Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz
Kaka schreef:Ik doe elk jaar maar 5cm nieuwe compost, dat is echt genoeg. Inmiddels zijn dat bedden van 20cm hoog. Een nieuw bed krijgt wel 15cm, maar meer is niet perse beter.
Eerder in dit topic heb ik mijn bed indeling gedeeld, waarbij ik rekening heb gehouden met goede buren, voedingsbehoefte en vruchtwisseling. En ik heb ook gewoon AI als inspiratiebron gebruikt.
Edit: laat maar, schema is niet te lezen op foto. Als je wilt, maak ik een nieuwe, scherpe foto.

Malenka schreef:Is volieregaas kokers oid maken om het jonge spul te beschermen geen optie voor je? Dit wel heel erg zonde.
Dit jaar ga ik vooral boven de grond werken om te kijken of het dan beter gaat. Ik heb al wat courgettes, rode peper, paprika, trostomaten en pruim tomaten binnen voorgezaaid. Het meeste komt al netjes op. 
) :
TinkerTreas schreef:@Djoena: dit is voor ons het eerste jaar dat we een moestuin en loopeenden hebben. Dus ik kan er nog niet veel over zeggen![]()
Hier zitten ook wel veel roofvogels, maar we hebben ook veel bomen en bosjes, dus dat scheelt wel wat.
Ik ben heel benieuwd, maar dat is dan nog even afwachten.
Ik heb de overige 3 dezelfde week nog verkocht. Daarna ben ik overgestapt op Hollandse kwakers en die hebben een groot verblijf met een net eroverheen. Dus die zitten veilig
Geen slakken in hun verblijf trouwens, want zij eten die ook haha! Dus ik heb er ook aan gedacht moestuinbakken op poten in hun verblijf te zetten
Djoena schreef:Hoi allemaal![]()
Mag ik hier mee komen kletsen? Ik heb mijn paarden altijd aan huis gehad en sinds januari 2025 staat de weide leeg. Sindsdien heb ik boompjes en fruitplanten in de wei gezet; tamme kastanje, appel, vijg, hazelnoot, walnoot, rode bessen, passievrucht, kiwibes, framboos, bramen en pruim. Daarnaast ben ik bezig met de moestuin opstarten. We hebben hier heel erg veel last van naaktslakken en voorgaande jaren was het meeste echt slakkenvoerDit jaar ga ik vooral boven de grond werken om te kijken of het dan beter gaat. Ik heb al wat courgettes, rode peper, paprika, trostomaten en pruim tomaten binnen voorgezaaid. Het meeste komt al netjes op.
Wat stom Dorine dat alles wat opkomt opgegeten wordt! 400 verschillende gewassen/boompjes stuk voor stuk beschermen is dan ook geen doen
TinkerTreas wij hebben ook kort loopeenden gehad tegen de slakken. We hebben alleen teveel roofvogels hier die wel een loopeend lusten. Helpt het tegen jouw slakken?
Deze kwam ik nog wel tegen voor de mensen die niet zo'n grote moestuin hebben (al denk ik dat een naaktslak hier wel doorheen komt) :
https://www.facebook.com/share/r/1BZqDKV5JC/
ik heb hem in pot en zet hem in de winter in de serre bij mijn kamerplanten. Ik heb de Passiflora Edulis. Hij kan hier met de koude wind en temperaturen niet buiten overwinteren, ook niet met een laag bladeren/stro etc, daar ben ik het eerste jaar achtergekomen, hij stond toen in de volle grond
Dit jaar had ik gelukkig aardig wat vruchten waar ik een tijdje van kon genieten. Ik eet elke dag 2 passievruchten, dus jammer genoeg ben ik ze al wel weer een tijdje in de winkel aan het kopen haha!