Vanlifers!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thami

Re: Vanlifers!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 12:48

Oh ja de ferry prijzen zijn daar ook aan gelinkt hè. Ik kan me goed voorstellen dat we ook richting Engeland/Schotland willen eens, en naar Noorwegen natuurlijk ook met de ferry.

Dank jullie voor het sparren! Ik had al het vermoeden dat ik me er nog best in moet verdiepen. Jullie tips en ervaringen helpen me hierbij :)

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 15:41

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 18:07

Thami schreef:
Ik blaas even nieuw leven in dit topic :)
Mijn man en ik overwegen een klein camperbusje te kopen als tweede auto. Nu hij remote werkt en ik straks ook altijd een lang weekend heb en de lease auto eruit gaat het juiste moment!
Nu zijn we geheel onervaren, dus ik vroeg me af of jullie nog tips hebben mbt welke bus als basis, inrichting, isolatie etc.
We zijn helemaal verliefd op de inbouw van het Ventje, maar wat een prijzen.. weten jullie bedrijven die in dezelfde moderne stijl werken maar iets betaalbaarder zijn? Ik wil niet een bus waar je de voorstoelen draait en je echt het gevoel hebt dat je in een auto woont zeg maar. We willen ook geen opknapper of een oldtimer, zeg tot Max 130.000km gereden.
Beetje brede vraag misschien maar wel benieuwd naar jullie ervaringen!

Ik was ook erg fan van Ventje, maar vond deze echt te duur. Daarna heb ik een lange zoektocht gehad naar een soort gelijk busje, waarbij ik perse een bank in de lengterichting wilde hebben, net als in de Ventje. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de Flex versie van Antilopevan. https://www.antilopevan.nl/campervans/ ,helaas nog steeds niet goedkoop te noemen, maar wel echt minder duur, en deze wordt compleet geleverd, incl wat bij andere bedrijven vaak opties zijn. Zoals bijvoorbeeld: achterkleptent, zij-luifel, tafel en 2 stoelen voor buiten, fietsendrager, trekhaak, horren, geisoleerd hefdak, zonnepaneel, etc. De antilopevan is een Renault Trafic, de inbouw wordt gemaakt door een frans bedrijf. Er is 1 Nederlandse dealer ( in Geesteren).

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 18:39

Zie nu dat je in Duitsland woont. Ook daar zijn dealers en dan is de prijs nog veel voordeliger.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 18:41

Dank jullie!
In de link van Haffie staat ook een lijst van Nederlandse bouwers, die ga ik eens rustig doorspitten. Dat weekend kunnen we helaas niet, maar ik zag ook nog de camperbeurs in Den Bosch langskomen, misschien is dat ook slim om heen te gaan.
We zijn wel al in Düsseldorf geweest, en daar vonden we welgeteld 1 busje heel leuk; het Ventje :D

Die Antilope ziet er ook goed doordacht uit, heb je toevallig foto’s van de jouwe in gebruik Akecheta?

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 08:40

Volgende week naar de camperbeurs in Den Bosch, ben benieuwd!
Antilope is er ook, en er is een nieuw model van Sunlight waar ik wel benieuwd naar ben.
De prijzen lijken in duitsland wel echt lager te liggen dan in nl, gelukkig hebben de meeste merken leveranciers in beide landen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 08:45

Veel plezier Thami. De beste plek om even veel informatie op te doen.

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 13:58

De prijzen zijn lager in Duitsland om dat we hier de BPM hebben. Een goede 2e hands importeren kan goedkoper zijn. Dan betaal je minder BPM.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 11:25

Telt een vrachtwagen naar camper ook? :D
Mijn vriend wil graag zijn Zwitserse legertruck ombouwen naar camper. Hij heeft een Shelter box voor er op, die precies past en met losse pootjes ook op de grond kan staan.
Idee is om die compleet leeg te ruimen (zit nu nog vanalles in waar ooit apparatuur heeft gezeten), ramen in te maken, houtkachel en kunnen verwarmen via de kachel.
Hij wilt graag zo zuinig mogelijk willen leven dus met water moet ook zuinig en creatief om gegaan worden. Is ook de bedoeling om er (tijdelijk) in te gaan wonen.

