Hoe snel een betaalbare huurwoning vinden?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Hoe snel een betaalbare huurwoning vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 11:49

Wegens redenen die niet openbaar op internet hoeven is de kans erg groot dat ik mijn huidige kamer/huis moet verlaten. Deze staat op naam van mijn exhuisgenootje. Zij woont op dit moment samen met haar vriend in een koopwoning. Deze staat echter te koop en nou willen ze terug naar deze woning. Dit is een portiekwoning met drie slaapkamers die ik op dit moment met één meisje deel. Zij komen hier dan met zijn tweeën naar terug. Hij heeft een eigen bedrijf dus één van de slaapkamers moet dan omgebouwd worden tot kantoor. Oftewel.. één van ons moet eruit.

De manier waarop dit meegedeeld is op zijn zachts gezegd nogal knullig te noemen, ben er dan ook goed pissig over. Ik zit er zelf absoluut niet op te wachten om hier te blijven wonen met hen. Samenwonen met een stel is al iets wat nogal wrijving kan geven, laat staan dat het op deze manier allemaal moet gebeuren.

Nou heb ik twee opties. Of ik ga terug naar mijn ouders. Daar zitten zij niet op te wachten, en ik ook niet. Daarbij moeten mijn paarden dan ook mee terug naar Zwolle, die staan ook hier in Groningen. Dubbel gedoe dus. De tweede optie is iets nieuws vinden hier in Groningen. Eventueel samen met mijn huidige huisgenootje, dat gaat namelijk gewoon ontzettend leuk en gezellig. Sociale woning is niet echt een optie met mijn gespaarde 12.2 punten :+ woning in de particuliere sector is een optie. En daar heb ik jullie eigenlijk voor nodig. Hebben jullie tips, trucs, do's en dont's wat betreft het vinden van een betaalbare (!) huurwoning met twee slaapkamers in de particuliere sector?

Ik ga sowieso nog een keer met exhuisgenootje en huidig huisgenootje om de tafel om dingen eens goed door te spreken, daarnaast ga ik vrijdag met mijn ouders praten over de mogelijkheid om eventueel weer naar huis te komen.

Gedoe -O-

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:56

Ik ben ook op zoek in Groningen, en t is knap lastig.
Ik denk dat een kamer nog best te doen is, maar is dat ook wat je wilt?
Ik heb eens op marktplaats een advertentie geplaatst, en heb daar een hoop reacties op gekregen :j Alleen allemaal nét niet wat ik zocht (gedeeld, te duur, korte termijn, enz. enz.).
Maar je kan het altijd proberen natuurlijk, baad het niet, schaad het niet ;)
Daarnaast; als je samen met je huisgenootje iets zoekt, is het budget al iets groter natuurlijk ;)

Ik sta nu ingeschreven bij de woningbouw in hoogezand. Is dicht bij groningen, nog geen tien minuten met de trein, en heb er ook al een leuke stalling voor mijn paard.
de wachttijd daar is zo'n anderhalf tot twee jaar, iets korter voor een simpel appartement. Als je in een minder leuke wijk wilt wonen heb je binnen een paar maanden een leuk appartement daar.

Succes met deze situatie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:57

Zowiezo de particuliere sites en marktplaats in de gaten houden. Op Directwonen.nl staan een aantal goedkopere, ruime huurwoningen ook in Groningen. Enige nadeel is dat je vaak bemiddelkosten in de vorm van 1 of 2 maand huur betaalt..

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Hoe snel een betaalbare huurwoning vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 11:59

huizenzoeker.nl biedt een overzicht van aangeboden huizen zowel huur als koop, van veel verschillende sites bij elkaar.

Marlies22

Berichten: 679
Geregistreerd: 13-03-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:02

mijn huurwoning in hartje utrecht heb ik gevonden op kamernet.nl
Staan regelmatig appartementen op, en aangezien veel studenten opzoek zijn naar een kamer heb je nog best veel kans voor een appartement :)

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Hoe snel een betaalbare huurwoning vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:04

Wij hebben (met zijn 3en) een advertentie op marktplaats geplaatst, en daar een super mooi huis met veeeeel ruimte voor weinig geld door gevonden (ik zit erin en ik kijk ernaar :D).

