Inheems tuinieren!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 09:34

Anna79 schreef:
Super Eelmo, dat je van de beperkte ruimte toch een ecologische bijdrage aan de natuur maakt, top! In mijn vorige post staat wat ik geplant heb, 2 hierboven.
Ik had vandaag verdriet om de regenwormen die we onbedoeld vermoord hebben, als je de boel omspit is dat wel een risico, echt zo sneu |(

Haha ja, maar waar had je besteld? :P want meer goede plant-adresjes meer beter :Y)

Sleedoorn kan woekeren ja. Maar aangezien ik hier de haag toch in toom moet houden, maak ik me daar niet zo'n zorgen over :)

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 12:39

Mijn Sleedoorntje is nog steeds erg klein (want in kuip), maar wat me van de week opviel, is hoe Lievevrouwenbedstro kan woekeren! Vorig jaar 1 polletje geplant, maar ik zie het nu al door de hele kuip staan. Niet erg, want ik vind het heel schattig <3

En wat een mooie inheemse lijsten zie ik voorbij komen *\o/*
Ben al heel benieuwd naar voortgangsfoto's van dit eerste jaar.

Intussen.. in het kader van: "Laat ik daar eens mee experimenteren" :+
Een gevonden Paardenkastanje uitgebroed:
(Aesculus hippocastanum L.) (+ een paar stratificeren nog in de koelkast)

Afbeelding

Wendy_Komen

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 13:23

Als er iemand nog paardenkastanje wilt, 3 miljoen mini boompjes op te halen hier gratis en voor niets _O-
Leuk zo'n grote paardenkastanje, maar die 3 miljoen baby's eronder hoeft van mij niet |o

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 15:44

Pfff ja bij ons ook! Ik raap elk jaar trouw de kastanjes en dat scheelt een hoop zaailingen. Die verzamel ik in een emmer en die nemen de eekhoorns dan weer mee naar hun nest. Win-win

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 15:50

Eelmo, ik heb besteld bij Qweeker, Sprinklr en Vreugdenhil.

Lievevrouwebedstro mag hier lekker woekeren want ik heb graag de bodem wat bedekt.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 17:24

Paardenkastanje op het balkon? Succes :+

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 19:25

Eelmo schreef:
Paardenkastanje op het balkon? Succes :+

Ik ga er vanuit dat het behoorlijk wat jaren duurt voordat hij te groot wordt.. en in de tussentijd is hij vast wel nuttig voor allerlei beestjes.
Ik heb ook al bijna 9 jaar een Berkje (Betula pendula). Die is zo hoog geworden als de bak waarin hij is opgegroeid toelaat, zo'n 2 meter.
Als het nodig mocht zijn, verhuizen ze naar een betere plek. Iemands tuin, het buurtplantsoen, of het park hiernaast.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 14:24

Kan ik de tuin al opruimen, bladeren opruimen, oude stengels afknippen? Of moet ik nog even op mijn handen zitten :o?
Er vliegt hier al vanalles rond, zal ik elk geval de nieuwe insectenhotels ophangen, de oude is onlangs naar beneden gestort, die is op zijn end. Laat ik wel liggen hoor.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 16:49

Afbeelding
Even een vraag : binnenkort laten we een aantal coniferen rooien. Heerlijk een stukje tuin erbij én minder droogte in de tuin (hoop ik :) ). Daarvoor zoek ik nu een invulling. Heeft iemand ervaring met het pakket Tuiny Forest of andere tips?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 10:17

Anna79 schreef:
Kan ik de tuin al opruimen, bladeren opruimen, oude stengels afknippen? Of moet ik nog even op mijn handen zitten :o?
Er vliegt hier al vanalles rond, zal ik elk geval de nieuwe insectenhotels ophangen, de oude is onlangs naar beneden gestort, die is op zijn end. Laat ik wel liggen hoor.

Wij hebben het al wel gedaan, maar we knippen het snoeiafval klein en gooien het weer terug de border in. Dan hebben de planten nog enigszins een isolatielaagje en het is goed voor je grond als het verteerd.

