Bookvent 2026

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Bookvent 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 13:30

Favoriete boek vind ik heel lastig. Kan ik ook niet een eenduidig antwoord op geven...

Hier geen bezwaar tegen tweedehands boeken als ze in goede staat zijn, niet stinken en geen gebroken rug hebben.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 13:38

Hier geen probleem met nette tweedehands boeken. Haal zelf ook regelmatig boeken van vinted of uit boekenkastjes. Ik hou alleen niet van boeken die er echt heel erg gelezen uit zien, ben zelf best zuinig op m’n boeken. :=

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 14:02

Hier ook geen probleem met 2ehands, mits netjes en niet stinkend.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 14:27

Daihyo schreef:
Okee, nog een andere vraag die voor iedereen interessant is:

Heb je bezwaar tegen nette (!) tweedehands boeken?

Hier ga ik later nog even een post over maken :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 14:45

Tweedehands boeken

Vanuit de evaluatie van vorig jaar is er naar voren gekomen dat er toch nog een beetje onduidelijkheid is ontstaan over het wel of niet geven van tweedehands boeken. Vandaar dat ik even een aparte post erover wilde maken, en gezien de vraag van Daihyo haak ik daar direct even op in.

Tweedehands boeken geven is natuurlijk een hele mooie manier om goedkoper aan boeken te komen, of om net die mooie speciale editie te bemachtigen.
Maar, er zitten wel wat haken en ogen aan;
  • Let erop dat de boeken in nette staat verkeren. Dus geen gebroken ruggen of andere beschadigingen, geen vergeelde pagina's of een duidelijke 'oudeboekenstank'.
  • Sommigen willen liever geen tweedehands boeken, respecteer dit zodat niemand teleurgesteld wordt. Heeft je lootje geen antwoord gegeven op de vraag, spreek haar dan even rechtstreeks aan.
  • Twijfel je over de staat van een tweedehands gekocht boek? Vraag dan gerust of iemand even mee wil kijken.

Waar koop je het beste tweedehands boeken?
  • Kringloopwinkels zijn een mooie eerste stap. Hier kun je ook gelijk zien hoe de staat van een boek is.
  • Vinted is, zeker voor speciale edities, een mooi platform om tweedehands aankopen te doen. Niet alleen boeken, maar ook bookish items kun je hier vaak wel vinden. Momenteel is er een actie waarbij boeken gratis verzonden worden.
  • Bol.com/Amazon; soms bieden deze webshops ook de mogelijkheid aan om een boek tweedehands aan te kopen. Let er wel op dat je niet altijd foto's krijgt van de staat van dit boek.

Waar kun je nog meer terecht voor goedkopere boeken?
  • Boekenkraam: Hier worden veel boeken verkocht voor een aantrekkelijke prijs. Ook hier kun je licht beschadigde boeken vinden, let ook hierbij even op of de staat van het boek overeen komt met de wensen van je lootje.
  • Books2Door: Dit is een goedkope webshop voor boeken dat in de UK zit. Ik heb in de app-community een aparte groep gemaakt zodat we evt samen kunnen bestellen en zo kunnen besparen op verzendkosten.
  • Soms kan het ook interessant zijn om boekenbeurzen te bezoeken.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 20:22

Daihyo schreef:

Nee, zolang ze er inderdaad netjes uitzien :)

En jij Daihyo?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 20:37

Nee ook niet. Maar inderdaad wel netjes en geen rare geurtjes.
Er zijn zoveel boeken te koop die maar 1x of helemaal niet gelezen zijn. Of wel, maar nog heel netjes zijn. Prima om die een 2e leven te geven.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 22:31

Hier ook zeker geen bezwaren tegen tweedehands. Zolang ze schoon zijn en niet teveel beschadigd. Lees sporen in de ruggen of kleine beschadigingen maken me ook niet zoveel uit.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 06:03

Mijn favoriete boek..

