Iemand van politie? Of met de opleiding bezig???

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xkusssx

Berichten: 2918
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ulft (doetinchem,gelderland)

Iemand van politie? Of met de opleiding bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-05 23:41

Hallo menseeen,

Ik zit er heel erg over na te denken om de opleiding tot politie agent te doen. niveau 3 of 4.. Maar ben nu nog 16,5 dus zou of een jaar orientatie erin kunnen doen of assistent politiemedewerker. Omdat je pas met 18 niveau 3/4 erin mag doen.

Heeft iemand de opleiding politie gedaan, en welk niveau? en hoe beviel/ bevalt het. Waar ben je zoal mee bezig? en hebben jullie daarvoor ook nog een andere "vooropleiding"" gedaan?

En zit er iemand in Apeldoorn? of is er nog dichter bij doetinchem iets te vinden....

Groetjes Ilona..

Jullie zouden mij er echt mee helpen door een beejte werk en opleidingservaring en van de toelatingstest te vertellen...
zodat ik mijn keuze kan bevestigen.
Laatst bijgewerkt door Oscar op 05-03-05 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel verwijderd.

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 00:15

ik houd dit topic ook in de gaten, ik ben er nl ook hard overna aan het denken om er volgend jaar mee te beginnen

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 00:24

Ik kan je wel een email adres geven van een vriend die de opleiding doet in Rotterdam. Nu voor het 2de jaar. Ik weet niet of hij snel zal antwoorden, maar je kan het iig proberen Lachen

Pb me maar voor het emailadres.

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:13

mijn "kleine" broertje zit bij de politie
mijn broertje doet niveau 3 en hij is nu bezig met zijn 2e periode op straat.
hij was ook nog geen 18 toen hij bedacht dat hij bij de politie wilde en is dus ook eerst het brugjaar gaan doen.... volgens hem helpt dat wel bij de selectie en je ziet er of de politie echt wel wat is voor jou!
ik zou zeggen ga eens kijken bij een opendag van scholen die de politie opleiding of het brugjaar aanbieden!!

xkusssx

Berichten: 2918
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ulft (doetinchem,gelderland)

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 10:19

het probleem is dat de open dagen al zijn geweest :S...
maar bedankt voor je reactie. heb er zeker wat aan.

xkusssx

Berichten: 2918
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ulft (doetinchem,gelderland)

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-05 10:21

maar heeft hij het orientatie jaar gedaan
of heeft hij de opleiding assistent politiemedewerker gedaan
als basis toen hij nog geen 18 was? En wat doe je dan allemaal?

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:44

Ik werk nu alweer 3 jaar bij de politie als surveillant en ben nu een versnelde opleiding aan het volgen voor niveau 3, dus brand los met je vragen Haha! Als het goed is kan ik overal antwoord op geven omdat ik er nu midden in zit. Daarbij ken ik nog genoeg andere studenten waar ik anders dingen aan kan vragen.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-05 10:53

xkusssx schreef:
Heeft iemand de opleiding politie gedaan, en welk niveau?

Ik ben in 2000 begonnen, toen was nog het oude onderwijs. Heb toen 9 maanden op school gezeten en was toen surveillant B (iets meer dan de niveau 2 nu.

Hierna heb ik 3 jaar gewerkt, 1,5 jaar stedelijk en 1,5 jaar landelijk.

Toen werd ik aangenomen voor een hogere functie en zit nu op school voor niveau 3, dit duurt voor mij nog geen 1,5 jaar en is geheel aangepast. Niveau 3 duurt normaal gesproken 3 jaar en niveau 4 duurt 4 jaar. Dit wisselen ze af met school en korps.

Citaat:
en hoe beviel/ bevalt het.

Mij bevalt het werken super goed. De school ook wel, maar nu ik al 3 jaar ervaring heb is de school even wat minder. Maar het is een leuke opleiding Ja

Citaat:
Waar ben je zoal mee bezig?

