Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 17:22

Ik geloof absoluut niet in God en zou dat ook absoluut niet kunnen. Ik zou me er ook echt niet in kunnen verplaatsen of het begrijpen als ik bijv. een partner zou hebben die heel gelovig zou zijn. Desalniettemin respecteer ik een ieder die geloofd en ik probeer er in zekere zin 'rekening' mee te houden.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 18:43

Ik heb mij de laatste jaren (en vooral het afgelopen jaar) hier mee bezig gehouden. Ik ben mij in het geloof gaan verdiepen, maar voor mij bleven er veel vragen onbeantwoord.

Voor mij bestaat God wel, en 'leeft' hij samen mét ons. Ik zie God niet als een man op een troon die straffen uitdeelt, maar als een soort energie, iets onstoffelijk dat het hele universum beslaat en die het heeft doen laten ontstaan. God leeft voor mij in alle ruimtes en alles is direct en indirect een creatie van God. God oordeelt in mijn ogen niet, dat doen alleen mensen. Ik denk ook niet dat mensen ziek worden of sterven omdat zij dit verdienen. Dat zou in mijn ogen gek zijn, want dieren worden ook ziek en gaan ook dood. Als mensen of dieren niet ziek worden of dood gaan, raakt de wereld overbevolkt en dat is voor mij de enige logische reden. God zou in mijn verhaal ook een andere naam kunnen krijgen, maar het feit dat alles elkaar zo perfect in 'balans' houdt (de natuur, het universum), maakt dat ik er geen betere naam aan kan geven.

Ik merk dat er veel verschillende meningen zijn en dat vind ik erg interessant om te lezen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:05

Femke_L schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen..
Ik geloof in God...
Vind het zelf lastig om echt actief deel te nemen in dit topic.. Bang om iets te zeggen wat ontkracht wordt, dat ik de verkeerde woordkeuze gebruik en daarop wordt afgerekend..
Maar ik geloof in God, ik ben lid van 'De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der laatste dagen', of ook wel in de volksmond de "Mormonen" genoemd..

Makkelijk om als christen in deze tijd te leven, nee... maar ik heb ook geprobeerd om mijn geloof te ontkennen en daar bleek ik behoorlijk ongelukkig van te worden.
Nu probeer ik een weg daarin te vinden..

Er is een ding wat mij altijd bijgebleven is. Een wetenschapper die ook lid is van onze kerk zei eens.. 'We kunnen niet bewijzen dat er een God bestaat, maar Atheïsten kunnen ook niet bewijzen dat hij niet bestaat.'

Dit is een eindeloze discussie die hier eens in de zoveel tijd weer opgehaald wordt..
In de ruim 10 jaar dat ik op bokt zit, is deze 'discussie' al minstens 5 keer voorbij gekomen..

Kom toch even binnenvallen want erger me soms een beetje aan de uitspraak "je kunt ook niet bewijzen dat God niet bestaat". Klopt, maar dat geldt ook voor kabouters, eenhoorns, vliegende schotels e.d. Dat bedoel ik natuurlijk niet aanvallend en het is niet zo dat ikhet geloof wil vergelijken met sprookjes, maar ik hoop zo mijn punt wel duidelijk te maken dat ik dat argument wat onhandig vind.

Fem

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 20:40

Ik vind de uitspraak: 'hij bestaat niet' ook onhandig..
Dus dan kun je alle uitspraken wel onhandig noemen..
En ja, je maakt je punt duidelijk, maar ook een 'onhandige' manier..

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 23:57

Wat ik me afvraag, hoe verklaren gelovigen dat er verschillende geloven bestaan? Waarom is de bijbel wel de waarheid, en de koran niet? (Of andersom). Beide boeken beschrijven soort van richtlijnen om te leven. Heel duidelijk dat de boeken door de eeuwen heen geschreven zijn door mensen. Mensen moesten vroeger het volk in toom houden. Hoe doe je dat? Je creëert een 'heilig' boek en iedereen gelooft het, weg anarchisme. Heel functioneel. Het feit dat op verschillende continenten verschillende 'heilige' boeken zijn onderschrijft dat. Zeker vroeger geloofde men makkelijk alles vanwege het gebrek aan kennis, die we nu wel hebben. Het is niet voor niets dat er tegenwoordig steeds meer atheïsten bij komen. Ik neem aan dat jullie ook inzien dat als je in een islamitisch land was geboren, dat je dan waarschijnlijk gewoon moslim was geweest? Waarom denk je dat geloof verschilt per cultuur? Hoe kies je dan welk geloof de waarheid is? Juist: het is allemaal cultuur en opvoeding.

