Welke laptop fotobewerking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Reeltje_5

Welke laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-26 23:24

Ik ben op zoek naar een laptop zoals de titel waarschijnlijk doet vermoeden. Mijn voorkeur gaat uit naar een Windows laptop, omdat ik dit gewoon fijn vind werken. Mijn desktop is ook Windows.
Er zijn zoveel merken en dan ook nog eens zoveel versies van modellen dat ik het niet meer weet :') Ook weet ik niet goed het verschil tussen alle verschillende specs.
Mijn absolute max is 1000 euro. Minder is zeker ook goed := of via een betrouwbare refurbished site als iemand hier ervaring mee heeft. Ik wil graag een 14” omdat dat in mijn tas past en makkelijk mee te nemen is.
Zoals de titel zegt moet hij geschikt zijn voor fotobewerking, dus hij moet Photoshop en Lightroom kunnen trekken en een goed beeldscherm hebben. Ik wil misschien ook af en toe een videootje bewerken (davinchi resolve), maar als ik naar het afgelopen jaar kijk staat de teller op 1x videobewerkt haha. En mocht dat echt niet gaan tjah dan doe ik het op de desktop.
De laptop is ook vooral voor ‘gewoon’ gebruik, internetten op de bank en serie kijken etc. Maar dus ook belangrijk dat ik foto’s kan editen. Ik hoef er geen hele shoots op te bewerken (als dat verschil maakt), daarvoor kan ik naar mijn desktop. Maar soms heb ik een aantal foto’s van mijn dieren, vakantie of voor op het werk of social media, en dan heb ik geen zin om voor die paar foto’s alleen op m’n kamertje boven te zitten. Vind dat dan wel gezellig en minder drempel om dat gewoon beneden op de bank of aan de tafel te doen.

Kan iemand hier iets aanraden?

Amado7

Re: Welke laptop fotobewerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 23:33

Ik heb een asus vivobook. Inmiddels al ruim 5 jaar en hij draait nog steeds als een zonnetje. Ik heb heel veel Adobe programma’s er op en bewerk dagelijks en dat trekt hij goed.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 07:19

Ik kan alleen een Macbook aanraden eigenlijk :Y) Het scherm is gewoon fantastisch, en ze zijn zo heerlijk snel en stabiel.

De nieuwe Macbook Neo is net uit, voor 600 euro dacht ik? En die is helemaal prima voor wat Lightroom/Photoshop en internetten.
Hij kan zelfs zonder problemen Davinci resolve draaien:

Dat lukt vooral doordat Mac zo efficiënt met het geheugen om gaat en kan swappen, dus de grotere harde schijf is wel aan te raden.

Bij Windows zit je al snel bij een laptop met 32GB ram als je diezelfde prestaties wilt halen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 08:58

Ik heb een Lenovo IdeaPad Pro 5 met Amd ryzen 7 processor en 16 GB Ram en die draait Photoshop, Lightroom en Premiere Pro prima. Is daarnaast ook 14inch geloof ik.

Is wel alweer paar jaar oud, dus misschien is een nieuwer type geschikter voor jou.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-26 17:39

MacBook neo is weer 13 inch toch? Vind ik denk ik weer net te klein. De laptop van mijn vriend is 14 en die past goed in m’n tas en is nog te doen wua scherm. Ben zelf 15 inch gewend, hoewel ik die al hee lang niet meer echt heb gebruikt :=

Zowel de vivobook als ideapad heb je ook weer verschillende modellen van. Maar die van jullie bevallen dus wel goed zo te horen.
Zijn er nog meer mensen met deze laptops en dan welk model?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 17:54

Ik zou vooral kijken naar de specs. Mijn laptop is alweer een aantal jaar oud dus de nieuwere modellen hebben al weer betere specs. Ik heb de lenovo ideapad 3 gaming laptop. Hij heeft 16 gig werkgeheugen, 1t ssd geheugen, een i7 processor en de videokaart weet ik zo even niet. Maar hiermee draai ik probleemloos photoshop en illustrator naast elkaar. Video- en audiobewerking ook geen probleem. En 3D tekenen gaat ook smooth.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 17:56

