Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:07

Ik lees en kijk heel graag weer mee! <3
Hier een grote collectie planten. Binnen voornamelijk ouderwetse soorten die dan ook al tientallen jaren oud zijn (Monstera deliciosa, Ficus benjamina, Dracaena marginata, Yucca elephantipes, Asparagus densiflorus sprengeri, en een zwik Graslelies/Chlorophytum comosum, etc) en daarnaast een heleboel inheems, uitheems en exotisch op mijn balkons (1 west, 1 oost) die voornamelijk buiten blijven.

Mijn grote liefde is de Kamerlinde/Sparrmannia africana (maar zó moeilijk! %) ), die ik nu sinds twee jaar weer eens heb, en tot nu toe gelukkig in leven heb weten te houden:

Afbeelding

En de Aronskelk/Zantedeschia aethiopica, die echt al 40 jaar oud is en binnen helaas niet meer bloeit, maar een baby ervan op het balkon verraste me afgelopen zomer met een bloem:

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 14:52

Die kamerlindes werden bij mij zo groot dat ze niet meer te handhaven waren, werden complete bomen! Daar begin ik dus maar niet meer aan, hoe mooi ze ook zijn. Net als de monstera die ik nu heb, die verhuis ik niet meer mee, neemt zoveel ruimte in.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 18:11

troi schreef:
@benfan, heel gaaf! Kan je van deze gewoon een bolletje afsnijden en in de grond stoppen?

Ja, eerst laat je een goeie korst vormen waar de wond zit van de plant, en dan zet je ze in de grond.

EmptyWords

Re: Kamerplantenpraat deel 2: van cactus tot calathea!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 21:45

Die dancing alocasia is tof!

Mijn planten hadden dorst, dus een deel mag vannacht flink drinken.

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-26 11:48

You either hate them or love them, die kamerlindes. Of zij jou :P

Bij mn moeder blijven ze ook niet in leven en mijn tante heeft ook zowat een boom-kamerlinde die ze steeds moet snoeien want hij wordt te groot.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 16:19

Ik heb -heeeeeel voorzichtig- hoop dat deze linde op een goed plekje staat.. :)

Vele jaren geleden had ik er één die ook uitgroeide tot een flinke boom, maar helaas overleefde hij onze vakantie van 3 weken niet (mijn moeder zorgde toen voor de planten, maar linde heeft waarschijnlijk teveel water gekregen..)
Vervolgens heb ik jarenlang gezocht naar een nieuwe, maar nooit kunnen vinden tot 2 jaar geleden. Die het óók niet overleefde :') - maar dit is een stek daarvan!
Dus geboren en getogen op deze plek, en wie weet is dat wel de magische formule :D

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 16:12

Op valentijnsdag mocht ik zelf bloemen uitzoeken (ik haat de truttige bloemenpakketjes die ze hier veel verkopen) en heb toen deze Calla meegenomen. Het is een redelijk lastige plant merk ik al, lekt als een gek zelf toen ze echt droog stond. Iemand tips?

Afbeelding

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 19:44

wat bedoel je met lekken? Het is een bol-gewas. Hij zal op gegeven moment afsterven, en als je geduld hebt weer terug komen. Staat juist bekend als erg makkelijk.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 21:07

Wat een prachtige kleur Calla, Karlijn!
Ik heb over de Calla ook al wat drama gehoord ;-)
Over drama gesproken: ik heb ondanks de bijnaam van dit topic toch een Calathea gekocht. Ze waren zo goedkoop bij het tuincentrum, kon haar niet laten staan.
Het is een variant die volgens het kaartje "verboden te vermeerderen" is, dus daar zie ik wel een uitdaging in om te stekken ;-)

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-26 08:19

Verboden te vermeerderen? _O-
Want anders..??

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 08:36

Ik was het topic kwijt!

Vraagje, hopelijk kunnen jullie helpen..

Onze Tabaksplant heeft op alle bladeren een laagje wat op stof lijkt, als je het afpoetst (stevig wrijven) is je keukenpapier helemaal groen. Het lijkt niet op gewoon stof.. zit waasje op de bladeren. Blaadjes worden ook niet mooi terug groen.
Ben nu beetje huiverig om hem helemaal af te spoelen in de badkamer want ik moest er echt wel stevig op wrijven. Geen idee hoe ik hier foto's kan uploaden/plaatsen.

Bedankt voor het meedenken..

Edit
Poging foto gewaagd, mocht dit werken.

https://ibb.co/gMQCd8Kk

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 09:24

_Karlijn schreef:
Verboden te vermeerderen? _O-
Want anders..??

