Welk dier past nog in onze tuin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Re: Welk dier past nog in onze tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 14:04

Hm, het is niet een al te groot stuk.. waarom wil je daar nòg meer dieren ? Moeten ze het gras kort houden of.. ?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 17:24

Een schildpad?

Eenden zijn smeerpoetsen hoor. Ze vreten gras en poepen (plat) overal. Dat zou ik niet voor kiezen.

Een speciale soort kipjes die bv anderskleurige eieren geeft, ook leuk!

Cavia’s, maar die kunnen echt niet zonder goed hooi.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:03

Ik zou ook opteren voor ander ras kip.

Cavia's vergen wel meer onderhoud/verzorging dan enkel hooi geven en voeren. Ze moeten ook vitamine C bijkrijgen (voeding wat dat bevat) omdat ze dit niet zelf aanmaken.
Daarnaast zijn ze gevoelig voor tocht en vocht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:46

Als cavia's genoeg vers gras eten hebben ze geen aanvulling Vit-C nodig, het zit in gras nl. Tocht is idd wel een dingetje, maar cavia's die eenmaal buiten gewend zijn zijn behoorlijk 'hard'. Die van mij zijn eigenlijk nooit ziek geworden totdat ze wat ouder werden, dan kon een winter wel eens te zwaar zijn. Dus de oudjes en de jonkies zaten binnen in de winter.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:50

Kijk wel uit dat kippen erg territoriaal zijn dus andere kippen erbij zetten kan nog wel eens naar aflopen

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:55

Orpington krielen zijn leuke, rustige kippen. Wyandotte krielen kunnen mooi zijn, maar in mijn ervaring minder kalm. Voor eenden zou je wel eens krap kunnen zitten, die ploeteren in no time alles om naar modder. Wel fantastisch leuke beestjes. Cavia's zoals al gezegd is geen slecht idee als je ze een nachthok kan geven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 19:01

Of een duiventil met sierduifjes die los kunnen vliegen. Die kun je ook nog aardig tam maken trouwens.
Dan zou ik wel eerst even aan de omwonende buren vragen of ze daar iets op tegen hebben.
Niet vanwege herrie oid maar omdat ze nog weleens op een schutting gaan zitten en iets laten vallen :D

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-26 19:40

girlyggirl schreef:
Kijk wel uit dat kippen erg territoriaal zijn dus andere kippen erbij zetten kan nog wel eens naar aflopen

Ja daar ben ik ook huiverig voor, vandaar dat we er lang over aan het brainstormen zijn.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 20:02

Hier ervaring met loopeenden, koppeltje op een groter stuk dan wat jij noemt maar dat zijn echt smerige dieren in verhouding tot kippen. Ze poepen véél en vies en smeren het overal. Zou ik echt niet adviseren. Kippen erbij gaat in het begin vast wat onrust geven maar dat trekt prima bij op termijn hoor. Anders zou je nooit je kippen bestand uit kunnen breiden. Wij hebben XL Brahma's en daar ook een extra groot hok voor. Prachtig ras! Ook kleine Brahma's gehad en andere rassen. Ze hebben allemaal wat leuk/bijzonders wat dat betreft.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 20:09

Ah, stel dat je voor extra kippen gaat; Kippen met veren op de poten krabben meestal iets minder /minder destructief in de grond. Stel dat je graag meer eieren wil zijn er dan bijvoorbeeld leuke Marans krielen die je kan bijvoegen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:46

Persoonlijk zou ik op de m2 die je hebt niet nog meer kippen of eenden gaan zetten. 7 vind ik persoonlijk best wel aan de max om het een beetje leuk voor de kipjes te houden.

Ik ben net als Metheno wel nieuwsgierig waarom er meer bij moet?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-26 21:52

XxLiEsJuHhxX schreef:
Persoonlijk zou ik op de m2 die je hebt niet nog meer kippen of eenden gaan zetten. 7 vind ik persoonlijk best wel aan de max om het een beetje leuk voor de kipjes te houden.

Ik ben net als Metheno wel nieuwsgierig waarom er meer bij moet?

We hebben er nu 3, en de gedachte kwam puur op omdat onze kwartels er nu niet meer zijn. Het moet zeker niet per se.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:53

Goh, ik heb meermaals nieuwe kippen geïntroduceerd. Ik hield ze in het begin gescheiden van de andere kippen door een gaas in de ren te spannen. Dat ging altijd goed dus dat zou me niet afschrikken.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:58

Ohh sorry, Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je er 7 had zitten. Maar met 3 kan je er wel een paar bij hebben ja. Ik zou dan persoonlijk wel gaan voor een ras wat niet te pittig is zodat de silkies niet getreiterd gaan worden, sommige rassen zijn nu eenmaal wat meer softies dan andere rassen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 22:09

Lukasje schreef:
Goh, ik heb meermaals nieuwe kippen geïntroduceerd. Ik hield ze in het begin gescheiden van de andere kippen door een gaas in de ren te spannen. Dat ging altijd goed dus dat zou me niet afschrikken.

