waarom k*nker? Of k.nker?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

waarom k*nker? Of k.nker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:07

Hola!

Ik erger me een beetje aan mensen die op bokt k*nker of k.nker schrijven, maar ik wil graag weten waarom mensen het doen... Waarom zeg je niet gewoon kanker? Het is net zo irritant als wanneer mensen aan mij vragen hoe het met mijn vaders K is.

Waarom wordt het zo gecensureerd? Het is geen Voldemort hoor...

Cynthiaaapje

Re: waarom k*nker? Of k.nker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:08

Testen wat er gebeurt als ik kanker typ.

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:09

Ik denk omdat sommige het als scheldwoord zien en er andere zo'n ander woord voor komt, net als bij k*t komt er poedersuiker. Denk daarom, dat sommige denken dat er zo'n woord komt..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:09

Tsja, het is een woord met een lading en wordt helaas nog al eens als scheldwoord gebruikt. Misschien dat mensen zich daarom geroepen voelen te gaan censureren. Net als bij k*t en sh*t, ik vind het ook wat raar want kanker is een gewoon Nederlands woord. Met een zekere lading, dat wel, maar vind ook niet dat er zo spastisch over die spelling gedaan hoeft te worden.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:10

Ik snap het ook niet. Als je van iets een taboe maakt het alleen maar groter en bedreigender.

Kanker is een zeer ernstige ziekte, maar ik zie niet hoe censuur het leed kan verzachten? Integendeel, ik vind het zelfs per definitie onrespectvol overkomen.

Boemklatsch

Re: waarom k*nker? Of k.nker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:13

Ik vind dat ook maar vreemd. Mijn moeder heeft al 3 jr kanker, en ik heb daar nooit een probleem van gemaakt. Merk wel dat er veel mensen in de omgeving een of ander probleem hebben met het woord kanker (of juist niet, en schelden er op los... maar daar gaat het nu niet over. ;) )

Ik denk dat het woord vooral een bepaalde lading met zich mee brengt, zeker mbt de ziekte, maar ook omdat er zoveel mee gescholden wordt. Kan me wel voorstellen dat sommige mensen het daarom moeilijk vinden om dat woord zo voluit uit te brengen. :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:13

Ik erger me er aan omdat er gedaan wordt alsof het iets is waar men zich voor moet schamen. Sshh hij/zij heeft K, je weet wel, die nare enge ziekte...

Als mensen praten over K, en vragen hoe het met de K is, doe ik altijd alsof ze het over Ketamine hebben. Daar is het codewoord wel K voor :')

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:14

ik vind het ook heel stom als mensen het woord kanker niet uit willen spreken of willen opschrijven.
zo lijkt het niet of je deze vreselijke ziekte niet wilt erkennen

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:14

Snap dat het een woord is met lading, maar dat sterretje of puntje staat nog steeds voor die A en het staat nog steeds voor datzelfde woord. Ik scheld niet met kanker en als ik het er over heb is het ook kanker en niet k*nker of k.nker. :n Men weet toch wel wat het is immers.

En inderdaad, zoals hierboven, het is er nu eenmaal, dus wees er liever open over. :)

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:16

Ik typ meestal k*nker.
Het ligt net aan de situatie.

Mijn moeder is eraan overleden waar ik zo verdrietig over ben dat ik dat woord niet eens volledig durf te typen.. :o

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:16

Dat mensen het niet uitspreken vind ik wel een beetje vreemd.
Kan me écht ergeren aan mensen die het gebruiken als scheldwoord. Vind dat vreselijk!
Vind het zelf wel moeilijk om het bij de naam te noemen als ik met iemand praat die het heeft, of iemand die het in de naaste familie heeft.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:17

MarcoBorsato schreef:
Ik erger me er aan omdat er gedaan wordt alsof het iets is waar men zich voor moet schamen. Sshh hij/zij heeft K, je weet wel, die nare enge ziekte...

Als mensen praten over K, en vragen hoe het met de K is, doe ik altijd alsof ze het over Ketamine hebben. Daar is het codewoord wel K voor :')

Kalcium is toch K?
:P Ik denk dat het bedoeld wordt als een vorm van respect. :j
Dat ze bang zijn dat het anders verkeerd over komt!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:18

Sidera schreef:
MarcoBorsato schreef:

Kalcium is toch K?
:P Ik denk dat het bedoeld wordt als een vorm van respect. :j
Dat ze bang zijn dat het anders verkeerd over komt!

