Paard onderhouden met een uitkering?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Paard onderhouden met een uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 08:52

Ik had gisteren een discussie met mijn vriend.
Het ging om de hypothetische vraag of je met een uitkering een paard kan onderhouden.

Dus of het mogelijk is om van een uitkering de maandelijkse kosten als stallingskosten, hoefsmid, eventuele dierenartskosten, etc. te kunnen bekostigen.

Wat denken jullie?
Is dit realistisch gedacht, of absoluut onmogelijk?

Ik ben benieuwd wat het punt van andere Bokkers is.
Graag wel met onderbouwing! :)

Anoniem

Re: Paard onderhouden met een uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:57

Ik krijg ook een uitkering en ik heb al 3 jaar een eigen paard. :)
Nou heb ik wel het geluk dat ik op een super goedkope manege sta en Kim nog nooit echt ziek is geweest.
En het is wel héél erg krap, je moet elke euro letterlijk 3 keer omdraaien, maar je krijgt er wel heel wat voor terug. :j
Ik zou me geen leven zonder Kim meer voor kunnen stellen.

Ik krijg een [***] uitkering, waarvan het grootste gedeelte uit gaat naar begeleid wonen.
Kim kost 145 euro in de maand voor stalling, 1 keer in de 3 maanden hoefsmid 40 euro en één keer per jaar tandarts 50 euro.
Verder nog een wormenkuur van 18 euro..

naambordjes
Berichten: 663
Geregistreerd: 18-05-09

Re: Paard onderhouden met een uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:00

Yep dat kan zeker :j
Ik heb mijn paard er van kunnen onderhouden.

Het hangt wel ontzettend van je stalling af, ik stond relatief goedkoop.
En zelfs met hoge DA kosten heb ik het destijds gered.
(met DA maandelijks bedrag afgesproken te betalen toen)

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:03

Zo op het eerste gezicht zou ik zeggen 'absoluut onmogelijk'.
Maar het hangt er natuurlijk vanaf wat voor uitkering je hebt, hoe hoog en wat het vooruitzicht is om weer een baan te kunnen krijgen.
Een paard houden is duur, maar ook daar zit veel verschil in per regio en hoe je het paard houdt.

Toch zal je gauw aan de 300 Euro per maand komen vooral dierenartskosten komen onverwacht en kunnen akelig hoog worden.
Ik ben maandelijks aan kosten voor stalling (all in) 210 per maand kwijt, de hoefsmid 35, de dierenarts is een paar jaar laag geweest maar ineens omhoog geschoten in een paar maanden over de 1000 Euro.

Daarnaast heb je nog spullen nodig, een dek wat scheurt, een zadel wat opgevuld moet worden, etc. En je blijft als eigenaar ook altijd verantwoordelijk voor de schade die je paard aanricht. Ben je gedekt als je paard uitbreekt en een sprintje door een bollenland trekt, of een ongeluk veroorzaakt?

Als je een uitkering hebt en toch paard wilt rijden zou ik eerder een bijrijdpaard zoeken.

guenivere
Berichten: 1950
Geregistreerd: 01-12-06
Woonplaats: Hijum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:04

Ook ik heb op dit moment een uitkering, en heb zelf 2 pony's met 1 veulen lopen. Overigens zijn het wel mini shetlanders. Maar ben van mening als je goed weet met je geld om te gaan, en een niet al te dure stalling hebt het makkelijk kan. Dan hou ik zelfs nog geld over. Mijn ponys staan overigens bij mijn ouders dus hoef zelf alleen het vlas en het voer te betalen.

Anoniem

Re: Paard onderhouden met een uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:30

Of het kan vind ik het ene, maar ik vind het alleen niet netjes. Een uitkering is er voor jou om je te voorzien van je levensbehoefte. Ik vind het niet kunnen als je daarvan een paard gaat onderhouden.

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Re: Paard onderhouden met een uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:32

Nou wat maakt dat uit? Als je zelf brood met suiker eet kan je best een paard onderhouden. Wie boeit het? Je hebt gewoon recht op dat geld en het is zeker geen vetpot. Dus degenen met uikering en paard laten er denk ik genoeg voor staan om hun paard te onderhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:34

Vala schreef:
Nou wat maakt dat uit? Als je zelf brood met suiker eet kan je best een paard onderhouden. Wie boeit het? Je hebt gewoon recht op dat geld en het is zeker geen vetpot. Dus degenen met uikering en paard laten er denk ik genoeg voor staan om hun paard te onderhouden.