Voor mensen die zeggen: ''ja maar ik voel het gewoon, ik weet het, ik zie het, enz.''. ELK geloof heeft mensen die hun geloof op die manier ervaren. Of je nu christen, moslim of boeddhist bent. Hoe verklaar je dat? Als psycholoog kan ik zeker zeggen dat je hersenen erg beïnvloedbaar zijn. Als je heel sterk in iets gelooft, komt daar het bijbehorende gevoel bij, tot aan hallucinaties toe. Ondanks dat 'geloven' extreem irrationeel is, heb ik er wel respect voor en kan ik het bij cliënten ook in hun voordeel gebruiken, om krachten uit te putten. Ik weet echter dat dat niet de krachten van 'god' zijn, maar de kracht van de psyche.

Kan een gelovige bovenstaande vragen voor me beantwoorden? Ik ben oprecht benieuwd naar jullie denkwijze. :)

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 00:16

_Snow_White schreef:
Ik heb niet alle 26 pagina's doorgelezen, excuses hiervoor.

Ik geloof in god, maar niet in de kerk.
Ik heb geen pastoor nodig om mij te vertellen wat/hoe mijn leven zou moeten zijn.
In mijn ogen is god een vorm van pure energie.
Ik studeer engineering, een studie gebaseerd op natuurkunde, dus ik geloof zeker in de wetenschap. MAAR eigenlijk geloof ik in het feit dat de wetenschap het geloof aanvult en vice versa.
Zo ben ik van mening dat god niet de wereld geschapen heeft, maar verantwoordelijk is voor de atomen die de big bang veroorzaakten, hierdoor schaapte hij dus indirect wel de planeet aarde.

Qua oorlogen en ziektes etc geloof ik in het feit van leven en laten leven, je laat je eigen kinderen toch ook (op kleinere schaal natuurlijk) eigen fouten maken? Immers leren wij nog altijd het meeste van onze eigen fouten.

(excuses voor typefouten, ik heb een engelse autocorrect)

Ik ben het in grote lijnen helemaal met je eens :j Ik geloof ook niet in een pastoor of dominee of het naar de kerk gaan. Ik vind dat de gemeenschappen in het algemeen uiteindelijk veel macht willen hebben en dat hierdoor ruzies ontstaan al vanaf het moment dat er religie bestaat.
Ik lees wel in de Bijbel en praat er met vriendinnen over waardoor het geloof toch gedeeld wordt. Dit is voor mij persoonlijk veel fijner dan een kerk.

God als pure energie kan ik me dan weer niet in vinden, ik denk dat God toch "iets" is waarmee je kan communiceren. Enkelen jaren geleden ben ik zo ontzettend bang geweest 's nachts dat ik de hele nacht tot God gebid heb en enkele nachten daarna ook totdat ik in slaap viel. Nog steeds als ik ergens bang voor ben of stress voor heb en ik ga bidden voor mezelf in gedachten merk ik dat ik rustiger word. Natuurlijk kunnen de niet-gelovigen hier zeggen dat dit is omdat je er steun uithaalt, wat ook niet te ontkennen valt, maar ik geloof echt dat ik via deze manier communiceer met God.

Daarbij denk ik ook dat de big bang geen pure toeval kan zijn, zeker niet als je kijkt hoe indrukwekkend de hele wereld in elkaar zit.

Edit:
Dos_Caballos schreef:
Wat ik me afvraag, hoe verklaren gelovigen dat er verschillende geloven bestaan? Waarom is de bijbel wel de waarheid, en de koran niet? (Of andersom). Beide boeken beschrijven soort van richtlijnen om te leven. Heel duidelijk dat de boeken door de eeuwen heen geschreven zijn door mensen. Mensen moesten vroeger het volk in toom houden. Hoe doe je dat? Je creëert een 'heilig' boek en iedereen gelooft het, weg anarchisme. Heel functioneel. Het feit dat op verschillende continenten verschillende 'heilige' boeken zijn onderschrijft dat. Zeker vroeger geloofde men makkelijk alles vanwege het gebrek aan kennis, die we nu wel hebben. Het is niet voor niets dat er tegenwoordig steeds meer atheïsten bij komen. Ik neem aan dat jullie ook inzien dat als je in een islamitisch land was geboren, dat je dan waarschijnlijk gewoon moslim was geweest? Waarom denk je dat geloof verschilt per cultuur? Hoe kies je dan welk geloof de waarheid is? Juist: het is allemaal cultuur en opvoeding.

