symptomen eikenprocessierups?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

symptomen eikenprocessierups?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 13:44

Iemand die hier iets vanaf weet? Ik heb al wat gezocht met google, maar kan niet echt heel veel vinden.
wat is het geval? Afgelopen zondag heb ik op concours lekker op het gras onder de bomen gelegen, toen ik 10 minuten niets te doen had Haha! Op weg naar huis een paar uur later had ik een branderig gevoel in mijn nek maar weet dat aan de zon (was nl ook een beetje verbrand maar zo voelde het niet). Maandag word ik wakker met ontelbare kleine (halve cm doorsnee) bulten op mijn schouderblad rechts en links in mijn nek (waar het dus brandde). Het jeukte niet echt, alleen als ik er te veel aankwam. Insmeren met calamine lotion (verzachtende engelse zalf, lijkt wat op zinkzalf) hielp wel. De huid was minder geïrriteerd maar de bulten bleven. Inmiddels is het dus vrijdag en heb ik er geen last meer van maar mijn huid voelt nog steeds heel hobbelig. Huisarts vond ik wat overdreven, maar ik ben toch benieuwd wat het is.

Het meest bizarre trouwens is dat mijn man Knipoog woensdag ineens hetzelfde had (wel in veel mindere mate) terwijl hij dus niet mee op concours was.

Iemand ideeën?

/add
geloof het of niet, dit is nog niet aan bod geweest op bokt Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:27

Ik heb op mijn benen eens bultjes gehad met in het midden een soort van gaatje, wat ontstoken was.
Dat gaatje wilde gewoon niet dicht.

het jeukte wat, niet erg, en de bultjes zelf waren ook ongeveer een halve cm en hard.

Omdat bij mij de ontstekingen niet weggingen ook niet na dettol baden, betadine enz ben ik naar de huisarts geweest en hij zei dat het van de processie rups kwam, maar zeker wist hij het niet

Maar of je hier wat aan hebt Verward Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 14:32

het enige verschil is dat er bij mij geen gaatjes inzitten Verward Misschien hetzelfde dus Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 14:50


Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-03 16:28

Haa, de processierups! Vork
Een aantal jaren geleden was dat ding er ineens. En ik was altijd in de bossen, hardlopen en paardrijden. En ik ben dus allergisch voor dat beest. Ik heb nog zitten kijken naar die spinsels, heb er ook aangezeten, want weet jij veel....
Ik zat dus helemaal vol, van mijn nek tot mijn kont met bultjes, jeuken als een gek, en later werden de bultjes schubjes...VIESSSSS. Misselijk Ik kreeg van de dokter een smeersel mee, speciaal tegen de gevolgen van de processierups. Daardoor vielen de schubben eraf.
Het was geen erg leuke tijd, had net een nieuwe vriend, dus het eerste waar ik aan dacht was aan een of andere overdraagbare ziekte.....In bed was het ook niet leuk, want ik lag echt in de schilfers....bahhhhhhhhhahahahahahhbahhahahahabah. Het schijnt dat ze er weer zijn, maar ik heb er nog geen last van gehad. Misschien wordt je na zo'n besmetting immuun? Het lijkt me niet dat het van liggen in het gras komt. Misschien in de netels gelegen? Je ziet de spinsels erg goed zitten, een vieze grijze brij is het. Door de wind laten deeltjes van de spinsels los en komen in je kleren enzo. Ze zitten alleen in eikebomen......
Succes ermee in ieder geval!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-03 20:23

thanks russel, die had ik al gevonden maar dat geeft niet echt uitsluitsel.

Jac, zo erg als jij heb ik het zeker niet, maar de symptomen kunnen erg varieren. Overigerns schijnt het zo te zijn dat je er juist gevoeliger voor wordt als je het al eens gehad hebt, dus je hebt geluk gehad. Het waren bij iig geen netels, dat had ik wel geweten en gevoeld. De reactie komt door de brandharen van de rups, en die kunnen overal liggen, dus ook in het gras (onder een (eiken?)boom). Nou ja, het gaat wel weer over hoop ik. Bedankt voor de info.

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-03 00:04

Ik heb helaas geen nuttige info, maar moet dit toch even melden. Een van mijn kabouters (scouting, je weet wel, kleine meisjes in groene bloesjes) kwam naar me toe. "Willemijn, Willemijn! Ik heb een obsessierups gezien!" Haha! Pas bij de derde keer hebben we maar verteld dat dat niet de goede naam is. Ze zijn zo leuk, die meiden! Knipoog

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-03 23:46

Zitten die dingen ook in kantooromgevingen? Haha!

Wat wil het geval: sinds donderdagmiddag zit de rechterkant van mijn hals ook onder de kleine rode bultjes. Ze jeuken niet echt, maar geven wel een wat branderig gevoel. Ik dacht eerst dat het uitslag was door een nieuw vestje dat ik nog niet had gewassen (zelfde effect als Susan laatst met haar nieuwe rijbroek), maar het is nu zondagavond en ze zitten er nog. Het zijn een stuk of vijftig kleine rode bultjes, net muggenbulten, eerst lagen ze echt apart van elkaar en nu lopen er een paar in elkaar over.

Het gekke is dus dat ik er ineens donderdagmiddag last van kreeg, 's morgens had ik nog niets. Ik ben een zalfje gaan halen bij de drogist (Cardiflor Crème van VSM, iets met kamille hadden ze niet Knipoog ) maar dat helpt niet (en ermee in de zon liggen ook niet). Morgenochtend heb ik een afspraak bij een arts in het ziekenhuis om mijn tape te laten verwijderen, ik denk dat ik hem meteen maar vraag of hij weet waar die bultjes vandaan kunnen komen. Knipoog

Maar ik ga iig eens op zoek naar info over de eikenprocessierups, al heb ik echt geen flauw benul waar ik die de afgelopen week heb moeten tegenkomen. Of ik moet het ook van jou hebben gekregen tijdens mijn bezoekje, Lielle! *LOL*

En Susan, bedankt voor de link naar dit topic!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 10:17

dat is dus precies hetzelfde, ik ben heel benieuwd wat de arts zegt!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 10:28

Reactie van de arts (-assistent, dat wel): 'Processierups? Wat is dat?' Verward

Hij was iig beter thuis in enkelbanden, van die rups had-ie nog nooit gehoord. Maar als dat beestje brandharen heeft, dan zou het goed mogelijk zijn dat het de veroorzaker is van die bultjes, aldus deze man.

Dat wordt dan toch goed de auto stofzuigen, Lielle! Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-03 10:46

Yep, denk het wel. Rare beestjes dus Haha!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-03 15:25

Mijn vader was in de tuin bezig en kwam rare rupsen tegen op ee eikenboom... hij in een emmer gegooit en ik moest ze maar achter in het moeras dumpen...
2 dagen later op het nieuws: prosecciesrups... He, die lijken wel heel veel op wat onze eikenbomen zaten...
Maar we hebben er geen last van gehad of zo van irritatie.