Senna: ik heb geen ervaring met dat pakket. Wil je hoge of lage planten er voor terug? Bladhoudend of maakt dat niet uit?

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 15:58

Miriam91 schreef:
Anna79 schreef:

Wij hebben het al wel gedaan, maar we knippen het snoeiafval klein en gooien het weer terug de border in. Dan hebben de planten nog enigszins een isolatielaagje en het is goed voor je grond als het verteerd.

Kun je oude bladeren en plantenresten misschien onderschoffelen? Dat is inderdaad goed voedsel voor de grond.

Ik heb hier al het groen in speciekuipen staan, maar het 'afval' laat ik maar gewoon liggen waar het gevallen is. (Inmiddels begint het een en ander alweer flink te groeien, dus oud blad ertussenuit peuteren zie ik me toch al niet doen :P )
Alleen grotere stengels knip ik nu af, die gaan in het groencontainertje. Verder veeg ik bladeren en afval als het straks wat mooier weer is wel van de balkonvloer, dan zet ik er ook even de tuinslang op voor een schrobbeurt (zonder schoonmaakmiddel) zodat het gewoon weer fris is.
(Vogels knoeien als een gek met hun voer, dus ik moet het wel bij houden.. 8-) )

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 16:36

Ik ga hier eens een stipje zetten. Vanaf juni heb ik een heel grote tuin, maar omdat het in een beschermd natuurgebied ligt mogen we er alleen inheemse planten en bomen planten. Tegen de tijd dat ik aan de tuin toe ben ga ik hier eens kijken wat voor soorten planten jullie hebben en wat ik daarvan leuk vind...
Het moet wel een low maintenance geheel worden, dus genoeg planten erin om elkaar in toom te houden ~~}> . En verder wat gras natuurlijk..

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 11:13

Vogelbalkon ontploft alweer <3

Moest raad vragen in de Inheemse groep op Facebook over deze enthousiaste nieuwelingen (midden), die nu opeens de kuipen zo'n beetje overspoelen.
Ze zijn zelfs in de lage bak van het vogelbadje gekropen..
Het blijkt Silene dioica - Dagkoekoeksbloem te zijn - die vroeg en lang bloeit, en hommels en bijen trekt. Blij mee! :)

Afbeelding

Ook het polletje Robertskruid dat ik vorig jaar kocht heeft zich zowat overal uitgezaaid.
Ik vind het schattig, dus ook blij mee. Dit jaar veel roze bloemetjes in het verschiet!

Afbeelding

Momenteel bloeit Sleedoorntje, Rozemarijn, en een heleboel Blauwe Druifjes, met hier en daar een witte Sneeuwroem.
En ik zie bloesemknopjes in het Meidoorntje (eerste keer), en beginnende schermpjes in het Vliertje <3
Ook de 5 appelboompjes die ik vorig jaar heb gezaaid (nog niet veel meer dan stokjes) hebben de winter overleefd.
Ben heel benieuwd hoe alles er dit jaar gaat uitzien!

(Excuus voor alle verkleinwoorden, maar 't spul is ècht nog maar klein!)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-26 20:56

Ik word enthousiast van jouw enthousiasme. :D Knap, wat je op zo'n klein balkonnetje allemaal kan bereiken. Je bent een topper!

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 11:13

soesita schreef:
Ik word enthousiast van jouw enthousiasme. :D Knap, wat je op zo'n klein balkonnetje allemaal kan bereiken. Je bent een topper!

