Wat kost baby per maand?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 11:41

FloortjeM schreef:
In het kader van alimentatie is 'gewoon' nagedacht over wat kinderen kosten. Het Nibud houdt dat al tientallen jaren zorgvuldig bij.

Als ik de tabelbedragen noem aan klanten, zeggen die ook standaard dat hun kinderen zoveel niet kosten. Tot je ze voorrekent dat al ruim 16% van dat bedrag 'gereserveerd' is voor het feit dat je een woning bewoont en betaalt die toegerust is op het hebben van een gezin, en dus niet op een flatje woont. Dan komen er hogere kosten voor gas, water, elektra, voedsel, een grotere auto (voor veel mensen überhaupt: een tweede auto, of een elektrische bakfiets), opvangkosten (het eigen aandeel daarvan dan), het andere type vakantie, je gewijzigde leefpatroon bij. En dán moeten we het nog hebben over de kosten die je daadwerkelijk zíet, zoals de luiers, eten, drinken, kleertjes, schoentjes, schoolkosten, zwemlessen, hobby's, verjaardagsfeestjes, telefoons, laptops, de kosten van het eindeloze halen en brengen van en naar van alles. En ook, niet te vergeten, dat je een klein beetje spaart voor je kind, zit in dit bedrag.

dit is de tabel, de rechterkolom is je gezamenlijk netto inkomen (dus wel alleen wat je zelf verdient, niet inclusief toeslagen etcetera), en dan is uitgesplitst naar hoeveel kinderen er in het gezin zijn (een volgend kind is niet automatisch zo duur als het vorige kind). Bij de rechter komen wel eens mensen die zeggen 'ja, maar mijn kind is zo duur niet', en dan legt de rechter in alle gevallen rustig uit dat mensen die aan het één minder uitgeven, vaak op een ander vlak meer 'betalen' (zoals eerder al gezegd: meer zelf doen betekent minder tijd m te werken, als je dit heel goedkoop doet, doe je vaak dat weer wat duurder):

https://www.rechtspraak.nl/Voor-advocat ... -2025.aspx

Tussen de 10en de 13% dus, gemiddeld. Valt me nog best mee, ik dacht ooit bij het NIBUD 20% te hebben gelezen. Is dit ook inclusief het minder gaan werken?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 11:43

Cayenne schreef:
Diddykong schreef:
Ik was echt geen 100 euro per dag kwijt hoor. Ik nam 60-70 uur per maand af. En was rond de 400 bruto kwijt en kreeg ongeveer de helft terug. Ging om 2 dagen in de week gemiddeld. Gastouder is vaak wat goedkoper dan kinderdagverblijf.

Daar houd de gastouder dan netto ook niets aan over voor zoveel uur?

Ze had natuurlijk meer kindjes, niet alleen de mijne ;). Ze had er elke dag 5 of 6. En dit was 4 jaar geleden, de prijs zal nu wat hoger liggen.
Ze zat net iets boven de maximale prijs waarmee de belastingdienst rekent voor de kinderopvangtoeslag, ik geloof dat ik begon met 5 euro per uur en aan het eind was het iets van 6,5 per uur. Maar goed ik vond toen ook dat gastouder zijn geen vetpot was :D.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 11:51

Hmm, uiteindelijk is het zo duur als dat je het zelf wil maken natuurlijk.

Ik heb het eerste jaar borstvoeding gegeven, dus dat kostte niets. Mijn ouders en schoonouders passen beide een dag op dus we hebben ook geen opvang kosten. Wij hebben dus vooral de extra kosten van luiers en dan nu flesvoeding. De kinderbijslag is 291 per kwartaal dus krap gezegd een €100 per maand.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-26 11:53

Cioccolato schreef:
Een stuk groente is gek genoeg duurder dan een pak koekjes.

Een grote rode kool kost hier een krappe euro en daar kunnen wij als gezin van 3 toch wel minstens 2x van eten. Idem van bloemkool etc.
Winterwortels en uien kosten ook de wereld niet en daar kun je flinke porties hutspot van maken.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 14:29

Mischien een rare reactie.
Maar wat levert een baby op?
Kindertoeslag
Kgb
Kinderopvangtoeslag.
Ik vind de toeslagen voor kinderen belachelijk hoog. Kinderen nemen is altijd nog een keuze. :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 14:37

OleJon schreef:
Kindertoeslag
Kgb
Kinderopvangtoeslag.
Ik vind de toeslagen voor kinderen belachelijk hoog. Kinderen nemen is altijd nog een keuze. :o

:+ :')

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 14:43

OleJon schreef:
Kindertoeslag
Kgb
Kinderopvangtoeslag.

KGB 2350 per jaar
Kinderbijslag 1180 per jaar
Voor 1 kind onder 2 jaar. Opvangtoeslag krijg ik niet. Bovenstaande afhankelijk van inkomsten ouders natuurlijk
Dus wat levert het op? Helaas niks als je naar de kosten van luiers/voeding/materiaal en kleding kijkt

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 15:01

“ je krijgt er zooooveel voor terug…..”