Voor mensen die zeggen: ''ja maar ik voel het gewoon, ik weet het, ik zie het, enz.''. ELK geloof heeft mensen die hun geloof op die manier ervaren. Of je nu christen, moslim of boeddhist bent. Hoe verklaar je dat? Als psycholoog kan ik zeker zeggen dat je hersenen erg beïnvloedbaar zijn. Als je heel sterk in iets gelooft, komt daar het bijbehorende gevoel bij, tot aan hallucinaties toe. Ondanks dat 'geloven' extreem irrationeel is, heb ik er wel respect voor en kan ik het bij cliënten ook in hun voordeel gebruiken, om krachten uit te putten. Ik weet echter dat dat niet de krachten van 'god' zijn, maar de kracht van de psyche.

Kan een gelovige bovenstaande vragen voor me beantwoorden? Ik ben oprecht benieuwd naar jullie denkwijze. :)

De grootste godsdiensten ter wereld zijn voor een groot deel parallel, ook lijkt het oude testament van de Bijbel voor een groot deel op een deel van de Koran en de Thora. Het Boeddhisme en Hindoeïsme kennen iedere de profeet Jezus en hebben ieder ook weer een stuk parallel lopen met de andere godsdiensten die ik heb genoemd. Zelfs een godsdienst als het Sjamanisme heeft een parallelgedeelte met de grootste godsdiensten ter wereld. Ik denk dat we allemaal in eenzelfde God geloven, de één verdeelt hem alleen in drieën en de andere in duizenden. Ik denk ook dat er door cultuurverschillen oneenigheid is ontstaan over de manier van geloven en dat hierdoor er dus verschillende godsdiensten zijn. Iedereen interpreteert dingen anders en zo is het ook met God

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 00:38

@Renee: niet alle geloven lijken op elkaar. De Grieken geloofden vroeger in verschillende goden, zoals dat Demeter de god van landbouw en graan was en Apollo de god van boogschieten enzovoort. Zij hadden dus ongelijk? Hebben de mensen in India gelijk dat koeien heilig zijn? Als je dat allemaal onzin vindt, hoe rechtvaardig je dan waar je zelf in gelooft?
Laatst bijgewerkt door Dos_Caballos op 01-08-13 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 00:39

Voor mij bestaat God niet. Het lijkt alsof alles waar het geloof voor staat, juist exact tegen mijn principes en meningen ingaat. Het is mooi als mensen geloven en er hoop uit putten, maar ik kan het gewoon niet begrijpen, wil het ook niet begrijpen. Als ik namelijk iets eng vind is het aanbidden, en dat is exact wat er bij de meeste geloven gebeurt. En voor dat aanbidden gaan mensen ver, té ver in mijn optiek.

Ik denk dat het gewoon verzonnen is (vergeet niet dat het menselijk brein tot ontzettend veel in staat is) , omdat mensen altijd overal een verklaring voor willen hebben. Toen de wetenschap dit nog niet kon geven, moesten ze iets. Veel mensen hebben dat echt nodig geloof ik, een soort zondebok, iets om op terug te vallen en vooral iets/iemand die de keuzes voor ze kan maken.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 03:09

Dos_Caballos schreef:
@Renee: niet alle geloven lijken op elkaar. De Grieken geloofden vroeger in verschillende goden, zoals dat Demeter de god van landbouw en graan was en Apollo de god van boogschieten enzovoort. Zij hadden dus ongelijk? Hebben de mensen in India gelijk dat koeien heilig zijn? Als je dat allemaal onzin vindt, hoe rechtvaardig je dan waar je zelf in gelooft?

