Moestuinieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 13:46

Wat een leuk topic. We hebben een kas van ca. 45 m² die gedeeltelijk belicht en verwarmd wordt, daarnaast staat er nu wat platglas in de tuin.

We hebben in ieder geval onderstaande, maar volgens mij staat er inmiddels al meer:
- appels;
- peren;
- druiven;
- sla;
- rode kool;
- aardbeien;
- blauwe bessen;
- frambozen;
- rode bessen;
- rabarber;
- bramen;
- komkommers;
- edamame bonen;
- kaki's;
- kiwi's;
- twee soorten meloenen.

Er staan nu een paar honderd planten in de kas. Die kunnen we straks niet allemaal kwijt trouwens, dus we zullen wat weggeven en vast niet alles overleefd het. Ik doe er zelf niks aan. Is vooral de hobby van mijn vriend, maar ik vind het wel leuk om mee te lezen wat jullie allemaal doen!
Laatst bijgewerkt door mavantos op 11-03-26 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 13:46

Gooien jullie dan gewoon zaad op de mesthoop?

callippo

Re: Moestuinieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:04

Nee, wij zaaien pompoenen voor, tot de planten veilig zijn voor de slakken (dus echt wel een stevige stengel hebben) anders houden we niets over.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 16:42

Wow die pompoenen :wow: ! Dat is wel andere koek dan wat wij hebben, we hebben 4 bakken in totaal en willen er misschien nog eentje bij. Heeft iemand nog een goede tip voor plantaardige moestuingrond zonder turf? Liefst in Duitsland te verkrijgen, het is jammer dat we geen bauaktiv in de buurt hebben.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 17:25

Op de paardenmest composthopen gaat pompoen inderdaad prima. Maar ook amarant, sudan gras, tomaten, tomatillo, courgette, meloen, mais, zonnebloem en blad kolen.

Dit was (een deel van) onze wildernis vorig jaar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 09:52

Wauw Malenka, wat ziet dat er heerlijk uit. Ik krijg gelijk zin om er doorheen te lopen en te kijken welke schatten (lees groentes) er allemaal verstopt zijn.

Hier loop ik een beetje achter in mijn planning. Ik heb pas de kleinste van de 5 bakken schoon en aangevuld met nieuwe potgrond. Dit weekend hoop ik er nog eentje te kunnen doen zodat ik wortel kan zaaien. In mijn koude bak ga ik mini spitskool, paarse broccoli en prei (deze keer in een seedsnail) voorzaaien.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 18:21

Gelukkig doet de natuur niet zo moeilijk over het algemeen. Je bent nog prima op tijd. :)

En ja, ik vind dat schatzoeken ook heel leuk. :o super toch dat dit een mesthoop is? Op deze manier vind eigenlijk niemand het vervelend in de zomer. In de winter is dat zooitje pallets een stuk minder leuk om naar te kijken.

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 20:54

Hier ook wel de nodige brandnetels en 'onkruid' op de mesthoop, daarom dek ik af, dan is het ook veel sneller compost. Maar misschien ga ik er dit jaar toch weer eentje laten begroeien, wel heel leuk.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 07:51

Zonnehoed schreef:
Ik kom hier meelezen. Wij hebben hier 1000 m2 waarvan we een deel willen omzetten naar moestuin. Ook hebben we een kas en diverse fruitbomen en -struiken.

Heeft iemand heeft een perzikboom die echt vruchten geeft? Ik hoor dat ze het in ons klimaat niet zo goed doen.

Ja ik. Maar je moet heel goed kijken welk ras je koopt want anders heb je de boom plus blad plus vruchten helemaal verpest door de krulziekte en daarna boom dood

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:32

Jouw vruchten zien er geweldig uit! Welk ras heb je?

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:33

Ik lees hier al even mee, maar wij hebben ook een perzikboom en afgelopen jaar veel vruchten, maar hij heeft wel krulziekte. Ik heb een paar keer de meest aangedane bladeren er af gehaald en het verbaasde mij dat er zo veel heerlijke vruchten aan kwamen.

Ook meteen een vraag aan de mensen met een kas, ik heb nu dichte schotten in de kas liggen omdat de muizen en ratten feest leken te vieren in de kas.
Ik zou graag tomaten in de volle grond willen kweken, maar hoe houden jullie ongedierte buiten?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:58

Je zou gaas in kunnen graven als barrière .