<3

Ik probeer ze winstgevend te maken… is nog niet gelukt :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 15:08

Galja schreef:

<3

Heb er pas nog een verkocht op de zwarte markt :7

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 15:45

Galja schreef:

<3

Je krijgt er zooo veel voor terug..

Maar geld en rust zijn daar geen onderdeel van. :Y)

Hier (2,5+net geen 5 jarige) kosten voor opvang samen €4000/jaar na toeslag (330/mnd dus, voor 2 dagen gastouder & 2 dagen bso)
Daarnaast kosten voor kleding (<€50/maand/kind) en luiers (25-30/mnd)
En eten en drinken; lastig in te schatten want eten met de pot mee. Denk 1/3 van boodschappenbudget.

Daarnaast nog kosten voor speelgoed (kan je zo duur maken als je wilt)

Maar €900/mnd/kind komen wij dus bij lange na niet aan.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 19:03

verootjoo schreef:
Galja schreef:

<3

Heb er pas nog een verkocht op de zwarte markt :7

_/-\o_ :')

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 19:03

OleJon schreef:
Kindertoeslag
Kgb
Kinderopvangtoeslag.

Oké. Ja ik heb al wel een ton aan toeslagen ontvangen denk ik in 8 jaar tijd. Wel ook ietsjepietsje meer afgedragen :+

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 19:06

Rintah schreef:
Galja schreef:

<3

Je krijgt er zooo veel voor terug..

Maar geld en rust zijn daar geen onderdeel van. :Y)
.

Volgens OleJon leveren kinderen best wat op :j
En rust… tja… wasda?

Joanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 19:11

Wij waren alleen aan opvang al 1200 euro per maand kwijt. Dan was hij daar 3,5 dag in de week. Dit is het bedrag wat overbleef na het aftrekken van de toeslag.

Moet zeggen dat ik mij daar op verkeken heb voordat we hier aan begonnen. :Y)

Wij krijgen dan ook geen kind gebonden budget

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 20:47

Ja van de kinderopvang hadden we ook een leuke extra hypotheek kunnen nemen :')

verootjoo

Re: Wat kost baby per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 20:56

Tja, sommige mensen nemen een camper, een boot en en tweede huis op een bounty-eiland.
Wij hebben kinderen :') krijg je ook heel veel voor terug <3

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-26 23:28

Ja ach wij zijn toch al arm met die paarden :=. Houd zo'n tabel ook nog rekening met huisdieren als 2e, 3e en 9e gezinslid _O-.

Texnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 01:14

Matheno schreef:
Hmm, uiteindelijk is het zo duur als dat je het zelf wil maken natuurlijk.

Ik heb het eerste jaar borstvoeding gegeven, dus dat kostte niets. Mijn ouders en schoonouders passen beide een dag op dus we hebben ook geen opvang kosten. Wij hebben dus vooral de extra kosten van luiers en dan nu flesvoeding. De kinderbijslag is 291 per kwartaal dus krap gezegd een €100 per maand.

"Zo duur als je het zelf wil maken" is makkelijk gezegd wanneer je gratis opvang hebt := Voor veel mensen is dat geen optie. Ik heb dankzij mijn werk wel gratis kinderopvang, scheelt veel $$$.

Borstvoeding lukte bij mij niet, maar flesvoeding vond ik niet zo duur volgens mij, weet het al niet meer. Hij is nu als 4 jarige veel duurder, eet net zo veel als een vent van 20 volgens mij. :+

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 01:51

Wacht maar tot ie een puber is :=. Die eten pas veel :wow:
Maar ik ben het wel met je eens dat de babytijd meestal niet het duurste is. Al kun je qua kleding natuurlijk helemaal losgaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 05:26

Pantykous schreef:
OleJon schreef:
Kindertoeslag
Kgb
Kinderopvangtoeslag.

Oké. Ja ik heb al wel een ton aan toeslagen ontvangen denk ik in 8 jaar tijd. Wel ook ietsjepietsje meer afgedragen :+

Maar feit blijft dat kinderen nemen een keuze is. En ben je kindervrij, dan krijg je dus geen toeslagen e.d. Als ik kies voor een huisdier of een verre reis krijg ik geen toeslagen en dat vindt iedereen normaal. Maar bij kinderen vindt iedereen het normaal dat anderen er aan bijdragen, terwijl kinderen nemen toch echt ook een eigen keuze is.

En het is leuk dat men zegt dat ze duur zijn, maar ook bijstandsmoeders en bijstandsgezinnetjes komen kennelijk toch rond of beginnen aan de luxe van kinderen.
Als je werkloos bent kan dat soms uit lijkt het wel omdat je dan geen opvangkosten hebt en het maximale aan andere toeslagen krijgt.