_/-\o_

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 03:17

Ik geloof niet in een god, er zijn voor mij niet genoeg aanwijzingen/bewijzen voor het bestaan van welke godheid dan ook en dat zegt mij eigenlijk genoeg. Daarnaast gaan veel dingen die bijvoorbeeld in de Bijbel staan tegen mijn principes in en daarom zou ik er al niet naar willen leven als ik wel geloofde in een god, of deze wel of niet bestaat maakt dus eigenlijk niet eens zo heel veel uit. Ik snap heel goed hoe religie ooit is ontstaan maar vind het persoonlijk, eerlijk gezegd, niet meer van deze tijd.
Ik heb er echter wel respect voor als anderen willen geloven, ieder z'n ding, zo lang mij of anderen niks wordt opgelegd. Met bijvoorbeeld (Amerikaanse) Christenen (niet om te generaliseren, maar over het algemeen zijn veel Amerikanen religieuzer dan in Europa, met als resultaat dat de atheïsten ook heel hard hun gelijk proberen te halen waar ik me dan ook weer aan stoor :+ ) die openlijk anti-homo(huwelijk) of anti-abortus zijn heb ik dus ook meer moeite.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 03:34

Absoluut niet, daarintegen, mijn moeder is spiritualist en ik kan daaruit wel wat begrijpen.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:01

Dos_Caballos schreef:

Ook deze hebben weer overeenkomsten, heb er laatst met godsdienst een documentaire over gezien. De grote lijn van alle godsdiensten komt overeen. Wellicht dat ik m'n godsdienstleraar van toen een mailtje kan sturen met de vraag wat de naam van de documentaire was aangezien ik de titel niet meer weet. Het ging over Jezus in andere godsdiensten en uiteindelijk kwam het er op neer dat alle godsdiensten eenzelfde verhaallijn hebben. Van de Egyptenaren van toen tot de Christenen van nu.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 09:40

Ik ben best verbaasd. Ik dacht dat het algemeen bekend was dat het OT van de bijbel gebaseerd is op de Thora (eerste 5 boeken van Mozes) en dat eigenlijk het OT bij de Joodse gemeenschap wél wordt erkend, maar het NT niet. Volgens het OT zou er een ‘verlosser’ komen voor het Joodse volk, wordt ook regelmatig naar verwezen in het OT. Dát was (volgens de Christenen) Jezus. De Joden erkennen hem niet als verlosser (of zoon van God e.d.), maar wel als profeet. De Thora is onderdeel van de Tenach die dus vrijwel dezelfde boeken heeft als de Christelijke OT bijbel, al kan de volgorde verschillen. Naast de Thora en de Tenach heb je ook de Talmoed :)

Dan komt qua ‘ouderdom’ de Bijbel. Een ‘vervolg’ dus op de Joodse geschriften en het NT komt met het levensverhaal over Jezus. Het ‘jongst’ is de Koran. De Koran erkennen Jezus ook, maar noemen hem anders (Isa) en ‘slechts’ een profeet, ik meen dat hij wel als wijs werd geacht ? . Ook bij hen is hij niet de zoon van God. In de Koran vind je ook delen terug van het OT. De Koran zou geen waardeoordeel hebben over het ontstaan van de wereld. Wel staat er een verhaal in van Abraham (Ibrahiem). Alleen offert hij dan niet bijna zijn zoon Izaak (voorouder van de Joden), maar zijn andere zoon Ismael (voorouder van de Arabieren). Het Offerfeest in de islam is een herdenking van het offer van Abraham. De Koran is geschreven door Mohammed, een mens en profeet (volgens de Koran) wiens graf in Mekka ligt. Van Mohammed is zeker dat hij écht heeft geleefd. Van Jezus valt dat niet te bewijzen, al vermoed historici nu wel dat hij gebaseerd is op een echt persoon. Maar Jezus is een God(heid) en is naar de hemel gegaan, een graf hebben of vinden is dan niet logisch (naar Bijbelse maatstaven).

Aangezien de Koran geschreven is na de Bijbelse boeken, wordt Mohammed niet vermeld in de Bijbel. Wel wordt er in de Bijbel verwezen naar valse profeten en de valse kerk. Als je de Bijbel als houvast neemt lijkt het mij ergens best logisch dat je alles wat daarna komt afwijst.

