hoogte zakgeld 12 en 8 jarige? kleedgeld? advies gevraagd!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ra_chel
Berichten: 2299
Geregistreerd: 31-05-10
Woonplaats: daar waar ik graag zijn wil

hoogte zakgeld 12 en 8 jarige? kleedgeld? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 13:33

Pfff nu onze oudste 12 is geworden , krijgt hij een rabo jongerenpas, waar hij zelf mee kan pinnen en zijn bankzaken kan beheren.
Nu ben ik niet bang dat al zijn spaarcenten ineens zullen verdwijnen ,want hij is eigenlijk heel zuinig op zijn geld.
Maar nu komt ook het moment dat ik hem toch echt serieus zakgeld moet gaan geven , eerst vergat ik dat nog wel eens, en kreeg hij hetgeen hij wilde of nodig had gewoon van ons ,maar nu zal dat moeten veranderen.
Maar hoeveel zakgeld geef je een 12 jarige per week of maand?
En geef je een 12 jarige ook al kleedgeld? Volgens het NIBUD is dat een goed plan , maar is dat werkelijk zo? Is hij daar niet wat jong voor?

En hoeveel zakgeld voor een 8 jarige? per week?

Ik heb hier zelf totaal geen ervaring mee, kreeg als kind geen zakgeld, en mijn ouders hebben mij nooit leren omgaan met geld ,met de nodige gevolgen van dien.....
Ik wil het voor mijn kinderen dus graag goed doen ,en ze goed voorbereiden op alle financiele zaken waar ze in de toekomst mee te maken gaan krijgen.

Zo ook ; moet je kind van zijn eigen zakgeld zijn beltegoed betalen? Of geef je dan wat extra?

Kortom ; Hoe doen jullie dat?

JuliaaahX

Berichten: 1015
Geregistreerd: 03-10-09

Re: hoogte zakgeld 12 en 8 jarige? kleedgeld? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:36

Ik denk dat bij mij op school de kinderen zo rond hun veertiende kleedgeld kregen. Ik heb het nog steeds niet :o maar dat vind ik niet heel erg haha!

Per maand kreeg ik als 12 jarige volgens mij €10,-. Ik gaf er haast niets van uit, dus dat was meer dan genoeg! Als 8 jarige kreeg ik dacht ik niets.

Beltegoed zou ik niet zelf laten betalen. Gewoon per maand/week een bepaald bedrag afspreken wat je kind dan krijgt, ook niet meer of minder dan.

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:37

W.b. zakgeld/kleedgeld kan ik je niet echt helpen. Ik heb wel altijd van mijn ouders beltegoed gekregen, als het op is, is het op, wil ik meer moest ik het zelf betalen.

Edit: kleding ook, ik krijg wat ik nodig heb, en wil ik meer, zal ik dat ook zelf moeten betalen. Ben zelf geen fan van kleedgeld, als je ouders je kleding betalen lijkt het budget toch altijd iets hoger te liggen. O:)
Laatst bijgewerkt door tante_trien op 21-08-12 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:37

Staan er op de NIBUD site niet ook richtlijnen qua hoogtes zakgeld en kleedgeld? Ik ga straks ook eens spieken, dochterlief van 7 vraagt er ook regelmatig om :j
Nu heeft ze wel wat geld van haarzelf, maar dat zit ze elke avond, a la Dagobert Duck, lekker te tellen :+

Qua kleedgeld op 12 jarige leeftijd, ik zou er gedeeltelijk mee wachten. Basisdingen gewoon zelf aanschaffen en wat 'overhouden' waar hij zelf eventueel kleren van kan kopen.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:38

Ik kreeg pas zakgeld toen ik 12 was en dat was toen €10.
Toen ik 16 was werd dit €30.

Maar ik werkte wel al op mijn 12, dus mijn ouders hadden iets van 'verdien maar lekker zelf je centjes' :')

Dus ik zou zeggen €10 per maand en beltegoed geven als het nodig is.
Kleedgeld heb ik ook nooit gekregen, mijn ouders hebben dit altijd tot ik genoeg gespaard had om het zelf te betalen.

