even stuk geslagen, rechtsbijstand dekt opeens niet.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mer1980

even stuk geslagen, rechtsbijstand dekt opeens niet.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:27

Ik twijfelde even of ik het verhaal hier neer moest zetten, maar doe het toch maar een beetje basic aangezien het wel een zaak moet worden.

Ik heb een koophuis, aangezien ik de man van mijn leven heb ontmoet ondertussen getrouwd ben en een kindje verwacht heb ik mijn huis verhuurd. Dit alles goed en wel, maar was mij ervan bewust dat je daardoor ook enkele risico's loop.

Hiervoor heb ik contact opgenomen via mijn tussenpersoon met Das Rechtsbijstand in april vorig jaar. Situatie uitgelegd dat ik mijn huis wil verhuren, huurders heb gevonden en heb zelfs een kopie huurcontract naar hun toegezonden om zeker te weten of dit was afgedekt. Ja mevrouw geen probleem. Ook mijn andere verzekeringen aangepast, toestemming gemeente en toestemming bank. Oftewel alles netjes voor elkaar... dacht ik....

Helaas tijden zijn veranderd, huurders betalen de huur niet meer. Behoorlijk probleem, want ik betaald dus nu lasten voor een anders woongenot. Alle stappen doorlopen (aanmanen, ingebreke stellen, aangetekend uiteraard, etc) netjes op tijd vanaf de eerste problemen gemeld bij de rechtsbijstand. Krijg ik opeens vandaag een brief binnen dat volgens een artikel in bijzondere polisvoorwaarden etc zij de zaak NIET dekken. Ik direct contact opgenomen, komen ze aanzetten met een basis polis uit 2007 (ik was toen nog niet getrouwd, etc dus ook gewoon woonachtig in mijn huis) welke ik heb opgezegd in 2011 omdat ik er geen gebruik van hoefde te maken (opzegging ook zwart op wit). Ik heb een NIEUWE polis zoals hierboven vermeld afgesloten met alles erop en eraan om dergelijke problemen te voorkomen. Alles ook zwart op wit, ook de vermelding waarom + nogmaals kopie huurcontract opgestuurd op HUN aanvraag.

En nu, dus geen dekking met de mededeling dat ik maar pre-paid juridische hulp (lees; E850,- euro excl extra kosten) moet inschakelen bij hun want dan had ik korting aangezien ik wel een verzekering heb (maar dus geen dekking), want ik heb de speciale verhuur clausule niet afgesloten. Let op ik heb alles van mijn aanvraag zwart op wit, maar ze weigeren dus dekking.. En niemand die van hun dat heeft aangegeven bij mijn aanvraag ondanks alle verzoeken van mijn zijde...

Oftewel ik heb vanaf mei 2012 dikke premie betaald voor: jawel helemaal NIETS. Opeens kunnen ze mijn nieuwe polis niet meer vinden. Alles doorgestuurd en alles hun fout, maar het lijkt erop dat ik dus straks met extreem hoge kosten zit.
1) ik heb al maanden geen huur meer.
2) bewoners zijn niet voornemens te vertrekken en te betalen (kunnen niets vinden)
3) ik moet dus weer ergens een vermogen vandaan halen om een uitzettingsprocedure te starten anders blijven ze zitten zolang ze willen....

Dan denk je dus verzekerd te zijn. Dank je wel DAS rechtsbijstand!!!!!!!! woest ben ik.....

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:31

Sjimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:33

Langs de rechtswinkel gaan om eerst je rb aan het werk te krijgen. (j

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:33

Hmmm Das je goed recht is van DAS dat is juist de partij die mij laat zitten......

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:35

Hier een recent topic van iemand waarbij de rechtsbijstand ook niet wil helpen:
[HTT] problemen met ex-huurder

Ik heb ook een verhuurde woning, volgens mij dekt mijn rechtsbijstand ook niet bij problemen. Dit ga ik toch maar eens navragen, gezien jullie ervaringen.

Je hebt al maanden geen huurinkomsten, heb je DAS al eerder op de hoogte gesteld? Hebben zij de eerdere aanmaningen verzorgd?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:36

Mer1980 schreef:
Hmmm Das je goed recht is van DAS dat is juist de partij die mij laat zitten......