M.i. is het eerste gedeelte basiskennis. Zéker als je zo fel tegen de Bijbel e.d. ageert en het af doet als onzinboeken. Dat laatste is sowieso al niet waar, want zoals je ziet zit er een rijke geschiedenis achter, worden er gebeurtenissen beschreven die historisch bewezen zijn (dit geldt overigens wel meer voor het OT dan het NT), en de boeken zijn zeker niet (allemaal) in een avondje geschreven door een aantal ‘fantasten’. En dit kun (behoor) je best los zien van de Goddelijke boodschap die er in zit.
Citaat:
Daarnaast gaan veel dingen die bijvoorbeeld in de Bijbel staan tegen mijn principes in en daarom zou ik er al niet naar willen leven als ik wel geloofde in een god, of deze wel of niet bestaat maakt dus eigenlijk niet eens zo heel veel uit.
De meeste normen en waarden die wij in Nederland hanteren zijn gebaseerd op de bijbel. Nederland is van oorsprong een Christelijk/Joods land. Dingen als ouderenzorg, de bijstand, pensioen, wezenwet, (allemaal dingen die eerst vanuit de kerk geregeld werden en later zijn overgenomen door de overheid) het huwelijk en zelfs monogamie zijn Bijbels.

@ Reneee_ Misschien vind jij het boek Het oude Egypte: bakermat van het jonge Christendom (Tjeu van den Berk) wel interessant. Daarin wordt een verband gelegd tussen rituelen van de Egyptenaren en hun Isis/Osiris cultuur en dat van gebruiken binnen de (vroeg) Christelijke kerk. Vooral het gedeelte over de Maria verering van de Katholieke kerk en vergelijking met Isis is zeer interessant. Het is wel met vlagen een pittig boek, enige kennis van de Egyptische cultuur is wel nodig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:15

Tja, die Maria verering, daar begrijp ik niks van. Dat zie je hier in Portugal heel erg. Er zijn zelfs kerken waar je niet of nauwelijks een afbeelding van Jezus ziet en als je er al een ziet is het die in de armen van Maria.

Ze zijn hier nog heel erg met alle heiligen bezig (veel processies) en spelden geld op de kleding van de beelden om iets gedaan te krijgen (zwanger worden bv). Hoe naïef kun je zijn?

Ik zal mee eens verdiepen in Isis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 11:39

Sammie mag ik je een compliment geven voor je duidelijke beschrijvingen.

Ik had alleen begrepen uit documentaire van National geografic dat historici het bestaan van Jezus wel hebben bewezen.
Er kwamen verschillende Jezus personen aan bod maar er was uiteindelijk maar 1 Jezus die voldeed aan de beschrijving van Jezus in het NT (op de opstanding na dan want daar is dan alleen getuigen verslag van)
Men acht daarmee alleen niet bewezen dat hij een zoon van God zou zijn.
Men is ook al jaar in en jaar uit op zoek naar zijn graf maar die is tot nu toe nog niet gevonden.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:20

Sammie schreef:
Citaat:
Daarnaast gaan veel dingen die bijvoorbeeld in de Bijbel staan tegen mijn principes in en daarom zou ik er al niet naar willen leven als ik wel geloofde in een god, of deze wel of niet bestaat maakt dus eigenlijk niet eens zo heel veel uit.
De meeste normen en waarden die wij in Nederland hanteren zijn gebaseerd op de bijbel. Nederland is van oorsprong een Christelijk/Joods land. Dingen als ouderenzorg, de bijstand, pensioen, wezenwet, (allemaal dingen die eerst vanuit de kerk geregeld werden en later zijn overgenomen door de overheid) het huwelijk en zelfs monogamie zijn Bijbels.

Dat weet ik, heb ook niet gezegd dat ik het met alles oneens ben of dat ik de historische waarde van religie voor een samenleving niet zie. Onze hele cultuur is gebaseerd op het Christen-/Jodendom en dat is ook logisch. Dat wil echter niet zeggen dat ik het met religie in het algemeen eens moet zijn.

Puur uit interesse: wat vinden de Christenen in dit topic van bijvoorbeeld de SGP?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:27

Ik denk dat we zonder de Bijbel ook dezelfde normen en waarden zouden hebben. Sterker er zijn ook leefgemeenschappen bekend die niet een van de 3 grote religies aanhangen die ook ongeveer gelijke normen en waarden hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 14:08

Ik geloof niet in God omdat er teveel vreselijke dingen gebeuren op aarde. Als er een God had bestaan zou er niet zoveel armoede en honger zijn, zouden mensen elkaar niet afschieten of de kop in slaan, zouden er geen kinderen sterven aan kanker...

