Plantenkenners: bloem Bromelia uitgebloeid plant dood?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Plantenkenners: bloem Bromelia uitgebloeid plant dood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 16:12

Vraagje voor de plantenkenners.

Ik heb 2 Bromelia's. Geloof dat ze zo heten. Ze hebben groene stevige omgekrulde bladeren en in het midden steekt er dan zo'n felgekleurde bloem uit. Ik heb hem in het rood en geel echter de bloem is helemaal hard geworden, bruin verkleurd en denk dus dood. Moet de plant nu een enkeletje container Doei! of zit ik nu gewoon met 2 saaie groene planten opgescheept? Misschien komen de bloemen terug?

inge81

Berichten: 3170
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: in d'n bergh

Re: Plantenkenners: bloem Bromelia uitgebloeid plant dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 17:30

ik ben wel benieuwd, heb die van mij in elk geval een enkeltje container gegeven (omdat ik al andere leuke had gekocht Knipoog )

Maar zit erover te denken er toch weel 2 of 3 te kopen, vond ze namelijk wel mooi fleurig staan

BasiNami

Berichten: 1205
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: Groningen

Re: Plantenkenners: bloem Bromelia uitgebloeid plant dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 18:36

Mijn vader zegt Slim :Het is een tropische plant dus bij goede verzorging komen de bloemen wel weer terug.
Dus zou even google-en wat de goede verzorging is Knipoog

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Plantenkenners: bloem Bromelia uitgebloeid plant dood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 19:22

Vind de planten ook erg mooi. Zorg altijd goed voor mijn planten en ze worden allemaal erg oud en verpot ze regelmatig. Alleen die Bromeli'as vind ik nu wel erg suf zonder bloem. Ga ook even google-en.

edit: even op google gekeken. verzorging deed ik inderdaad al zo in het kelkje water gieten. Begrijp ik het nu goed en moet je dus een jaar wachten op een stekje Slapen :

Kweek zelf een bromelia


Een bromeliaplant bloeit éénmalig, voor een periode van drie tot zes maanden.
Na de bloei verschijnen aan de basis stekjes.

U kunt deze stekjes zelf opkweken met de volgende gebruiksaanwijzing:

1. De stekjes moeten de helft van de lengte van de moederplant hebben, voordat ze eraf gehaald mogen worden.
2. Twee weken voordat ze eraf gehaald worden, beginnen met water in de kokers te gieten.
3. Bij het verwijderen van het stek, indien mogelijk een beworteld deel eraan laten zitten.
4. Na een jaar is de plant bloeirijp.
5. Leg een rijpe appel in het hart van de plant.
6. Dek de plant af met een sluitende plastic zak.
7. Laat de appel drie weken rijpen bij de plant.
8. Na acht tot zestien weken is een volledig nieuwe bloem ontstaan.

http://www.bromelia.nl/index.jsp?p=773&l=nl&s=822

MissDonna

Berichten: 8103
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Zuidschermer

Re: Plantenkenners: bloem Bromelia uitgebloeid plant dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:32

op mn werk hebben we ze ook. Deze zijn echter ook uitgebloeid. maar zijn niet aan het dood gaan..

LiNdA1986
Berichten: 12826
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Plantenkenners: bloem Bromelia uitgebloeid plant dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-08 21:41

Als de Bromelia uitgebloeid is dan is deze plant niet dood. Als het goed is en de plant de juiste verzorging krijgt komt er volgend jaar weer een bloem.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Plantenkenners: bloem Bromelia uitgebloeid plant dood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-08 23:08

LiNdA1986 schreef:
Als de Bromelia uitgebloeid is dan is deze plant niet dood. Als het goed is en de plant de juiste verzorging krijgt komt er volgend jaar weer een bloem.

Via google kwam ik echter dit tegen op deze site http://www.bromelia.nl/index.jsp?p=773&l=nl&s=822 :
Een bromeliaplant bloeit éénmalig, voor een periode van drie tot zes maanden.

Of heb jij andere ervaringen want dan laat ik de plant wel staan tot het voorjaar.

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Re: Plantenkenners: bloem Bromelia uitgebloeid plant dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:13

Om een bromelia te laten bloeien moet het juist GEEN goede verzorging geven. Deze planten (en vele andere) bloeien juist van armoe. Dus even een beetje verwaarlozen, en dan na ongeveer half jaar komt er vanzelf weer een bloem. Maar ze zijn lastig in bloei te krijgen hoor

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Plantenkenners: bloem Bromelia uitgebloeid plant dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 11:42

Ik heb ooit ook een bromelia gekocht, met prachtige bloem. Op een gegeven moment was de bloem uitgebloeit, maar bij mij heeft hij niet meer gebloeid. Ik zit nu dus inderdaad opgescheept met een saaie groene plant Tong uitsteken .

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Plantenkenners: bloem Bromelia uitgebloeid plant dood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 11:53

Esmeralda schreef:
Om een bromelia te laten bloeien moet het juist GEEN goede verzorging geven. Deze planten (en vele andere) bloeien juist van armoe. Dus even een beetje verwaarlozen, en dan na ongeveer half jaar komt er vanzelf weer een bloem. Maar ze zijn lastig in bloei te krijgen hoor

Jee geen goede verzorging ben ik niet goed in Bloos Mijn planten groeien als een gek hier. Worden 1x per jaar ofzo verpot, krijgen pokon etc. Half jaar wachten pff ik heb hier wel meer saaie planten zonder bloem maar deze zijn nu wel erg saai zo. Iemand 2 kale bromelia's adopteren Schijnheilig

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Plantenkenners: bloem Bromelia uitgebloeid plant dood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-08 11:55

Rinske schreef:
Ik heb ooit ook een bromelia gekocht, met prachtige bloem. Op een gegeven moment was de bloem uitgebloeit, maar bij mij heeft hij niet meer gebloeid. Ik zit nu dus inderdaad opgescheept met een saaie groene plant Tong uitsteken .

Pff ik heb er nu een die ietwat geel word qua bladeren volgens mij is die stuk Clown Die andere blijft wel wortel vasthouden in de aarde en blijft groen. Blijf jij de plant toch houden ook al is hij nu zo saai en komt er nooit meer een bloem in?

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Plantenkenners: bloem Bromelia uitgebloeid plant dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 12:29

Nou, om eerlijk te zijn staat hij bij mijn ouders thuis omdat ik hem niet mooi genoeg vond om mee te nemen, hahaha Haha! . Dat ding wordt volgens mij nooit verpot. Ach, zolang ie nog niet dood is vind ik het altijd zo zielig om een plant weg te gooien Tong uitsteken .

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Re: Plantenkenners: bloem Bromelia uitgebloeid plant dood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 19:01

Rinske schreef:
Nou, om eerlijk te zijn staat hij bij mijn ouders thuis omdat ik hem niet mooi genoeg vond om mee te nemen, hahaha Haha! . Dat ding wordt volgens mij nooit verpot. Ach, zolang ie nog niet dood is vind ik het altijd zo zielig om een plant weg te gooien Tong uitsteken .

Heb ik ook altijd heb moeite er afstand van te doen. Maar aan de andere kant heb veeeel te veel planten in mijn woonkamer.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Plantenkenners: bloem Bromelia uitgebloeid plant dood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 23:53

Ik niet, maar bij mij sterft ook altijd alles Huilen van het lachen . De enige die ik nog redelijk levend kan houden is mijn vleesetende plant Huilen van het lachen .