Ja weet ik, misschien zitten ze niet te wachten op negatieve publiciteit. :)*

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:39

Klacht indienen bij de kifid? Dit is gewoon bespottelijk namelijk.
Edit: moet je wel eerst interne klachtenprocedure door lopen hebben.

M3lisss

Re: even stuk geslagen, rechtsbijstand dekt opeens niet.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:43

Zo snel mogelijk naar een advocaat stappen. Voor zover nu te beoordelen sta je enorm sterk in het conflict met de huurder en zul je dus een groot deel van gemaakte kosten op hen kunnen verhalen. Een advocaat kan je ook verder begeleiden in een mogelijke procedure met je verzekering, of je in ieder geval adviseren. Een eerste adviesgesprek is vaak gratis :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:45

Veerledec: ik heb ze direct bij de aller eerste problemen al op de hoogte gesteld en heb op hun advies zelf de aanmaningen, herinneringen en ingebrekestellingen verstuurd. Zodra daar geen reactie op was, moest de zaak uit handen..... En ondanks dat ik juist de polis heb afgesloten OMDAT ik mijn huis ging verhuren voel ik mij belazerd. Wel premie innen, maar nu niet in behandeling nemen....

M3lisss: ik sta ook sterk met mijn zaak, dat zegt iedere advocaat alleen ik kan die enorme kosten niet opbrengen. Ik sta met mijn rug tegen de muur omdat ik dacht hiervoor verzekerd te zijn.... Zelfs de huurders comissie zegt dat ik volledig in mijn recht sta.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:45

Alleen al een beslaglegging kost bijna 800 euro en dan komen de advocaatkosten, griffie kosten, etc er nog bij.....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:46

Heb je al de rechtswinkel benaderd?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:47

Mer1980 schreef:
Alleen al een beslaglegging kost bijna 800 euro en dan komen de advocaatkosten, griffie kosten, etc er nog bij.....

Ik weet het, de ellende is dat je die ook allemaal eerst zelf zal moeten betalen. Verhalen achteraf is leuk, maar zie het eerst zelf maar eens op te hoesten. Aan de andere kant heb je bij niet-handelen nog wie weet hoe lang dubbele woonlasten en daar word je ook niet blij van!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:51

Ik zeg heel eerlijk dat ik bijna zeker weet dat ik het geld niet terug krijg. Ik mag niet discrimineren, maar als die weg zijn krijg je niets meer.... Ook al weet je waar ze zitten op papier hebben ze nooit geld en vindt het dan maar terug. Echter dacht ik deze mensen te kennen.... Ik wil ze er dus gewoon asap uit hebben. Beslag leggen en kosten op hun verhalen zal mij dus financieel compleet ruïneren....

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:52

Hier trouwens de brief van RB:

U doet een beroep op uw rechtsbijstandverzekering inzake een geschil met de huurder van uw
woning te Zaandam, welke woning door u per 1 mei 2012 voor onbepaalde tijd is verhuurd. De
huurder is regelmatig te laat met betalen en/of heeft een betalingsachterstand.

Dekkingsstandpunt
Ik heb de stukken bestudeerd die gevoegd waren bij uw verzoek om rechtsbijstand. Zoals in ie-
dere nieuwe zaak heb ik onderzocht of u aanspraak kunt maken op rechtsbijstand.
Helaas moet ik u echter meedelen dat ik u in dit geschil niet kan bijstaan. Hieronder zal ik toe-
lichten hoe ik tot deze conclusie ben gekomen.

