?

Edit: Nee, daar heb je geen recht op. Je hebt eigenlijk alleen recht op een goeie reparatie van je eigen toestel.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 11:36

Ik was vergeten te melden dat de trilfunctie ook stuk is (en die deed het voor de 'reparatie' wel).

Maar stel dat ze het niet kunnen repareren, dan heb ik gewoon pech gehad? Dat vind ik best wel raar.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 11:49

aan ene Iphone zou ik sowieso niet laten sleutelen... Het is niet voor niets dat apple geen reparaties meer doet maar je een nieuw toestel aanbiedt aan 50% van de prijs...

Toen mijn scherm van mij 5S kapot was heb ik voor 300 een nieuwe kunnen krijgen bij apple omdat repareren teveel risico's meebrengt. (ik weet wel niet hoe dit in nederland zit met dat jullie telefoons in je abbo zitten. In België zijn het sim only abbo's. Maar het repareren bij apple is volgens mij hetzelfde)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 11:57

Zoe_97 schreef:
aan ene Iphone zou ik sowieso niet laten sleutelen... Het is niet voor niets dat apple geen reparaties meer doet maar je een nieuw toestel aanbiedt aan 50% van de prijs...

Toen mijn scherm van mij 5S kapot was heb ik voor 300 een nieuwe kunnen krijgen bij apple omdat repareren teveel risico's meebrengt. (ik weet wel niet hoe dit in nederland zit met dat jullie telefoons in je abbo zitten. In België zijn het sim only abbo's. Maar het repareren bij apple is volgens mij hetzelfde)

Achteraf had ik dat moeten doen inderdaad. Maar dat zou heel duur zijn, ik zou mijn toestel langere tijd kwijt zijn en dit bedrijf vertelde me dat het een makkie was, zo geregeld en ik kon er op wachten (half uurtje). Het bedrijf zag het betrouwbaar uit met lovende recensies.
Ik had achteraf gezien gewoon naar Apple moeten gaan, want volgens mij ben ik het geld nu ook kwijt. Maar omdat ik het toestel gewoon echt keihard nodig heb, oa voor de (oproep) diensten van mijn studie wilde ik hem niet zo lang kwijt zijn. En het geld voor de reparatie bij Apple zelf had ik gewoon niet.
Ben wel bij Apple geweest, en zij adviseerden mij om, gezien mijn financiele situatie, naar een 'telefoon Turk' te gaan. Ik wilde wel wat garantie, dus ik heb een landelijk, goed aangeschreven bedrijf gekozen, die iets duurder was. Maar dat helpt blijkbaar ook niet.
Ik heb zojuist het juridisch loket gemaild, en ik ben erg benieuwd waar het bedrijf zelf maandag mee gaat komen. Ik wil alleen goed beslagen ten ijs komen, zodat ik niet (weer) naar huis ga zonder goede oplossing. Donderdag was een haastklusje, omdat het toestel het gewoon snel moest gaan doen ivm oproepdienst,

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:05

ik snap je denkwijze, maar nu ben je misschien nog meer geld kwijt en is je apple garantie vervallen :/ Ik had trouwens 2 dagen later mijn telefoon terug en op sommige plaatsen kan je een vervangtoestel krijgen. Maar daar heb je nu idd niet veel aan.

Er zitten wel enkele juristen hier op bokt, die kunnen je misschien helpen?

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 12:06

mijn vriend repareert als bijbaantje ook iPhones. Waarschijnlijk heeft de reparateur kortsluiting gemaakt bij de accu omdat hij met z'n schroevendraaier(oid) een gaatje heeft gemaakt in de accu.

Gebeurt vaker bij de 5s

Edit: moet gewoon onder de garantie vallen bij hun

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 12:26

Zoe_97 schreef:
ik snap je denkwijze, maar nu ben je misschien nog meer geld kwijt en is je apple garantie vervallen :/

Het was ook gewoon dom inderdaad. En als ze hem niet kunnen maken kost het me idd nog meer dan wanneer ik het via Apple had gedaan. Daarom hoopte ik dat zij mij schadeloos zouden moeten stellen, dan kan ik dat bijleggen bij een ander toestel. Die kan ik nu niet betalen.

Had ik die knop nou maar nooit laten maken :(

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 15:06

Mwah, 3e keer is scheepsrecht toch?

Ik zou ze nog een kans geven en uiteraard alle knopjes en functies goed testen voor je vertrekt ;)

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 18:29

Hoe is het nog afgelopen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-15 19:00

Ze hebben het toestel weten te repareren en met de update naar ios9 heb ik bijna mijn oude batterijcapaciteit terug. Dus al met al is het goed gekomen. Kan mijn toesteken elk geval nog gewoon gebruiken, maar moet alleen mijn mobiele oplader niet vergeten, haha!