Lief, dankjewel! :)
Het voordeel van zo'n balkon aan de keuken is wel dat ik alles gemakkelijk via het raam in het oog kan houden :D
Lekker overzichtelijk, en er is nu elke dag wel iets nieuws te zien.
Extra attractie is momenteel ook het Eksternest, in de boom vlakbij:

Afbeelding

Het zwarte veegje rechts in het nest is de opstaande staart van het vrouwtje.
Die zit er nu erg vaak in :)

Afbeelding

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 15:59

Ha, wat leuk: vogel-tv :D Wij hebben een koppeltje pimpelmezen in de nestkast <3

Verder ben ik een beetje boos en verdrietig. Onze achterburen zijn komen klagen over de boom in de achtertuin. Voor ons (mij vooral) een reden om een bod te doen op dit huis, voor hun blijkbaar al jaren een bron van ergernis. En waarom? Omdat er bloemetje en besjes vanaf vallen, op hun tuinset -O-

Het gaat om een meidoorn boom, zo hoog als het huis. En ja, hij staat tegen de erfgrens aan. Maar gezien de leeftijd van de boom is dat al lang en breed verjaard. De boom zit nu al vol in het blad, dus ik ga er nu echt niets aan (laten) doen. Heb toegezegd er in het najaar/winter iemand naar te laten kijken en hem te snoeien. Maar dat vinden ze eigenlijk niet genoeg want 'dan kunnen ze weer een jaar niet van de tuin genieten'. Voor het beeld: hun tuin is volledig bestraat.

Ik word er zo verdrietig van dat ze alleen maar zien dat er 'rommel' uit de boom komt, maar niet zien hoeveel leven de boom aantrekt.. %)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 16:16

Vraag rond in de buurt over die buren, want kan best dat het niet daar bij blijft. En dat is funest voor jullie toekomstig woongenot.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 20:29

tamary schreef:
Vraag rond in de buurt over die buren, want kan best dat het niet daar bij blijft. En dat is funest voor jullie toekomstig woongenot.

Hier ga ik in mee. Betreft niet mijn tuin, maar wel een zeurpiet die schuin boven mij woont. Moest flink verbouwen,we deden de klussen die geluid maakten voor haar al tussen 10:00 en 16:00. Moesten wat tegels slijpen, vroeg ze hoeveel nog, zeg ik 5. Brak er een dus dat werden er 6. Meteen schreeuwen vanaf d’r balkon. Na de verbouwing was het mijn hond die teveel blaft (maar mee is naar werk) toen de hond die haar kat achterna zat in mijn tuin, het weghalen van een dode boom. Laatste klacht was dat ik niet in de tuin mag komen want dan begint de hond van de nieuwe bovenburen te blaffen en aansluitend de baby te huilen. Toen ben ik even uitgevallen en sindsdien is het stil. Zij is dus echt een notoire zeurkous. Haar onderbuurman moet zijn tuin inrichten zoals zij dat wil en dat doet hij niet dus ze klaagt erover in de VVE vergadering.
Dus overal in meegaan om de lieve vrede te bewaren kan je nekken.
Waarschijnlijk hebben ze bij de vorige bewoners hun niet gekregen en gaan ze het nu bij jullie proberen. Succes ermee.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-26 22:03

Hier ook mee eens. Wij hebben ook buren die vinden dat ze mogen bepalen hoe wij onze tuin moeten inrichten. Één keer rekening gehouden met hun wensen (zij kijken recht uit over onze tuin met daarachter de weilanden en willen leuk uitzicht behouden) en daarna werden wensen opeens eisen.
Nu verliezen zij hun vrije uitzicht omdat ik een coniferenhaag ga plaatsen. Reden: privacy. :Y)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 09:51

Eelmo schreef:
Ha, wat leuk: vogel-tv :D Wij hebben een koppeltje pimpelmezen in de nestkast <3

Verder ben ik een beetje boos en verdrietig. Onze achterburen zijn komen klagen over de boom in de achtertuin. Voor ons (mij vooral) een reden om een bod te doen op dit huis, voor hun blijkbaar al jaren een bron van ergernis. En waarom? Omdat er bloemetje en besjes vanaf vallen, op hun tuinset -O-

Het gaat om een meidoorn boom, zo hoog als het huis. En ja, hij staat tegen de erfgrens aan. Maar gezien de leeftijd van de boom is dat al lang en breed verjaard. De boom zit nu al vol in het blad, dus ik ga er nu echt niets aan (laten) doen. Heb toegezegd er in het najaar/winter iemand naar te laten kijken en hem te snoeien. Maar dat vinden ze eigenlijk niet genoeg want 'dan kunnen ze weer een jaar niet van de tuin genieten'. Voor het beeld: hun tuin is volledig bestraat.

