Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 12:16

Ik zou zeker niet gelijk planten, de grond onder coniferen is erg slecht normaal gesproken en je krijgt het ook nooit 100% conifeer vrij.
Idd kalken als het zuur is en later compost met goede aarde aanbrengen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 20:49

Ik lees al een tijdje mee in dit topic maar hoop dat iemand mij hier kan helpen. We zijn afgelopen herfst verhuisd en ik wil graag met de tuin aan de slag.

Meeste planten weet ik enigszins te herkennen, maar sommige vind ik lastig. Kan iemand hier een naam aan plakken? Dan weet ik wat ik er mee wil. Wil graag een tuin die ecologische waarde heeft. Als het zeer giftig is voor mensen of niet van waarde voor insecten of vogels, Vervang ik ze liever.

Deze staat er 2 keer maar ik vind 'm zo kaal := Ook met blad vond ik ze niet mooi vol. Wat is dit?
Afbeelding

Afbeelding

Deze krijgt witte bloemen nu. Ik heb deze geweten maar ik kom er gewoon niet op :')
Afbeelding

Kan dit een sarcococca zijn?

Afbeelding

Alvast bedankt!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 21:23

Die bovenste is een Viburnum toch? Sneeuwbal. Als ik zo naar de trosjes kijk.

Die 2e is een boompje? Een soort prunus oid?

Onderste lijkt mij echte Salie.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 21:28

Je bedoelt de derde foto? Dat vraag ik me af omdat hij nog zo kaal is. Nog vrijwel geen blad te zien. Derde foto is inderdaad een boompje.

De eerste twee foto zijn andere planten dan de derde, voor de duidelijkheid. De trosjes die je aan de eerste planten ziet hangen, lijken verdroogde restjes van afgelopen jaar. Ik heb toen niks aan de tuin gedaan ivm de verhuizing. Daardoor heb ik ook geen idee meer hoe het blad eruit ziet :+

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 21:29

Ja de 3e foto indd. Een soort van sierkers?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 21:30

ClaudiaHS schreef:
Ja de 3e foto indd. Een soort van sierkers?

Foto 1 en 2 doelde ik op met viburnum. Ook omdat je zegt witte bloemetjes.

Oeps, mezelf gequote

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 21:35

Ja, de witte bloemetjes zitten aan de derde :j Sierkers zou best kunnen!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-26 23:09

Ik heb er ook de ballen verstand van hoor. Maar ik maak vaak een foto en vraag het aan chatgpt :')
Die komt 95% met de goeie. Ook handig voor snoeitips etc. Je kan bijv een foto maken en hij geeft dan precies aan wat je kan knippen.

Zal heus niet 100% juist wezen. Maar vast beter dan als ik in het wilde begin te knippen :+

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 10:19

Mag ik mij hier ook melden? Wij zijn 2 jaar terug verhuisd en proberen langszaam onze tuin vorm te geven.

Vanmiddag gaan we een antiek bedframe ophalen en deze komt in de tuin als letterlijk bloembed. Ik wil hier dahlia's in gaan planten. Kan ik deze beter voortrekken? Of ben ik hier al te laat mee?

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 13:04

Je hebt nog alle tijd voor dahlia’s! Voortrekken kan nogsteeds, rechtstreeks in je tuin planten kan ook prima. Dahlia’s kunnen niet tegen vorst dus tot ijsheiligen zul je ze binnen moeten hebben (of ergens vorstvrij).
Laat je niet te gek maken met wat je op Instagram voorbij ziet komen. Zodra de eerste filmpjes van dahlia’s en tomaten komen heb je nog makkelijk 1 of 2 maanden ;)

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 13:14

Bedankt voor je reactie! :D
Rechtstreeks planten zat ik ook aan te denken, maar ik ben bang dat ze dan opgevreten worden door slakken. Ik hoop ze iets sterker in de tuin te kunnen zetten. :)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 12:39

Ik heb mijn dahlia's sinds bijna twee weken nu in pot om voor te trekken. Kan nog helemaal prima nu hoor. Meestal ben ik ietsje later, ook zodat ze nog niet zo groot zijn als ik een weekje weg ben en ze zelf niet kan verzorgen. Dan moeten ze namelijk even binnen blijven om het verzorgen te vergemakkelijken.

Ik vind het zelf wel aan te raden om ze voor te trekken omdat ze dan eerder bloeien én inderdaad omdat je ze dan groter in de tuin zet i.v.m. slakken en ook dan geen garantie hoor dat ze het makkelijk redden... Slakken zijn dol op dahlia's...

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 13:02

Om die reden combineer ik graag met afrikaantjes die vinden slakken nog lekkerder. :+

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-26 14:42

Hahaha :D Ik vind ze ook lelijk dus die mogen de slakken dan wel opeten :+ Maar je hebt ook wel soorten die niet knaloranje of knalgeel zijn en met een iets lossere bloem...

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-26 14:24

Nog bedankt voor de tips! De dahlia's staan inmiddels in pot om voor te trekken. De tip van de afrikaantjes ga ik ook toepassen!

Vandaag hebben we het bed gepositioneerd, het was even kijken waar het leuk staat. :)

Afbeelding