Je leert de wetten in alle soorten (Strafrecht, Strafvordering, Politiewet, Ambtsinstructie, Milieu, Opium, enz enz enz, er zijn er heel veel), je bevoegdheden, zelfverdedigingstechnieken, aanhoudingstechnieken, voor niveau 3 en 4 ga je ook schieten, zwemmen enz enz... Er zit heel veel in

Citaat:
en hebben jullie daarvoor ook nog een andere "vooropleiding"" gedaan?

Ik heb de MAVO gedaan. Wilde toen al bij de politie maar ik was veel te jong dus heb daarna 2 jaar MBO dierenverzorging gehaald. Toen ben ik gaan solliciteren en het duurde allemaal best lang en heb ik nog 1 jaar MBO verkoop gedaan. Heb van alle opleidingen een diploma. Hierna ben ik begonnen met de politie.

Citaat:
En zit er iemand in Apeldoorn? of is er nog dichter bij doetinchem iets te vinden....

Ik zit in Eindhoven op school, maar in Apeldoorn zit er ook 1. Ik zou verder moeten zoeken waar er nog meer zitten. Volgens mij ook in Rotterdam.

Misschien dat je verder nog kan kijken op www.politie.nl of www.politieacademie.nl

Als er meerdere vragen zijn dan stel ze maar in het topic. Ik zal het in de gaten houden.

Dannyzon
Berichten: 33
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 14:48

Ik werk ook bij de politie. Ik ben op 1 januari 2001 de opleiding ingegaan (de oude opleiding nog). Ik ben nou agent en word, als alles goed is Haha! in juni hoofdagent! Je kunt mij nou dus vergelijken met niveau 3, over een half jaartje niveau 4. Ik ben nou aan het solliciteren bij de bereden politie, ben benieuwd! Helaas kan ik je vrij weinig over de nieuwe opleiding vertellen, omdat ik daar zelf niks mee te maken heb. Er komen bij ons wel geregeld aspiranten stage lopen die in de nieuwe opleiding zitten. Ik zou zeggen: Gewoon solliciteren! Toen ik met de sollicitatie ben begonnen twijfelde ik nog een beetje, maar naarmate ik de keuringen met positief gevolg aflegde werd ik steeds enthiousiaster!
Ik werk in de regio Brabant Zuid-Oost en ben nou 23 jaar. Als je nog vragen hebt over het werk ofzo, wel stellen he?! (ik zit alleen niet elke dag op internet, dus het kan enkele dagen duren voordat ik reageer).

Groetjes Merel

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 14:59

Augustus Haha!

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:01

Kben in 2000 met de opleiding begonnen, dat heette toen de POMP, ouder opleiding dus (of wast nou met een b opt einde haha). Eerst intern in Leusden. Daar ging het niet zo goed (feesten en niet leren enzo... Bloos ) toen heb ik overplaatsing aan gevraagd naar Zadkine in Rotterdam, toen der tijd een dag opleiding. Dat ging veel beter, maar ik moest toen wel overnieuw beginnen. Nu werk ik al weer 2,5 jaar als agent in een wijk in Dordrecht. Tis leuk werk en erg afwisselend. Over een half jaar zou ik graag naar de recherche gaan omdat het binnewerk mij iets meer trekt dan het werk op straat. Zo heeft iedereen wel iets wat hij leuk vind toch?
De opleiding zelf vond ik niet echt heel zwaar. Vooral veel opletten in de les dat scheelde mij weer een hoop leren thuis. Maar met de nieuwe opleiding is dat weer helemaal anders. Ik moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik nog de oude opleiding kon doen, *zucht* je moet alles zelf opzoeken en krijgt haast geen boeken meer. Alles werkt via internet enzo..

Hiervoor heb ik de mavo op D niveau gedaan. Vervolgens 2 jaar MBO Economisch Juridisch, dat vond ik eigenlijk een te saaie opleiding en heb toen samen met een vriendin besloten om te solliciteren. We zijn tegelijk aangenomen en werken (met toeval) nu ook op de zelfde post.

Verder heeft solide eigenlijk alles al verteld. Maar als je nog meer vragen hebt zie ik ze wel verschijnen..

