Arachnofobia

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maenca
Berichten: 269
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: groningen

Arachnofobia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 13:36

Hoiii,

ik heb een serieus probleem
Een vriend van ons verhuist dus naar Australië en nu willen ze dat wij daar (als ze eenmaal gesettled zijn) een keer langskomen.
Ik heb dus altijd gezworen (al krijg ik 20 miljoen toe) dat ik never nooit niet naar Australië ga vanwege de jawel.......enge spinnen
Ik ben er zo vreselijk bang voor, dat als ik ook maar een inieminie beestje hier zie lopen dat ik al helemaal verstijf van angst en in paniek raak.....laat staan als ik daar een vogelspin in mn slaapkamer tegenkom (want dat schijnt regelmatig te gebeuren en is voor hun normaal)....die angst maakt me nu al gek.
Australië lijkt me een prachtig land en wil wel heel graag heen, maar DAT is wat me tegenhoud....ik doe geen oog dicht joh daar...en kom gek terug denk ik hihi.

Weet iemand of er misschien cursussen zijn om van mijn fobie af te komen? Zodat ik ook hier in de september maanden weer rustig en lekker kan slapen, en natuurlijk onze droom waar kan maken en toch nog een keer naar Australië toe kan?

Er zullen ongetwijfeld meer meiden zijn met een spinnenfobie

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:47

ik heb arachnafobia die langzaamaan verbeterd durf nu grote spinnen weg te slaan. ik ben zelf in australië geweest waar de meeste voorkomende spin de huntsman is. het is een niet dodelijke spin. wij hadden ze daar in huis ook. ik heb er nog steeds een kleine rooie vlek van op m'n kuit waar ik in bed gebeten was.
Eigenlijk ben ik niet bang voor die spinnen maar dat was wel minder prettig moet ik zeggen

Op internet kun je allerlij cursussen vinden over hoe je er vanaf kan komen en dergelijken.

biep

Berichten: 488
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Amsterdam & Hilversum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:52

Woogy schreef:
ik heb arachnafobia die langzaamaan verbeterd durf nu grote spinnen weg te slaan. ik ben zelf in australië geweest waar de meeste voorkomende spin de huntsman is. het is een niet dodelijke spin. wij hadden ze daar in huis ook. ik heb er nog steeds een kleine rooie vlek van op m'n kuit waar ik in bed gebeten was.
.



http://www.giftlog.com/pictures/photo/hantsman_spider1.jpg
OMG, dat is deze? (ik heb ff gegoogled, wat een eng beest!)

ik heb ook hetzelfde probleem, ik ben doodsbang voor spinnen en om die reden wil ik niet in het buitenland studeren.

Ik heb even gegoogled: typ dit eens in op google: spinnen fobie cursus
en dan komen er wat cursussen in beeld

succes iig!

Maenca
Berichten: 269
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: groningen

Re: Arachnofobia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 13:53

ik durf die link van die spin niet eens aan te klikken

Waar heb jij een cursus gevolgd woogy?

Anoniem

Re: Arachnofobia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:02

Ik heb daar dus ook last van. Ik ben echt als de dood voor ze. Dat plaatje is al weerzinwekkend...

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:04

ik heb geen cursus gevolgd ik ben gewoon langzaam an het wennen en iedere keer als ik net die stap durf te maken(spin ene tik weg te geven) voel ik me sterker worden en de keer erna durf ik het sneller.
ja is die spin ja. die foto is wel vergroot hoor. ze zijn maar ongeveer zo groot als een gemiddelde hand.(10 centimeter in breedte max!) dus is best te doen

biep

Berichten: 488
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Amsterdam & Hilversum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:07

Woogy schreef:
ze zijn maar ongeveer zo groot als een gemiddelde hand.(10 centimeter in breedte max!) dus is best te doen



haha ik ben benieuwd of ik ooit zo over een spin kan praten

Justy

Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:08

Maar zo groot als een hand?

Vroeger was ik ook vreselijk bang voor spinnen, tegenwoordig valt het mee. Ik word niet meer panisch als ik er een zie. En als ze niet al te groot zijn durf ik ze ook nog wel te vangen met mijn hand, die dikke vang ik met een potje (doodmaken vind ik dan weer zielig ). Ik denk dat ik er overheen gegroeid ben.

Maar het plaatje van die link vind ik toch niet echt prettig om naar te kijken Die Afghaanse woestijnspinnen vond ik helemaal te ranzig...

Maenca
Berichten: 269
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 14:09

Woogy schreef:
ze zijn maar ongeveer zo groot als een gemiddelde hand.(10 centimeter in breedte max!) dus is best te doen

getver....ik ga mezelf nu overwinnen te kijken...brrr

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:11

Ieuwl die spin

Ben zelf ook als de dood voor spinnen. Heb 2 maanden in Zuid-Afrika gezeten en toen was mijn 'missie' om over mijn spinnenangst heen te komen. Heb toen zelfs een baboonspider op mijn hand gehad, was een hele overwinning.

http://www.museums.org.za/bio/images/spiders/7.jpg

Helaas vond ik die spin minder eng dan die vieze kleine spinnetjes met lange poten. Deze had wel wat weg van een hamster ofzo. Iig ik ben nu dus niet meer bang voor grote, harige spinnen. Maar nog wel voor de kleine kale vieze spinnetjes brrrr.

