Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 18:33

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 20:03

Ik dacht dat een jaar nog wel mocht, maar schijnbaar niet meer inderdaad.
In dat geval zal ik ook verkopen toch. Meer omdat je anders nooit weet wanneer je huurders eruit gaan.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 20:39

pantarhei schreef:
Huurcontracten van een jaar kunnen niet meer

Ook niet meer met expat contract?

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 20:49

Bedankt voor de felicitaties! :D

Saul, kan me voorstellen dat je het spannend vindt. Denk wel dat het een slimme zet is, ten opzichte van verhuren.
Pluisje1998, gefeliciteerd!
Alja, enigszins in dezelfde omgeving ja. Alleen wij zochten natuurlijk een heel ander object (gewone eengezinswoning, 3 slaapkamers) dan jullie. Hopelijk lukt het jullie ook binnenkort!

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 21:00

Alja wat zoek jij eigenlijk? Volgens mij zitten we redelijk in dezelfde omgeving...
Spannend Doubtless!
Saul, lijkt me inderdaad een emotionele keuze, spannend.
Pluisje, vlot gedaan, klinkt fijn zeg!

Chevax ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, iemand gehoord of zij al wat gekocht heeft? Of heb ik dat gewoon gemist?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 21:03

MizzMontana schreef:
pantarhei schreef:

Jawel. Onze mensen kunnen nog steeds hun huis tijdelijk verhuren als ze als expat naar het buitenland gaan voor een bepaalde tijd.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 21:14

Suzanne F. schreef:
pantarhei schreef:

Jawel. Onze mensen kunnen nog steeds hun huis tijdelijk verhuren als ze als expat naar het buitenland gaan voor een bepaalde tijd.[/quote]

Maar dan ga je dus als verhuurder tijdelijk in het buitenland wonen.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 22:44

flooooo schreef:
Alja wat zoek jij eigenlijk? Volgens mij zitten we redelijk in dezelfde omgeving...
Spannend Doubtless!

Chevax ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, iemand gehoord of zij al wat gekocht heeft? Of heb ik dat gewoon gemist?

Jij woont toch in Meppel?
Wij willen meer rond Emmen blijven

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 23:01

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 09:40

Ik begin me ook langzaam een beetje op de markt te bevinden. Hypotheek gesprek gehad, dus ik weet wat ik maximaal aan kan. Dat viel me nog niet tegen, want ik ga alleen kopen.

Ik wil alleen ook heel graag een paard dusja, ik zal een keuze moeten maken die niet leuk is. -O-

Maandag wel een huis bezichtigd, ook om er feeling mee te krijgen. En een bod uitgebracht. Ik heb wel wat overboden, maar ik denk niet dat het genoeg zal zijn. Wel een stukje tekst geschreven over dat het mijn eerste huis wordt en blabla. Maar goed, die mensen moeten ook verhuizen, dus hebben natuurlijk een x bedrag nodig om hun eigen hypotheek rond te krijgen.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 09:44

Spannend Zertab.

Ik twijfel nog hoor, in mijn hoofd is geld in de stenen altijd beter.
Maar de kans bestaat dat ik het huis/geld echt nodig ga hebben in afzienbare tijd. Gezien de huurbescherming durf ik dat dan niet.

Plus door nieuwe regels (wat ik echt wel begrijp hoor) betaal je voortaan zoveel belasting over de verhuur dat dat in combinatie van het onderhoud van het huis niet meer heel erg rendabel is.

Daarbij vind ik dat we in een enge tijd leven, waarin het misschien verstandiger is om het alvast op rekening te hebben?

Geen idee hoor, ik twijfel zo erg. De timing is gewoon rot.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 10:26

Ja ik twijfel ook heel erg hoor. Als ik zie wat ik dan aan vaste lasten moet betalen.. dan denk ik: ik woon liever met iemand samen. Is veel gezelliger, beter om de kosten te spreiden etc.
Qua paard; dat is waar mijn gevoel naar uit gaat. Nu kan het nog. Misschien over x jaar niet meer. Of doe je het over x jaar niet meer.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 10:34

Saul schreef:
Geen idee hoor, ik twijfel zo erg. De timing is gewoon rot.

Misschien kan je het wat lichter maken voor jezelf. Het is onmogelijk om nu te weten wat de juiste keuze is. En soms is het dan belangrijker om een keuze te maken, in plaats van de beste keuze. Als je nu iets kiest wat je rust kan brengen (zoals niet meer vastzitten voor wie weet hoe lang aan een huurder), is het gewoon goed :)

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 15:23

Ik meld me hier ook :)

Mijn vriend en ik zijn inmiddels rustig aan het rondkijken om samen iets te gaan kopen. We zijn redelijk beperkt want hebben best wat eisen en zijn aan één (kleine) gemeente gebonden waar er minimaal iets online komt. Eén bezichtiging inmiddels gehad, maar er moest naar onze mening te veel gebeuren aan het huis waardoor we het bedrag niet waard vonden. Nu wel een andere bezichtiging gepland voor volgende week donderdag waar we helemaal verliefd op zijn geworden al. Mijn vriend kent de omgeving daar heel goed en dit huis is vrij nieuw en instapklaar én betaalbaar.

We hebben al een gesprek gehad bij een financieel adviseur dus we weten dat we dit redelijk makkelijk aan kunnen en er zelf nog ruimte is om te overbieden. Maar waar doe je goed aan... Is het nog steeds zo dat gemiddeld 10% overboden wordt? We kijken in de regio Deurne/Helmond.

