Hannibal gezien?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:23

Volgens mij is dat gewoon mogelijk, alleen moet je wel weten wàt je weg kunt snijden om te zorgen dat de persoon zowiezo nog kan eten.
Ik heb verschillende malen hersenoperaties gezien waarbij een deel van de hersen werd uitgeschakeld om epilepsie aanvallen te verminderen.
Terwijl de chirurg de hersenen had blootliggen moest de patient continue tekeningetjes die hem voorgehouden werden benoemen, zodra de patient moeilijker uit zijn woorden kon komen of het tekeningetje verkeerd benoemde wist de chirurg dat hij op moest passen...

Red Dragon vond ik niet zo eng als SotL, Hannibal heb ik nog niet gezien.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:26

Desiree schreef:
Nooit van gehoord Red Dragon. En waar speelt zich dat voornamelijk af? Hannibal speelde zich voor een groot deel af in Florence. DAt was heel mooi gefilmd, die ambiance die er hing, de mix van de renaissance, de geschiedenis die er in verwerkt werd, de beelden, de mensen van nu die er rond liepen....

Vertolkt Julianne Moore ook in REd DRagon weer de hoofdrol?


Hmm weet het allemaal niet precies meer (heb hem toen in de bios gezien), volgens mij was zij idd Clarice en speelde het af in Amerika.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 12:46

Red Dragon draait grotendeels niet om Hannibal. Desondanks is het een goed boek. De verfilming is ook heel goed. Met Edward Norton in de hoofdrol.
Clarice Starling komt in het hele boek niet voor.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:22

lis schreef:
Red Dragon draait grotendeels niet om Hannibal. Desondanks is het een goed boek. De verfilming is ook heel goed. Met Edward Norton in de hoofdrol.
Clarice Starling komt in het hele boek niet voor.


Je hebt helemaal gelijk, nu weet ik het weer .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:25

Na het lezen van het boek vond ik het niet meer nodig om de film te zien Haha!. Hetzelfde geldt voor de Bijbel en The Passion.

Overigens is het bij het overgrote deel van de mensheid absoluut onschadelijk om bepaalde delen van de cortex te verwijderen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:27

Red dragon vond ik de beste van de 3 eigenlijk.. Edward Norton speelt daarin idd.. Moet je echt eens gezien hebben

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 14:34

Die zullen ze dan ook wel een keer uitzenden. Ben wel benieuwd eigenlijk. Het verhaal wil (heb ik al uitgevonden op internet) dat een rechercheur die op het punt staat met pensioen te gaan, op zoek moet naar een seriekiller. en die schijnt ook weer connecties te hebben gehad met Hannibal die weer achter de tralies zit inmiddels.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:40

Ik dacht dat ie al met pension was gegaan, tenminste "pensioen" hij had er genoeg van geloof ik, hij was toen neergestoken door Hannibal Lecter..
Maar wordt daarna gevraagd om opnieuw opzoek te gaan naar een seriemoordenaar vanwege zijn goede inzicht in de andere geest en denkwijze.. Daarbij krijgt hij dus hulp van lecter (achter tralies), maar die heeft ook weer wat contact met die seriemoordenaar..
Oftewel gewoon eens kijken Haha!

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:11

ik owu hannibal zien, maar ik ging uit, dus ik dacht dan neem ik dat op, maar nu heeft die pokke-videorecorder niet opgenomen Verdrietig

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:40

Ik denk dat het wel echt kan.
Ik vind het iig wel super ranzig, ik ging half over mijn nek Tong uitsteken

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:01

Kayla schreef:
De passion of Christ durf ik niet aan. Veel mensen komen in tranen uit de bioscoop, heeft veel meer weerslag op je mentaal welzijn dan Hannibal.


Dat maakt me juist nieuwschierig Bloos . Als het te erg wordt doe ik mijn ogen+oren wel dicht Tong uitsteken .
[/quote]

Zullen we samen Haha!

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:04

In het boek is de 'scene' aan tafel veel grappiger en gruwelijker dan in de film. Eigenlijk is het eind belachelijk, maar dat maakt het toch weer supergoed.
De verfilming vond ik minder. Wel vermakelijk, maar stukken minder dan Silence of the Lambs en Red Dragon.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:06

hmm geloof dat ik het boek ook maar eens moet gaan kopen
Wie is de auteur??