Suc6 met je keuze verder

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:08

Ik ga dit jaar, als alles goed loopt, mijn HAVO diploma halen en ga daarna nog 2 jaar VWO doen. De reden is dat ik niveau 6 wil gaan doen..heeft iemand hier ervaring mee en/of meer informatie erover?

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:12

Elaine schreef:
Ik ga dit jaar, als alles goed loopt, mijn HAVO diploma halen en ga daarna nog 2 jaar VWO doen. De reden is dat ik niveau 6 wil gaan doen..heeft iemand hier ervaring mee en/of meer informatie erover?


Het enige wat ik weet is dat er maar weinig mensen worden aangenomen voor die functie, omdat er maar weinig van zulke plekken te verdelen zijn. Dus als je word aangenomen is dat natuurlijk helemaal super!! Alleen de mensen op de werkvloer zijn daar altijd wat minder blij mee. Omdat iemand die net van school af is, en totaal geen werk ervaring heeft, hun moet gaan vertellen wat het beleid is, en hoe ze daar mee om moeten gaan. haha daar hebben we echt al een hoop over gepraat bij ons ...
Maar ook jij suc6 er mee he!!

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:14

PB anders Ilandra hier op Bokt erover. Ze zit ook bij de politie en zit vlakbij APeldoorn geloof ik.

Succes verder

Paardenmeis1

Berichten: 10659
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:17

This_is_me schreef:
[***] schreef:
Ik ga dit jaar, als alles goed loopt, mijn HAVO diploma halen en ga daarna nog 2 jaar VWO doen. De reden is dat ik niveau 6 wil gaan doen..heeft iemand hier ervaring mee en/of meer informatie erover?


Het enige wat ik weet is dat er maar weinig mensen worden aangenomen voor die functie, omdat er maar weinig van zulke plekken te verdelen zijn. Dus als je word aangenomen is dat natuurlijk helemaal super!! Alleen de mensen op de werkvloer zijn daar altijd wat minder blij mee. Omdat iemand die net van school af is, en totaal geen werk ervaring heeft, hun moet gaan vertellen wat het beleid is, en hoe ze daar mee om moeten gaan. haha daar hebben we echt al een hoop over gepraat bij ons ...
Maar ook jij suc6 er mee he!!


Ja dankjewel...ben er voorlopig nog wel even mee bezig Knipoog

lonnie

Berichten: 7845
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Moergestel

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:53

ik heb mn vwo diploma en mn hbo propedeuse. Ik wil misschien ook bij de politie, maar het is dus niet zo dat je bv bij niveau 2 moet beginnen? je kan ook gelijk voor t hoogst mogelijk met vwo diploma gaan?

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:54

lonnie schreef:
ik heb mn vwo diploma en mn hbo propedeuse. Ik wil misschien ook bij de politie, maar het is dus niet zo dat je bv bij niveau 2 moet beginnen? je kan ook gelijk voor t hoogst mogelijk met vwo diploma gaan?


Je hoeft zeker niet bij niveau 2 te beginnen. Per regio is het ook verschillend voor welke niveau's je kan kiezen. Ik zou gewoon informeren bij de regio('s) waar je wil gaan werken en daar vragen wat jouw mogelijkheden zijn.

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 18:58

Ben het ook nu weer met solide eens... (ik mag jou wel hihi)

Hoe hoger je diploma hoe hoger je in kan stromen/opleiding kan volgen. Hoe hoger je instroomd hoe meer zeggen schap je zult hebben en hoe minder je buiten het "echte" straat werk kan doen. Verdien iig wel een stukkie meer Haha! Het is dus maar net wat je wil.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 19:02

This_is_me schreef:
Ben het ook nu weer met solide eens... (ik mag jou wel hihi)


Fijn dat we het met elkaar eens zijn, want ik was het ook al eens met je opmerking over beginnen op niveau 6. Natuurlijk is ervaring ook erg belangrijk, wel is het voordeel van de nieuwe opleiding dat het om 3 maanden school en dan 3 maanden stage gaat, dus in vergelijking met de vorige opleiding heb je al wat "ervaring" opgedaan als je op straat komt.