Qua grootte groter dan een van, maar echt groot is het niet.. zal eens kijken wat de maten ook al weer waren.. Het is binnen net of geen 2 meter breed geloof ik.

Ik praat (en lees) graag mee om tips en trick op te doen :D

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 11:49

Meerdere vrienden van mij doen dat,

Van klein paardentruckje tot mega postvrachtauto met complete woonkamer binnen.

1 van de meest gemaakte 'fouten' van mensen die zelf hun eerste project doen, is dat ze wel denken aan Ín maar niet aan Uit.

Wat ik bedoel is dat er vaak goed nagedacht wordt over zonne energie, water mee kunnen nemen, verwarmen.

Maar dat er vergeten wordt na te denken over opslag afvalwater, toilet, en gewoon afval.

Wat je dan ziet is dat er zàt is om weken vrij te kunnen staan wat betreft In,
Maar dat ze toch iedere 4 of 5 dagen een plek moeten zoeken om afval te lozen, water te lozen of toilet te lozen
(Of dat ze het 'gewoon' buiten weg laten lopen. Dat zijn er gelukkig niet veel, maar die kan ik de nek wel omdraaien want ze verpesten het voor de mensen die wel met vol respect voor de omgeving hun zaken regelen ;) )

Dus mijn advies in de ontwerpfase,
Denk minstens net zo goed na over opslag grijs water, zwart water, huishoudafval, statiegeldflessen (die rotdingen nemen veel ruimte in :') ) als dat er wordt nagedacht over opwekken electra, meenemen fris water etc.

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 11:51

Wauw cool, zelfbouw is next level! Heel leuk om te volgen ook :)
Hier doet zich nu in de familie de mogelijkheid voor een opgeknapte 11-meter lange caravan over te nemen.. nog meer keuze stress _O-
Heel anders natuurlijk dan een Van, maar heeft ook wel weer wat. Die zouden we dan op een semi vaste plek zetten als vakantie huisje. Tbc..

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 12:08

F_T schreef:
Meerdere vrienden van mij doen dat,

Van klein paardentruckje tot mega postvrachtauto met complete woonkamer binnen.

1 van de meest gemaakte 'fouten' van mensen die zelf hun eerste project doen, is dat ze wel denken aan Ín maar niet aan Uit.

Wat ik bedoel is dat er vaak goed nagedacht wordt over zonne energie, water mee kunnen nemen, verwarmen.

Maar dat er vergeten wordt na te denken over opslag afvalwater, toilet, en gewoon afval.

Wat je dan ziet is dat er zàt is om weken vrij te kunnen staan wat betreft In,
Maar dat ze toch iedere 4 of 5 dagen een plek moeten zoeken om afval te lozen, water te lozen of toilet te lozen
(Of dat ze het 'gewoon' buiten weg laten lopen. Dat zijn er gelukkig niet veel, maar die kan ik de nek wel omdraaien want ze verpesten het voor de mensen die wel met vol respect voor de omgeving hun zaken regelen ;) )

Dus mijn advies in de ontwerpfase,
Denk minstens net zo goed na over opslag grijs water, zwart water, huishoudafval, statiegeldflessen (die rotdingen nemen veel ruimte in :') ) als dat er wordt nagedacht over opwekken electra, meenemen fris water etc.

Het idee van mijn vriend is in ieder geval om zo veel mogelijk water te hergebruiken. Dmv een filter oid. Hij wil zo minimaal mogelijk water mee kunnen nemen omdat daar de ruimte niet voor is. Hij wil in ieder geval al 100 liter diesel extra mee kunnen nemen.

Hij denkt aan douchewater filteren en hergebruiken.
Toilet zal een droog toilet worden.

Hij is sowieso al heel erg van biologisch leven dus producten zullen ook biologisch zijn (doucheproducten, afwasmiddel ect)

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 12:10

Wauw wat gaaf met een leger truck. Ga je de opbouw van de wagen delen hier?

Goede tips ook over de afvoer van afval(water).

Mijn tweede trip staat voor begin maart in de planning. Mijn vriend gaat mee. Later in het jaar lukt helaas niet vanwege zijn werk (agrariër).

We hebben echt een hele basic bus, je mag het eigenlijk geen camper noemen. Het is mijn dagelijkse auto, moet helemaal leeg kunnen tijdens evenementen en markten. Dus vandaar de inrichting zoals hij nu is.