De Neo is 13” inderdaad :j

Ik heb zelf een 16” laptop, maar gebruik hem alsnog bijna altijd met extern scherm als ik thuis werk. Dat is echt een aanrader als je veel erachter zit :j

SCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 19:00

Reeltje_5 schreef:
MacBook neo is weer 13 inch toch? Vind ik denk ik weer net te klein. De laptop van mijn vriend is 14 en die past goed in m’n tas en is nog te doen wua scherm. Ben zelf 15 inch gewend, hoewel ik die al hee lang niet meer echt heb gebruikt :=*knip*

Houdt er met MacBook rekening mee dat er om het scherm bijna geen rand zit, dus bijna de gehele maat van de laptop is scherm. ik had bij mijn windows die ik daarvoor had een 15" laptop, maar door de brede randen alsnog maar een klein schermpje.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 19:50

Begreep uit de recensies dat de neo Apple niet echt over houdt voor fotobewerking. Dat hij meer voor de simpele programma’s voor studenten is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 19:58

Officieel is ie gemaakt voor studenten en voor hobbymatig gebruik inderdaad. Maar zo lang je er geen giga photoshop projecten met tig lagen naartoe gooit is ie goed bruikbaar voor hobbymatige fotobewerking.
Ik heb wat video’s bekeken van mensen die hem uitgebreid testen, en hij kan behoorlijk goed met de Air mee komen qua snelheid :j

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-26 21:32

Mijn intentie is niet om een externe monitor te gebruiken, omdat ik hem juist wil gebruiken om niet achter mijn bureau te zitten. In dat geval kruip ik achter mijn desktop. Dus lekker op de bank, aan de eettafel, mee naar het werk of op vakantie. Kan me voorstellen als je er veel achter zit een externe monitor fijner is idd. Maar voor de grote/lange werken heb ik dus m’n desktop nog :))

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 22:27

Ik dub ook al een tijdje welke laptop ik zal aanschaffen en heb dezelfde wenden: het moet Lightroom en Photoshop tegelijk kunnen draaien, via de cloud, en dat vergt meer dan sommige mensen denken. Ik heb een redelijke laptop regeling op mijn werk.

Chatgpt gaf mij het volgende, zeer uitgebreide, advies:

Citaat:
Dat klinkt als een goede insteek — je benoemt twee heel belangrijke gebruiksaspecten: een scherm dat vanuit alle hoeken goed is en een machine die vlot draait met zware bewerking in Adobe Photoshop en Adobe Lightroom (via Creative Cloud). Hieronder eerst een overzicht van waar je precies op moet letten, daarna enkele goede laptop-aanbevelingen passend bij jouw budget (≈ €2.000, iets boven mag) + mijn commentaar op elke keuze.

Waar moet je op letten bij de specificaties
1. Schermkwaliteit: kijkhoeken, kleur‐accuratesse
Voor dat “scherm dat vanuit alle hoeken hetzelfde toont”: vermijd vooral TN-panelen, want die hebben vaak slechte kijkhoeken en kleurverschuivingen als je niet frontaal kijkt. (Photo Taco Podcast)

Beter is een IPS (In-Plane Switching) paneel, of een modern “Nano IPS” / of OLED (met de voorbehandeling dat kleur/kalibratie goed is) — die hebben brede kijkhoeken en betrouwbare kleurweergave. (Reelmind)

Kleurengamma-dekking: je wilt minstens zeer goede dekking van sRGB (voor web / standaard weergave) én liever ook een goede dekking van AdobeRGB of DCI-P3 als je printwerk of professioneel werk doet. (cclonline.com)

Helderheid en afwerking: Een matte of anti-glare afwerking kan helpen (minder reflecties), vooral als je in lichte ruimtes werkt. (Reelmind) Helderheid is ook belangrijk: schermen met slechts 250 nits kunnen in fel verlichte ruimtes tekortschieten. (NDTV Shopping)