Meeste rereads zijn the shadowy solutions van Nicky James.
Mijn favoriete boeken vorig jaar waren Moth van Lily Mayne en Hyperspeed van Lily James

Allen hebben een ding gemeen: ik heb een onwijs zwak voor iets wat ze 'touch starved hero' noemen. Een MMC die denkt dat hij niet goed genoeg is voor liefde, misschien zelfs een onwijs grumpy voorkomen heeft, en dan een partner treft die daar dwars doorheen kijkt. Ik lees ook graag boeken die mentale gezondheidsproblemen als onderwerp hebben.

Geen problemen met tweedehands mits netjes

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 07:10

Ik heb ook geen problemen met tweedehands zolang ze netjes zijn.

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 09:08

Ik heb niet echt een favoriet boek :o Ik vond de 4MK trilogie van J.D. Barker goed, heb ik achter elkaar doorgelezen. Ook de Erika Foster boeken van Robert Bryndza heb ik in één ruk uitgelezen. Pasgeleden Niemands kind gelezen (over kinderen die in de tweede wereld oorlog bij hun ouders weg zijn gehaald) en ook die kon ik niet wegleggen.

Hier geen problemen met tweedehands, zelfs geen problemen met vergeelde boeken ;)

Ik had de vragenlijst vorig jaar al ingevuld voor Daphne, dus die heb ik gekopieerd met een paar kleine aanpassingen.

1. Favoriete drankje warm: thee (smaken als minty Morocco, Autumn storm)
2. Uit glas of mok? Mok en dan het liefste een grote (+400 ml) zodat ik voldoende drink
3. Favoriete drankje koud: Lipton ice tea
4. Favoriete zoete snack: Haribo beertjes (enige van zoete snoep wat ik lust :o), chocolate chip cookies, pure chocola met noten, pure chocola met praline.
5. Favoriete zoute snack: kaasstengels, bugles
6. Welke kleuren of combinaties vind je fijn/prettig? Donkergroen met goud.
7. Welke kleuren of combinaties juist niet? Schreeuwende felle kleuren
8. Is je huis opgeruimd en netjes of vrolijk en (wat) rommelig? Opgeruimd en netjes (voor zo ver dat lukt met kind :'))
9. Woonstijl (denk aan industrieel, romantisch, enz., plaatjes ter ondersteuning mag): we zijn op zoek naar een ander huis en tot die tijd heb ik me neergelegd bij de meubels van mijn vriend. Mijn stijl is meer industrieel.
10. Leukste verjaardagscadeau tot nu toe: ieder jaar samen met ons mam naar een musical
11. Favoriete huisdier(en): kat, we hebben er eentje genaamd Kater
12. Leukste paardenras(sen): New Forest
13. Het engste dat je ooit hebt gedaan: een kind krijgen :') Zo eng dat je weet dat je leven zo gaat veranderen en de komende jaren nooit meer zoals hiervoor zal zijn
14. Het stomste cadeau dat je ooit hebt gekregen: oorbellen (ik heb geen gaatjes)
15. Wat zou je nooit in je leven doen? Bungee jumpen
16. Favoriete kledingstuk: jurkjes
17. Ben je sportief? Liever niet maar dan word ik te dik :') Ik wandel veel.
18. Hobby naast paarden: lezen (joh ;)), knutselen, wandelen. Mijn bijrijdpaard is afgelopen jaar helaas overleden dus ik rij op het moment niet, eerlijk gezegd ook geen tijd voor met Mila.
19. Jouw ideale paardenverblijf: een plek waar ze voldoende buiten komen en veel buitenrijmogelijkheden zijn
20. Wat is de top 3 van jouw bucketlist? Of zou er bovenaan staan als je er 1 zou hebben? Uhm goeie vraag! Nog eens naar mijn familie in Nieuw Zeeland. Een weekje Londen om musicals te bezoeken. Naar Disney met Mila.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-26 09:30

Ik heb zelf geen probleem met tweedehands boeken, mits ze netjes zijn en absoluut niet stinken :o
Ik ben gevoelig voor vieze geurtjes, dat is sws de reden waarom ik hier liever de kringloopwinkel vermijd. Maar als het boek niet fris ruikt dan ga ik het hoogstwaarschijnlijk niet lezen.