Nja ik vind het ook raar dat je jezelf wegcijferd voor een paard maar wie ben ik. En als je een paard kunt onderhouden, waarom werk je dan niet? (dit laatste is niet banketstaaf bedoeld maar a;s vraag)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:34

Joolien schreef:
Of het kan vind ik het ene, maar ik vind het alleen niet netjes. Een uitkering is er voor jou om je te voorzien van je levensbehoefte. Ik vind het niet kunnen als je daarvan een paard gaat onderhouden.

Waarom niet?
De ik vind sport ook wel levensbehoefte horen, en of je dan gaat hockeyen en elke maand veel geld aan kleding uitgeeft (ik noem maar wat) of je leeft verder heel erg sober maar kiest wel voor een paard, dat is voor iedereen zelf te bepalen toch?
Zeker als je arbeidsongeschikt bent, daar kan je zelf niks aan doen, en dan zou je nooit een paard mogen houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:35

Joolien schreef:
Vala schreef:
Nou wat maakt dat uit? Als je zelf brood met suiker eet kan je best een paard onderhouden. Wie boeit het? Je hebt gewoon recht op dat geld en het is zeker geen vetpot. Dus degenen met uikering en paard laten er denk ik genoeg voor staan om hun paard te onderhouden.


Nja ik vind het ook raar dat je jezelf wegcijferd voor een paard maar wie ben ik. En als je een paard kunt onderhouden, waarom werk je dan niet? (dit laatste is niet banketstaaf bedoeld maar a;s vraag)


Omdat je arbeidsongeschikt bent bijvoorbeeld ;)
Als je bijvoorbeeld psychisch ergens last van hebt maar lichamelijk goed bent, kan ik me voorstellen dat een paard hebben zelfs erg helpt :j

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Re: Paard onderhouden met een uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:39

Ik denk dat het best kan.
zal inderdaad vast wel krap worden.

Maar ik vraag me eerlijk gezegd af of een uitkering genoeg is om én een paard te betalen én woonruimte etc voor jezelf en dan ook nog de nodige andere kosten om jezelf te onderhouden.

Bramasole
Berichten: 3815
Geregistreerd: 30-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:40

Joolien schreef:
Of het kan vind ik het ene, maar ik vind het alleen niet netjes. Een uitkering is er voor jou om je te voorzien van je levensbehoefte. Ik vind het niet kunnen als je daarvan een paard gaat onderhouden.


De uitkeringsontvanger mag dit toch zelf bepalen, of het netjes is of niet. Voor mij part wordt het geld als wc papier gebruikt. Niet netjes vind ik (extra) zwart werken om je paard wel te kunnen onderhouden. Maar als je gewoon eerlijk bent en door zuinig te leven je paard kan onderhouden, prima toch.

Poffie

Berichten: 251
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Gendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:41

Ik denk dat het wel kan. Het is inderdaad een kwestie van goed budgetteren: bekijken hoe en waaraan je je geld uitgeeft. Verder is het ook een kwestie van op welke manier jij je geld uitgeeft. De één gaat liever stappen, de ander liever op vakantie, geeft veel geld uit aan dure kleding en spullen. Als je daarin goede keuzes maakt en bereid bent om minder aan bijvoorbeeld bovenstaande zaken te spenderen, kun jebest een paard onderhouden. Shoppen voor paardenspullen wil ook nog wel eens helpen, niet altijd met de mode meegaan op gebied van schbrakken en paardrijkleding, maar kijken naar wat en waar je iets koopt levert ook wat op! En dan natuurlijk een niet te dure stal huren! Je moet gewoon creatief zijn. En laten we wel wezen: iedereen heeft behoefte aan en recht op ontspanning! Ook mensen met een uitkering! Ik heb geen uitkering, maar ben al wel jaren een alleenstaande ouder. Ik heb al negen jaar een paard, nu zelfs twee en nog eentje onderweg. Op die manier heb ik altijd wel een paard kunnen onderhouden. ( Maar ook mijn zoon en mijzelf....)