Vorig weekend het bed afgemaakt.

Afbeelding
Afbeelding

Het bed is nu uitschuifbaar naar de andere kant. Met 2 matrassen erop is het bed 170cm breed nu.
Wij zijn lang, maar reizen ook nog eens met 2 grote honden.

Het idee is nu dus, dat het uitschuif deel in tweeën kan. Bij ontwaken kan ik het voeteneinde dan inschuiven en dan ontstaat er iets meer bewegingsruimte tijdens de chaos van het ontwaken met 2 grote honden.

Afbeelding

Het bed is zo hoog gemaakt dat er evt ook een hond onder kan slapen ‘s nachts.

Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat. Of het mijn vriend bevalt. Als het hem bevalt om zo op vakantie te gaan, dan zal er in de toekomst een grotere bus komen denk ik. Maar anders zal ik voornamelijk alleen reizen voortaan, dan is dit formaat ook prima.

We wachten trouwens het weerbericht af, voordat we bepalen waar we heen gaan. Zuid Frankrijk; Provence of Noord Spanje, zo warm en voor droog mogelijk in maart. We gaan 10-14 dagen weg.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 12:18

Ik wil best wat delen. Ik weet niet hoe snel het gaat. Hij wilt er in de zomer wel al mee gaan reizen en aldoende dingen aanpassen die anders kunnen of hem storen. Ik zal niet mee gaan direct. Ik heb nog mijn baan en hij is flexibeler.

Gisteren hebben we hem in ieder geval van de loods de werkplaats in gemanoeuvreerd, zodat we tzt er aan kunnen beginnen.
Achterkant. Hier zit nog een airco
Afbeelding

Voorkant.
Afbeelding

De luiken aan de zijkant zijn bedieningspanelen geweest en dus geen ramen.

De truck is een Saurer 2DM :D heb ik alleen een Zwarte Cross foto van
Afbeelding
Hij moet dus ook nog terug geverfd worden maar is technisch nu helemaal in orde.
Laatst bijgewerkt door KittyDylan op 16-02-26 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 12:18

Maar ook dat wat uit een droogtoilet komt moet je kunnen bewaren tot je het netjes kwijt kunt ;)

100 liter fris is minstens ruimte hebben voor 60 grijs eigenlijk.

Kookvocht kun je ook niet van je afgooien buiten immers, en douchewater dat niet herbruikt wordt ook niet.

Idealisme of geen idealisme doet wat dat aangaat niets af van realisme.

Het wordt écht vaak vergeten ;)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 12:19

Het wordt meegenomen. Bedankt *\o/*

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 12:19

Oohw, ruimte zàt als je handig bent.

Ik zit een héél stuk kleiner ook met àlles :D

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 12:22

Handig is hij ook :D We gaan het zien.
Hij zit al járen met dit idee. Heeft beide dingen ook al jaren staan maar nu pas komt er actie *\o/*
Van binnen wil hij veel met hout gaan maken. Ik ben heel benieuwd. Hij heeft al vele ideeen in zijn hoofd en getekend.

Ik hoop dat ik de komende weken aan de slag kan met er uit slopen wat er in zit. Hijzelf heeft eerst nog andere klusjes om op te ruimen :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 13:09

Hier een iets andere keuze gemaakt. Kwa bed is het worstelen. Ik nag niks vast zetten aan de bus en het moet ten alle tijden een bruikbare rolstoelbus blijven.

Uitschuif maten standaard zijn te breed en te lang. Ivm de tweede schuifdeur is er niet veel mogelijk. Standaard paste net niet. Zelfbouw aan gedacht en toen bij ikea (alweer :') )ging er een ploink dat kan ook. Dadelijk worden er twee lage keukenkastjes en twee werkbladen geleverd. Zij verkopen deze combinatie Met wat extra ondersteuning voldoet deze als bank en een persoons bed. Het tweede blad gaat een halve losse oplossing dienen als tweede bed. Met een extra ondersteuning. En anders als tweede blad op het eerste bed. De kasten krijgen twee schuiflades. En past het net overdwars kwa slaaplengte. Dat is een voordeel van een ukie zijn

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 14:27

Wat leuk om mee te kijken, wij hebben een Reault master en ik zeg al een poosje, daar kunnen we vast een leuke camper van maken, maar dan wel iets moois/ nets... zoiets vind ik dan wel wat :
https://www.youtube.com/shorts/z1OX68Yaa-s

:j

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 15:37

Nog een praktijktip voor degenen die ook met prutweer op pad zijn,

Zorg dat je iets bij je hebt om te checken of de grond voldoende stevig is :') :')

Dit zijn foto's van een minuut of 10 terug.
Op deze plek staan campers normaal gesproken op een rij met de kont richting heg.