Ik word er zo verdrietig van dat ze alleen maar zien dat er 'rommel' uit de boom komt, maar niet zien hoeveel leven de boom aantrekt.. %)

Ik zou er niet teveel in meegaan. Voor je het weet komen er inderdaad meer eisen. Wij hadden het laatst ook, kwamen nieuwe buren wonen en ze wilden meteen de knotwilg op de erfgrens omhalen en hebben zonder overleg de sleedoornhaag bijna tot tegen de grond gesnoeid. We hebben héél duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling is... knotwilg staat er nog en de relatie met de buren is prima :j

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 10:37

Drama zulke buren. Niet aan toegeven, die blijven waarschijnlijk doorgaan tot jouw tuin ook volledig betegeld is.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-26 07:10

Solleke_Noah schreef:
Eelmo schreef:

Ik zou er niet teveel in meegaan. Voor je het weet komen er inderdaad meer eisen. Wij hadden het laatst ook, kwamen nieuwe buren wonen en ze wilden meteen de knotwilg op de erfgrens omhalen en hebben zonder overleg de sleedoornhaag bijna tot tegen de grond gesnoeid. We hebben héél duidelijk gemaakt dat dat niet de bedoeling is... knotwilg staat er nog en de relatie met de buren is prima :j

Nee joh _-:( wat bezielt mensen toch.
Ik heb het uiteindelijk ook maar afgekapt met dat we wel een keer langskomen om te kijken hoe erg die overhangt, maar dat er voor jan/feb niets aan de boom gebeurt. Daarna niets meer van ze gehoord.

Ik kan hem wel snoeien, maar als de wind hun kant op staat ligt de tuin nog steeds vol met bloesem B-) ik wil wel nog even navragen bij de buren hoe oud de boom is. Zij wonen hier al 40 jaar. Maar verder laat ik het ni maar gaan. En voor elk appje dat ik erover krijg van ze gaat er een nieuwe boom de grond in :+

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 08:01

Ik zie zon *\o/*
Mijn vogelbalkon is intussen ontploft met Dagkoekoeksbloem, en alle boompjes staan in blad.
Het Meidoorntje heeft nu voor het eerst bloesem, zo schattig <3

Wie nog wat inspiratie nodig heeft, Vogelbescherming heeft mooie lijsten met diervriendelijke beplanting:
https://www.vogelbescherming.nl/in-mijn ... beplanting

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 08:49

black_kelpie schreef:
Zijn er nog meer Bokkers die zich hier al mee bezig houden, of geïnteresseerd zijn in een meer natuurlijke tuin? Kom dan gezellig meekletsen! :j

Wij zijn de enige in de hele nabije omgeving die het landje achter het huis compleet verwilderd hebben. We laten daar de natuur zijn gang gaan en dat is zo mooi om te zien! Het is een komen en gaan van zowel bijen, hommels, vlinders, vogels, egels en noem het maar op. En het is een waar speelparadijs voor de katten. Niet vanwege het jagen (dat doen ze wel, maar voornamelijk op muizen. De vogels laten ze doorgaans met rust). Ze kunnen zich in het hoge gras of in een berg met takken verstoppen en achter elkaar aan rennen. Het enige wat we proberen bij te houden is de klimop, anders groeit die in het wilde weg. Die is door een van de voorgaande bewoners geplant en voor mijn buurman en onszelf een doorn in het oog. Onze (oude) buurvrouw, zijn vrouw, is er gek op, dus voor haar laten we het nog even staan, maar zodra die om wat voor reden ook niet meer onder ons is, dan gaat er rigoureus gesloopt worden. Zal buurman ook erg blij mee zijn! :j

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 09:17

Klinkt als een fijn plekje. Heb je ook foto's?
Oude klimop (met bloemen) is trouwens best goed voor de natuur: een schuilplaats en voedsel voor veel verschillende diersoorten. :j