Maar Australië is wel geweldig mooi heb ik gehoord. Gewoon gaan joh, mijn moeder is er ook geweest en die heeft geen spin gezien!

*Edit* Een link voor de bangerikken onder ons
Laatst bijgewerkt door Rinoa op 14-01-06 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:13

het geval met de huntsman is dat je er eigenlijk geen last van hebt. ze zitten eigenlijk altijd bovenin(bij de muur of aan het plafond) of in holtes. ik had de pech dat de gene die mij beet van de muur viel in m'n bed belandde en ik over hem/haar heen rolde.
die spinnen gaan obstakels ook liever uit de weg dan dat ze aanvallen. als je op hun pad staat draaien ze om omdat je dus ook perongeluk erop kan staan(zoals dieren dat af en toe doen)

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:14

MarianneR schreef:

Maar Australië is wel geweldig mooi heb ik gehoord. Gewoon gaan joh, mijn moeder is er ook geweest en die heeft geen spin gezien!

in de grote steden zijn ook praktisch geen spinnen alleen de kleintjes die in ieder huis zitten

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: Arachnofobia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:14

Ik zou eens ergens naartoe gaan waar je vogelspinnen kan vasthouden enzo. Ik heb bij Reptilion gewerkt (bestaat niet meer, failliet) en wij hadden daar o.a vogelspinnen. Er waren een paar spinnen die je kon hanteren en dan lieten wij bezoekers zo'n spin vasthouden etc. Heel goed om over je angst heen te komen!!
Misschien dat Serpo (delft) dat nog doet?
En kom anders even naar het terrariumtopic in de Huiskamer, of stuur een pb naar Immanitas, die heeft een kamer vol vogelspinnen, misschien dat je daar een keer kan gaan kijken!

Maenca
Berichten: 269
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: groningen

Re: Arachnofobia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 14:14

Gatver kon je niet even een link neerzetten? Nu moet ik als ik dit topic open tegen dat monster aankijken

Maenca
Berichten: 269
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: groningen

Re: Arachnofobia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 14:16

Marye78 schreef:
Ik zou eens ergens naartoe gaan waar je vogelspinnen kan vasthouden enzo. Ik heb bij Reptilion gewerkt (bestaat niet meer, failliet) en wij hadden daar o.a vogelspinnen. Er waren een paar spinnen die je kon hanteren en dan lieten wij bezoekers zo'n spin vasthouden etc. Heel goed om over je angst heen te komen!!
Misschien dat Serpo (delft) dat nog doet?
En kom anders even naar het terrariumtopic in de Huiskamer, of stuur een pb naar Immanitas, die heeft een kamer vol vogelspinnen, misschien dat je daar een keer kan gaan kijken!


Ja die zag ik een tijd geleden in haar profiel....ik weet ik ben een aansteller, maar kon er echt niet naar kijken!
Die hele fobie slaat eigenlijk ook nergens op als je erover nadenkt. Bedoel mijn kat is ook harig en bijt ook wel es en is ook nog eens tig x groter...die aai ik ook gewoon

Dankje Marianne

Maenca
Berichten: 269
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 14:21

Citaat:
Die Afghaanse woestijnspinnen vond ik helemaal te ranzig...


Mijn vriend is in Irak geweest, die spinnen daar zijn net krabben joh....echt ranzig....zelfs HIJ was er bang voor. Sindsdien begrijpt hij mij en lacht me niet meer zo snel uit

Ze hebben toen een paar van die spinnen bij elkaar gezet en binnen no time bleef er 1 over. Ook hhoorde je ze aankomen zei die. Je hoorde gewoon dat getik...brrrr

Voor de geinterreseerde....google....camelspiders...

Toen hij thuis kwam van zijn missie, moest eerst zijn tas overhoop van mij om te controleren dat er niet stiekem 1 mee gereisd was

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:23

Oei die spinnen 'ken' ik. Heb ze op tv gezien en er is hier al een keer een topic over geweest. Die vind ik wel heeeeeeel erg eng. Ze moeten gewoon niet van die enge lange poten hebben. Brrr.

Ieuwl

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:24

het belangrijkste wat je onthouden moet is dat een fobie aangeleerd is. er zijn een paar angsten aangeboren maar de meeste aangeleerd. je hoort als klein kind iemand gillen om een spin en hoppa fobie. ze hadden een keer een test met een jongetje die met een witte muis aan het spelen was, daarna iedere keer als de muis hem aankeek of aanraakte het geluid van een gong...kind had ene muisfobie

Sophie_
Berichten: 2055
Geregistreerd: 15-01-05
Woonplaats: Almelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:28

Maenca schreef:
Citaat:
Die Afghaanse woestijnspinnen vond ik helemaal te ranzig...