Maar kijk toch uit, want uiteindelijk heb je toch het gevoel dat je een beetje "groen" in de praktijk komt. Oude of nieuwe opleiding... Opleiding is nog een beetje beschermd en als je echt de praktijk in gaat als je van school af komt dan moet je echt op eigen benen kunnen staan (de opleiding streeft er wel erg naar om op studenten op eigen benen te laten staan, maar dat zal per persoon toch ook verschillend zijn).

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:11

het is misschien niet helemaal eerlijk naar de nieuwe studenten en collega's. Maar als ik nu al hoor wat voor opmerkingen er komen naar de collega's die nu niveau 5 doen bij ons: Je denkt toch zeker niet dat ik mij de les laat lezen door zo'n jong ding als jij?? En jij weet waar je over praat?? enz enz.. Je moet idd sterk in je schoenen staan, en ik weet dat zo'n opleiding iig niets voor mij is. Ik begin lekker onderaan, (als of ik een keuze had haha) en werk mijzelf door middel van ervaring wel naar boven.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re: Iemand van POLITIE? Of met de OPLEIDING bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:24

This_is_me schreef:
het is misschien niet helemaal eerlijk naar de nieuwe studenten en collega's. Maar als ik nu al hoor wat voor opmerkingen er komen naar de collega's die nu niveau 5 doen bij ons: Je denkt toch zeker niet dat ik mij de les laat lezen door zo'n jong ding als jij?? En jij weet waar je over praat?? enz enz.. Je moet idd sterk in je schoenen staan, en ik weet dat zo'n opleiding iig niets voor mij is. Ik begin lekker onderaan, (als of ik een keuze had haha) en werk mijzelf door middel van ervaring wel naar boven.


Ik ben helemaal onderaan begonnen als surveillant. Toen ik solliciteerde zeiden ze dat ze in Brabant Zuid-Oost alleen maar surveillanten aannamen. Dat als je 3 jaar surveillant zou zijn het C-traject voor agent kon doen en dan na een jaar automatisch hoofdagent zou worden.

Nou ik had alle keuringen gedaan en een paar weken later hoorde ik dat ze agenten aan gingen nemen Scheve mond, ik was zelfs voor agent gekeurd maar wij konden niet de agentenklas in..... Ze moesten natuurlijk nog een klas surveillanten vol hebben of zo. Beetje raar en vaag, maar ja ben toen begonnen als surveillant. 9 maanden school en toen al de straat op. 3 jaar gewerkt en nu dus weer de opleiding in. Eigenlijk hadden ze ons het C-traject beloofd, maar ja omdat het PO2002 van toepassing was kon dat niet meer en zouden ze voor ons de opleiding wel aanpassen. Het oude C-traject duurde 6 tot 9 maanden, nu zit ik bijna 1,5 jaar op school. Dat is allemaal minder. En daarbij worden we pas na 2 jaar werken hoofdagent (al zijn we daar nu wel mee bezig om het nog terug te draaien omdat ons anders was beloofd, staat natuurlijk niks op papier).....

Al met al ben ik wel blij dat ik verder kan. Ik ben nog een keer gekeurd en goedgekeurd voor niveau 4, dus weet dat ik dit aan kan. Volgens de opleiding is niveau 3 iets hoger dan de vorige POMB-opleiding, maar daar geloof ik eigenlijk ook weinig tot niets van. Och ja het is een leuk beroep dus ik heb het ervoor over, maar als 1 tip: "Als ze je bij de politie iets beloven laat het aub op papier zetten, dan kunnen ze het niet zo makkelijk terug draaien!!!!"

