de eetbare tuin vervolg

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 18:55

Ik doe elk jaar maar 5cm nieuwe compost, dat is echt genoeg. Inmiddels zijn dat bedden van 20cm hoog. Een nieuw bed krijgt wel 15cm, maar meer is niet perse beter.

Eerder in dit topic heb ik mijn bed indeling gedeeld, waarbij ik rekening heb gehouden met goede buren, voedingsbehoefte en vruchtwisseling. En ik heb ook gewoon AI als inspiratiebron gebruikt.

Edit: laat maar, schema is niet te lezen op foto. Als je wilt, maak ik een nieuwe, scherpe foto.

Prairy

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 19:01

Wauw een halve meter compost is echt heel erg veel.

Mijn bedden zijn 1.20 x 4 meter, ik zou ze nu liever maximaal 2.50 lang maken.

Ik werk met de schijnbare chaos methode van Yggdrasil in België, zijn hebben een aantal boeken geschreven die makkelijk te lezen en uit te voeren zijn.

Mijn bedden zijn dus alleen compost als toplaag. Onderin heb ik een karton, blad en een laag schapenwol gedaan, daarop maximaal 15cm compost, eerder 10. Dat is echt genoeg. Mijn planten doen het wel heel erg goed. Als ik er aan denk dan voeg ik voor het nieuwe jaar wat compost toe maar mulchen is belangrijker.

1 bed heeft dubbele hoogte, qua erin werken vind ik dat wel een stuk fijner. Nodig is het niet.

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 20:29

Kaka schreef:
Ik doe elk jaar maar 5cm nieuwe compost, dat is echt genoeg. Inmiddels zijn dat bedden van 20cm hoog. Een nieuw bed krijgt wel 15cm, maar meer is niet perse beter.

Eerder in dit topic heb ik mijn bed indeling gedeeld, waarbij ik rekening heb gehouden met goede buren, voedingsbehoefte en vruchtwisseling. En ik heb ook gewoon AI als inspiratiebron gebruikt.

Edit: laat maar, schema is niet te lezen op foto. Als je wilt, maak ik een nieuwe, scherpe foto.

Ja graag! Ben heel benieuwd hoe je ze hebt ingedeeld

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 20:58

De rechterkolom is voor dit jaar. Elk bed is 1 a 1,5m breed en 5m lang.

13 en 14 zijn binnen in de kas en voor de zoete aardappels heb ik een losse koude kas.

Afbeelding

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 23:31

De meeste planten en zeker eenjarige planten wortelen maximaal 40cm diep. Er zijn uiteraard uitzonderingen, maar het meeste zit in die laag. Dus in dit geval groeit dan alles in de compost.

Bonen zou ik er in ieder geval niet in proberen te kweken. Die gaan daar niet blij van worden.

Je tomaten dus waarschijnlijk wel. Zorg er wel voor dat je die stevigheid geeft in deze losse grond en ze goed van de grond houd. Die ziekte aan het eind van het jaar is Phytophthora. In ons klimaat helaas onvermijdelijk. Zeker als je volledig buiten teelt. Het is een schimmel die altijd aanwezig is. Je hoeft dus niet perse van plek te wisselen. In de compost kan het wel goed zijn dat er bijvoorbeeld een gebrek aan calcium gaat zijn. Bij tomaten kan dit tot uiting komen in neusrot.

De compost is dus eigenlijk niet geschikt om op te hogen. Omdat het (vrijwel) alleen maar organisch materiaal is zal het uiteindelijk allemaal vergaan en blijft er qua hoogte nagenoeg niets over.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 23:46

Ja eigenlijk heb je een top bodem voor permacultuur/vaste planten, niet voor eenjarigen. Rabarber enz vindt dit geweldig. En Nine Star perennial broccoli

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 05:58

Bieten gaan niet lukken ook.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 15:05

Bah wat is het koud. Wel weer eea in de grond gezet. Oa roomse kervel, oerprei, brave hendrik en siberische reuzenbieslook. Nou maar hopen dat ze de door mij gekozen standplaats leuk vinden.

Heb ook mijn medebewoner Timo een worm gevoerd. Ik zie hem elke dag en als ik in de tuin bezig ben, zit hij er vrijwel altijd met zijn neus bovenop. Hij woont in een berg snoeihout die ik eigenlijk wel een keer wil fijn knippen en versnipperen over de tuin. Het is al de tweede keer dat ik hem gericht kan voeren. Hij zit echt op een meter, anderhalf te wachten en als ik dan een worm gooi is ie niet bang, blijft gewoon zitten en eet hem dan op

Afbeelding

Heb ook nog sinds kort een andere medebewoner blijkbaar. Die vind ik minder leuk want die heeft de knoppen en een stuk van de bast van mijn kirgizische peer gesloopt

Afbeelding

Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 15:37

Pff de rotzak is flink aan het huishouden. Hij heeft van vrijwel alle jonge bomen de knoppen eraf geknaagd. Ook de Nine Star perennial broccoli is afgeknaagd.

