Spoed- hulp gevraagd economie-werkstuk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Larissa

Berichten: 729
Geregistreerd: 17-03-02

Spoed- hulp gevraagd economie-werkstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-03 19:59

We (vriendin en ik) moeten samen voor economie een werkstuk maken. Zij doet de helft en ik doe de helft. Alleen kan ik niet overal uitkomen. Vandaar dat ik jullie hulp vraag. Het gaat over de regering (prinsjesdag).

Deze regering heeft een aantal maatregelen in petto die gevolgen hebben voor de collectieve sector. Kies een van deze maatregelen en geef daarbij aan of door deze maatregelen de collectieve sector groet of juist krimpt. Geef ook aan waar en hoe dat dan gebeurt en waarom dat wenselijk is of juist niet.

Noem tien maatregelen waarmee de regering wel bezuinigen. Werk drie van deze maatregelen uit door de gevolgen van deze bezuiniging te beschrijven op de volgende onderwerpen:
-werkgelegenheid
-inkomen
-inkomensverschillen
-sociale gevolgen



Die tien maatregelen heb ik al maar ik weet niet wat ze precies met de rest bedoelen.
Maatregelen zijn o.a:

- Bezuinigen op de zorg
- Pil uit het ziekenfonds verwijderd vanaf 21 jaar zelf betalen
- Tandarts uit het ziekenfonds verwijderd per januari 2003
- Hervorming WAO (keuring van mensen wie wel in de wao zitten en die nog wel kunne werken)
- Aantal militairen wordt teruggedrongen (Militaire basissen worden afgeschaft; namelijk: Twente, Zeedorf, Soesterberg)
- Sportclubs krijgen minder subsidie
- Fysiotherapie wordt niet meer verzekerd
- VUT wordt moeilijker, vervroegde persion wordt lastiger gemaakt
- allochtonen leerkrachten die vanuit hun moedertaal hun medelandgenoten Nederlands leren worden afgeschaft


Alvast bedankt! Lachen[/i]

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:58

Ik weet het niet zeker Bloos , maar bedoelen ze met de laatste opdracht niet zoiets als dit: bijv. bij deze bezuinigings maatregel:

- Tandarts uit het ziekenfonds verwijderd per januari 2003

Je moet nu aangeven, wat voor invloed

-werkgelegenheid
-inkomen
-inkomensverschillen
-sociale gevolgen


op deze maatregel heeft

Citaat:
Deze regering heeft een aantal maatregelen in petto die gevolgen hebben voor de collectieve sector. Kies een van deze maatregelen en geef daarbij aan of door deze maatregelen de collectieve sector groet of juist krimpt. Geef ook aan waar en hoe dat dan gebeurt en waarom dat wenselijk is of juist niet.


Ik weet niet wat ze met de "collectieve sector" bedoelen Verward , maar als je het bovenstaande beantwoord hebt, kun je volgens mij ook het antwoord geven op deze vraag; wordt er door deze maatregel een groei verwacht, of juist een inkrimping ??

Ik snap niet echt veel van economie (had het niet als examenvak gekozen Knipoog ), maar dit is wat ik uit de opdracht lees!
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en wens je veel succes OK dan! !