MMIDV

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:41

Ik vind het dubbel, ik begrijp helemaal wat Joolien bedoelt
maar aan de andere kant, als je je paard alles kunt geven (dus echt alles, ook als het dier geopereerd moet worden of wat dan ook) waarom dan niet? en wat je je zelf aandoet moet iemand helemaal zelf weten, dat is een eigen keuze.
Ik zou het alleen zelf absoluut niet doen :n ik wil zelf ook een leuk leven hebben, ik verdien veel meer dan een uitkering en heb hier geen paard.... wil sowieso niet aan de verplichting vast zitten (7x per week gaan) en ik wil ook de financiele kwestie niet hebben.....

kaatje89

Berichten: 2862
Geregistreerd: 02-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:41

Blijheid, volgens mij bedoeld Joolein vooral "waarom niet kunnen werken maar wel een paard kunnen houden".

Maar goed, ik heb ook een Wajong uitkering en heb ook een pony. Heb er ook bewust voor gekozen, m'n moeder helpt me waar ze kan en als het nodig is. Heb een spaarrekening, mocht ie onverwachts iets krijgen en naar de DA moeten.
Mijn pony is ongeveer de enige reden dat ik uit m'n bed kom, dus dat is gewoon een heel fijn. Ik kom iig uit huis en doe iets op een dag. Kan ik het een dag niet, doet iemand anders het voor me.

Het is dan in zo'n geval ook maar net wat je prioriteiten zijn, wil je liever dure kleding kopen van je uitkering, tja dan kun je beter niet aan een paard beginnen. Maar ik ben onwijs blij met m'n pony..

Ivystoeter, ik denk dat het eraan ligt wat voor uitkering je krijgt, hoe duur de stalling voor je paard/pony is en hoe duur je huis is. Hier gaat het iig prima :)

Vala

Berichten: 6728
Geregistreerd: 31-05-05
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:42

Ja Joolien dat kun je toch zelf wel bedenken, er zijn zat aandoeningen waardoor je arbeidsongeschikt wordt maar wel in staat bent je paard te verzorgen. Hier op Bokt is toch ook iemand in een rolstoel die een paard heeft?
Buiten dat zijn er ook diverse psychische stoornissen waardoor werken moeilijk wordt.
Niemand die bepaald of jij je paard mag houden of niet, je krijgt gewoon het bedrag waar je recht op hebt. En tegenwoordig krijg je dat allemaal niet zo makkelijk meer hoor.

IvysToeter

Berichten: 11891
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:44

maar jij woont nog thuis? of niet?
en bij jou springt je moeder bij als er iets niet lukt qua financieel.
maar ik had het meer over de mensen die niemand 'achter' zich hebben die hun kan helpen als het financieel niet meer gaat.

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:45

Myca schreef:
Maar het hangt er natuurlijk vanaf wat voor uitkering je hebt, hoe hoog en wat het vooruitzicht is om weer een baan te kunnen krijgen.
Een paard houden is duur, maar ook daar zit veel verschil in per regio en hoe je het paard houdt.


Inderdaad, gaat het om een Wajong? Bijstands? WW? WAO? etc etc..
Zit een behoorlijk verschil tussen wat het bedrag per maand is.
Bijstand alleenstaand is geloof ik iets van 900 euro, nee dan niet.
Maar als ik mijn baan kwijt raak dan is het 70% van mijn laatst verdiende loon.

Als ik bijv 3500 euro bruto verdien en dan 70% neem is dat 2450 bruto, dan blijft er netto nog best wat over.

Dan ligt het er nog aan wat je vaste lasten zijn, waar je paard gestald is, en de vooruitzichten op een nieuwe baan.

Ik raak nu mijn baan kwijt door reorganisatie, mijn salaris is riant, de vooruitzichten goed ( a.s. donderdag gesprek 2de ronde.Mijn paarden staan aan huis gestald en kosten dus vrij weinig. Maar stel dat ik wel in de ww kom, moet ik dan maar ineens 4 paarden weg doen? Nee, ik kan ze op dat moment makkelijk onderhouden. Moet ik dat geld voor mijzelf gebruiken? Tja,mijn paarden zijn deel van mijzelf, zonder paarden, geen ik. Bovendien heb ik jaren afgedragen om van deze ww gebruik te maken, in direct is het dus mijn eigen geld.