Als wij nieuwe kippen hebben dan zet ik ze savonds gewoon op stok erbij. Gaat eigenlijk al jaren gewoon goed, maar ze hebben dan ook wel flink de ruimte.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 22:17

Zelfde, ze moeten elkaar wel kunnen ontlopen maar ik heb rustige kippen en gejaagd wordt er niet. Wel worden ze nog wat weggestuurd van eten, maar niet zo dat ze helemaal niets krijgen. Uiteindelijk wordt het vaak wel één toom.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 22:20

Nala schreef:
girlyggirl schreef:

Ja daar ben ik ook huiverig voor, vandaar dat we er lang over aan het brainstormen zijn.

Volgens mij speelt dat meer in (te) kleine rennen hoor. Hier heb ik al een paar jaar kippen op een weitje en zijn er al meerdere geïntroduceerd. In het begin deed ik dat heel voorzichtig, maar laatst heb ik twee nieuwe er gewoon bij gezet. Ik hen echt nog nooit gedonder gehad :n

Ik zou er denk ik ook kippen bij zetten :j Misschien iets van Wyandottes? Die heb je ook in verschillende kleuren en ze kunnen wel bij de zijdehoen volgens mij

Gombal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 22:32

Een koppeltje mandarijn eendjes , of kalkoen trio.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 23:11

Als je ruzie wilt met je buren, zou ik voor de loopeenden gaan. Als je dat niet wilt, zou ik het niet doen.. Persoonlijke ervaring en ik ben nog steeds vrijwel dagelijks aan het bedenken hoe ik die beesten de mond kan snoeren zonder ze om te leggen. Dat laatste vind ik dan namelijk weer sneu voor de beestjes zelf. Maar echt, als ik sowieso al een hekel aan dieren zou hebben, zou er denk ik allang een lading gif 'toevallig' over het hek heen gegaan zijn := wat een pokkeherrie maken die beesten, maar vooral ook zo ontzettend vaak op een dag. Het is niet als met kippen die je af en toe hoort, nee, dit gaat echt de hele dag door.

Dus als je aan 3 kanten buren hebt, zou ik het geluid wel even goed in overweging meenemen. En als je binnen de bebouwde kom zit (wat in verwacht, met zoveel buren), kijk dan ook even in je APV. Het kan zijn dat sommige dieren niet eens toegestaan zijn.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 08:07

Ik plaatste savonds nieuwe kipjes erbij, en spoot alle kippen in met dezelfde deo. Nooit problemen gehad. Alleen nooit maar 1 kip erbij, wel altijd een paar tegelijk.

Ik zou ook voor nog een paar kipjes gaan. Zijn zo gezellig.

Kiekeboefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 08:22

Zou het lekker bij kipjes houden in dit geval :-)
Paar leuke tamme krielen is zo gezellig!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 16:47

Ik heb ook veel kippen op een groot stuk, maar kan je Brahma's adviseren, die doen echt geen vlieg kwaad. Ik heb echt heel veel soorten door elkaar (vang ze wel eens op voor mensen) en cochins zijn heeel pittig, mijn Marans en araucana kruisingen ook, de Orphingtons en Brahma's zijn het makste. Serama's heb ik ook, maar vliegen flink dus die moet je echt inkorten, dus als je ergens voor gaat om erbij te zetten doe iets met veren aan de poten die vliegen nagenoeg niet. Of je moet echt een flink hoog hek hebben :D

Ik heb ook 2 Duitse reuzen erbij lopen, gaat ook prima, maar vreten wel alle bomen op. Ik heb overal gaas omheen moeten doen want ze vreten alles wat hout is aan gort :=

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 14:30

Mer1980 schreef:
Ik heb ook veel kippen op een groot stuk, maar kan je Brahma's adviseren, die doen echt geen vlieg kwaad. Ik heb echt heel veel soorten door elkaar (vang ze wel eens op voor mensen) en cochins zijn heeel pittig, mijn Marans en araucana kruisingen ook, de Orphingtons en Brahma's zijn het makste. Serama's heb ik ook, maar vliegen flink dus die moet je echt inkorten, dus als je ergens voor gaat om erbij te zetten doe iets met veren aan de poten die vliegen nagenoeg niet. Of je moet echt een flink hoog hek hebben :D

Ik heb ook 2 Duitse reuzen erbij lopen, gaat ook prima, maar vreten wel alle bomen op. Ik heb overal gaas omheen moeten doen want ze vreten alles wat hout is aan gort :=

Orpingtons zijn fantastisch <3
Die van mij zijn dood helaas, maar zo leuk en tam!
Dit zijn de Bruin-zwart gezoomde, maar je hebt ze in allemaal kleurtjes

Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 12:03

Bieden schreef:
Een kalkoen of een pauw :D .Eenden ruik je wel vind ik.
Of zwarte kippen Ayam tjemani ook bijzonder.

Ayam cemani zijn etters, dus die gaan de zijdehoentjes pesten.
Eenden mannen niet bij kippen. Door het paren slopen ze de hennen.
Cochin krieltjes zijn erg rustig en passen er mooi bij.
Kalkoenen zijn erg luid en de vrouwen kunnen overal overheen vliegen

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 13:21

Mijn cochins zijn etters in mijn toom en mijn ayam Cemani ook := Maar gelukkig zorgen mijn 2 hanen dat de rust blijft. Zou eerder voor Brahma gaan die heb je ook in kriel of inderdaad grote Orpingthon.