Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 20:49

Ik heb op dit moment serama eieren in de broedmachine liggen. Staan er genoeg op marktplaats hoor

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 21:00

TinkerTreas schreef:
Ik heb op dit moment serama eieren in de broedmachine liggen. Staan er genoeg op marktplaats hoor

Ik zie nu dat marktplaats vind dat er binnen 25km helemaal geen pluimvee te koop is. Ik betwijfel dat toch een beetje :')

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 01:33

Waar woon je Azmay?

Ik heb japanse kwartels voor de eieren en het vlees. Momenteel even niks te slachten, want uit de laatste broedeieren kwamen maar 4/20 eieren uit.

De haantjes kunnen trouwens ook kraaien en een van mijn haantjes begon daar met 4 weken al mee := Dan zit je dus nog 2-4 weken met een kraaiende haan totdat hij geslacht kan worden. Gelukkig klinkt het niet zo hard als een kippen haan.

Ik vind ze in iedergeval erg leuk om te houden :j Ik heb ook kippen en eenden (wat echte varkens zijn :+ ) en de eieren en het vlees van kwartels is heerlijk.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 00:26

Morgen gaan er weer 24 kwarteleieren de broedmachine in :j

Afbeelding

Ik ben benieuwd :))

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 09:54

Ik zag (Hallo big brother :+) gisteren een kort filmpje over kwartels, ze zijn wel cute, vooral het haantje dat kraaide haha.

Wij hebben nu zijdehoentjes erbij, mijn man wilde die al even (want hij had aaibare ergens gezien, maar het deel hoe je ze aaibaar krijgt heeft hij dan weer geen zin in :+).

Nu had de buurvrouw een hennetje zitten die alleen zat want die werd gepikt door de rest. Dus die heb ik geadopteerd en gelijk maar nog een volwassen hennetje erbij gehaald.

Die werden spontaan broeds allebei dus maar een paar kuikentjes erbij gehaald :+

Nu hebben we Henkie (van de buurvrouw), Chocotoff, Pluis en Roosty (de haan, de rest zijn hennen).

Ook nog 6 Brahma waarvan 2 hanen.

Als de zijdehoentjes weer broeds worden mogen ze nog wat eieren uitbroeden.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 22:16

Ik vind zijdehoenders helemaal geweldig, maar zo verschrikkelijk vaak broeds :+

Nu wacht ik nog op broedeieren van Wyandottes en dat zijn ook beruchte broeders _O- dus eigenlijk mag ik geen vooroordeel hebben over zijdehoenders.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 00:44

Wij hebben ze gelijk laten broeden en de rest van het jaar zijn ze eigenlijk niet meer broeds geweest. Benieuwd hoe dat dit jaar gaat. Roosty is al aan het oefenen met erop klimmen :+

Ik ben alvast 1x per dag de eieren van beide rassen aan het keren voor als ze broeds worden, dat zou goed zijn toch? Of heb ik dat verkeerd onthouden?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 07:17

Je kunt ze in een eierdoosje of eiertray zetten met de punt naar beneden, zodat de luchtkamer in de bolle kant blijft staan. Deze kantel je dan schuin (door er iets onder te zetten aan 1 kant) en dan kantel je hem 2x daags de andere kant op :) oh en niet broeden met eieren die ouder zijn dan 7-10 dagen. Hoe verser hoe beter :)

Ik heb ooit een zijdehoen gehad die het hele jaar door broeds was :') die heeft toen 2x eieren uit mogen broeden. Zodra de kuikens dan groot genoeg waren om te verhuizen, was ze een week later weer broeds :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 12:15

Ik had 3 jaar geleden 2 zijdehoenders gekocht met als doel wandelende broedmachines, werden ze nooit broeds :') Ik heb ze na verloop van tijd ook maar weggedaan, ik vind het vreselijke gedrochten zonder karakter (sorry :+ ).

Ik heb wel een Bresse hen die jaarlijks enorm broeds is. Vorig jaar heeft ze eieren uitgebroed. Door een foutje (ontsnapkampioenen enzo) was er een enorm verschil in de leeftijd van de eieren. Madam is braaf blijven zitten tot het laatste ei was uitgekomen. Het eerste kuiken was toen al 1,5 week oud!

Prairy, inderdaad even opletten dat de eieren niet te oud worden. Als de hennen goed broeds zijn blijven ze wel even zitten. En vaak kondigen ze het ook al wel aan in hun gedrag. Ik noem het de pannenkoekdreiging :') Dat doen ze dan tegen andere kippen ook als ze gewoon nog buiten lopen. Dat is voor mij een teken om op te gaan letten en meestal zit ze dan inderdaad na een week op het nest.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 13:07

In overleg besloten hier voor kippen te gaan. De seramas vind ik mooi maar ik zie dat de sussex krielkippen ook in de winter blijven leggen. En ook niet te veer geluid maken. Dus ik begin daar mee denk ik.