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 09:56

Zonnehoed schreef:

Die grote is Avalon Pride en dat vind ik echt wel een aanrader. Hij staat hier wat op de wind, dat is ook beter om krulziekte te voorkomen. Het ras overigens zelf wel behoorlijk resistent

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 14:00

Dorine92 schreef:
Zonnehoed schreef:

Die grote is Avalon Pride en dat vind ik echt wel een aanrader. Hij staat hier wat op de wind, dat is ook beter om krulziekte te voorkomen. Het ras overigens zelf wel behoorlijk resistent

Top, dankjewel! Hier zal hij ook wat wind krijgen. Ik ga meteen kijken, ik denk dat ik er 2 neerzet. :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 17:50

Mijn boom heeft veel last van krulziekte maar met een droog voorjaar zoals vorig jaar ging het goed, had bakken vol perziken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 17:57

Hier gaan de sla, andijvie, winterspinazie en erwten goed buiten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 18:28

Zonnehoed schreef:
Dorine92 schreef:

Top, dankjewel! Hier zal hij ook wat wind krijgen. Ik ga meteen kijken, ik denk dat ik er 2 neerzet. :)

Ik zou dan wel 2 verschillende rassen neerzetten. Anders heb je er niks aan qua bestuiving. Als je aan Fruteria kunt komen is dat de beste optie. En anders een andere perzik die redelijk resistent is. Ik heb zelf nog niet alle bomen in productie, maar veelbelovende opties waar sowieso aan te komen is zijn bijvoorbeeld Redhaven, Black Boy, Inka, Roem van Bart, Roter Weinberg, Benedicte

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 18:54

Ik heb dit jaar alle oude zaden gezaaid die in januari februari en maart warm gezaaid zouden moeten worden. In zaad rollen. Moet nog gaan bedenken waar ik alles ga zetten dat uit is gekomen :=

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 20:11

Dorine92 schreef:
Ik zou dan wel 2 verschillende rassen neerzetten. Anders heb je er niks aan qua bestuiving. Als je aan Fruteria kunt komen is dat de beste optie. En anders een andere perzik die redelijk resistent is. Ik heb zelf nog niet alle bomen in productie, maar veelbelovende opties waar sowieso aan te komen is zijn bijvoorbeeld Redhaven, Black Boy, Inka, Roem van Bart, Roter Weinberg, Benedicte

Wat een geweldige tips, heel erg blij mee! Dankjewel! :D
Ik wil sowieso graag wat meer verschillende fruitbomen, dus wat variatie met rassen is dan ook heel leuk.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 20:23

Ik volg hier even, ben dit jaar besmet met het “moestuin-virus” en heb een 8-vaks bak van makkelijke moestuin gekocht om te gebruiken samen met hun app (ik moet echt nog veel leren dus om mezelf een beetje een vliegende start te geven..)

Her en der heb ik al aardbeien (de Ostara) geplant in de tuin, tijm & munt (als kant en klare plantjes).

In de bak heb ik nu de Franse radijs, wortel, mini kropsla, spinazie & peultjes (voorgekiemd) in de grond.

Daar komen na het voorzaaien nog klim pompoen, courgette & spekbonen bij. En elders wil ik nog tomaatjes, komkommer en wat kleine groente kwijt maar daar moet ik even kijken waar en hoe (onze tuin is niet zo groot). :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 21:31

Zonnehoed schreef:
Dorine92 schreef:

Wat een geweldige tips, heel erg blij mee! Dankjewel! :D
Ik wil sowieso graag wat meer verschillende fruitbomen, dus wat variatie met rassen is dan ook heel leuk.

Zit je ook al in het andere topic? De eetbare tuin.
Als je tips wilt voor je andere fruitbomen geef ik je gerust nog wat advies trouwens hoor. Ben behoorlijk goed op de hoogte van wat goed gaat in Nederland

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 08:42

Dorine92 schreef:
Zit je ook al in het andere topic? De eetbare tuin.
Als je tips wilt voor je andere fruitbomen geef ik je gerust nog wat advies trouwens hoor. Ben behoorlijk goed op de hoogte van wat goed gaat in Nederland

Ik lees daar wel mee maar post niet. We hebben de ruimte en heel veel plannen, maar moeten ook nog veel opzetten. :)

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 14:08

Ik heb zoveel moeite om mij in te houden deze tijd van het jaar. Mijn bedden liggen er klaar voor, het zonnetje schijnt maar het is snachts nog te koud.
Ik zag de eerste plantjes al langskomen bij de welkoop maar durf het nog niet aan, al twijfel ik enorm om toch wat broccoli plantjes te proberen..... verraderlijk die zon

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 16:22

Bij mij staat er redelijk al wat in de moestuinbakken; Radijsjes, Spinazie, Rucola, Lente-ui, Brocolli, Peultjes, Aardappels, Kropsla, Wortels en Paksoi. Ook de aardbeien doen het hier al goed.

‘S nachts dek ik ze wel af, maar het komt hier al gestaag op. De peultjes, wintererwten en sugar snaps heb ik wel 4 dagen voorgekiemd.

Tomaten zijn ook al in een kweekbak bezig maar kunnen nu echt nog niet naar buiten. Die kweek ik wat groter op tot ijsheilige is geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-26 16:49

Ik heb alles nog binnen in de kweek staan, wel vanmiddag wat boontjes (die paarse) en courgettes gezaaid en in de kas gezet. Wat uiteindelijk in de kas moet komen te staan staat nog binnen.
Helaas wil niet alles op komen. De cayennepeper en paprika willen niet, en had ook aardbeien gezaaid maar die doen ook niets. -O-