Chel_

Berichten: 304
Geregistreerd: 30-04-08
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:05

En anti-kraak als tijdelijke oplossing? Absoluut niet ideaal, maar het is iets.. Bijvoorbeeld via adhocbeheer.nl

En overal advertenties zetten natuurlijk en laten weten dat je wat zoekt.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:07

Chel_ schreef:
En anti-kraak als tijdelijke oplossing? Absoluut niet ideaal, maar het is iets.. Bijvoorbeeld via adhocbeheer.nl

En overal advertenties zetten natuurlijk en laten weten dat je wat zoekt.


Bij adhoc moet je aangemeld worden door iemand die al anti-kraak zit...

Anoniem

Re: Hoe snel een betaalbare huurwoning vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:13

Meeste anti-kraak kom je zelf inderdaad niet in maar moet je voorgedragen worden. Lijkt me dus geen optie.

Je zou het ook via een makelaar kunnen proberen, er zijn makelaars die ook huurwoningen doen.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 12:16

Directwonen.nl heeft maar weinig :) en goedkoop vind ik ze nou ook niet echt bepaald.
Makelaar is een optie, al denk ik niet dat ze 'studiefinanciering+bijbaan' als een geldig brutomaandinkomen zien :=

Punt wat ook nog meegenomen moet worden is dat ik met een paar maanden afgestudeerd hoop te zijn. Dat is eigenlijk mijn grootste struikelblok. Want hoeveel zin heeft het om te gaan verhuizen naar iets als ik misschien met een paar maanden weer kan verhuizen naar iets anders ivm werk in een andere stad?

Sofy

Berichten: 1294
Geregistreerd: 20-01-10
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:21

Is nogal afhankelijk van wat je budget is. Ik heb net een woning in Eindhoven gevonden, daar was het in de particuliere sector zo goed als onmogelijk iets met twee slaapkamers te vinden onder de 800 euro.
Mijn favoriete zoeksite was funda.nl (heeft ook een gedeelte voor huurwoningen). Overzichtelijk zoeken, veel resultaten. Daarnaast: veel makelaars bieden idd ook huurwoningen aan. De gemeente weet dit vaak wel, het kan zijn dat de gemeente een overzicht van de makelaars die huurwoningen aanbieden op de site heeft staan. Dus even op groningen.nl (of het equivalent) kijken, dan onder het kopje wonen is vaak wel info te vinden.
En via de universiteit bij het bureau voor buitenlandse studenten kun je vaak ook goed terecht voor tips en/of een lijst makelaars. Zij moeten immers iedere keer buitenlandse studenten/medewerkers snel aan een woning helpen. Ze gaan vast niet voor je zoeken, maar een lijstje met makelaars moeten ze wel mee kunnen geven.
Succes!

vanLotje
Berichten: 2012
Geregistreerd: 08-03-10
Woonplaats: De Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:24

direct wonen is ruk. Sorry, maar dat zijn geldwolven die al betaald willen krijgen om de woning te laten zien.

ik huur al jaren particulier, altijd via marktplaats gelukt.
als mensen meer dan een maand huur als borg willen zou ik oppassen. Ook een goed & deugelijk contract is belangrijk.
success!

*edit*
sommige makelaars hebben trouwens een hele 'huur' afdeling ....ook altijd handig om in de gaten te houden
wel betaal je normaal gesproken 1x huur als makelaarskosten, en 1x huur vooruit en 1x huur als borg

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:26

Kijk anders ook eens in de omgeving van groningen, bv Haren. ik woon zelf ook in haren en de busverbindingen zijn heel erg goed! (en als je dichtbij het station zit kan ook nog met de trein).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:27

Vervelende situatie Berdien :\

Neem eens contact op met _Chanel_. Zij heeft geloof ik nogal wat contacten op dit gebied en ik heb haar weleens eerder hulp zien aanbieden bij bokkers met dit soort problemen.
Je kunt allicht even informeren :)

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:30

http://www.funda.nl is een hele fijne website. Daar vind je heel veel en kun je ook op kaart zoeken bijvoorbeeld.

http://www.huizenzoeker.nl is weer een andere variant, maar ook wel fijn.

Dan heb je nog http://www.trovit.nl (en dan 'huizen') en daar kun je heel makkelijk op trefwoorden zoeken.