Als we hier achter het net vissen, is er geen man overboord want we hebben geen haast. Maar we zouden wel even flink balen :P

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 16:57

Mijn bod is afgewezen, maar had ook niet anders verwacht.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 21:54

In 2025 was het in Deurne 10% gemiddeld en in Helmond 6%. Woningmarkt in NL is iets afgekoeld tov borg jaar, maar gemiddelde % van overbieden zijn nog niet bekend (niet nationaal en ook niet regionaal).

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 10:31

Zo'n open huis is toch ook wel bijzonder! :))
In ons geval was het vrij druk dus met veel mensen in een huis rondlopen enzo.
Maar het was wel een heel interessante plek en we gaan overleggen met de makelaar maar ik verwacht heel veel concurrentie.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 14:10

Ik meld me hier ook weer (onder de meelees steen). Waren in onderhandeling over een stuk grond (1 hectare) op de buiten met een bouwtitel, maar verkoper wil perse zijn moestuin behouden op het perceel en de vraagprijs impliceert dat er ergens een pot goud begraven moet liggen :Y)
Dus helaas gaat het niks worden. Was voor ons wel perfecte locatie geweest, helaas moeten we weer opnieuw beginnen. Zijn ondertussen een jaar aan het zoeken dus zou wel leuk zijn om eens een stapje verder te komen. Maar afijn, geduld is een schone zaak zeggen ze.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 14:21

Saul schreef:
Hoe gaat het hier met iedereen?

Hier vandaag de eerste makelaar over de vloer gehad, ik denk dat ik mijn huisje in eindhoven ga verkopen. (het is een tweede huis verkregen uit erfenis, dus wel gevoelig en moeilijk :o )

Deze makelaar vertelde mij dat het overbieden een stuk minder was, evenals de bezichtigingen. Daar waar er een paar jaar terug soms wel 20 man afkwamen op een huis, ben je nu blij met 5 of 6 bezichtigingen. Ook de looptijd van een huis was bij hun nu gemiddeld 4-8 weken.

Ik ben heel benieuwd, dood eng vind ik het, en wat een geld kost het om je huis te verkopen -O-

ik kijk hier ook niet meer zo vaak want wij zijn ook klaar met de zoektocht.

wel een tip voor iedereen met de eind inspectie: Vraag of alle kranen het doen en test ze zelf ook.
bij ons bleek de thermostaatkraan vd douche niet kouder dan 45gr te kunnen, de wasmachine kraan ging niet open of dicht en er lekte een radiatorkraan in de woonkamer. ondanks aankoopmakelaar hier dus tegen aan gelopen.
zijn geen dingen die we niet zelf kunnen oplossen maar was wel erg vervelend.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 17:56

Goede Jennifer.
Nog een niet voorde hand liggende tip: check of de stopcontacten werken. Wij hadden er ook een paar zonder stroom.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 18:59

Maar dat moeten de vorige bewoners toch hebben geweten?

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 20:53

Tuurlijk, en ik heb dit ook met de makelaar besproken en aangegeven dat we alles zelf gerepareerd hebben en er verder geen ding van willen maken maar had het liever van te voren geweten zodat we meteen alles in 1x konden halen en niet steeds een ritje naar de bouwmarkt.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 21:49

Alja schreef:
flooooo schreef:
Spannend Doubtless!

Jij woont toch in Meppel?
Wij willen meer rond Emmen blijven

Klopt hoor! Jullie wonen nu ook in Emmen? Op zich een redelijk gunstig geprijsde omgeving zou ik zeggen maar het valt dus nog tegen. Iets met paarden aan huis zoek je toch?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 23:04

JenniferU schreef:
Saul schreef:
Hoe gaat het hier met iedereen?

Hier vandaag de eerste makelaar over de vloer gehad, ik denk dat ik mijn huisje in eindhoven ga verkopen. (het is een tweede huis verkregen uit erfenis, dus wel gevoelig en moeilijk :o )

Deze makelaar vertelde mij dat het overbieden een stuk minder was, evenals de bezichtigingen. Daar waar er een paar jaar terug soms wel 20 man afkwamen op een huis, ben je nu blij met 5 of 6 bezichtigingen. Ook de looptijd van een huis was bij hun nu gemiddeld 4-8 weken.

Ik ben heel benieuwd, dood eng vind ik het, en wat een geld kost het om je huis te verkopen -O-

ik kijk hier ook niet meer zo vaak want wij zijn ook klaar met de zoektocht.

wel een tip voor iedereen met de eind inspectie: Vraag of alle kranen het doen en test ze zelf ook.
bij ons bleek de thermostaatkraan vd douche niet kouder dan 45gr te kunnen, de wasmachine kraan ging niet open of dicht en er lekte een radiatorkraan in de woonkamer. ondanks aankoopmakelaar hier dus tegen aan gelopen.
zijn geen dingen die we niet zelf kunnen oplossen maar was wel erg vervelend.

Stonden die vorige bewoners dan onder 45 graden te douchen?! }:) :\

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 20:41

ik heb geen idee, ik denk erg verkalkt want inmiddels kan de kraan gelukkig tot 35gr. maar zat dus de 1e dagen echt goed vast. hebben wel al een nieuwe kraan in huis maar nu hij kouder kan nog niet vervangen,.