Schrijf jij ook een boek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Re: Schrijf jij ook een boek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 23:58

Super! Ik heb playlists voor mijn karakters en voor het verhaal zelf. Helpt heel goed bij het creatieve proces (denken aan je verhaal terwijl je ernaar luistert haha)

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 14:03

Ik merk dat bepaalde muziek mij sowieso meer helpt in de schrijf modus te komen dan totale stilte.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 15:25

Ik moet dus nog ergens in het verhaal een huisfeest schrijven en die 90s baddie y2k muziek daar ga ik zo goed op :')

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-26 21:55

Hopelijk wel een gezellige?xD

Hier weer bezig met een landkaart van de wereld waarin ik schrijf.
Heb er ook een naam voor. Had er al 1 maar vond die meer voor de wereld zelf, niet voor het land.
Vind dat soort dingen ook leuk om te doen. Had al een gedeelte ingevuld, maar zijn wat dingen toegevoegd en veranderd.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 20:39

Hi, waar schrijven jullie je documenten eigenlijk?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 22:55

Ik schrijf in Ellipsus. Daar wordt je schrijven niet gebruikt voor het trainen van AI.

Leuk, kaarten maken. Ik ben echt vreselijk slecht in plaatsnamen ed gebruiken/verzinnen :+

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 16:41

Ik schrijf lekker ouderwets nog in Word! :j Ik vind het gewoon een heel fijn programma, dus waarom veranderen? ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 19:41

Word of OpenOffice, maar als ik zou mogen kiezen was het WordPerfect :')

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 13:19

Pages van Apple.:)

@ denisesilver, ja ik heb dat ook. Ik gebruik er soms ook wel een generator voor hoor. Soms lukt het gewoon echt niet, maar een kaart is voor fantasy of reisverhalen heel fijn zodat je je tijdbestek van het reizen in de gaten kunt houden.:)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 10:34

Ik heb weleens iemand gezien die d&d dobbelstenen gooide om een landkaart te maken. Dan kan je de getallen gebruiken voor populatiedichtheid of hoogteverschillen. Vond ik heel slim.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 18:04

Ik ben ondertussen echt lekker bezig met het schrijven van scènes die ik in het verhaal wil hebben. Maar dan kom je er dus achter dat sommige data niet kunnen zoals je had gehoopt. Je kan niet iemand op 14 februari in het ziekenhuis laten belanden en dan zeggen dat ze de kerst daar moeten vieren :+

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 13:28

denisesilver schreef:
Ik ben ondertussen echt lekker bezig met het schrijven van scènes die ik in het verhaal wil hebben. Maar dan kom je er dus achter dat sommige data niet kunnen zoals je had gehoopt. Je kan niet iemand op 14 februari in het ziekenhuis laten belanden en dan zeggen dat ze de kerst daar moeten vieren :+

Kan wel, maar dan in dat zelfde jaar dan. XD
Maar dan is dat wel een lange overlap. Wachttijden zijn lang, maar ook niet zo lang.xD

En die tip van de dobbelstenen ben ik heel blij mee. Die heb ik ook nog liggen van de DnD groep waar ik in zit.:)

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 14:03

Zo eindelijk weer eens mijn laptop open gehad om te schrijven. Afgelopen periode bezig geweest met World building en nu een soort kroniek aan het schrijven zodat ik weet waar mijn personages op dat moment zijn en hoe het eruit ziet. Vind ik altijd fijn bij de hand te hebben. Ik schrijf hem in de vorm dat een inwoner van dat land het geschreven heeft, dus meteen een nieuw karakter erbij.

Daardoor drie vakjes van mijn bingo kaart kunnen vullen! Zit nu op 500+ woorden van dat stuk.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 12:52

Hey hoi, ik werk inmiddels alweer aan hoofdstuk 16 van mijn Urban Fantasy. In 2025 vooral veel achtergrond geschreven en het systeem van mijn wereld in mijn hoofd en op papier uitgewerkt. Daarnaast wat flashbacks geschreven en 8 key verhaallijnen, waarvan ik er 2 al verwerkt heb, en de overige 6 waarschijnlijk alleen nog delen van gebruikt gaan worden, want het verhaal leeft al zijn eigen leven.

Oh ja, ik schrijf in het Engels vanwege de doelgroep lezers.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 14:35

Welkom, Daphara :D

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 19:04

Welkom!

Hier net terug van een escaperoom en heb daar aardig wat inspiratie op kunnen doen!
Zo heb ik een bepaald idee en om het idee in een andere vorm dan te kunnen testen is ideaal om er achter komen of het echt zou kunnen werken. Zo fijn dan.:)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-26 14:29

Vorige week nogmaals een lezing gehad. Ik was weer op een shortlist gekomen :D
Dit keer ging de schrijfwedstrijd over het schrijven van een thriller. Weer ontzettend interessant en veel van geleerd. Alleen al over die synopsis schrijven.
Maar helaas zit ik een beetje vast in mijn verhaal, dus ben ik recent iets nieuws opgestart wat momenteel lekker loopt! En het is altijd lekker om weer mee te nemen wat je geleerd hebt.

