Gemeentelijke /waterschaps belasting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

FennyPower

Gemeentelijke /waterschaps belasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 17:21

Gezien dit het eerste jaar was dat ik op mijzelf woon. Een vraagje voor de administratieve personen :')

Ik ben nu met mijn administratie voor het nieuwe jaar bezig.
Maar wat mij niet duidelijk is.

Je hebt afvalstoffen heffing + een leeg heffing voor de grijze container per keer. (Dit loopt via de gemeente.)

Dan heb je nog waterschapsbelasting, dit loopt via de noordelijke belastings kantoor.

Alleen ik mis net even hoe dat zit met de rioolheffing. Ik zie dit ook nergens in terug komen ook niet op oude rekeningen van het afgelopen jaar..
Iemand die weet waar dit bijhoort ?

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 17:44

Even factuur opgezocht voor je, want twijfelde... Maar riool gaat (hier) inderdaad via gemeente. Schrik nu wel van het bedrag :roll:

Pally

Re: Gemeentelijke /waterschaps belasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 17:51

Rioolheffing zit bij ons bij de gemeentelijke belasting.
Is idd altijd een mega aanslag op het budget

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-26 18:55

Oh ik lees nu dat de rekening achteraf komt in februari..

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 21:50

Dit topic past beter op LZP[LevenZonderPaarden] dus ik verhuis het daarheen :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 09:27

Huur je? Sommige gemeenten heffen alleen rioolheffing van de eigenaar, dus dan ontspring je als huurder de dans :)
Sommige heffen van eigenaar en gebruiker, andere alleen van de gebruiker

Het kan ook zijn dat de persoon die er op 1 januari woont de aanslag voor het gehele jaar ontvangt, en jij er vorig jaar na 1 januari bent komen wonen. Dan krijg je hem dit jaar voor het eerst.

Je kunt even "verordening rioolheffing *naam gemeente*" googlen, dan kun je zo vinden hoe het precies zit.

Als de aanslag op hoeveelheid water wordt berekend gaat dat inderdaad altijd over het verbruik van vorig jaar.

Heel soms wordt een deel van het riool beheerd door het waterschap, maar dat is niet heel gebruikelijk.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 09:35

Hier betaal ik rioolheffing via vitens ipv de gemeente. Dus betaal ik per maand samen met mijn water gebruik (heffing gebaseerd op watergebruik). Dus daar merk ik niet zoveel meer van. waterschap en vooral afvalstof doen elk jaar weer zeer.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 09:40

Oh ja, het kan inderdaad ook via het waterbedrijf lopen :j

Op de aanslag van het waterschap verheug ik me ook nooit :=
Die komt ook altijd onverwacht. Bij de gemeente weet je gewoon dat die in februari komt, maar het waterschap is altijd een vraagteken.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 09:43

En voor het geval je in het buitengebied zit: wanneer je een septic tank heb, heb je geen rioolheffing. Dan zit je niet aangesloten op het riool.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 10:37

Even inloggen op je SVHW, weet niet of dat in groningen ook zo heet trouwens maar denk het wel, daar kan je kijken wat je moet gaat betalen meestal, ik schrok ook, betaalde vorig jaar 855 euro

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 11:46

Bij ons gaat de rioolheffing ook via de gemeente. Ik heb het destijds op automatische incasso laten zetten zodat er elke maand een klein bedrag afgeschreven wordt i.p.v. in 1 keer het hele grote bedrag.

Voor waterschap hebben wij in januari de aanslag al gekregen via GBLT. We mogen dit jaar €333,96 betalen 8)7

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 13:20

Bij ons gaat riool ook via de gemeente. En gemeente + waterschap samen is ondertussen zo’n groot bedrag dat ik echt niet weet hoe gezinnen zonder twee goede verdieners dat nog moeten kunnen betalen. Afgelopen jaar kwam er bijna 5% bij, ik ben benieuwd wat ze nu in 2026 gaan doen.

Wij krijgen in Zeeland alles tegelijk via Sabewa. En dan regel ik het meteen dat het maandelijks wordt afgeschreven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:18

Hier zit riool en afvalstoffenheffing bij de gemeente. Ik woon in Vijfheerenlanden.
En dan heb je nog wegenheffing en allerlei waterschapsheffingen. Die gaan via BSR.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 18:50

In Utrecht betaalde ik geen rioolheffing en hier wel, dat scheelt echt een slok op een borrel hoor :x

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 19:10

Volgens mij betaalde ik vroeger (20 jaar geleden) voor eenpersoons huishouden rioolrecht. Nu betaal ik in mijn eentje het volle bedrag....best gek eigenlijk. Ik spoel natuurlijk bij lange na niet zoveel door het riool als mijn buren die met 5/6 zijn..

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 20:44

Klopt hier ook, geen verschil meer in riool of afvalheffing tussen 1 of meerpersoonshuishouden(was vroeger wel).
Voelt soms best gek, want in mn eentje heb ik een stuk minder afval dan een gezin van 6, maar betaal evenveel

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:31

Ik vind het ook echt zo’n berg geld ieder jaar. Zeker als alleenstaande. Vorig jaar ruim 1600 euro aan gemeentelijke belastingen.

Zie ook vaak in van die soort columns waarin mensen hun financiële situatie delen, vaak veel lagere maandlasten staan van 80 tot 100 euro. Dan denk ik hoe dan?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 21:33

Birgit01 schreef:
Ik vind het ook echt zo’n berg geld ieder jaar. Zeker als alleenstaande. Vorig jaar ruim 1600 euro aan gemeentelijke belastingen.

Zie ook vaak in van die soort columns waarin mensen hun financiële situatie delen, vaak veel lagere maandlasten staan van 80 tot 100 euro. Dan denk ik hoe dan?

Omg waar woon jij dan?
Ik vond onze rekening al een aanslag en die was €900 ofzo. Of ik heb het echte bedrag verdrongen :=

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 05:48

Birgit01 schreef:

Jee... maar heb jij een eigen huis waardoor je ook WOZ belasting moet betalen?

Birgit01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 06:27

Ja, ook wel WOZ, maar geen duur huis, nog geen 3 ton. In Zeeland. Betaal in termijnen, maar dan heb je nog 9 keer 180 en zal dit jaar wel weer omhoog gaan. Net gekeken, maar nieuw bedrag komt eind februari.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 06:29

Ik heb alles maandelijks uitgesmeerd. Was echt zoveel om dat in 1 x te betalen. Hier idd ook nog WOZ. En je betaalt zowel als eigenaar als ingezetene.