[FOTO] Geen stormjaagseizoen, maar dan toch mooie wolken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[FOTO] Geen stormjaagseizoen, maar dan toch mooie wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:28

Jaja, ik ben een stormjager, en aj dat kan in NL. Nu is het rustig qua weer, tenminste wat ik interessant vind, maar ik was afgelopen week op wintersport en daar werd ik getrakteerd op schitterende wolken. En ik vind het leuk om dat met jullie te delen!
Ik heb Lenticulariswolken mogen aanschouwen, en behoorlijk groot ook. Hieronder een uitleg over lenticularis:

Bron: weer.nl
Citaat:
Golfwolken ontstaan doordat de lucht, die over een berggebied heenstrijkt, in een bepaalde golfbeweging terecht komt. Normaliter zal lucht die aan de ene kant van de berg omhoog wordt gestuwd, aan de andere zijde (de lijzijde) weer dalen. Bevindt zich aan die andere zijde echter een stabiele luchtlaag, die door de dalende lucht niet kan worden weggeduwd, dan zal de lucht die zojuist over de berg is gekomen, slechts een klein beetje dalen en in een ‘cadans’ blijven van de golfbeweging waarin ‘ie is gebracht door de berg.
Is het in de top van de golf’ koud genoeg, dan vindt er condensatie plaats en vormt zich een wolk. In het dal van de golf’ kan het juist net genoeg opwarmen op de wolk op te laten lossen. Dit ritme kan in een bepaalde luchtlaag kilometers lang stand houden. Soms zie je meerdere van die lenswolken op enige afstand van elkaar (telkens in de top van de golf), vaak ook blijft het bij één enkele lenswolk. De golf is in dat geval minder persistent en de volgende golftop is bijvoorbeeld net te laag (en dus te warm) om een nieuwe wolk tot ontwikkeling te brengen. In dat geval zien we één lenswolk, die in de top van de golf blijft staan. De lucht stroomt overigens gewoon door. De lucht die door de top stroomt, condenseert en vormt de lens, daarna komt die lucht in een neerwaartse stroom terecht en verdampt. Echter, nieuwe lucht volgt de instortende lenswolk op en zodoende blijft de wolk lang op zijn plaats. Dus, hoewel de wolk niet van zijn plaats lijkt te komen, is het een vloeiend proces van oplossen (aan de voorzijde van de wolk) en aangroeien (aan de achterzijde).

Afbeelding

Afbeelding

Hier rechts te zien.
Afbeelding
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... dd41b45b29

Hier nog een kleintje:
Afbeelding

Hier ook bijzondere wolken te zien, een vorm van Lenticularis.
Afbeelding

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 6b8616ac60

Ook dit is een bijzonder fenomeen:
Afbeelding
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 6b8616ac60
Laatst bijgewerkt door Paisano op 16-02-15 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag toegevoegd

Cchanny

Re: Geen stormjaagseizoen, maar dan toch mooie wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 22:30

#JALOERS!

Dit zijn wolken die ik ook óóit nog hoop te zien