Ik geloof wel dat er meer is na de dood. Wat precies kan ik niet in woorden omschrijven, het is gewoon een gevoel. Ik geloof echter niet in hemel en hel.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 17:37

OsMo schreef:
Sammie mag ik je een compliment geven voor je duidelijke beschrijvingen.

Ik had alleen begrepen uit documentaire van National geografic dat historici het bestaan van Jezus wel hebben bewezen.
Er kwamen verschillende Jezus personen aan bod maar er was uiteindelijk maar 1 Jezus die voldeed aan de beschrijving van Jezus in het NT (op de opstanding na dan want daar is dan alleen getuigen verslag van)
Men acht daarmee alleen niet bewezen dat hij een zoon van God zou zijn.
Men is ook al jaar in en jaar uit op zoek naar zijn graf maar die is tot nu toe nog niet gevonden.

Deze heb ik inderdaad ook gezien tijdens de lessen van dezelfde leraar. Was een interessante documentaire.

Sammie, bedankt voor de tip. Lijkt me inderdaad een interessant boek :j

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 18:00

Ik geloof niet in een god, maar geloof wel dat er "iets" is na de dood.
Ik heb geen idee of de bijbel wel of geen waarheid spreekt, daar heb ik me nooit in verdiept. Moest dat ding altijd overschrijven als ik weer eens straf kreeg op school, dus het hoort zeker niet tot mijn favoriete boek :P. En ik kan niet in een God geloven, omdat het niet tastbaar is. Denk ik.
Weet het niet zeker, want "iets na de dood" is ook neit tastbaar maar daar geloof ik in zekere mate wel in. Niet dat je terugkomt als een konijn of papegaai of dat je gaat rondspoken in huizen, maar ik geloof wel dat er een energie kán komen...

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 22:30

kort maar krachtig.... ik geloof in een God...

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:59

Ik geloof ook in God, Hij is mijn schepper en ik geloof dat Hij zijn Zoon heeft laten sterven zodat ik eeuwig leven zal hebben!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:03

stroobosje schreef:
Ik geloof ook in God, Hij is mijn schepper en ik geloof dat Hij zijn Zoon heeft laten sterven zodat ik eeuwig leven zal hebben!

ik moet er niet aan denken eeuwig te moeten leven...ben nu al moe ;)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:06

geerke schreef:
stroobosje schreef:

ik moet er niet aan denken eeuwig te moeten leven...ben nu al moe ;)

Haha, .... aan je knipoog te zien snap je ergens wel wat de bokker bedoelt... toch :P ?
Ik geloof ook in het 'eeuwig leven'... maar dat wil niet zeggen dat ik niet dood ga :P

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 23:56

Kayleigh_ schreef:
Ik geloof niet in God omdat er teveel vreselijke dingen gebeuren op aarde. Als er een God had bestaan zou er niet zoveel armoede en honger zijn, zouden mensen elkaar niet afschieten of de kop in slaan, zouden er geen kinderen sterven aan kanker...

Ik geloof wel dat er meer is na de dood. Wat precies kan ik niet in woorden omschrijven, het is gewoon een gevoel. Ik geloof echter niet in hemel en hel.

Laat ik allereerst zeggen dat ik het lijden ook niet altijd snap, het kan bij soms ook wel eens knagen, maar dat wil niet zeggen dat er dan geen God kan zijn. Het is een veel gehoord argument waarom mensen niet in God geloven. Misschien kan dit filmpje een beetje weergeven hoe er vanuit het geloof tegen lijden aan wordt gekeken (kort gezegd: een leven zonder lijden is niet per definitie een gelukkig leven).
http://www.youtube.com/watch?v=yD4gevYy9ZU

Daarnaast ook nog: mensen zijn geen robotten. Mensen die elkaar afschieten of de kop inslaan zijn altijd nog zelf verantwoordelijk voor hun daden, daar zijn we tenslotte mensen voor. Maar christenen mogen wel geloven dat er eens een einde komt aan het lijden.