beelden van palesteinse jongeren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BartVB
Eigenaar

Berichten: 41663
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 10:10

"en als jullie dat begrijpen of ook maar goedpraten"

Eeeh.. Begrijpen en goedpraten zijn 2 heel andere dingen.. Wat wij doen is zeker geen goedpraten. Ik (en de rest Knipoog) zeg alleen dat ik me er iets bij voor kan stellen dat die mensen zich nu voelen. Ik kan niet zeggen dat ik dat (met m'n NL achtergrond) normaal of acceptabel vind maar IMO moet je dat in die setting zie en niet als een stukje nederland in een wat warmer deel van de wereld.

De normen en waarden van die mensen zitten helemaal anders in elkaar dan bij ons. Mytens zegt dan wel dat mijn point duidelijk is maar dat is het schijnbaar dus nog niet.. Ik praat niets goed, ik zeg niet dat dat acceptabel gedrag is alleen dat het (vanuit die mensen) te begrijpen is.

Zoveel levens is inderdaad triest maar daar gaat het niet om. Zoals ik al zei; die mensen zijn niet blij omdat er een paar duizend onschuldige burgers dood zijn maar omdat iemand iets heeft gedaan tegen het land dat hun (in hun ogen) al jaren onderdrukt en het leven grondig verpest (kinderen verloren door US wapens enzo).

Dat ze willen dat heel de wereld volgens de islam leeft keur ik ook niet goed maar begrijp ik wel. Wat deden 'wij' met ons christelijk gebeuren enkele tientallen jaren geleden nog?

Spades

Berichten: 504
Geregistreerd: 24-06-01
Woonplaats: ook bij de Berg!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 10:20

Ik denk dat Bart het daar heel goed verwoord heeft, maar misschien moet je het nog iets verder terugzien dan enkele tientallen jaren. Voor mijn gevoel hebben veel van dat soort regio's een visie die nog het best lijkt te passen bij onze middeleeuwen (ik denk daarbij aan kruistochten waarbij alles wat niet christelijk was toch behoorlijk lomp het hoofd ingeslagen kreeg) Ook dat is niet goed te praten, maar wel gebeurd omdat het bij de toen heersende denkbeelden pastte.

Je hebt het daar over een volk dat generaties lang op is gegroeid met de wetenschap dat hun religieuze leiders bepalen wat goed en slecht is voor ze. En Amerika het lichtend baken van alles wat slecht is. Daarnaast wordt elk zelfstandig handelen behoorlijk ontmoedigd door de plaatselijke leider. Ik zou bijvoorbeeld niet degene willen zijn die in Bagdad weigerde zijn ploppeschieter in de lucht leeg te knallen en kan me voorstellen dat soorgelijke gevoelens ook in andere gebieden heersen.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 10:29

wel grappig dat het maar een kliene groep is die feestviert, raar toch he als dat opvoeding en indoctrinatie is....blijkbaar gelden die zieke normen en waarden dus niet voor het hele volk

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 10:44

Ik denk dat een groot deel van dat volk dat gedrag ook veroordeelt. Een soort voetbalvandalen syndroom: Een paar voetbal vandalen misdragen zich, en de echte voetbalfans hebben daar de grootste hekel aan.

Puck: we weten inmiddels wel dat je niks tegen alle Moslims hebt, zelfs niet eens tegen alle Palestijnen. Moeten wij nu iets doen aan het gedrag van een miderheid van die Palestijnen of laten we dat aan de Palestijnen zelf over?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 10:45

Puck, waar de hele discussie hier op spaak loopt, is dat "jij" van mening bent dat "wij" het gedrag daar in de bezette gebieden goedkeuren of goedpraten. Misschien ben ik daar dan niet duidelijk genoeg in geweest, want dat is dus niet zo. Maar gezien de achtergrond, vind ik het wel begrijpelijk, en dat is heel iets anders.

Ik lees net dat je daar geweest bent, zelfs Arafat de hand geschud hebt. Ik kan dat vanuit mijn eigen ervaringen daar niet helemaal rijmen met de manier waarop je hier op bokt bepaalde uitlatingen doet, maar goed.

Waar ik me in deze discussie steeds aan erger bij diverse mensen, is dat er beweringen gedaan worden die gewoon niet onderbouwd worden. Je mag van mij best wat anders vinden, prima, maar kom dan ook met de argumenten waarop je die mening baseert. Ik probeer dat iig wel zo veel mogelijk te doen. Daar komt bij dat ik vind dat je goed moet lezen wat iemand schrijft, voordat je je conclusies over die persoon trekt.

Wat mij betreft is de discussie enigzins gesloten nu Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 10:51

We komen er toch niet uit, en de discussie gaat meer om het discussieren zelf dan om waar het eigenlijk om ging. Ik hou me er nu dus ook buiten want dit heeft gewoon geen zin.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 10:51

tja nu blijkt dat ik er geweest bent wordt het moeilijk zeker? ben je er zelf wel geweest zep? heb je gesproken met arafat en de extremisten? heb je met gematigede moslims gesproken? nee denk ik he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 10:53

Citaat:
Op 2001-09-13 10:45, schreef Zep:
Ik kan dat vanuit mijn eigen ervaringen daar niet helemaal rijmen met de manier waarop je hier op bokt bepaalde uitlatingen doet, maar goed.


en je leest wéér niet wat er staat Frusty Frusty Frusty

ik hou er nu mee op Lips are sealed

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 10:55

verbaast me niet Zep, sterkte met het overtuigen van mensen!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 11:00

Ik ken persoonlijk veel Libanezen, Palestijnen, Irakezen en Israelieten. Allen gematigd, allemaal veroordelen ze de gebeurtenissen. Ben in Jeruzalem geweest, heb een bom onschadelijk zien maken bij de klaagmuur.

Allemaal heel eng en vooral vreselijk. Ik hoop dat ik nooit in een land hoef te wonen waar je continu mensen met machinegeweren om je heen ziet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 11:06

Weet je wat zo griezelig is? Het zijn, van beide partijen, gewoon 17, 18-jarige jongetjes...

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 11:09

Ik heb ook heel veel meisjes met machinegeweren gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-01 11:12

Haha! ja, sorry...

en dan ga je stappen in een club in West, en lopen ze gewoon in de de disco met hun uzi's Misselijk

hele vreemde wereld...