Afbeelding
Afbeelding

De jonge blauwe bessen heeft hij ook met de grond gelijk gemaakt. Alle knoppen lijken eraf te zijn dus ik denk niet dat die nog uitloopt

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 20:37

Ah nee zeg! Weet je wat voor beest het is?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 20:55

Konijn of ree. Iets anders is te klein of eet geen groenvoer.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 20:56

Haas

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 21:06

Echt balen zeg, zie die maar eens weg te houden. -O-

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 21:26

Ja ik moet gewoon hopen dat hij stopt met alles te mollen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 09:49

Is volieregaas kokers oid maken om het jonge spul te beschermen geen optie voor je? Dit wel heel erg zonde.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 12:41

Ik had in het najaar verschillende soorten wilg geplant bij de paarden. Maar die zijn ook helemaal kort gegeten. Waarschijnlijk door konijnen, want die zitten hier veel.
De moestuin is hier helemaal omheind met gaas, dat was al. Hopelijk houdt dat de konijnen buiten de moestuin.

Wij hadden afgelopen weekend onze loopeenden in de moestuin gezet, met het idee dat ze slakken eitjes op kunnen eten. Maar de dames en heer waren het er niet mee eens. 's avonds liepen ze weer voor het huis en het hekje dat ik voor de ingang van de moestuin had gezet (met steen er tegenaan) lag om :D _O-

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 13:52

Malenka schreef:
Is volieregaas kokers oid maken om het jonge spul te beschermen geen optie voor je? Dit wel heel erg zonde.

Nee ik heb het veel te druk daarvoor. Ik kan geen 400 dingen met gaas gaan beschermen. En dan heb ik er van de zomer weer giga veel werk van omdat het gras en onkruid erin gaat groeien en dan moet ik het weer weghalen. Ik word nu al gek van hoeveel werk ik nog moet doen

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 14:52

Hoi allemaal :)

Mag ik hier mee komen kletsen? Ik heb mijn paarden altijd aan huis gehad en sinds januari 2025 staat de weide leeg. Sindsdien heb ik boompjes en fruitplanten in de wei gezet; tamme kastanje, appel, vijg, hazelnoot, walnoot, rode bessen, passievrucht, kiwibes, framboos, bramen en pruim. Daarnaast ben ik bezig met de moestuin opstarten. We hebben hier heel erg veel last van naaktslakken en voorgaande jaren was het meeste echt slakkenvoer :( Dit jaar ga ik vooral boven de grond werken om te kijken of het dan beter gaat. Ik heb al wat courgettes, rode peper, paprika, trostomaten en pruim tomaten binnen voorgezaaid. Het meeste komt al netjes op.

Wat stom Dorine dat alles wat opkomt opgegeten wordt! 400 verschillende gewassen/boompjes stuk voor stuk beschermen is dan ook geen doen :n

TinkerTreas wij hebben ook kort loopeenden gehad tegen de slakken. We hebben alleen teveel roofvogels hier die wel een loopeend lusten. Helpt het tegen jouw slakken?

Deze kwam ik nog wel tegen voor de mensen die niet zo'n grote moestuin hebben (al denk ik dat een naaktslak hier wel doorheen komt :+ ) :
https://www.facebook.com/share/r/1BZqDKV5JC/

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:58

@Djoena: dit is voor ons het eerste jaar dat we een moestuin en loopeenden hebben. Dus ik kan er nog niet veel over zeggen :D

Hier zitten ook wel veel roofvogels, maar we hebben ook veel bomen en bosjes, dus dat scheelt wel wat.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 16:04

TinkerTreas schreef:
@Djoena: dit is voor ons het eerste jaar dat we een moestuin en loopeenden hebben. Dus ik kan er nog niet veel over zeggen :D

Hier zitten ook wel veel roofvogels, maar we hebben ook veel bomen en bosjes, dus dat scheelt wel wat.

Spannend! :):) Ik ben heel benieuwd, maar dat is dan nog even afwachten.