Ook een bestelling voor eetbaar goed bij vreekens zaden aan het damenstellen. Homesteaden in de woonwijk :=

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 18:01

Thnx voor de tips! Ondertussen heb ik 2-4 eieren per dag dus genoeg om indien nodig te gaan verzamelen.

Ik snap alleen de pannenkoek dreiging niet zo goed :o? _O-

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 20:15

Krijg je boktcensuur op de sus s e x kip?

Ik kom ook even binnenvallen, ben nog lekker gewoon rustig aan het homesteaden zoals altijd. Dit jaar twee jonge hennetjes gekocht (geen kuikens, geen tijd voor), kleurleggers, en vandaag legde één haar eerste (groene) ei! Ik wist niet zeker of en wat eruit zou komen, dus superleuk.

Verder aan het voorzaaien, bijen vliegen weer, ui en knoflook groeien goed, twee pruimenbomen erbij... dus allemaal prima.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 22:22

Judith, Haha dat hoor je niet vaak :D het zijn inderdaad meestal echt lopende broedmachines :+

Wel knap dat de andere hen zo lang op de eieren bleef zitten :))

Prairy, ze gaan dan een beetje bol met de vleugels wijd en laag lopen. Ze doen het ook als ze op eieren zitten en sommige krijsen er dan ook echt bij als je ze dan aanraakt :')

Century, lekker bezig :D hier staat ook al vanalles voorgezaaid in huis en de sla en spinazie komt al op in de kas. Vanmiddag heb ik alle verhoogde moestuinbakken gevuld en zodra het wat warmer is gaan de bonen de grond in :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 23:08

Ja ik ken het wel van broeds zijn op het moment zelf maar ik snapte de pannenkoek dreiging niet, nu wel :+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 10:31

Haha ja dat bedoel ik met de pannenkoek dreiging :')
Meer omdat mensen het vaak omschrijven dat ze als een soort platte pannenkoek op het nest zitten te broeden. Dus als ze dan buiten lopen en gaat dreigen, dan maken ze zichzelf ook een soort van plat haha met die vleugels zo wijd. Geen gezicht in elk geval :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 10:46

Oh, daar was de opmerking over :D
Broedse kippen doen ook zo raar als ze van het nest zijn tegen andere kippen... dat pikten de andere kippen hier vaak niet.
Gelukkig weinig broeds hier.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 21:46

Bij mijn Hollandse krieltjes kreeg een overdreven broedse dame ook op haar donder van de andere kippen. Ze was ook nog eens laagste in rang en blijkbaar vonden de andere kippen het niet kunnen dat ze broeds was. Ze werd ook zo van het legnest af gejaagd als er een andere hen in het favoriete legnest wilde := Ze is dus eigenlijk broedsaf gemaakt door haar toom-genoten.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-26 22:50

Haha wel handig! Tenzij je ze juist broeds wilt hebben.
Hier is de kip die broeds wordt, degene die het hoogst in de pikorde staat dus dat is nooit een probleem.
Sowieso stapelen ze hier rustig met 3 tegelijk in hetzelfde legnest hoor als ze moeten. Want de andere lege nesten kun je natuurlijk niet gebruiken :D

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 09:39

Gisteren een nieuwe ren van 24 m2 opgezet voor de toekomstige Wyandotte kipjes. Man man man wat een werk zeg :+ vanaf 10.00 uur tot 17.00 uur druk mee geweest en vandaag moet ik de deur er nog inzetten. Dan nog de kleine kippenren (10 m2) verlengen met 6 m2 meter zodat daar wat meer krielkippen in gaan passen en dan is alles gereed voor dit jaar.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 11:30

Nou Henkie is broeds dus die heeft extra eieren gekregen :P

5 zijdehoen en 4 kruising Brahma eieren. We zullen zien of en wat er uit gaat komen over 3 weken.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:17

Bij ons zijn op dit moment de eieren aan het uitkomen. Er waren er net 5 uit.
De vorige lichting kuikens is nu 4 weken. Maar toen viel het enorme tegen wat er uit is gekomen (11 van de 53 eieren).
Deze eieren waren verzonden en ik wilde testen of het door het verzenden kwam of dat het aan mijn broedmachine ligt. Dus nu 18 eieren van onze eigen kippen erin (was er 1 niet bevrucht).
En ik heb 12 Serama eieren gekregen van iemand hier in de buurt (die vindt ik gewoon schattig). Daar waren er 2 niet van bevrucht.
Dus ik ben benieuwd hoeveel er nu uitkomen.
We willen het aantal kippen uitbreiden (hebben nu 4 hennen en een haan). En de hanen slachten we.