@xSagan
Fijn wat zo'n escaperoom dan kan doen! :D

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 21:08

Ik hoop dat je inmiddels wat verder kon komen Ashley5?
Hoe vind je die lezingen? Lijkt mij best interessant om eens bij te wonen.

Hier ben ik sinds de escaperoom lekker op dreef. Dit weekend ook weer gebruikt om elke dag even te schrijven en dan zit je er nog beter in.

Sinds tijden zie ik een scène ook gewoon weer helemaal voor mij, zo grappig vind ik dat altijd.

Hoe gaat het verder hier?

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-26 22:25

Ben ik ook welkom? :D

Ik schrijf al een jaar of 15, veel losse drafts. Ook een paar verhalen op Bokt gehad. Maar nooit iets volledig afgerond. Van fantasy tot contemporary. Heb alles nog wel liggen maar had nooit puf het af te ronden.

Ben nu begonnen aan iets compleet nieuws, op vakantie in februari toen ik door blessure niet meer kon skiën. Een romance novel. Schrijf in het Engels, maar werk tegelijkertijd in het Nederlands. Karakterschetsen en outline zijn klaar. Nu lekker in de hoofdstukken.

Favo schrijfplek is een cafeetje, bijv de Barista.

Ik schrijf al die jaren al in Scrivener. En hoe wel niet meer de meest moderne tool wel de fijnste.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 07:20

Welkom!

Ik schrijf het liefste thuis in de avond merk ik.

Hopelijk gaat het met je blessure ondertussen ook beter?

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 08:31

Welkom!

@xSagan
Ik ben nog steeds met mijn nieuwe opzet bezig. Daar loopt het lekker voor door in mijn hoofd :P

De lezingen vind ik erg interessant. Ik haal er erg handige tips uit. En nu ik zowel de roman als de thriller lezing heb gevolgd, is het ook leuk om te zien waar de verschillen in zitten tussen de genres.

Ik vind het schrijven ook zoveel makkelijker worden als je de scène volledig voor je ziet. Ik heb zelf ook zo'n fantasierijk hoofd en kan mij dan ook helemaal op de plek in het verhaal zetten :D

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 18:53

Ik zit momenteel vast in een dialoog.

Ik had al heel lang een idee voor een boek in mijn hoofd. Ik ben toen eens wat ideeën gaan uitwerken. Ik had een paar scènes in het verleden, een paar in de toekomst. Maar waar begin je dan met je verhaal? Ik begon het tijdens een treinrit en de ontmoeting die mijn hoofdpersoon in die trein had. Maar terwijl ik meer begon uit te werken, zag ik dat het eerste hoofdstuk veel te veel achtergrond informatie dumpte. Dus ik ging een paar maand terug in de tijd en besloot te beginnen bij het punt dat mijn hoofdpersoon naar een nieuw land verhuisde en daar haar weg moest gaan vinden.

Nu ben ik bij de treinrit aangekomen. Inmiddels is mijn hoofdpersoon een eigen karakter geworden en haar stem klinkt nu niet meer zo als ik het destijds geschreven heb. Maar die ontmoeting is wel belangrijk voor mijn verhaal. Dus ik moet het herschrijven en ongeveer op hetzelfde punt uitkomen. Mega frustrerend, want ook de persoon die ze ontmoet is inmiddels niet meer de persoon zoals ik hem toen bedacht had.

Ik ben in ruim een week amper 500 woorden verder gekomen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 15:17

Yes, ik heb het hoofdstuk afgeschreven!

Ik ben ondertussen het boek: Dialogue van Gloria Kempton aan het lezen. Zij verteld dat het slechtste dialoog, geen dialoog is. Dat het niet uitmaakt of je personages dom klinken, je kunt dat altijd weer fixen als je herschrijft.

Dus ik ben gewoon gaan schrijven en binnen twee uur was ik op het punt beland waar ik wilde zijn. Daarna het dialoog opgepoetst een deel omgezet in narration en nu ben ik er best trots op. Het is zo’n grote verbetering op wat ik een jaar geleden geschreven had.

Sorry voor de Engelse woorden tussendoor. Ik ben in het Engels aan het schrijven, weet niet of ik dat verteld had, en mijn hersenen weigeren nu af en toe de juiste Nederlandse woorden te vinden.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 20:06

Poeh, het is erg lastig als je zo vast zit, maar fijn dat je er doorheen bent gekomen :D

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 11:32

Iemand hier tips voor writing prompts? Ik heb zin om mijn characters aan wat prompts bloot te stellen.