Mijn vriend is in Irak geweest, die spinnen daar zijn net krabben joh....echt ranzig....zelfs HIJ was er bang voor. Sindsdien begrijpt hij mij en lacht me niet meer zo snel uit

Ze hebben toen een paar van die spinnen bij elkaar gezet en binnen no time bleef er 1 over. Ook hhoorde je ze aankomen zei die. Je hoorde gewoon dat getik...brrrr

Voor de geinterreseerde....google....camelspiders...

Toen hij thuis kwam van zijn missie, moest eerst zijn tas overhoop van mij om te controleren dat er niet stiekem 1 mee gereisd was



Omg die zijn echt ZO vies.

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:58

Ik vind ze ook verschrikkelijk eng.

Ik vond ze al eng maar een keer is het erger geworden omdat er zomaar eentje om m'n schouder zat. Een hele grote vieze grijze....
En dat vond ik niet zo.

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:14

oooeeeh ik kijk liever ook niet naar de link en begrijp je helemaal.

ik zou als ik uiteindelijk toch de moed zou hebben om wel te gaan, in het schoonste en cleanste hotel gaan zitten op de 30ste verdieping of zo.

en echt elk blaadje wat buiten waait etc daar zou ik n hartverzakking van krijgen, wetende dat het ook n spin zou kunenn zijn, brrrrr

nee bij nader inzien zou ik niet durven..
je ziet wel s van die cursussen op tv (emile ratelband etc) en dan laten ze n beest over je kruipen en kletsen je er doorheen oooohhh.............plof ik ben al van mijn stokje gegaan!

obelixje

Berichten: 701
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: Dongen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:18

Ik ben intussen twee keer in Afrika geweest en had daarvoor echt een enorme angst voor spinnen. Tijdens mijn eerste reis (swaziland) heb ik wel een aantal grotere spinnen gezien, maar ik heb ze bewust op afstand gehouden. Afgelopen zomer was ik in Oeganda, waar ik tijdens een wandeling in de botanische tuinen de schrik van mijn leven kreeg, toen er ineens 7 megaspinnen boven het pad hingen. Ik ben heel snel weggerend en heb er de hele dag een rotgevoel over gehad.

Toch heb ik mezelf een figuurlijke schop gegeven, omdat ik het van de zotte vond dat ik mijn vakantie moest laten verpesten door een paar stomme 8-voeters. Ik ben toen als soort van therapie met mijn reisgenoot naar een wandelpad gegaan, waar ik zeker wist dat ik spinnen tegen zou komen. Het heeft me op dat moment erg veel geholpen, want ook al vond ik het doodeng, ik heb doorgezet en de rest van de vakantie heb ik niet zoveel meer nagedacht over de engheidsfactor van de grote harige monsters
Dat was overigens maar goed ook, want een paar weken later hebben we een wandeltocht gemaakt in een regenwoud. Ik kan je verzekeren dat het dan niet handig is om een spinnenfobie te hebben. Alleen het idee dat je ze tegenkomt kan dan al genoeg zijn om panisch te worden, tussen al die takken en bladeren. Gelukkig is het bij mij heel goed gegaan en heb ik een fantastische wandeling gehad!!

Ik kan niet zeggen dat ik er volledig overheen ben, maar de spinnen in Nederland kunnen me weinig meer interesseren. Volgende zomer ga ik naar Australië, dus daar mag ik waarschijnlijk weer een volgende stap gaan zetten in het overwinnen van de angst voor deze dieren!!

Al met al denk ik dus zeker dat het af te leren is, al kost het wel de nodige moeite.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:51

In Afrika zitten er idd een heleboel. De enige enge spinnen die ik daar in het wild tegengekomen ben waren van die enge grote zwart-wit gestreepte die inderdaad boven het pad hangen. In een enorm web. Goed uitkijken waar je loopt dus

In Egypte hadden we een enge in de badkamer, was net zoiets als die loopspinnen die we hier hebben (die grote zwarte en bruine...brrr) alleen dan grijs en een paar maatjes groter

Kan me niet voorstellen dat mijn fobie is aangeleerd. Mijn ouders zijn allebei niet bang voor spinnen, net als mijn broertje en ik ben al zolang ik me kan herinneren bang voor spinnen.

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:34

Als je van je spinnenfobie af wilt, kun je "in therapie" gaan waar ze je geleidelijk laten wennen aan spinnen.

Eerst een kleine spin over een pen laten lopen die jij vast hebt-dezelfde kleine spin ZELF oppakken-etc etc

Totdat je bij de grote zwarte spinnen bent.

Je kan dit ook zelf doen.

Succes!

black_kelpie

Berichten: 7818
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:22

bij reptielenhuis de Oliemeulen in Tilburg kun je ook spinnen vasthouden, bij mij thuis ook wel
waar je een therapie kunt volgen weet ik zo niet, daar zou je even voor moeten googlen.

@MarianneR dan heb je mazzel gehad.. die baboonspiders zijn behoorlijk giftig en echt geen schatjes