Brittneyx

Berichten: 1843
Geregistreerd: 03-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:39

ik ben 15 en heb nu nog maar mijn bankkaart gekregen
ik krijg €20 zakgeld per maand
maar ik moet geen kleren betalen voor mezelf
toen ik 11 was kreeg ik 2 euro per week :')

Anoniem

Re: hoogte zakgeld 12 en 8 jarige? kleedgeld? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:42

Ik ben 11, over 3 dagen 12 en ik krijg 5 euro per week [dus 20 euro permaand xd]
kleding betaalt me moeder, beltegoed ook behalve als ik echt veel sms enzo.

Meliaforever

Berichten: 12036
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:44

Kleedgeld zou ik nog even mee wachten. Zakgeld rond de 10/15 euro per maand en een bepaald bedrag voor beltegoed afspreken. Gewoon per maand krijg je 10 euro beltegoed en als het op is is het op. Een 8-jarige kan je wel een klein bedrag geven, zodat ze/hij toch een beetje leert om met geld om te gaan en te 'sparen' voor iets.

Barbabientje

Berichten: 8205
Geregistreerd: 12-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:44

Ik kreeg toen ik 12 was geloof ik 35 euro per maand, maar daar moest ik dan wel mijn beltegoed van betalen :j maar ook bijvoorbeeld nieuwe schriften voor school enzo..

Kleding kreeg ik van mijn ouders :j

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:45

Hoe schat jij je kind in? Hij is zuinig dus wil je hem per week of per maand geven? Wat doe je als hij het eerder dan de maand op heeft en gaat vragen om meer.

Kleedgeld zou ik nog niet doen. Beltegoed zou ik ze van het zakgeld laten betalen, leren ze ook omgaan met zuinig bellen en geen onzin dingen met zo'n foon doen. Denk dat 5 euro per week een mooi bedrag is. Wat zou hij der nou allemaal van moeten kopen volgens jou?

Marocje
Berichten: 5606
Geregistreerd: 26-03-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:46

Ik kreeg op de basisschool 10 gulden per week, waar ik dan zelf mijn rijles van 8,50 moesten betalen.. Heb nooit kleedgeld gehad.

Inmiddels zelf 3 kids, oudste is pas 7, dus hier nog geen zak- of kleedgeld..

sitasgatje
Berichten: 643
Geregistreerd: 08-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:47

bij mij kreeg ik per groep 50 cent extra begon in groep 5 dus met 50 cent. per week en toen ik naar hogere school ging euro per week. kleren kreeg ik gewoon.
nu ben ik 18 en is zakgeld helaas afgelopen haha

moyra

Berichten: 9658
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:49

ik kreeg toen der tijd een rijksdaalder per week.
Toen ik 13 werd en een krantenwijk kreeg kreeg ik dat niet meer.
Op mijn 14e kreeg ik kleedgeld maar dat was niet elke maand maar eens in de 3 maanden (kinderbijslag)

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:50

toen ik 12 was kreeg ik ook 10 euro per week.
Ik heb nooit kleedgeld gehad omdat ik het zelf onhandig vond.
maar ik vind 15 daar een goede leeftijd voor ;) 12 is véél te jong voor kleedgeld

En zoals belle_boef zegt, beltegoed zelf laten betalen. Heb ik ook altijd gemoeten en daardoor veel zuiniger geworden met bellen (mocht ook absoluut geen Abbonoment) daardoor ga je idd geen 'onzin' telefoontjes/smsjes doen

(nu ben ik 18 heb nog steeds prepaid en kom met 15 euro per maand aan telefoonkosten perfect uit (incl internet op telefoon, ivm whatsup, wat uiteindelijk goedkoper is als smse/bellen bij mij ) al heb ik nu geen zakgeld meer hoor!

OnlyFroukje

Berichten: 1406
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:50

Ik kreeg op die leeftijd altijd 5 gulden in de hand en 5 gulden op spaar rekening, en dat elke week, zodat ik ok gelijk spaarde en wat in de hand had werkte goed en na een tijdje heb je toch aardig wat gespaard dan.. alleen jammer dat me pa het op gemaakt had dus heb van me spaar rek nooit iets gezien lol

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14471
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:50

tante_trien schreef:
W.b. zakgeld/kleedgeld kan ik je niet echt helpen. Ik heb wel altijd van mijn ouders beltegoed gekregen, als het op is, is het op, wil ik meer moest ik het zelf betalen.