De roofvogels hadden hier binnen een 15 minuten dat de loopeenden losliepen 2 van de 5 eenden gedood :( Ik heb de overige 3 dezelfde week nog verkocht. Daarna ben ik overgestapt op Hollandse kwakers en die hebben een groot verblijf met een net eroverheen. Dus die zitten veilig :j Geen slakken in hun verblijf trouwens, want zij eten die ook haha! Dus ik heb er ook aan gedacht moestuinbakken op poten in hun verblijf te zetten :+

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 19:02

Djoena schreef:
Hoi allemaal :)

Mag ik hier mee komen kletsen? Ik heb mijn paarden altijd aan huis gehad en sinds januari 2025 staat de weide leeg. Sindsdien heb ik boompjes en fruitplanten in de wei gezet; tamme kastanje, appel, vijg, hazelnoot, walnoot, rode bessen, passievrucht, kiwibes, framboos, bramen en pruim. Daarnaast ben ik bezig met de moestuin opstarten. We hebben hier heel erg veel last van naaktslakken en voorgaande jaren was het meeste echt slakkenvoer :( Dit jaar ga ik vooral boven de grond werken om te kijken of het dan beter gaat. Ik heb al wat courgettes, rode peper, paprika, trostomaten en pruim tomaten binnen voorgezaaid. Het meeste komt al netjes op.

Wat stom Dorine dat alles wat opkomt opgegeten wordt! 400 verschillende gewassen/boompjes stuk voor stuk beschermen is dan ook geen doen :n

TinkerTreas wij hebben ook kort loopeenden gehad tegen de slakken. We hebben alleen teveel roofvogels hier die wel een loopeend lusten. Helpt het tegen jouw slakken?

Deze kwam ik nog wel tegen voor de mensen die niet zo'n grote moestuin hebben (al denk ik dat een naaktslak hier wel doorheen komt :+ ) :
https://www.facebook.com/share/r/1BZqDKV5JC/

Passievrucht? Tell me more. Ik volg Raphael Maier met veel interesse tot hij een goede heeft gevonden om buiten te telen in Nederland. Tot die tijd plant ik hem niet aan. Heb jij hem in pot?

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 20:42

Klopt :) ik heb hem in pot en zet hem in de winter in de serre bij mijn kamerplanten. Ik heb de Passiflora Edulis. Hij kan hier met de koude wind en temperaturen niet buiten overwinteren, ook niet met een laag bladeren/stro etc, daar ben ik het eerste jaar achtergekomen, hij stond toen in de volle grond :+ Dit jaar had ik gelukkig aardig wat vruchten waar ik een tijdje van kon genieten. Ik eet elke dag 2 passievruchten, dus jammer genoeg ben ik ze al wel weer een tijdje in de winkel aan het kopen haha!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 23:35

Ahh vandaar. Tof hoor. Ze schijnen lekker te zijn. Helaas heb ik geen serre of vorstvrije ruimte, dus ik blijf ondertussen ongeduldig wachten op de resultaten van Raphael Maier. Echt tof dat er mensen zijn die zulke projecten opzetten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 05:22

Welkom Djoena, lekker bezig.

Ik heb bij de aanleg wel (plastic) kokers om mijn aanplant gezet, was hard nodig want anders verdween het allemaal in het gras zo klein als het was. En met de bosmaaier liggen ze dan zo om. Was ook handig om te zien waar iets stond. Die kokers staan er vaak nog steeds omheen. Bij sommige moet ik ze nog steeds weghalen maar ik vind de bescherming tegen de bosmaaier toch ook nog steeds wel fijn.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 07:42

Ja goeie. Ik heb sinds vorig jaar tuinmannen die maaien, en die hebben bijna de helft van de stammen beschadigd. Sommige stammen kruipen daardoor nu wormpjes in _-:(
Maargoed ergens is het ook mijn schuld. Als ik harder in de tuin had gewerkt, had ik het met de hand vrij kunnen houden, en dan waren zij niet zo dicht bij mn stammen gekomen.
Ik ben nu sowieso al de hele winter bezig om alles rond de bomen kaal te maken. De bedoeling is dat het gras niet meer terugkomt, maar vervangen wordt door bodembedekkers of niet wil groeien in de schaduw van struiken die ik inmiddels heb geplant. In maart ga ik proberen alles wat nog bloot ligt dicht te zaaien met dingen als oost Indische kers, postelein, boomspinazie, nouja verzin het maar. In ieder geval eetbare dingen. En dan zal ik het hele jaar alle gras wat opkomt weg moeten trekken. En dan hopen dat het op deze manier binnen 2 a 3 jaar redelijk onderhoudsvrij is.
(dromen mag)