Calcium is met een c :P Ketamine is Special K, Vitamine K, enz.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:21

Maar ik snap het niet. Als je er niet durft over te praten en het woord uitband krijg je straks gewoon schaamte en dan ben je nog veel verder van huis. Das het laatste wat ik zou willen, dat iemand niet meer kan praten over kanker omdat het not-done is.

Het is geen fijn onderwerp om het minste te zeggen, maar ik kan me niet voorstellen dat het beter word als je gewoon negeert of niet meer (correct) uitspreekt/schrijft?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:23

Ik vind het wat onzinnig... je zegt toch ook niet 'mijn vader is overleden aan een h*rtstilstand' Of mijn nichtje heeft d-wns-ndroom...

Als het als ziekte beschreven wordt kan het er gewoon staan. Als het om te schelden is moet je het sowieso niet typen ;)
Kanker is gewoon een ziekte, een veel voorkomende ook. Door het als een taboe te behandelen wordt de negatieve lading alleen maar groter.

Ik vind het ook zeer bizar als mensen het wel volmondig roepen tijdens een ruzie... maar wanneer het over de ziekte gaat hebben ze het ineens over "K" oid :') Een beetje hypocriet :+ En de omgedraaide wereld als je het mij vraagt.

Zelf kom ik die ziekte veel tegen, mijn halve familie is erdoor uitgeroeid en mijn vader is nu terminaal. Maar mij hoor je nooit K zeggen of k*nker typen. Het is een ziekte... niets meer, niets minder dus imo kan het gewoon bij de naam genoemd worden.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:25

MarcoBorsato schreef:

Ehm Ketamine is drugs toch??

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:27

Jups

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:28

achja bij ons hebben alle stoelen, tafels, boeken, kluisjes, leraren, enz. dit woord al 1000x naar hun hoofd geslingert gekregen, alles is kanker tegenwoordig.
en wat krijg je? sommige mensen liggen er 's nachts door wakker, omdat hun familie lid eraan is overleden en keihard voor zijn/haar leven heeft gevochten.

Snap niet dat mensen dit woord ZOOO makkelijk kunnen zeggen :n
ik hoor het op school elke minuut wel....

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:29

Ik zit al aardig wat jaartjes op bokt, maar ben het nog nooit tegen gekomen.
In welk forum komt dit voor dan?

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:30

Door die spelling met een * vind ik het juist overkomen alsof je het als scheldwoord gebruikt. Op die manier vind het juist een veel naarder woord om tegen te komen dan wanneer het gewoon als kanker geschreven is.
Ik kom het hier ook regelmatig tegen.

lau4lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:31

Ik vind ook dat je gewoon open en eerlijk over kanker moet kunnen praten.
maar omdat veel (voor jongeren) mensen met kanker schelden, wordt het denk ik meer als een scheldwoord gezien dan als een ziekte.
In mijn klas zit een jongen die misschien kanker had, en als iemand dan kanker riep, was het echt even een pijnlijk moment.

vroeger was hiv/aids toch eigenlijk ook 'taboe'?

en wat aerdenhout1 ook zegt, ik ben op bokt nog niet iemand tegen gekomen die k*nker gebruikt..

MarcoBorsato schreef:

en K is toch kalium?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:32

Ja roseK... dat heb ik idd ook wel.

xMarloes schreef:
achja bij ons hebben alle stoelen, tafels, boeken, kluisjes, leraren, enz. dit woord al 1000x naar hun hoofd geslingert gekregen, alles is kanker tegenwoordig.
en wat krijg je? sommige mensen liggen er 's nachts door wakker, omdat hun familie lid eraan is overleden en keihard voor zijn/haar leven heeft gevochten.

Snap niet dat mensen dit woord ZOOO makkelijk kunnen zeggen :n
ik hoor het op school elke minuut wel....

tsja... dat is een andere discussie.
Ik denk dat schelden met kanker niet eens erger is dan schelden met pest, tyfus, paasei oid.
In alle gevallen wens je iemand een dodelijke ziekte toe.
Omdat kanker nu actueel is, zou dat erger zijn?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:33

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:35

lau4lau schreef:
en K is toch kalium?

Yep

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:36

ik heb n keer n groepje jongens in de trein aangesproken op hun taalgebruik waar in alles kanker was, kon toen zelf ook de kanker krijgen, heb toen ze uitstapte even mn been uitgestoken O:)
mensen die deze ziekte nodig hebben om zich uit te drukken zijn echt laag.

hoewel ik het ook echt gek vind als mensen het woord kanker niet willen uitspreken als het niet word gebruikt als scheldwoord.
door het te zeggen krijg je echt niet zelf opeens kanker.