Edit: kleding ook, ik krijg wat ik nodig heb, en wil ik meer, zal ik dat ook zelf moeten betalen. Ben zelf geen fan van kleedgeld, als je ouders je kleding betalen lijkt het budget toch altijd iets hoger te liggen. O:)


_O- _O- _O-

Ik heb ook nooit kledinggeld gehad. Als ik vond dat ik iets nodig had, was het gewoon sparen en het dan zelf halen.
En idd, een in het jaar werd ik 'getrakteerd' op shoppen.. en dan mocht ik me lekker uitleven op de centjes van mn paps! :o

jamieblont

Berichten: 698
Geregistreerd: 02-03-08
Woonplaats: Wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:52

Toen ik 12 was kreeg ik volgens mij 8,50 per maand, ik hoefde toen nog niet mijn kleding zelf te betalen. Nu ben ik 15 en krijg ik 40 euro per maand (zakgeld en kleedgeld). Beltegoed wordt betaald door mijn ouders :D

Brittneyx

Berichten: 1843
Geregistreerd: 03-08-11

Re: hoogte zakgeld 12 en 8 jarige? kleedgeld? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:53

ik heb een abo voor mijn gsm
mijn ouders betalen dat maar als ik over mijn 15 euro per maand ga moet ik het zelf betalen

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:55

Mijn 12 jarige krijgt 25,- per maand, die van 10 krijgt 10,- per maand maar die hoeft daar nog geen kanootjes enzo van te kopen.

Hij zit na te deken over kleedgeld, vind dat juist wel een mooie manier om met geld en budget leren om te gaan, bedrag zit ik nog over te denken, 25 of 30,- per maand denk ik.

Beleggen moet hij zelf betalen

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:56

toen ik 12 was kreeg ik zakgeld om af en toe wat te halen op school of bij de albert( 2 euro per week ofzo). als ik een keer iets nodig had voor paardrijden of nieuwe kleren ofzo, dan kreeg ik het van mijn moeder of niet. plus dat ik ook altijd geld kon sparen van verjaardagen etc. beltegoed kreeg ik toen, maar dat ging amper op,

goeie is om af te spreken dat je stopt met zakgeld geven als die gaat roken oid. :).

OnlyFroukje

Berichten: 1406
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:58

PocoGaucha schreef:
goeie is om af te spreken dat je stopt met zakgeld geven als die gaat roken oid. :).


Dat heeft weinig zin als je zoiets zegt denk ik dat ze het juist doen, zou ik wel doen. Miss dat het bij TS wel werkt maar hier denk ik niet..

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: hoogte zakgeld 12 en 8 jarige? kleedgeld? advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:59

Nou als je als kind weet dat je ouders zulke dreigementen wel doorzetten, ga je niet om dwars te zijn roken , bovendien waar moet je dat dan van betalen.....

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:00

Op de site van Nibud staan ook richtlijnen.
Mbt kleedgeld moet je denk ik naar je kind zelf kijken. Heeft hij een goed beeld van wat hij nodig heeft en gaat hij zelf winkelen? Of gaat hij met mama/papa mee naar de stad voor kleren?

Ik kreeg op mijn 12e al kleedgeld en kon hier goed mee om gaan. Maar ik wilde dan ook graag zelf mijn kleren kopen met vriendinnen. Mijn broer was erg gierig en potte alles op (terwijl z'n kleren te klein werden en de gaten erin vielen), dus kreeg hij uiteindelijk pas kleedgeld toen hij 16 was.
Erg afhankelijk van het kind dus.

Maak in ieder geval goede afspraken wat hij wel zelf moet betalen en wat niet. Zo kreeg ik van mijn ouders nog wel schoenen.

Suusie22

Berichten: 6297
Geregistreerd: 06-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:02

toen ik 12 was kreeg ik 5 euro per week, en toen ik 8 was iets van 1 euro geloof ik en dat deed ik altijd braaf in mijn spaarpot :D en dan spaarde ik voor grote dingen :P

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:03

Als ze willen roken doen ze dat toch wel. Je kan als ouder beter zeggen dat je het jammer zou vinden als ze gaan roken. Je ouders teleurstellen willen de meeste niet, maar tegen dreigementen gaan ze in.