Resolutie: Voor fotobewerking heb je baat bij een hogere resolutie dan alleen Full HD (1920×1080). QHD (2560×1440) of zelfs 4K is een voordeel bij werken met details. (Reelmind)

2. Prestaties: CPU, RAM, GPU, opslag
Wanneer je veel RAW‐bestanden bewerkt, in batch werkt of veel bewerking in Photoshop doet: een krachtige CPU (bijv. Intel i7 / i9 of AMD Ryzen 7/9) is belangrijk. (Retouching Labs)

RAM: Fotobewerking kan behoorlijk geheugen gebruiken, vooral met grote bestanden of meerdere programma’s open. 16 GB is het minimum, 32 GB of meer voor “zwaar werk”. (Retouching Labs)

GPU: Voor “alleen” fotobewerking is de GPU niet altijd kritisch, maar moderne versies van Lightroom/Photoshop gebruiken wel GPU-versnelling (“hardware versnelling”), dus een degelijke grafische kaart is zeker een plus. (Retouching Labs)

SSD opslag: Een snelle SSD maakt dat bestanden snel laden, apps responsief zijn en je workflow soepeler gaat. Veel opslag is handig omdat RAW-bestanden groot kunnen zijn. (cclonline.com)

Koeling en thermiek: Niet altijd genoemd in de lijst, maar belangrijk — als de laptop warm wordt en gaat throttlen, zakt de performance; voor professioneel werk is stabiele performance handig.

3. Andere overwegingen
poorten / aansluitingen: denk aan SD-kaartlezer (handig voor fotografie), Thunderbolt/USB-C, HDMI etc.

mogelijkheid tot kalibratie: ook al is het scherm “goed”, je zult idealiter het scherm kalibreren zodat kleuren betrouwbaar zijn. (NDTV Shopping)

toekomstige upgrade-mogelijkheden (meer RAM, meer opslag) kan handig

gewicht / draagbaarheid: afhankelijk of je vaak onderweg bent

prijs / budget: je budget is ~€2.000 dus je kunt best iets scherp selecteren

Aanbevolen laptops
Hieronder acht modellen die binnen of iets boven jouw budget vallen en die goed aansluiten bij jouw eisen. Ik geef per model kort de sterke punten en waar je op moet letten.

Apple MacBook Pro (M4)
top creator Mac
€2,209.00

ASUS ProArt PX13
Windows pro art compact
€1,815.93

MSI VenturePro 16 AI OLED
large OLED creator 16"
€1,999.00

MSI Creator 16 AI Studio
studio creator 16
€2,099.00

HP ZBook Studio 16 G11
mobile workstation 16"
€1,999.00

ASUS ZenBook S 16
premium ultrabook 16"
€1,827.90

Lenovo ThinkPad X9‑15 Gen 1
business workstation 15"
€2,054.00

Apple MacBook Air 15 (M4)
budget Mac ultrabook
€1,899.00

En hier de toelichting:

Apple MacBook Pro (M4): Topklasse laptop, zeer goede kleurweergave, sterke prestaties, super betrouwbaar. Ideaal als je bereid bent iets boven €2.000 te gaan. Let wel: misschien iets meer dan je budget, en macOS i.p.v. Windows – check of je workflow (plugins/tools) goed werkt op Mac.

ASUS ProArt PX13: Compactere versie, prima scherm (vermeld in review als “tot 110% sRGB” en goed voor fotobewerking) (Creative Bloq) Goede prijs/kwaliteit. Misschien iets kleiner scherm (13,3″) – voor fotobewerking kan groter scherm (15″ of 16″) prettiger zijn.

MSI VenturePro 16 AI OLED: 16″ formaat, OLED scherm — voor kleurweergave en zintuigelijke kwaliteit is OLED super. Goed als je echt visueel wilt knallen. Let op: OLED betekent vaak “hoog contrast” en mogelijk “te veel” kleurpop voor printwerk/verzadiging – calibratie blijft belangrijk.

MSI Creator 16 AI Studio: Speciaal voor creators ontworpen. 16″ scherm, waarschijnlijk zeer goede specs. Sterke keuze als je wat extra budget hebt.