En 1 van onze loopeenden zit te broeden. Ik denk dat ze ergens deze week of aankomend weekend uit moeten komen. Ze zit op 15 eieren.
Afgelopen week heb ik met gevaar voor eigen leven 1 ei geschouwd en daar zat een levend pulletje in. Verder heb ik haar maar niet gepest.
Ons andere loopeend vrouwtje zijn we nu 2 weken kwijt. Dus die zit of ergens in de bosjes te broeden of ze is gepakt door een roofdier. De eenden laten zich niet 's nachts opsluiten helaas.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 12:31

Ik heb het vermoeden dat 1 van mijn jonge hennen ook broeds gaat worden binnenkort. Sinds kort loopt ze tegen me te krijsen en ik hoor het sinds gisteren ook tegen de rest. Mutsje is pas net aan de leg :')

Jeetje TT, 11 van de 53 is wel heel matig inderdaad. Hopelijk heb je deze ronde meer succes.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 13:53

Dat is inderdaad wel een hele lage succes rate.

Ik weet nog niet wat ik met de hanen ga doen. Zou graag zeggen zelf slachten met hulp van de buurvrouw maar of me dat gaat lukken...

Met hoeveel weken/wanneer slachten jullie ze? Wij hebben Heinrich Junior van vorig jaar nog lopen, die zou eigenlijk op wintersport gaan maar uiteindelijk zei mijn man, doe maar niet. Hij is namelijk op zich wel rustig en we waren vorig jaar onze Heinrich de Eerste bijna kwijt aan een havik.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 14:22

Wij slachten meestal met 20-25 weken. Ik ken ook mensen die ze met 12 weken al slachten.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 15:26

prairy,ga er maar van uit dat slachten je enige optie word, hoort er, gelukkig of helaas, nu eenmaal gewoon bij als je kuikens wilt.

Ik slacht tot nu toe rond de 20 a 25 weken. Ik heb nu kippen die iets vleziger zijn dus ik hoop dit jaar met max 20 weken te kunnen slachten.

TinkerTreasm dat is inderdaad niet een al te beste uitkomst! Heb je in de broedmachine een extra kwik thermometer liggen en ook een geeikte luchtvochtigheids meter? Het kan namelijk dat het bij de vorige ronde gewoon te koud was en/of de luchtvochtigheid te hoog. Mijn machine staat nu ook te draaien met een temperatuur van 38,9 om mijn kwikk thermometer op 37,5 te hebben. Verder broed ik altijd droog dus ik houd verder de luchtvochtigheid niet in de gaten maar ik weet dat deze nu wel iets hoger is nog dan over een maand of 2.

Judith, bij 12 weken moet het wel een hybride vleeskuiken zijn denk ik. Misschien ross ofzo?

Hier staat de broedmachine ook weer aan, ik ben heel erg benieuwd naar de kuikens. Deze 1e ronde zullen nog kuikens bij kunnen zitten van de haan die ik 3 weken geleden geslacht heb, maar toen ik hem geslacht had was ik toch wel heel blij verrast met hem. Hij had langer nodig maar hij was enorm geworden, dat wist ik kwa formaat wel al maar ik had hem niet zo vlezig verwacht.
Hij was 40 weken en woog schoon aan de haak 3.2 kg. Voor een Orpington x mechelse kalkoenkop x vleeskip kruising niet slecht.
De haan die gebleven is was op jongere leeftijd al veeeel vleziger dan de grote was, hij is een kruising vleeskip, welk ras precies geen idee.
Mijn hennen zijn op mijn "pet kip, toef de olijflegger" na allemaal ook vlees ras kruisingen.
Ik heb 35 eitjes in de machine liggen. als ik er zo vroeg in het jaar meer dan 10 kuikens aan heb ben ik tevreden. Ik heb geen bizar goede machine en hij staat in een onverwarmd huis met mogelijk lichte tochtproblemen. Mijn 1e broedronde is dus nooit geweldig.

Mijn doel voor dit jaar kwa kippen is zowieso minimaal 1 hen te kunnen aanhouden van toef die niet zwart is in de hoop dat zij ook olijf eitjes legt. En verder ga ik mogelijk de kuikens vanaf uitkomst meteen verkopen als vleeskuikens en alles wat met 8 weken niet verkocht is gaat naar de jonge kippen weide toe. Hennen zal ik dan nog proberen te verkopen maar voor een goede prijs, hanen zijn puur voor de slacht. Alle hennen die niet voor een goede prijs verkocht raken, zijn ook voor de slacht.

Zelf wil ik wel als het lukt zo veel mogelijk dochters van toef aan houden tot ze jong volwassen zijn of tot ei leggen, alles wat dan geen olijf eieren legt gaat ook weg nog. Daarnaast wil ik ook een paar hennen zelf aanhouden als verniewing van mijn toom omdat 1 volwassen hen er van de zomer uit gaat.

Misschien dat ik ook nog ergens een aantal haan kuikens zou willen kopen van een vleezig ras om zelf te houden.
Laatst bijgewerkt door XxLiEsJuHhxX op 09-03-26 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt