Wat voor wervel is dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eretria

Wat voor wervel is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 14:43

Vandaag tijdens een grafbezoek kwam ik op een van de paden het volgende voorwerp tegen. Het lijkt mij een wervel. Chatgpt weet het niet zo goed. Die denkt dat het van een viervoetige grazer is.
Vanwege de plek waar het lag, vraag ik mij dat af. De regio is geen plek waar herten of iets dergelijks komen.
Ben benieuwd wat anderen er van vinden :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SCC

Re: Wat voor wervel is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 15:16

ik zou denken aan een schaap of hert iets qua grootte... (borstwervel)

kan het er niet zijn gekomen via zand of grind waar het in heeft gezeten? Of dat het bij iemand op een graf is gelegd, maar dat het is verplaatst door iets of iemand?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 00:12

Het lijkt zeer veel op een tussenwervelschijf. (Rug)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 00:23

Kan ook van een paard/pony zijn. Er is een stuk doornuitsteeksel afgebroken dus geen idee van welkee regio. Grote hond kan ook.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 22:10

Gezien de locatie waar je het gevonden heb…kan het geen wervel van een mens zijn geweest ?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 23:36

Zou ook nog kunnen, al vind ik hem dan wel iets aan de grote kant maar heb nog nooit een echte wervel van een mens vast gehad.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 06:49

Aan de plaatsing vam de facetgewichtsvlakken te zien is het een bortswervel waar een stuk van jet doornuitsteeksel is afgebroken.

Kwa grootte kan het een hond/hettje of iets zijn

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-26 09:42

Ik denk dat het te groot is voor een hond. Ik vind het een raadsel. Ja er worden wel regelmatig graven geruimd. Het zou mij niets verbazen als het een menselijke wervel is. Ik vond het wel reuze interessant!
Dacht misschien zijn hier mensen met veel verstand over dit soort dingen, je weer het nooit :D

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 09:50

Ik zal het mijn zus vragen zij is forensisch onderzoeker.

Bij het ruimen van een graf en het verplaatsen naar het knekelgraf is zoiets kleins als een wervel natuurlijk gemakkelijk over het hoofd te zien in een paar kuub zand. Dus het kan best. Als je een begraafplaats op archeologische wijze afzoekt denk ik dat je heel wat verdwaalde botresten aantreft.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 19:20

Ja en op natuur begraaf plaatsen wordt soms geen kist gebruikt en als er dan dieren zijn…..
Eng idee ineens dat ik een skelet heb…of ben ? Ik zie mezelf liever als mijn huid en haar ;)
De sloten rondom een begraafplaats zullen ook wel niet fris zijn veel mensen krijgen toch medicijnen voor ze overlijden.
Zou dat geen grote vervuiler zijn voor het milieu?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 09:09

Bieden schreef:
Ja en op natuur begraaf plaatsen wordt soms geen kist gebruikt en als er dan dieren zijn…..
Eng idee ineens dat ik een skelet heb…of ben ? Ik zie mezelf liever als mijn huid en haar ;)
De sloten rondom een begraafplaats zullen ook wel niet fris zijn veel mensen krijgen toch medicijnen voor ze overlijden.
Zou dat geen grote vervuiler zijn voor het milieu?

Dat is niet waar, er wordt wel degelijk een kist gebruik, maar het mag geen gelakte kist zijn. Dus eigenlijk zijn natuurbegraafplaatsen veel beter voor het milieu. Ook mag er geen glas op de kist aanwezig zijn.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 09:13

Mijn bestie is begraven op een natuurbegraafplaats in een soort van rieten mand.
Trouwens die graven worden ook niet geruimd, je koopt het voor 250 jaar. Dat staat gelijk aan ‘voor altijd’.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 09:15

Marigold schreef:
Mijn bestie is begraven op een natuurbegraafplaats in een soort van rieten mand.
Trouwens die graven worden ook niet geruimd, je koopt het voor 250 jaar. Dat staat gelijk aan ‘voor altijd’.

Klopt, 250 jaar. Mijn moeder is begraven in een kist zonder lak. Dus gewoon een kist. En inderdaad voor 250 jaar. En allemaal stukjes van 5 bij 5m in een bos (hier geen sloten). Dus van vervuiling is dan echt geen sprake hoor. Ik vind het idee wel mooi.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 09:38

Ik vind het idee ook mooi maar ik bedoelde dat een dier makkelijk botten kan verplaatsen als iemand in een lijkwade wordt begraven.Of als de kist vergaat.
De vervuiling blijft nooit op een plek uiteraard dat spoelt uit.Maar dat is een andere discussie.Als er veel doden jarenlang op een plek liggen dan zal de omgeving vast en zeker giftig zijn.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 09:48

Wij hebben (nog) geen natuurbegraafplaats hier :)

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 10:40

Het antwoord van mijn zus (forensisch onderzoeker)

“Ik kan het niet met zekerheid zeggen, want ik identificeer niet dagelijks botten. Maar het ziet er wel menselijk uit voor zover mijn kennis gaat. Maar ik zou zeker zeggen dat de kans groter is omdat het op een begraafplaats is gevonden. Maar goed, alleen een forensisch antropoloog kan het met zekerheid zeggen. Dus pin me er niet op vast.”

Conclusie onzeker.