This_is_me

Berichten: 5527
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Iemand van politie? Of met de opleiding bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:39

In Zuid-Holland-Zuid hadden ze dat ook aan een aantal surveillanten beloofd. Precies het zelfde als aan jou... En die wachten nu nog steeds op een plekkie op school. Er zijn er inmiddels 2 weg, en die komen alshet goed is eind dit jaar van school. Maar die andere wachten dus nog.. En idd alles zwart op wit laten zetten. (gog wat klinken we wel negatief he!! En hun moeten nog met school beginnen haha)

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Re: Iemand van politie? Of met de opleiding bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:56

This_is_me schreef:
In Zuid-Holland-Zuid hadden ze dat ook aan een aantal surveillanten beloofd. Precies het zelfde als aan jou... En die wachten nu nog steeds op een plekkie op school. Er zijn er inmiddels 2 weg, en die komen alshet goed is eind dit jaar van school. Maar die andere wachten dus nog.. En idd alles zwart op wit laten zetten. (gog wat klinken we wel negatief he!! En hun moeten nog met school beginnen haha)


Wij hebben bij ons nu Brabant-Noord, Zeeland, Limburg-Noord en dus Brabant Zuid-Oost in de klas zitten. En ja het is gewoon geluk als je door mag want waarschijnlijk komen niet meer zo heel veel van die "maatwerk"-trajecten.

In ieder geval ook een tip als je begint om te vragen naar je doorstroommogelijkheden. Altijd makkelijk Haha!

En we klinken misschien een beetje negatief maar het valt allemaal reuze mee. Ik heb in ieder geval veel plezier gehad in de 1e opleiding. De opleiding die ik nu doe is toch anders omdat je al heel wat weet over het politievak en je hebt ook al 3 jaar straatervaring. Voor jullie is het straks ook allemaal nieuw.

Maar je moet er gewoon voor zorgen dat je je zaakjes goed hebt anders kunnen ze heel goed met je spelen en sorry dat doen ze echt als ze de kans krijgen, maar ja dat zal ieder bedrijf doen dus.......

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Iemand van politie? Of met de opleiding bezig???

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 21:59

Beetje Laat misschien, maar ook ik zit bij de politie. Volgens mij ben ik de oudste van het hele stel. Ik heb in 1997 de POMB gedaan en ben nu alweer bijna 8 jaar op straat. Ben dus inderdaad hoofdagent. Over de nieuwe opleiding weet ik weinig. Ik ben er zelf alleen niet zo kapot van. Ik ben en blijf erbij dat je alles pas leerst als je "echte" aan het werken bent. Ik kan mij ook heel goed voorstellen dat de oude gediende geen leer willen aannemen van iemand die via de nieuwe opleiding erboven komt te staan. Ik kan ook beter werken met een chef welke bekend is met het straatwerk, dan met een theorie baasje.

Maar daar ging het verzoek volgens mij niet over. Ik vond de lichamelijke test niet zo heel zwaar. Met name omdat je hier op kunt trainen. Ik bedoel je hebt je eigen conditie in de hand. De theorie dingen vond ik daarintegen zwaarder. Ik heb bij de bieb wel boekjes gehaald met die psygolischetesten, maar ik werd er stuiter gek van. Het ergste vond ik het gesprek met de psycholoog, of hoe die beste man ook mocht heten. Gelukkig heb ik alles gehaald. De opleiding vond ik goed te doen. Ik heb me dan ook heel erg bezig gehouden met mijn studie en niet met andere dingen. (behalve dan de knollen)

Ik heb de opleiding gevolgd in Lochem, in het kasteeltje. Lekker dicht bij huis. Ik werk nu al weer een aantal jaren in Enschede en dat bevalt mij prima. Ik ben sinds volgens mij 3 jaar regioruiter. Dat houdt in dat ik een aantal dientsen op het paard draai. Dit zijn met name de koopavond op donderdag en de nachtdiensten op de vrijdag- en zaterdagnacht. Ik heb er nog over nagedacht om fulltime beredene te worden, maar nu ik er af en toe kom ben ik blij dat het niet mijn vaste werk is. Ik vind namelijk het gewone agent zijn en lekker op straat te zitten nog wel heel erg leuk. Ben er nog niet klaar voor om wat eenzijdige werk te gaan doen. Daarbij komt dan ook nog dat ik verder moet reizen en daar heb ik eigenlijk geen zin. Nee het leven bevalt mij zo prima. Nu de zomer er weer aan gaat komen, waardeer ik de onregelmatigheid nog meer. Lekker vrij met het mooie weer. Iedereen die wil solliciteren heel veel succes. De beste tip die ik jullie kan geven is blijf je zelf en geef je 100% procent.....