Ratten kopen bij een fokker of dierenwinkel?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Ratten kopen bij een fokker of dierenwinkel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-02 14:37

Eerst had ik 3 ratten van een (goed bekende) fokker. 3 vrouwtjes. De 1ste ging na een jaar dood aan kanker, de andere 2 naar ong. 1.5 jaar aan kanker.

Ondertussen hadden wij een nieuw ratje gekregen van kennissen die hem niet meer wouden. Een vrouwtje uit de dierenwinkel. Is nu zo'n 2 jaar, en nog super gezond en harstikke fit, nog nooit geziek geweest...

Toen hebben we nog een vrouwtje uit de dierenwinkel gehaald, en bij dat andere vrouwtje gezet (in het begin natuurlijk veel ruzie maar nu de beste vriendjes). Die is nu ong. een half jaar en ook super gezond....

Toen hebben we nog 2 mannetjes ratten gekocht uit de dierenwinkel.
Die zijn nu ook iets van een half jaar? En ook gezond.

Ook passen wij nog op een ratje voor mensen die op vakantie zijn. Ratje komt uit de dierenwinkel, is 2 jaar en harstikke gezond....

En dat terwijl ze zeggen dat ratten uit de dierenwinkel vaak kanker hebben?

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 15:18

Mijn twee ratten heb ik uit de dierenwinkel.Zolang ik ze heb zijn ze nog nooit ziek geweest of iets dergelijks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 16:11

Ik heb mijn ratten altijd voornamelijk uit een reptielenhuis gehaald (eigen fok) en twee keer uit een dierenwinkel. Allemaal goed gezond, niks aan de hand.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 17:54

mijn ratten komen bij iemand vandaan die ze zelf had gefokt (geen erkende fokker) en ze zijn dus ook niet helemaal van een zuiver ras.
ik heb 1 husky (inmiddels al helemaal wit met 1 donkergrijs vlekje *LOL* ) met jappanner in de familie
en 1 hele vreemde rat...zijn moeder was helemaal kaal en zijn vader zag er zo uit als hij alleen dan met iets meer haar (daarvan was zijn moeder kaal en zijn vader een zwarte rex) dus hij heeft nu alleen een behaarde kop en kont met daartussen kaal en af en toe een haartje (zijn bijnaam is ook lelijk)
en tot een paar dagen gelden ook nog een blauw grijze rex maar die is overleden aan longkanker.

de andere twee ratten zijn nog heel gezond (alleen heeft de husky vaak last van bloedneuzen maar daar is niets aan te doen volgens de dierenarts) ze zijn heel erg groot en dik en verder heel gezond

misschien heeft die fokker van jou met laboratoriumratten gefokt die dus extra vatbaar zijn voor kanker

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 18:01

Goh interessant. Wist niet dat er ook nog verschillende types ratten waren.

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 19:28

wat is een bonte rat?een koe rat?

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 19:46

Vivian schreef:
wat is een bonte rat?een koe rat?

ja...gewoon een rat met vlekken
een husky heeft de tekening van een huskyhond
een japanner heeft een wit lichaam en een gekleurd hoofd dat uitloopt in een streep over de rug
een rex heeft gekrult haar
en zo zijn er nog heel erg veel meer soorten ratten in heel erg veel kleuren (er bestaan zelfs een beetje een lichtpaarse kleur ratten!), ook met verschillende kleuren ogen (mijn husky heeft een zwart en donkerrood oog)

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 21:40

ehh.. waar denk je dat de dierenwinkel zijn ratten vandaan haalt?

Mijn ratten kwamen allemaal uit de dierenwinkel; een is dood gegaan tijdens een narcose omdat hij gecastreerd werd, de andere 2 zijn allebei aan kanker dood gegaan. 1 binnen een jaar, de ander heeft wel 3 jaar geleefd.
Ik wil nooit meer een rat. Ik ben zo ontzettend hard gebeten door een van de drie. Hij zat gewoon vast in mijn hand. Ik moest hem eraf schudden. Incident?? Nee hoor, twee weken later flikte hij het nog eens. Toen moesten zijn ballen er dus af. Stiekum was ik wel een beetje blij dat hij de operatie niet had overleefd. Ik was als de dood voor dat beest geworden.