Ik vind het overigens wel goed dat iemand over de kosten nadenkt voordat die het besluit genomen heeft dat er kinderen komen. Dat zou elke potentiële ouder moeten doen.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 07:05

Wij hebben er 3 en betalen voor 3 dagen opvang, 1400 netto. Als er geen kinderopvangtoeslag was, dan had het niet uit gekund.
Verder vind ik het qua luiers, eten en drinken meevallen. Ook qua kleding koop ik veel via Vinted of in de aanbieding.
Wil je val alles het beste van het beste dan kan het best een duur grapje worden (zo kost een wandelwagen zo 1000 euro). Toen wij na de eerste een tweeling kregen hebben we via marktplaats alles verdubbeld.
Er was toen ineens een dure kolf nodig (300 euro, want geen kracht om zelf te drinken) vervolgens net niet genoeg productie dus kunstvoeding er naast (23 euro per blik). En dure flessen, want met de flessen die we hadden (80 euro voor een set) dronken ze niet goed.
Ik vond het best een prijzige periode, ook als je kijkt naar hoe vaak we met ze naar het ziekenhuis moesten, elke keer de parkeerkosten enz. En dan hè ik het nog niet gehad over de auto. Eenmaal in dreumes stoelen pasten ze niet meer met 3 op de achterbank, dat werd een 7-zitter. Als je dan gaat uitrekenen wat je per maand kwijt bent kom je zeker aan die 900 euro :P .
Nu worden ze ouder en heb je niet meer het babyspul nodig, maar je kook toch wel extra eten, de ene keer gaat het op, en de andere keer ligt meer dan de helft op de grond. Dus qua verspilling vind ik het soms echt vreselijk.

Maar ondanks alles is het wel te doen, zolang je een beetje nadenkt wat je koopt, en je moet geluk hebben met je eigen huisvesting. Heb je al een enorme hypotheek, dan kan het met de kinderopvang best krap worden afhankelijk van je inkomen.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 07:19

Kabayo schreef:
Jeetje, dan heeft werken toch ook geen zin meer? := Wat duur!

Heeft het ook bijna niet, ik sta voor een paar honderd euro in de maand te werken :')

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 08:13

germie schreef:
Maar feit blijft dat kinderen nemen een keuze is. En ben je kindervrij, dan krijg je dus geen toeslagen e.d. Als ik kies voor een huisdier of een verre reis krijg ik geen toeslagen en dat vindt iedereen normaal. Maar bij kinderen vindt iedereen het normaal dat anderen er aan bijdragen, terwijl kinderen nemen toch echt ook een eigen keuze is.

Joh. Iets met de maatschappij draaiende houden en jouw kont afvegen als jij later op kosten van de staat in een verzorgingshuis zit (of je medicijnen voorschrijven, je afvalvoorziening regelen, je woning bouwen, je kleren produceren, je supermarkt vullen, etc etc)? :roll:

Deze reactie getuigt van nul inzicht in hoe een samenleving werkt wat dat betreft. Lekker egocentrisch geredeneerd weer.

Als je in de samenleving woont, zul je hem mee moeten ondersteunen. En niet alleen maar ikke, ikke, ikke.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 08:27

Ik vond de overgang best duur van kinderopvang (300 p.m) en minder werken(500 euro). Ja een baby kost verder geld maar zoals eerder besproken kun je dat echt zo gek maken. Zolang je vinted gebruikt bijvoorbeeld voor alles waar ze zo snel uitgroeien met inkoop en spulletjes e hand gebruikt ook zoals kinder wagen.. ik ging ook echt een stuk minder leuke dingen doen omdat het 1e jaar echt wel stond op focus van zo'n kleintje. Geen 3 dagen carnaval maar gewoon1 dag enzo. Nu met een kleuter vind ik het eigenlijk duurder soms pr maand. Alles gaat snel kapot :') maar ook leuk om samen uitstapjes te maken enzo. Ik heb maar 1 kindje en we doen regelmatig leuke dingetjes maar wij waren vroeger met 3 kids thuis en denk niet dat ik het zou redden om zoveel leuks te doen met ze als ik er ook 3 had. Maargoed ook een luxe probleem want ben zelf ook niks tekort gekomen :') En juist omdat het kan doe ik meer.

Overigens sinds ik gescheiden ben is mijn budget drastisch veranderd dus ook geen eerlijke maand situatie. Kinderopvang is echt bijna gratis bijvoorbeeld en kan weer meer werken en krijg best veel KGB. Bizar eigenlijk. Vind het jammer dat werken niet loonde toen we samen waren terwijl ik dit de meest zware fase vond met jonge kids om met 2 personen te blijven werken.

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-26 08:37

Poeh ik lees mee uit interesse. Wij hebben geen kinderen (twijfelen nog).

Joanne_ schreef:
Wij waren alleen aan opvang al 1200 euro per maand kwijt. Dan was hij daar 3,5 dag in de week. Dit is het bedrag wat overbleef na het aftrekken van de toeslag.

Moet zeggen dat ik mij daar op verkeken heb voordat we hier aan begonnen. :Y)

Wij krijgen dan ook geen kind gebonden budget

Ik deed even een proefberekening en wij zouden dit ook kwijt zijn ongeveer. Dan ga ik idd uit van allebei een dag minder werken (dus minder inkomen) en 3 dagen volledige opvang. Pittig bedrag zeg!! Tel daarbij op dat je inkomen (waarmee je dit betaalt) ook lager wordt door minder werken, vind ik dat best een hele kluif zeg...