Maar de laatste 4 a 5 meter is zo drab en zacht dat dat niet verstandig is nu.

Ik kom hier een enkele keer vaker, sta dan eigenlijk ook liever aan de andere kant (iets betere bodem) maar de stroomzuil aan die kant bleek defect.

Dus maar even ouderwets op heel veel plekken de grond gecheckt.

Vol in het seizoen sta je natuurlijk nooit zo lomp in het midden.
Maar dan kunnen er ook ongeveer 24 staan, en is de bodem overal hard genoeg.

Ik verwacht niet zodanige drukte dat anderen geen plek meer vinden nu.
(Ik ben de enige nu)

En ik sta in ieder geval niet verzakt, mocht een ander zich vast rijden dan kan ik ze eruit trekken :')

Zou ook niet de eerste keer zijn. :')

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 15:42

Dat ja. :') Wij hebben al best wat mensen losgekregen. En zijn inmiddels begonnen met onze tweede set sneeuw/modder platen. Bij twijfel en op gras/zand/grind altijd eronder zodat we grip hebben met wegkomen. Deze zijn niet echt duur, licht van gewicht en heel erg praktisch.

Het ziet er wel uit als een prettige plek hierboven

Zoiets, https://www.camperpassie.nl/xl-gripper- ... SQQAvD_BwE

Al hebben wij anderen. De vorigen (rood met handvat aan een kant en een oprijplatje aan de andere kant) nu zijn ze rood en opvouwbaar en iets steviger materiaal dan de vorigen. Maar het principe is hetzelfde

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 15:59

F_T schreef:
Nog een praktijktip voor degenen die ook met prutweer op pad zijn,

Zorg dat je iets bij je hebt om te checken of de grond voldoende stevig is :') :')

Dit zijn foto's van een minuut of 10 terug.
Op deze plek staan campers normaal gesproken op een rij met de kont richting heg.

Maar de laatste 4 a 5 meter is zo drab en zacht dat dat niet verstandig is nu.

Ik kom hier een enkele keer vaker, sta dan eigenlijk ook liever aan de andere kant (iets betere bodem) maar de stroomzuil aan die kant bleek defect.

Dus maar even ouderwets op heel veel plekken de grond gecheckt.

Vol in het seizoen sta je natuurlijk nooit zo lomp in het midden.
Maar dan kunnen er ook ongeveer 24 staan, en is de bodem overal hard genoeg.

Ik verwacht niet zodanige drukte dat anderen geen plek meer vinden nu.
(Ik ben de enige nu)

En ik sta in ieder geval niet verzakt, mocht een ander zich vast rijden dan kan ik ze eruit trekken :')

Zou ook niet de eerste keer zijn. :')

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Wij hebben op onze camperplaats drainage laten leggen en we hebben 10 verharde plekken.
Nu met deze nattigheid is het ook niet verstandig om bij ons op het gras te gaan staan.
Maar wij zijn pas open vanaf 15 maart.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 16:05

Er werden tips gevraagde, tip blijft om iets mee te nemen om bodem te kunnen checken. ;)

Jullie hebben neem ik aan een betaalde plek, goed onderhouden plek, en dus niet jaarrond open.

Dit is in Duitsland, gemeentelijk, gratis.

De meeste mensen die semi full-time of full-time vanlifen staan niet vaak/veel/lang betaald,
En zullen ook af en toe te maken krijgen met dit soort situaties in de praktijk ;)
Er is best een groot verschil tussen dat wat vanlife genoemd wordt,
En mensen die een paar weken per jaar met de camper op vakantie zijn.

Onder sneeuw,
Onder waterplassen,
Onder modder of op mul zand/strand kan checken écht van belang zijn. }>

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 17:36

Wat bedoel je met "iets" F_T?