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 09:50

Het lange vragenlijstje komt nog, maar hier alvast de antwoorden op de 2 vragen :D .
Niet dat ik favo boek goed kan beantwoorden, heb wel boeken die mij echt zijn bijgebleven, enkele daarvan zijn:
- Here Be Dragons van Sharon Penman
- The Realm of the Elderlings van Robin Hobb
- Arcadia van Ian Pears
- Lonesome Dove van Larry McMurtry
- Windbreak: A Woman Rancher on the Northern Plains van Linda Hasselstrom
- En verschillende boeken van Mark Rashid, ondanks dat ik nu niet meer veel met paarden bezig ben. Denk dat ik ze ondertussen 10j geleden heb gelezen, en nog steeds staan mij de verhalen bij!

Tweedehands vind ik prima, zolang ze niet stinken. Ben erg gevoelig voor geur en ga van veel geuren ook enorm niezen. Andere beschadigen vind ik eigenlijk niet zo erg, behalve als er in het boek (in het verhaal dan) geschreven is. Er netjes uitzien is mooi meegenomen, maar heb ook al tweedehands boeken gekocht in mindere staat, omdat ik ze gewoon niet in betere staat kon vinden (vooral oudere en niet zo populaire boeken).

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 10:16

Hier ook geen enkel probleem met tweedehands zolang ze inderdaad redelijk netjes zijn en niet naar rook ruiken ofzo. Kleine gebruikssporen zoals bijvoorbeeld een vouwtje in een hoek zijn geen enkel probleem.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 11:28

Daihyo schreef:

Nee hoor, zo lang ze netjes zijn. Geen vouwen of teksten/strepen erin oid.

Ik had laatste via Vinted een Raveleijn boek gekocht, zag er super goed uit! Niets mis mee :)

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 11:31

Ik heb ook geen probleem met tweedehands. Zolang het boek inderdaad in redelijke staat is en geen gekke geurtjes. Ik vind het wel een leuk idee dat meerdere mensen plezier hebben van een boek. Ik heb zelf een abbonement bij de bieb en ik haal (en/of breng) ook regelmatig boeken uit de minibieb/boekenkastjes hier in het dorp.

Er was nog een andere vraag over paperback/hardcover/speciale edities. Dat maakt mij niet zo veel uit, het gaat meer om de inhoud. Aangezien ik vooral historische romans, literatuur, reisverhalen, non-fictie en thrillers lees zijn speciale edities voor mij niet zo'n ding. Een mooie cover vind ik wel een leuke bonus.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 19:10

Spuit 11, maar idd zolang de boeken netjes zijn geen probleem met tweedehands :)

Favo boek is moeilijk haha. Project Hail Mary is sowieso een van de beste boeken ooit. Realm of the Elderlings was ook 6/5 sterren :j maar ook boeken als Tomorrow, tomorrow and tomorrow, where the crawdads sing en the great alone heb ik enorm van genoten.

Ik houd van atmosferische verhalen met sterke karakters (of ontwikkeling). Boeken waar je helemaal ingezogen wordt :j

---

Is het lange vragenlijstje voor de 24daagse of voor iedereen?

