Citaat:Rookverbod op het werk vanaf 1 januari 2004
Met ingang van 1 januari 2004 is een aantal nieuwe bepalingen van de Tabakswet in werking getreden die tot gevolg hebben dat werkgevers verplicht zijn hun werknemers “rookvrij” te laten werken. De tekst van de bepaling luidt als volgt:
“Werkgevers zijn verplicht zodanige maatregelen te treffen dat werknemers in staat worden gesteld hun werkzaamheden te verrichten zonder daarbij hinder of overlast van roken door anderen te ondervinden.”
Concreet betekent dit dat de werkgever er voor moet zorgen dat overal waar werkzaamheden moeten worden verricht roken verboden is. Wel kan een werkgever ruimtes bestemmen voor rokers, zolang dit voor andere werknemers geen overlast of hinder oplevert en een werknemer geen gebruik hoeft te maken van die ruimtes tijdens het werk.
In de media is uitgebreid aandacht besteed aan de uitzonderingen op deze regel. De uitzonderingen moeten nog definitief worden vastgesteld, maar in het voorontwerp van de regeling zijn al wel de beoogde uitgangspunten te vinden. Deze uitgangspunten zijn het toestaan van roken in bepaalde ruimtes, zoals het publieke gedeelte van horecagelegenheden, privé-ruimtes, open lucht en in open lucht gelegen gedeeltes en ruimtes die bestemd zijn om te roken. Zodra de uitzonderingen definitief zijn bepaald, wordt dit via onze website bekend gemaakt.
Sancties
De nieuwe Tabakswet bevat sancties, voor het geval de daarin vastgelegde regels worden overtreden. Werkgevers die nalaten maatregelen te treffen die werknemers in staat stellen hun werkzaamheden te verrichten zonder daarbij hinder of overlast van roken te ondervinden, kunnen worden gestraft met een boete van EUR 300,- oplopend tot een maximum van EUR 2.400,-.
De Keuringsdienst van Waren is belast met het toezicht op de wet. Werknemers kunnen daar (anoniem) een klacht indienen, mochten ze van mening zijn dat hun werkgever zich niet aan de regels houdt.
Ik vraag me af of dit bij iedereen al ingevoerd is?
Bij ons nu wel!
Wij hebben maar weinig mensen op kantoor die roken, alleen de 2 secretaresses, een projectleider en één van de directeuren.
Als algemene rookruimte was daarom de receptie/ontvangsthal aangewezen aangezien daar de 2 echt verstokte rokers zitten. Een paar uurtjes in de week help ik met het overnemen van de pauze, en ook al is het maar voor even, ik ergerde me toch aan de rokerige muffe lucht die er hangt, de telefoonhoorn die een uur in de wind stonk waardoor mijn handen en gezicht ook die geur aannamen, en aan de geur van mijn jas, die in de garderobe bij de ontvangsthal hangt.
Verder vond ik het ook asociaal staan, dat bezoek met een peuk in de hand werd ontvangen.
Nu wordt er dus drie dagen niet meer gerookt en het hele gebouw ruikt al een stuk frisser! Mijn ogen branden niet meer als ik door de hal heb gelopen, ik heb geen kriebelende neus meer en ik kan ook de deur van ons kantoor gewoon even open laten staan.
Er zijn mensen die de hele regel maar overtrokken vinden, net als mijn reactie.
Maar als ik nu achteraf kijk wat voor last ik toch van die paar mensen met hun smerige gewoonte had, dan is het gewoon absurd dat zo'n regel nog zo lang op zich heeft moeten wachten!