HP ZBook Studio 16 G11: Een mobile workstation – sterk frame, goed scherm vaak, 16″ formaat – ideaal als je écht professioneel foto’s bewerkt.

ASUS ZenBook S 16: Premium ultrabook, 16″ – mooi compromis tussen draagbaarheid en schermgrootte. Check wel of schermspecificaties (kleurengamma/kalibratie) voldoen voor jouw eisen.

Lenovo ThinkPad X9‑15 Gen 1: Business workstation in 15″ formaat. Mogelijk iets minder “creator‐branding” maar vaak degelijke bouw en goede prestaties.

Apple MacBook Air 15 (M4): Iets lichter budget en lichter gewicht. Voor “lichte” fotobewerking zou hij voldoende kunnen zijn, maar voor zwaardere RAW/batches zou ik toch voor iets krachtigers gaan.

Mijn aanbeveling voor jouw situatie
Gezien jouw wens (“goed foto’s beoordelen”, scherm vanuit alle hoeken goed, vlotte koppeling tussen Photoshop & Lightroom) zou ik kiezen voor iets met:

Een 15″ of 16″ scherm (zodat je voldoende ruimte hebt om detail te zien)

Een scherm met IPS of OLED, brede kijkhoeken, goede kleurdekking (minstens 100% sRGB, liefst AdobeRGB/DCI-P3-dekking)

MINIMAAL 16 GB RAM, liever 32 GB als je budget dat toelaat

Snelle SSD (bijv. 1 TB indien je veel RAW’s hebt)

Goede CPU + discrete GPU helpt (voor Photoshop/Lightroom)

Budget: rond de €2.000, dus je hebt marge om iets “boven” te gaan als scherm/onderdelen significant beter zijn

Als ik een keuze “één” zou maken voor jou: ik zou gaan voor iets in de 16″ formaat met OLED of heel goed IPS scherm, 32 GB RAM, 1TB SSD, en dan bijvoorbeeld de MSI Creator-of HP ZBook variant. Of als je Mac verkiest, de MacBook Pro M4.

Als alternatief, als je de Mac wereld niet wilt of gewend bent aan Windows, de ASUS ProArt of de ZenBook S 16 kunnen ook heel mooie keuzes zijn.

Als je wil, kan ik een actuele lijst samenstellen met alle laptops die in Nederland verkrijgbaar zijn, met actuele prijs (< €2.500) en filter op “kleurenspectrum dekking ≥ 100% AdobeRGB” + “15–16″ scherm” + “32 GB RAM”. Wil je dat? Dan check ik ook de Nederlandse winkels en verkrijgbaarheid.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-26 16:09

Thanks, budget is wat hoger zie ik :=

Pff, ik en keuzes maken… :’)
Straks eens naar de mediamarkt om gewoon eens te kijken hoe verschillende laptops eruit zien en wat zij te zeggen hebben.
Toch ook MacBook neo en air bekijken, hoewel ik eigenlijk Windows wil voor de rest, maar voor fotobewerking lees ik wel steeds betere dingen over MacBook.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 16:25

Op de site van coolblue kun je aanvinken wat je met je laptop wil gaan doen. Daar staat ook handige uitleg over de specs waar je naar moet kijken. Ik vond dat toentertijd een handig hulpmiddel voor het kiezen

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-26 18:21

Ok ben net bij mediamarkt geweest om te kijken en ben overstag. Medewerker raadde ook echt een MacBook aan en ik heb de MacBook Air 13” bekeken en het viel idd mee met het scherm, vond het niet zo klein als ik gedacht had. Nu ff kijken of het uitmaakt waar ik hem bestel e.d.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 08:51

De Macbook Air 13” is echt een mooie laptop inderdaad.
Wel een tip: kies voor 512GB harde schijf. Daar heb je in de toekomst echt profijt van.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 10:41

Ik gebruik de asus tuf.
Officieel een gaminglaptop, maar echt superfijn met photoshop en lightroom etc..