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 10:32

Mijn vragenlijst ook nog even ingevuld :

1. Favoriete drankje warm:
Capuuchino met slagroom :+
2. Uit glas of mok?
Mok, ik spaar leuke mokken
3. Favoriete drankje koud:
Cola, Pina Colada
4. Favoriete zoete snack:
Raffaello 8-)
5. Favoriete zoute snack:
Chips (Paprika)
6. Welke kleuren of combinaties vind je fijn/prettig?
Poeh, warme natuurlijke kleuren gecombineerd met zwart/industrieel is vaak wel mooi, ik hou ook echt van warm geel, blauw/turqoise :j
7. Welke kleuren of combinaties juist niet?
Zwart wit gecombineerd, koude kleuren. Toen ik net met vriendlief samen ging wonen was het allemaal zwartwit, inmiddels is daar gelukkig niet veel meer van over :7
8. Is je huis opgeruimd en netjes of vrolijk en (wat) rommelig?
Gezellig rommelig.
9. Wat is je favoriete woonstijl?
Industrieel gecombineerd met landelijk
10. Leukste verjaardagscadeau tot nu toe:
Mijn harige kind Aloy <3
11. Favoriete huisdier(en):
Hond
12. Leukste paardenras(sen):
Gelders paard natuurlijk :+ Daarna definitely de Frederiksborger, die heeft inmiddels mijn hart ook wel een beetje gestolen.
13. Het engste dat je ooit hebt gedaan:
Skiën :+ iets met hoogtevrees en niet kunnen skiën }:0
14. Het stomste cadeau dat je ooit hebt gekregen:
Gut eeeeeh. Geen idee. Ik vind vaak die rituals pakketten afschuwelijk. Doe dan maar niks :D
15. Wat zou je nooit in je leven doen?
Ballonvlucht
16. Favoriete kledingstuk:
Een leuk jurkje of een oversized hoody
17. Ben je sportief?
Ja dat denk ik wel, ik mest elke dag 9 stallen uit, train 2-3 paarden op de grond, rij 3 keer per week paard. Wandel 3x per dag een half uur tot uur met de honden en bij het mooie weer gaan vriendlief en ik 3 keer per week wielrennen/harlopen.
18. Hobby naast de paarden :
Miss crea bea zijn en gamen.
19. Jouw ideale paardenverblijf:
Een inloopstal met 24/7 buiten maar waar ze op eigen initiatief naar buiten kunnen in een track/stuk grond met verrijkingen.
20. Wat is de top 3 van jouw bucketlist? Of zou er bovenaan staan als je er 1 zou hebben?
Geen idee, die houden jullie nog even tegoed. }>

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 15:00

Bij deze ook mijn lijstje :)
Favo boeken kom ik nog op terug
Tweedehands boeken in nette staat is voor mij prima.

1. Favoriete drankje warm:
Gember thee, oolong thee en andere groene/kruiden/witte/rooibos/kerst thee (alleen geen zwarte “engelse” thee soorten)
2. Uit glas of mok?
Een groot stevig glas (niet met dubbele wanden)
Maar een leuke grote mok is ook altijd welkom, die gebruik ik namelijk op mijn werk
Water, tonic (soms met alcoholvrije gin), wijn (rode en droge witte)
(Pure) chocolade
Nootjes, favoriet zijn macadamia en pecan
Lichte natuurlijke kleuren
Hele felle kleuren en drukke designs
Er tussenin, de rommel is wel de dagelijkse “kinder”rommel die ook snel weer op te ruimen is. Er staan bij ons geen beeldjes en prulletjes in de vensterbank zeg maar.
9. Wat is je favoriete woonstijl?:
Scandinavisch en Japans, en de moderne mix daarvan Japandi
Weekend weg met de familie
Kenzo (onze oude hond)
Engels Volbloed
Dat weet ik zo eigenlijk niet.
(Plastic) action prullaria
Zwemmen tussen haaien
Een warm vest van mijn man die ik thuis vaak aan heb
17. Ben je sportief?
Bij vlagen, en dan vooral in de zomer. Dan ga ik mountainbiken, wielrennen of hardlopen. In de winter zit ik bij de haard.
18. Hobby naast de paarden :
Lezen, wandelen, fietsen, spelletjes spelen met de kinderen, vakanties plannen, (leg)puzzels maken
Een paard in vrijheid (mustang, camargue etc)
20. Wat is de top 3 van jouw bucketlist? Of zou er bovenaan staan als je er 1 zou hebben?
Met het gezin naar het grootste waterpretpark ter wereld
Naar Japan
Naar Nieuw Zeeland
Eigenlijk dus gewoon mooie reizen maken

