Vraagje vrije dagen opnemen.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Vraagje vrije dagen opnemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 16:50

Weet iemand mischien hoe het zit met vrij dagen opnemen. Werk in de horeaca.

Familie van mijn vriend is jarig en hebben daarvoor een hotel geboekt (prestons place Cool )en ook al voor mij betaalt en gereserveert.
Nu word er altijd al heel erg moeilijk gedaan als ik vrij wil nemen terwijl ik vrij weinig vrij vraag.
Mijn vraag is, heb je niet gewoon recht op je vrije dagen en kan je zelf beslissen wanneer die je neemt. Of kan je werkgever zomaar nee zeggen.

Ik moet er echt heen dus als ik eventueel ontslag zou nemen hoelang moet dat dan van te voren?

Zusje
Berichten: 857
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Vraagje vrije dagen opnemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:52

In principe heb jij gewoon recht op je vrije dagen!
Bij ons is de afspraak dat je het 2 agen van te voren aanvraagt maar voorheen kon ik om 12.00 zeggen dat ik om 13.00 naar huis ging!
Neem aan dat omdat je in de horeca zit ,ze een vervanger voor jemoeten regelen dus het lijkt me het handig als je het optijd aangeeft bij je werkgever!!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Vraagje vrije dagen opnemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 16:58

Ik had het al iets van 2 maanden van ter voren gevraagt, en laatste keer dat ik het vroeg is het alweer 1 maand van ter voren.

Dus opzich wel ruim van te voren. Probleem is dat er verder nu niemand is op in te vallen, maar opzich is dat nutuurlijk niet echt mijn probleem als hij geen nieuwe mensen aanneent. Ik kan ook ziek worden dan heeft hij ook een probleem.

NoaC

Berichten: 5292
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Vraagje vrije dagen opnemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:08

Je hebt gewoon recht op vrije dagen hoor, tenzij hij kan aantonen dat het op die datum ECHT NIET kan.

_Lauwtje_

Berichten: 1183
Geregistreerd: 17-03-05

Re: Vraagje vrije dagen opnemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:27

k werk via een uitzendbureau in de horeca, alleen qua uitbetaling, ze kunnen ze me niet uitzenden. Als ik vrije dagen op wil nemen moet ik dit melden bij het uitzendbureau (zodat ik doorbetaald word) en een vervanger zoeken
maar ik ben maar een part-timer

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vraagje vrije dagen opnemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 17:42

De werkgever is verplicht om de werknemer ieder jaar in de gelegenheid te stellen om zijn wettelijke vakantiedagen op te nemen. De werkgever stelt de vakantie vast overeenkomstig de wensen van de werknemer, tenzij “gewichtige redenen” zich daartegen verzetten. Werknemer dient schriftelijk een vakantieverzoek in. Als u niet binnen twee weken na dit verzoek schriftelijk aan de werknemer heeft laten weten dat de vakantie wegens gewichtige redenen niet volgens de wens van de werknemer kan worden vastgesteld, wordt de vakantie geacht te zijn vastgesteld conform de wens van de werknemer. Tenzij er in een arbeidsovereenkomst of CAO is afgeweken.

Horeca CAO
In de Horeca CAO zijn hier afwijkende afspraken over gemaakt. In de CAO staat dat de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie en snipperdagen vaststelt in overleg met de werknemer. Dit betekent dat de werknemer niet een vakantieverzoek indient, maar eerst in overleg treed met u over zijn vakantieplannen. Als u met uw werknemer hier niet uitkomt, zult u als werkgever moeten aangeven wat voor zwaarwichtige redenen u heeft, waarom de werknemer op dat tijdstip niet op vakantie kan.


Kortom; je mag gewoon gaan, omdat de werkgever niets van zich heeft laten horen. Tegenwoordig peil ik eerst bij mijn werkgever wanneer het hem het beste uitkomt, dan boek ik mijn vakantie en bevestig ik dit per email aan de mensen wie het aangaat. Vooral dat schriftelijk bevestigen is hier zeer belangrijk. Het is wel eens eerder opeens omgegooid, gelukkig had ik toen nog niets geboekt en maakte het me niet zoveel uit.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Vraagje vrije dagen opnemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 17:49

Okee bedankt gelukkig! Lachen

Ze moeten toch wel 2 dagen zonder mij kunnen... Ik ga dus gewoon.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Re: Vraagje vrije dagen opnemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 18:03

NoaC schreef:
Je hebt gewoon recht op vrije dagen hoor, tenzij hij kan aantonen dat het op die datum ECHT NIET kan.