Toelichting dekkingsstandpunt
De reden dat ik u niet behulpzaam kan zijn is allereerst gelegen in het feit dat in de polisvoor-
waarden is beschreven dat geschillen omtrent de verhuur van onroerende zaken, niet onder de
dekking vallen. Ik verwijs u naar artikel 4.4 van de bijzondere polisvoorwaarden van uw rechts-
bijstandverzekering, welk artikel als volgt luidt:

Artikel 4 Uitsluitingen
De rechtsbijstandbehandelaar verleent geen rechtsbijstand:
4.4 in geschillen over de verhuur of exploitatie van goederen of zaken
door een verzekerde en vermogensbeheer (de eigendom, het
bezit, de aan- of verkoop van effecten, aandelen, obligaties en
pandbrieven daaronder mede begrepen);

Pagina 2

Daarnaast bestaat er geen dekking voor deze kwestie omdat het verhuren van een woning niet
valt onder de particuliere hoedanigheid van uw rechtshulpverzekering, aangezien daarmee in-
komsten buiten regelmatige loondienst worden verkregen, te weten huurpenningen. Daarvoor
verwijs ik u naar artikel 2 van de bijzondere polisvoorwaarden, welk artikel als volgt luidt:

Artikel 2 Verzekerde activiteiten
Als verzekerde betrokken is geraakt in een geschil bij het uitoefenen van
zijn particuliere activiteiten, heeft hij aanspraak op adviesservice en op
rechtsbijstand, tenzij die aanspraak verband houdt met de uitoefening
van een vrij beroep of een bedrijf of de verwerving van inkomsten buiten
regelmatige loondienst.

Helaas kan ik u hieromtrent niet anders c.q. positiever berichten. Ik hoop evenwel dat u de juist-
heid van het standpunt kunt onderschrijven.

Advies/hulp
Ondanks het vorenstaande kan DAS u overigens wel helpen met uw juridische probleem ook al
valt dit niet onder de dekking van uw verzekering. DAS heeft hiervoor Prepaid Rechtshulp ont-
wikkeld. Dit is direct juridische hulp tegen een vaste prijs. Zo weet u direct waar u aan toe bent.
Wilt u meer weten over deze juridische diensten, kijk dan op http://www.das.nl/prepaid-rechtshulp of bel
ons Prepaid Rechtshulpteam op telefoonnummer 020-5644000 of mail naar prepaidmail@das.nl.
Als verzekerde van DAS krijgt u overigens altijd 5% korting op de Prepaid Rechtshulpproduc-
ten.

Tenslotte
Omdat ik u in deze zaak niet behulpzaam kan zijn, zal ik overgaan tot sluiting van het dossier.
Dit zal ik evenwel pas over 14 dagen doen voor het geval u nog vragen of opmerkingen heeft
naar aanleiding van deze brief. Indien ik binnen voornoemde termijn evenwel niet meer van u
verneem, dan zal ik het dossier dus sluiten en archiveren.

Erop vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:53

Hierop heb ik direct gereageerd met dat het niet klopt omdat ik het juist apart heb aangevraagd en toen kreeg ik dit:

Ik betreur het zeer dat u zich misleid voelt, doch uit de mij beschikbaar gestelde polisinformatie blijkt mij dat u een polis heeft sinds 30 november 2007.
Wellicht dat u vorig jaar april heeft gevraagd of aanvullende dekking nodig was voor de verhuur van uw woning, maar dat is mij niet bekend.
Het is mij ook niet bekend wie u daarvoor heeft benaderd of gesproken; feit is dat er voor verhuur van onroerende zaken op een particuliere polis feitelijk nimmer dekking is (de door mij aangehaalde polisvoorwaarde staat standaard in alle rechtsbijstandpolisvoorwaarden), tenzij daarvoor een aparte zogenaamde 'verhuurclausule' is meeverzekerd.
Volgens de aan mij beschikbaar gestelde polisinformatie heeft u evenwel geen clausule meeverzekerd.
Hieronder heb ik voor de volledigheid 'geknipt en geplakt' uit de polisinformatie die ik ontving.

(hier zat mijn oude netjes opgezegde polisblad uit 2007 die dus niet meer vacant is!!!!!)

Verder wil ik nog eens wijzen op onze Prepaid-rechtshulpverlening, hetgeen een stuk goedkoper is dan de gemiddelde advocaat.
Bekijk gerust de website daarvoor.

Heeft u nog vragen of opmerkingen, dan verneem ik dat graag van u.