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 16:08

Thomas Harris Lachen

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 17:43

Hij was laatst toch op televisie of niet?
ik heb hem in ieder geval gemist Scheve mond

het boek heb ik wel gelezen.. maar dat lichten van die schedel lijkt me dr toch redelijk ranzig uitzien

Mist

Berichten: 9492
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 19:43

Die scene is gebaseerd op wat ze in sommige culturen met apen doen, terwijl die leven de hersenpan openen en hersens eruit scheppen (dit was ook te zien in "faces of death") het kan blijkbaar wel, net zoals niet iedereen overlijdt als ze door het hoofd geschoten worden.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 20:20

Janneke18 schreef:
het boek heb ik wel gelezen.. maar dat lichten van die schedel lijkt me dr toch redelijk ranzig uitzien


Het was helemaal niet ranzig, het was echt extreem grappig om te zien *LOL*

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:21

Dit soort praktijken (het verdoven dan, niet het eten Knipoog ) wordt gebruikt bij hersenonderzoek en -operaties. Degene die ik ken is de WADA-test, hierbij wordt een anestheticum (vaak sodium-amytal) in een van de hersenhelften (of in sommige gevallen een gedeelte) gespoten (niet rechtstreeks, maar via de bloedbaan).
Hierbij kunnen de artsen er onder andere achter komen in welke hersenhelft het taalgebied is gelokaliseerd (dit is niet altijd links! wel bij 90% van de mensen - en 100% van de rechtshandigen). Mochten ze dus een gedeelte van de hersenen weghalen, dan weten ze welke gevolgen dit kan hebben (en vermijden ze het taalgebied).

Hoe zo'n onderzoek er (simplistisch) ongeveer uitziet:
eerst wordt het spul geinjecteerd zodat de rechter hersenhelft uitvalt, dit is het minst beangstigend voor die persoon, ze kunnen zich immers nog met taal uitdrukken (stel je voor hoe eng het is wel willen praten, maar niet kunnen). Wanneer ze dus gewoon kunnen praten zit het taal/spraak centrum dus 'gewoon' links. Wat minder gaat zijn voornamelijk de ruimtelijke orientatie taken.
Hierna 'ontwaakt' de hersenhelft weer (de tijd die het duurt is afhankelijk van hoeveelheid sodium amytal en preciese lokatie van inspuiten). En dan gaat de linker hersenhelf onder 'narcose' (of op een andere dag).
Als het 'goed' is zie je dan dat de persoon zich niet meer met spraak kan uitdrukken (-hooguit beetje binnensmonds gemompel wat nauwelijks te verstaan is).

Percy

Berichten: 12075
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:31

"De vergissing van Descartes" is een boek waarin heel veel gevallen beschreven staan van mensen die na een hersentrauma doorleefden, een van de bekendste is wel de man die een staaf door zijn hoofd heen had gekregen maar in leven is gebleven. Het is een heel interessant boek om te lezen.

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 21:42

Hij is wel in leven gebleven, maar niet zoals hij was als ervoor.. Zover ik me kan herinneren ging de staaf door de voorste delen van de hersenen en alle daaraan gerelateerde stoornissen (frontaalstoornissen) kwamen bij hem dus naar voren. Zoals een sterke persoonlijkheids verandering, controle van gedrag, planning/initiatief etc..

Nog zo'n boek: The man who mistook his wife for a hat door Oliver Sacks.

Percy

Berichten: 12075
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:29

Dat klopt inderdaad. Ook emotioneel gezien was hij totaal veranderd, voor zover ik me kan herinneren had hij geen echte emoties meer waardoor hij niet meer te handhaven was in de gewone maatschappij.
Dat andere boek heb ik ook wel eens gelezen ja, best een interessant onderwerp.

lies

Berichten: 9628
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:33

Bij het programma ER-Live op sbs6 ( Bloos Haha! ) werd een keer een man met een mes rechtop in zijn hoofd binnengebracht. Hij was exact 'juist' geplaatst. Het verwijderen was wel heel riskant, maar die man was volkomen bij bewustzijn binnen gekomen en uiteindelijk ook weer in gezonde staat weggegaan.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 22:41

Bij een operatie tegen bepaalde vormen van epilepsie snijden ze het corpus callosum (de verbinding tussen linker en rechterhelft) door (Split Brain), dit kan vrijwel zonder gevolgen voor normaal functioneren, echt bizar dat dat gewoon kan!
Heb nog wel een leuk Neuroscience boek ter inzage voor de geïnteresseerden Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 00:13

Staat hierboven al maar ok: het is best mogelijk Haha!
Zou het alleen neit door Hannibal willen laten doen Haha!

Ik heb ze alledrie gezien, ben gek op dat soort films, en thrillers en horrors en tsja....spanning en enge stukken zijn geweldig.
Hoe dieper hoe beter Tong uitsteken

Maar eh passion of christ heb ik nog niet van gehoort?

Als die echt zo erg is ga ik eens ene bezoekje wagen.

Iemand meer info?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 12:01

Tessebes schreef:
Ja, ik heb het gezien en ik ga het vanavond bij mijn vriend uitvoeren. Haha!:D:D


Mijn vriend zag het toch bij nader inzien niet zo zitten... jammer. Scheve mond Tong uitsteken