Nou vraag ik me af, wat zijn dan geldige redenen om vrije dagen te weigeren?
Ik werk ik een bloemenzaak en natuurlijk hoef ik het niet tijdens kerst, pasen ect te proberen, maar de rest dan? Want zaterdagen zijn ook erg druk bij ons, mogen ze me zo'n dag dan ook weigeren?
De reden waarom ik het vraag is omdat ik binnenkort graag een weekje vakantie wil, heb nog een heleboel vakantiedagen staan. Maar om de een of andere reden vermoed ik dat ze moeilijk gaan doen en mocht dat dus gebeuren, dan wil ik graag zeker van mijn zaak zijn.


Sorry dat ik het in je topic vraag maar je had het er net over dus vandaar Knipoog

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Re: Vraagje vrije dagen opnemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 18:25

Gelukkig gaat het bij ons wat makkelijker, ik werk namelijk nog best weleens wat over (iedere week wel) en wil graag die overuren altijd vrijnemen, meestal neem ik iedere week dus wel een paar uurtjes of een dag vrij, tsjah dan moeten ze me ook niet overlaten werken toch? Het is mijn tijd in principe.
Maar goed overleg is er natuurlijk wel, ik kan niet altijd zomaar vrijnemen.

Maar Missy, je hebt gewoon recht op je vrije dagen, waarom heb je ze anders gekregen?
Bij ons is het de laatste tijd namelijk ook stervens druk en er is ALTIJD wel wat te doen, dus inprincipe zou ik dan nooit vrij kunnen nemen. Gelukkig denken mijn collegas er ook zo over en mag ik gewoon vrij Tong uitsteken

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Vraagje vrije dagen opnemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 13:09

Ik mocht geen vrij hebben. Ik ben toch geweest, en ben nu ontslagen.

De reden was dat hij niemand kon vinden. Toen ik niet kwam heeft hij toch wel iemand kunnen vinden.

Heel erg kinderachtig allemaal. Veel rechten heb je als werknemer niet.

miepmiep
Berichten: 2348
Geregistreerd: 20-02-04

Re: Vraagje vrije dagen opnemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:14

Ik zou toch eens je rechtsbijstandverzekering opbellen om eens te vragen of hij wel in zijn recht stond om je te ontslaan... Hij kon zogenaamd niemand anders vinden, maar toen je er niet was, kon het opeens wel?

Inderdaad heel kinderachtig!
Ach, wil je eigenlijk nog wel voor zo'n baas werken?
Veel succes met het zoeken naar een nieuwe baan!

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Re: Vraagje vrije dagen opnemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:15

Avanti schreef:
Ik mocht geen vrij hebben. Ik ben toch geweest, en ben nu ontslagen.

De reden was dat hij niemand kon vinden. Toen ik niet kwam heeft hij toch wel iemand kunnen vinden.

Heel erg kinderachtig allemaal. Veel rechten heb je als werknemer niet.


Jammer dat je werkgever zo gehandeld heeft. Hij heeft uiteindelijk iemand kunnen vinden, dus had hem dat zowiezo wel gelukt..Maar je had gewoon recht op je vrije dagen hoor!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vraagje vrije dagen opnemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 13:15

Belachelijk, ik denk dat als je het voor laat komen hij aan het korste eind trekt. Er staat gewoon wettelijk vastgelegd dat hij binnen 2 weken schriftelijk had moeten reageren, als het niet door kon gaan. Je hebt zeker ook geen geld mee gekregen?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Re: Vraagje vrije dagen opnemen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-05 15:00

Nee, maar ik krijg elke week mijn geld dus heb alleen van 2 dagen niet gehad. Maar ik moet nog wel mijn vakantie geld krijgen.

Ik heb nu spullen van hem dus die krijgt hij pas als ik mijn geld heb. Lachen

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Vraagje vrije dagen opnemen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-05 15:04

Maar IMO heeft hij je onrechtmatig ontslagen en heb je dus recht op een afkoopsom of zoiets dergelijks.