Met vriendelijke groet,

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:56

Mer1980 schreef:
Ik zeg heel eerlijk dat ik bijna zeker weet dat ik het geld niet terug krijg. Ik mag niet discrimineren, maar als die weg zijn krijg je niets meer.... Ook al weet je waar ze zitten op papier hebben ze nooit geld en vindt het dan maar terug. Echter dacht ik deze mensen te kennen.... Ik wil ze er dus gewoon asap uit hebben. Beslag leggen en kosten op hun verhalen zal mij dus financieel compleet ruïneren....

Ik heb een borgstelling van de werkgever van mijn huurder. Als de huurder niet betaalt is het bij de werkgever verhaalbaar. Zoiets had in dit geval natuurlijk ook fijn geweest. Niet dat je daar nu iets aan hebt....

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:59

Ik heb wel borg gekregen, maar dat is al op aan huurachterstand.... maar idd borgstelling is heel goed voor eventueel volgende huurders, want mijn huis verkopen is geen optie in deze economie.....

iemand een goede deurwaarder? Dan kan ik iig alvast achter de huur aan, heb rekeningnummers, kenteken, namen etc.... zucht......

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:04

Deurwaarder kan je waarschijnlijk ook een heel eind helpen met de procedure. Is wellicht goedkoper dan een advocaat.

Ik zie nu je woonplaats, maar ik neem wel aan dat je een deurwaarder in NL zoekt :P?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:05

vuurneon schreef:
Heb je al de rechtswinkel benaderd?

Rechtswinkel helpt geen verhuurders alleen huurders......

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:06

veerledec schreef:
Deurwaarder kan je waarschijnlijk ook een heel eind helpen met de procedure. Is wellicht goedkoper dan een advocaat.

Ik zie nu je woonplaats, maar ik neem wel aan dat je een deurwaarder in NL zoekt :P?

Ik woon in de winter vin het buitenland, dus dat is ook een probleem, daarnaast ben ik hoog zwanger en kan vrij weinig. heb alle documenten wel gewoon beschikbaar kan alleen even niet langsgaan.... Vanaf eind maart woon ik weer in NL, maar zeg heel eerlijk al mijn spaargeld gaat nu op aan de hypotheek en als ze al weggaan vraag ik mij af hoe ze het achterlaten......

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:10

veerledec schreef:
Hier een recent topic van iemand waarbij de rechtsbijstand ook niet wil helpen:
[HTT] problemen met ex-huurder

Ik heb ook een verhuurde woning, volgens mij dekt mijn rechtsbijstand ook niet bij problemen. Dit ga ik toch maar eens navragen, gezien jullie ervaringen.

Je hebt al maanden geen huurinkomsten, heb je DAS al eerder op de hoogte gesteld? Hebben zij de eerdere aanmaningen verzorgd?

Deze link is dus mijn topic. Wij hebben inmiddels een deurwaarder ingeschakeld. Deze gaat als eerste achter de achterstallige huur aan en vermeld in zijn schrijven dat er nog kosten worden gerekend om de schade te herstellen en dat daarvan het bedrag word doorgegeven zodra dat bekend is.
Deze eerste brief kost ons 35 euro. Mocht het voor het gerecht komen, zijn de griffiekosten 207 euro.
Er zijn nog wat andere kosten, maar ik heb de brief van de deurwaarder nog niet binnen, maar we kwamen niet boven de 500 euro.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:15

Bij mij komt er dus nog een hele uitzettings procedure bij.... zucht en een zaak tegen mijn rechtsbijstand, want zij zijn in gebreke gebleven en hebben mij verkeerd voorgelicht.....

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:18

Zelfs al zou je de zaak tegen je verzekering winnen, dan ben je er nog niet, zij bepalen namelijk of er een rechtszaak van word gemaakt, vinden ze het discutabel, vergoeden ze het niet.
Wij hebben 2 rechtsbijstandverzekeringen, een zakelijke en een prive, maar beide gaan we opzeggen, puur geldklopperij.

vuurneon

Sterkte! Wat een ellende zeg...

Percy

Heb je geen familie in Nederland die je kan machtigen om voor jou te handelen in deze zaak? Eind maart is nog een eind weg.
Op dit soort zorgen zit je niet te wachten als je hoogzwanger bent, dan moet je bezig zijn met wiegjes en babykleertjes, sterkte.