Dit heeft met patenten te maken :o

Omdat ik zo kom binnen vallen, ook maar een bijdragen van mijn groene gespuis :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Mn Monkeymask heeft best een klap gehad ivm 2 verhuizingen in zeer korte tijd, die ook niet heel zacht aardig gingen :+ want te groot voor mn auto := maar hij trekt gelukkig langzaam weer bij. Dit is echt mn pareltje, deze plant heb ik al zeker 7 jaar, ik kocht hem ooit als 2 blaadjes!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 10:28

Benfan schreef:
wat bedoel je met lekken? Het is een bol-gewas. Hij zal op gegeven moment afsterven, en als je geduld hebt weer terug komen. Staat juist bekend als erg makkelijk.

Letterlijk lekken. Je ziet een druppel liggen op de foto links. Dit komt van de bladeren af. De plant zweet behoorlijk. Ik ben er wat over gaan lezen, dat doen ze als ze te nat staan maar ze kwam kurkdroog bij mij aan en de vochtmeter stelt dat ze nogsteeds redelijk droog staat.

Het vermeerderen is idd m.b.t. patenten.

Anders even vragen bij het tuincentrum @creatas?

Welkom @Jilletje! Je plantjes zien er goed uit! Die LEGO bloemen zijn ook erg leuk!

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 10:45

Ja ik zal er eens langsrijden idd.
Morgen maar eens een dagje blad cleanen en kijken how lang dat schoner blijft.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-26 12:31

Het lekken is waarschijnlijk gutatie?

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:25

@Karlijn: Mooie calla! Erg mooie roze tint.
@Jilletje: Wat gezellig al je planten en ook zo leuk met al die kleuren potten enzo. Mooie Scindapsus ook. Ik hoop dat mijn variegated Scindapsus komend voorjaar nu eindelijk écht gaat groeien :D Ik zie wel allerlei groeipunten, eerst 3 en nu laatst 4 geteld, maar nog steeds geen nieuw blad (hij heeft er maar 1...).

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:14

Ja ze groeien echt langzaam he -O-

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-26 08:41

Afbeelding
Ik ben helemaal verliefd!

Misschien moet ik er zelf 1 houden haha (ze zijn voor mijn webshop).

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 13:01

Ik heb een verdrietige vraag. Ik moet een clivia gaan splitsen. Deze is een verweven wortelstelsel van stokoude moederplant met zeker 4 stekken. Hoe pak ik dit aan?

Het slachtoffer in kwestie. Nu even in het water om wat vocht te geven.

Afbeelding

Afbeelding

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 14:15

Ik heb dat laatst ook gedaan, simpelweg gesneden en genoeg wortels aan elke plant overhouden. Heeft prima uitgepakt misschien ook mazzel?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 14:31

Dit is echt een massieve compacte wortels. Als ik ga snijden ben ik bang dat ik alles doodmaak wat me een slecht plan lijkt voor de plant van iemand anders. De moederplant is mogelijk meer dan 50 jaar oud. Maar er zijn mensen die graag een stekje willen van deze plant.

Ik heb hem nu in een enorme emmer geplant die een buurvrouw had staan in de hoop dat de plant de wortels wat wil spreiden met groei. Anders moet ik gaan zagen vrees ik. Er is geen doorkomen aan om de wortels te ontwarren. Het zit te lang in deze te kleine pot. -O-

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 14:37

Was bij de plant van mijn vriend ook precies zo.

Kleine aanvulling: eerste stuk gesneden en daarna uit elkaar getrokken. Zo bleef veel van de wortels vrij goed.

Ik kan straks foto's maken van hoe de 2 er nu bijstaan als je dat interessant vindt? Ik heb geen foto's van de wortels na het splitsen

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 14:38

Ik zou inderdaad ook proberen die kluit doornat te maken, en voor zover het gaat alle aarde er tussenuit peuteren.. misschien dat het hier en daar daardoor ook wat losser gaat zitten.
Maar, als de wortels nu zo'n compacte massa vormen, lijkt er niets anders op te zitten dan te zagen.. en dan de losse plantdelen eerst een tijd in water zetten om de kans te geven opnieuw/beter te wortelen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 15:45

Toch werkt het vaak om het gewoon doormidden te zagen/hakken hoor. Wortels gaan niet zomaar dood.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-26 11:49

Ik liep gister de AH uit langs het plantenassortiment en mijn oog viel op een plant waarvan ik dacht: was dat nou een strelitzia variegata? Vandaag was ik er weer dus ben even gaan kijken, het is een Alpinia zerumbet variegata, ik vind het een prima dupe voor de strelitzia :))

Afbeelding

Afbeelding

Hij is iets van 60/70 cm hoog en was maar 8,50!