Verder Marktplaats in de gaten houden en eventueel zelf een advertentie zetten. Advertenties in de buurt bijvoorbeeld in de supermarkt ophangen, ik noem maar wat. En natuurlijk her en der aan vrienden, kennissen, familie laten weten dat je wat zoekt!
Succes ;)

aafje87

Berichten: 4472
Geregistreerd: 07-04-04
Woonplaats: bij het station aan de overkant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:32

rotsvast verhuurt woningen in groningen evenals meeus vastgoed.
Bv 5 kamer app. per direct beschikbaar bij meeus, prijs is 640€ maar met zijn 2e(wellicht 3e? iemand een kamer aanbieden en daar naar rato ook in laten meebetalen) moet dat wel te doen zijn toch?: http://www.meeusvastgoedmanagement.com/ ... arages/526
Laatst bijgewerkt door aafje87 op 15-09-10 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 12:33

Goeie tip van Haren, daar zie ik nou al twee mogelijkheden binnen een normaal budget. Gewoon via Funda :)) Bovendien staan mijn paarden vlakbij Haren, dat is helemaal mooi dichtbij.

Ilsemarie

Berichten: 6849
Geregistreerd: 16-12-04
Woonplaats: Haren (gn)

Re: Hoe snel een betaalbare huurwoning vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:44

dat is mooi!

Ik woon heel dicht bij de A28 dus pak altijd de citybus... 5 minuten fietsen, 8 minuten in de bus en dan sta ik op CS in groningen. Ik ben sneller dan sommige mensen die aan de rand van de stad wonen ;) Vandaar de tip, veel mensen weten dat namelijk niet! :D

hopelijk vind je daar wat leuks! :D

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:45

Kan me goed voorstellen dat je geen zin hebt om met een stel samen te wonen.

Toen ik op zoek ging heb ik ook makelaars langs gebeld en die lachten mij bijna uit met mijn bijbaan-inkomen (ook student).

Bij mij is het uiteindelijk via-via gelukt, ik heb gewoon iedereen verteld dat ik een huurhuis zocht en werd ik op een gegeven moment plots getipt op het leuke huis waar ik nu woon.

Haren lijkt me helemaal niet verkeerd om te wonen, een studiegenootje van mij heeft dat ook lang gedaan.

Succes!

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 20:42

Is het onderhand gelukt om een kamer/huisje te vinden? :)
Ik lees in het topic enige mensen over Direct wonen. Hebben zij positieve of negatieve ervaringen met deze makelaar?
Ik heb mij namelijk daar bij ingeschreven en zou het fijn vinden om hier wat meer over te weten te komen.

pinuts
Berichten: 6865
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:16

ik heb een eigen appartement in groningen( niks delen dus) wat even duur is als een kamer, als je info wilt moet je me maar pb-en;) Kan je tips geven hoe je eraan kan komen, en waar het is;)

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:34

SdaphneS schreef:
Is het onderhand gelukt om een kamer/huisje te vinden? :)
Ik lees in het topic enige mensen over Direct wonen. Hebben zij positieve of negatieve ervaringen met deze makelaar?
Ik heb mij namelijk daar bij ingeschreven en zou het fijn vinden om hier wat meer over te weten te komen.


Ik heb mijn woning gevonden via Direct wonen. Had binnen een maand een prachtige woning.
Service was ook prima :)
Ben ook via andere makelaars naar bezichtigingen geweest, maar vond de service toch wat minder.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Hoe snel een betaalbare huurwoning vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 15:37

:o
Helemaal vergeten hier de update te plaatsen!

Maar het is een beetje anders gegaan dan dat ik had verwacht. Nadat ik gierend en snikkend bij mijn ouders op de bank mijn verhaal heb gedaan over huren, huis verliezen en alles merkte mijn vader op 'maar we kunnen toch ook wat voor je kopen?'

....

Dus op dit moment hebben we het tweede bod op een appartement in Groningen Zuid uitgebracht := Ik sluit de hypotheek af bij mijn ouders en zodra ik een fulltime baan heb sluit ik hem over naar een regulier bank.

Was niet mijn idee, ik had er niet eens bij stil gestaan! Maar mijn ouders zien het helemaal zitten, voor hun is het een mooie investering en manier om hun geld te laten renderen.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Hoe snel een betaalbare huurwoning vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:22

Wat fijn zeg!
Dus al met al is het toch nog goed gekomen! Fijn! :)

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:39

Wat een geweldige oplossing! gefeliciteerd (hopelijk) ;)