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 15:50

En mijn beurt. :)

1. Favoriete drankje warm: Thee, liefst kruideninfusies, groene- of witte thee.
2. Uit glas of mok?: Glas
3. Favoriete drankje koud: Water met een schijfje citroen/komkommer etc. Frisdrank vind ik vaak veel te zoet.
4. Favoriete zoete snack: Chocola... guilty pleasure...
5. Favoriete zoute snack: Chips is altijd wel lekker. Niet echt een voorkeur.
6. Welke kleuren of combinaties vind je fijn/prettig? aards, natuurgetrouw en zwart.
7. Welke kleuren of combinaties juist niet? neon en andere aandachtstrekkers
8. Is je huis opgeruimd en netjes of vrolijk en (wat) rommelig? mijn doel is opgeruimd en netjes maar in de praktijk is het linker deel vaak zoals ik het wil maar dan is er rechts een ontploffing geweest. Blijft lastig dit onderwerp.
9. Woonstijl (denk aan industrieel, romantisch, enz., plaatjes ter ondersteuning mag): industrieel, urban, dark.
10. Leukste verjaardagscadeau tot nu toe: ik geeft niet veel om verjaardagen eerlijk gezegd. Als ik het vier vind ik het fijner als er mensen om mij heen zie die ik er graag wil hebben.
11. Favoriete huisdier(en): mijn kat Yadah.
12. Leukste paardenras(sen): Mare of Diomedes (een ras die in D&D voorkomt, ik zit zelf niet meer in de paarden)
13. Het engste dat je ooit hebt gedaan: bij de kaakchirurg 2 verstandskiezen eruit laten snijden.
14. Het stomste cadeau dat je ooit hebt gekregen: een oproep krijgen voor een operatie op de dag voor kerst.
15. Wat zou je nooit in je leven doen? Ballonvaren of andere idiote dingen in de lucht. Bergklimmen doen we ook maar niet, net als skiën.
16. Favoriete kledingstuk: travelstof broeken
17. Ben je sportief? bitterballen is een uiterst serieuze sport. Anders is wandelen ook een fijne bezigheid. Geen grote of indrukwekkende handelingen, maar gewoon lekker in beweging zijn.
18. Hobby naast paarden: Lezen, Dungeons & Dragons, fotografie, kamerplanten
19. Jouw ideale paardenverblijf: hit actief stal op het Engelse platteland omring met prachtige Britse heide en landschappen.
20. Wat is de top 3 van jouw bucketlist? Of zou er bovenaan staan als je er 1 zou hebben? Jensen Ackles ontmoeten <3 Ofwel ik wacht de ComicCons rustig af, maar volgens mij heeft ie geen zin om naar onze regio te komen. -O-

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 18:57

Superleuk om te lezen van iedereen!

Hier trouwens favoriet van tweedehands boeken! Heb ik zelfs liever dan nieuwe , dat hoeft voor mij niet perse, maar mag uiteraard wel

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:43

Eelmo schreef:
Is het lange vragenlijstje voor de 24daagse of voor iedereen?

Hier ben ik ook benieuwd naar. :)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:59

Ik heb hem gewoon ingevuld. :)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 19:59

Vooral voor de 24 daagse. Dat is ongeveer een verdeling van 12 dagen een boek en 12 dagen andere cadeautjes.

De 12 dagen kalenders van vorig jaar waren (bijna) alleen maar boeken.

En invullen kan natuurlijk altijd :D

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-26 20:18

Ik zag behoorlijk wat vragen voorbij komen in het topic, dus tijd om die te beantwoorden :D

Voorkeur voor edities?
Ik ben echt dol op speciale limited editions, maar vind een paperback ook helemaal prima. Vorig jaar ben ik enorm verwend met limited editions, maar om dat voor elkaar te krijgen is er soms wel wat creatief shoppen voor nodig.