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Paard onderhouden met een uitkering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:53

Als je niet alleen bent kan dat ja.
Wanneer je arbeidsongeschikt bent, wilt dat nog niet zeggen dat je geen hobbies mag hebben, of maar passieloos in je bed moet blijven liggen.
Een passie kan je helpen om niet verder de diepte in te vallen, of je hoofd heel even te legen wanneer het vol met moeilijke gedachten en emoties zit.

kaatje89

Berichten: 2862
Geregistreerd: 02-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:55

IvysToeter schreef:
maar jij woont nog thuis? of niet?
en bij jou springt je moeder bij als er iets niet lukt qua financieel.
maar ik had het meer over de mensen die niemand 'achter' zich hebben die hun kan helpen als het financieel niet meer gaat.


Weet niet of je het tegen mij hebt, maar ik woon niet meer thuis. Maar heb wel m'n moeder achter de hand idd, mocht er iets mis gaan, dure operatie in de kliniek oid. dan helpt ze me daar financieel wel mee, maar dat komt ook wel omdat ze weet hoeveel mijn pony voor mij betekend. Maar ik heb zelf ook geld achter de hand.

Dat vind ik wel, je moet wel geld of iemand achter de hand hebben die bereid is je daar mee te helpen, mocht je paard ziek worden of noem maar op..

Equida, mooi verwoord!

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 09:57

Equidea schreef:
Als je niet alleen bent kan dat ja.
Wanneer je arbeidsongeschikt bent, wilt dat nog niet zeggen dat je geen hobbies mag hebben, of maar passieloos in je bed moet blijven liggen.
Een passie kan je helpen om niet verder de diepte in te vallen, of je hoofd heel even te legen wanneer het vol met moeilijke gedachten en emoties zit.


Wat bedoel je precies met deze zin?

Jeannette
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:57

Ik denk wel dat er een groot verschil is of je thuis of uitwonend bent. Bijstandsmoeder met kinderen? Ik vraag me af of dat gaat lukken dan. Dan heb je ook je andere verplichtingen t/o je kinderen, kleding, eten, verzekeringen , schoolgeld e.d. Die dingen niet betalen en wel een paard onderhouden? Dat vind ik persoonlijk dan niet kunnen.
Ik maak in mijn werk wel heel bijzondere beslissingen mee over het uitgeven van geld. Geen drinken voor een kind in de pauze, maar wel een blackberry bijv.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:58

Natuurlijk heeft iemand met een uitkering ook recht op plezier, hobby, passie.

Maar het moet ook verantwoordelijk zijn ten opzichte van het paard. Het is fijn als je een achterwacht hebt, ouders, vrienden die voor je klaar staan als je het niet meer red. Maar daar mag je niet vanuit gaan. Je moet het zelf financieel ook kunnen trekken.
Wat bijvoorbeeld, als je paard ineens koliek krijgt en naar de kliniek moet? Heb je met je uitkering dan zoveel reserve dat je dat kan trekken?

Equidea

Berichten: 6347
Geregistreerd: 10-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 10:02

Steentje schreef:
Equidea schreef:
Als je niet alleen bent kan dat ja.
Wanneer je arbeidsongeschikt bent, wilt dat nog niet zeggen dat je geen hobbies mag hebben, of maar passieloos in je bed moet blijven liggen.
Een passie kan je helpen om niet verder de diepte in te vallen, of je hoofd heel even te legen wanneer het vol met moeilijke gedachten en emoties zit.


Wat bedoel je precies met deze zin?


Als je alleen woont en moet rondkomen van een minimumuitkering, dan gaat het erg lastig worden (niet onmogelijk, wel lastig).
Heb je een partner waarmee je 'samendoet' of je ouders waar je bij inwoont, dan is het veel makkelijker.

Ts, ik geloof niet helemaal dat deze vraag hypotetisch is, schaam je je miscchien?

Steentje
Berichten: 4545
Geregistreerd: 24-06-09
Woonplaats: Ja.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-10 10:03

Mijn vriend en ik hadden het trouwens over een Wajong-uitkering. :)

Ik zal even een kleine situatieschets geven..

* Woon in appartement, maar hoef enkel gas, water, licht te betalen.
Dus geen huur.
* Koop eten meestal bij Lidl, en hoef maar voor 1 persoon te betalen.
* Krijg plusminus 650 euro per maand aan Wajong, en daar komt nog reiskostenvergoeding van plusminus 70 euro bij, zorgtoeslag van plusminus 60 euro, en vaak nog maaltijdenvergoeding van ongeveer 50 euro per maand.
* Geen kinderen of huisdieren.
Laatst bijgewerkt door Steentje op 11-09-10 10:05, in het totaal 2 keer bewerkt