Abonnementen?
Ik heb tot maart 2026 een Illumicrate abonnement lopen. Het zijn echt iedere keer prachtige edities, maar ik heb er nog geen een gelezen, dus ik moest het abonnement van mezelf opzeggen. :o Ik probeer op Goodreads zoveel mogelijk bij te houden welke boeken ik ontvang van Illumicrate, tot nu toe zou de lijst up to date moeten zijn!

Bezwaar tegen tweedehands?
Ik ben niet echt fan van tweedehands, maar zolang een boek onbeschadigd is en niet stinkt, is het geen probleem. :D
Een boek van Boekenkraam beschouw ik overigens gewoon als nieuw.

En dan nu de mega vragenlijst :))

1. Favoriete drankje warm: Chai latte, pumpkin spice latte, of chai thee! Ik ben geen koffiedrinker, maar ben wel dol op chai.
2. Uit glas of mok?
Het allerliefst uit een hysterische (kerst)mok :D ik spaar grappige/vrolijke/leuke/bijzondere mokken, dus hoe gekker hoe beter.
Overdag drink ik vooral water, en zo nu en dan cola zero. Ik ben dol op cocktails, en maak graag in het weekend een cocktail. Van Dees heb ik vorig jaar een prachtig receptenboek gekregen in de kalender, en ik ben van plan om er daar een flink aantal van gaan uit te proberen dit jaar.
Ik ben echt al een paar minuten aan het nadenken over deze vraag. Ik houd denk ik vooral van afwisseling? Dus een mix bijvoorbeeld. :D
Verse beef jerky van Buc-ee's uit Amerika. Maar ja, die wordt hier niet verkocht, dus daar heb je niet veel aan. Ik ben ook dol op alles met truffel, maar ik heb niet echt een hele sterke voorkeur voor iets.
Ik houd heel erg van pasteltinten.
Alles wat heel erg donker of somber is. Ik houd van veel kleur.
Ik noem het altijd georganiseerde chaos. Ik kan altijd alles vinden, maar een ander vindt het ongetwijfeld een beetje rommelig.
9. Woonstijl (denk aan industrieel, romantisch, enz., plaatjes ter ondersteuning mag):
Ik houd van klassiek, en ook wel een beetje van koloniaal. Denk vooral Britse landhuizen en cottages. Mooie Chesterfields en jachttaferelen, daar houd ik van.
De pony die ik kreeg voor mijn negende verjaardag. Chantal was zo'n verschrikkelijk lief dier. Ze is gelukkig heel erg lang bij ons gebleven. We hebben haar zo'n drie jaar geleden in laten slapen, en ik mis haar nog steeds heel erg.
Honden!
KWPN'ers en New Forest staan bij mij op 1, maar ik vind Clydesdales ook wel heel erg gaaf.
Alleen de wereld over reizen, met name in onveilige gebieden.
Een vest speciaal voor yoga, gemaakt van allemaal verschillende lappen. Eindstand: ik leek wel een zwerver op m'n yogamatje.
Hard drugs gebruiken.
Een zwarte jeans. Ik heb er wel 8, by far mijn favoriete kledingstuk.
17. Ben je sportief?
Mwah, op het moment niet, er blijft te weinig tijd over naast de paarden om echt fijn te kunnen sporten.
18. Hobby naast paarden:
Uiteraard... lezen :D daarnaast puzzel ik graag, schrijf ik veel, en game ik regelmatig.
Mijn eigen paddock Paradise!
Ik doe niet echt aan een Bucket list, maar ik zou nog graag naar Antarctica reizen, te paard door de Grand Canyon reizen, en Amerika te paard doorkruisen zoals ze dat in de documentaire Unbranded hebben gedaan.