Vraag omtrent ziekmelding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Re: Vraag omtrent ziekmelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 20:20

Je werkgever heeft ook een soort zorgplicht, goed werkgeverschap.
Grote kans dat HR jou LG erop gewezen heeft dat er een dossier moet komen zodat jou werkgever nooit iets verweten kan worden dat ze niet goed mee gedacht hebben.
Ziekmelding hoort daar waarschijnlijk bij. Dit heeft dus niks met jou als persoon te maken maar met processen en procedures.

Probeer het los te laten en ga juist nu wel gewoon door met je werk.
Echt geen reden om nu al hierover te stressen. Als van je LG geen duidelijk antwoord krijgt, bel dan morgen ochtend HR en vraag of zij het je kunnen uitleggen.

Maak het niet groter dan het is, als het een foutje is melden ze jou weer beter en is er niks aan de hand.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 20:22

veneri schreef:
Ik ben overigens erg bang dat deze onder een hoedje speelt met LG,maar dat zal blijken.

Waarom lijk je vooral te denken dat het één groot complot is van LG en Arbeidsarts en nu ook nog RA om jou te schaden?
Zijn er nog andere zaken voorgevallen dan?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 20:25

Ik vraag me ook af waar dat wantrouwen richting je LG vandaan komt. Je hebt het over drukmiddel, dat je niet wilt dat hij 'gelijk' krijgt en nu onder één hoedje spelen.

En misschien is het ook een enorme zak, dat kan natuurlijk, maar het klinkt nog steeds alsof er veel meer aan de hand is dan 'alleen' een onterechte ziekmelding.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 20:33

Er is verder niks aan de hand.
Dit is nu eenmaal mijn gevoel door deze manier van doen.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 20:35

carika schreef:
Je werkgever heeft ook een soort zorgplicht, goed werkgeverschap.
Grote kans dat HR jou LG erop gewezen heeft dat er een dossier moet komen zodat jou werkgever nooit iets verweten kan worden dat ze niet goed mee gedacht hebben.
Ziekmelding hoort daar waarschijnlijk bij. Dit heeft dus niks met jou als persoon te maken maar met processen en procedures.

Probeer het los te laten en ga juist nu wel gewoon door met je werk.
Echt geen reden om nu al hierover te stressen. Als van je LG geen duidelijk antwoord krijgt, bel dan morgen ochtend HR en vraag of zij het je kunnen uitleggen.

Maak het niet groter dan het is, als het een foutje is melden ze jou weer beter en is er niks aan de hand.

Ik snap wat je zegt, ik snap ook dat wkg dossier moet opbouwen,maar ik snap niet waarom het op deze manier moet gaan en waarom dat dan niet uitgelegd wordt, voordat ze dit doordrukken. Het voelt zo ontzettend verkeerd en oneerlijk.

En niet stressen,tsja,te laat. Ik vreet mij op door deze situatie en kan dat niet ongedaan maken en mijn gevoel niet veranderen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 20:45

Of het helemaal zo hoort weet ik niet. Maar volgens mij klopt het wel dat als je niet op je werk fysiek kunt komen maar wel thuis werkt je inderdaad deels ziekgemeld kan worden. Je kan immers fysiek niet naar je werk en vult je werk anders in.

Mijn werk heeft regelmatig ook een bijzonder cao. Maar nu ik ziek thuis zit maak ik mij meer druk om mijn gezondheid dan over het werk en financiele gedeelte. Dat komt later wel!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 21:07

Voor mij klinkt het ook meer als een administratief iets dan als dwars zitten, wat zou je hier zelf slechter van worden? En om welk percentage gaat het, is dat echt een paar procent of heb je het over een dag of meer.
Ik vind het na 3,5 maand helemaal thuis zijn, waar je normaal gesproken deels op kantoor moet zijn, waarbij je zelf aangeeft dat het al langer duurt dan verwacht en het nergens op papier is gezet niet heel gek dat een werkgever wel wat moet gaan vastleggen eigenlijk. Alleen snap ik niet dat jullie na zoveel weken daar nog geen contract over hebben gehad. Hoe vaak heb je überhaupt contact met je LG? Ik heb er na 25 jaar werken nog nooit eentje gehad die ik niet minimaal eens per week even echt sprak.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 21:56

LadyFiesta schreef:
Hutcherson schreef:

Kom over 3 maand maar eens terug. Vaak is het zoiets. De eerste 104 weken mag je ziek zijn zonder al teveel poeha.

Zo, je bagatelliseert het behoorlijk Hutcherson, en je krijgt echt niet altijd 100% van je loon tijdens ziekte. Misschien eerst even inlezen voor je zulke generaliserende uitspraken doet.

Ja deze uitspraak raakt kant noch wal.

De nieuwe LG is gewoon op de vingers getikt dat dit niet de manier van handelen is. Op deze manier wordt de corrigerende tik op de vingers van het UWV een jaar langer loon doorbetalen. Je bent gewoon ziek, dat is duidelijk want je werkt vanuit huis en niet vanuit kantoor.

Niets mis mee hoor. Alleen moet er wel duidelijkheid komen over de percentage ziekmelding en de daarbij behorende consequenties.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:36

Wat is je diepste angst in dit verhaal? Je baan kwijt raken? Misschien helpt het om die angst even er helemaal te laten zijn zodat het weg kan ebben en je rustiger wordt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:54

Even de feiten zoals jij ze schetst TS:

Je kan door lichamelijke klachten al 3,5 maand niet reizen en werkt iom leidinggevende al die tijd volledig thuis (ipv 1xpw kantoor);

Je hebt in je verlofperiode echt er doorheen gezeten. Wakker liggen, dromen over het werk, piekeren, huilen en hoofdpijn en toenemende pijnklachten;

Je kan niet reizen door pijnklachten, geeft aan dat je nu bijna bent hersteld, en plotseling door leidinggevende gedeeltelijk ziekgemeld;

Je bent moe en slaapt slecht;

Je bent verbolgen omdat je maar voor een klein % ziekgemeld staat, waardoor je verlof als vakantie is geregistreerd.

Je bent ziek TS. Dat was je 3,5 maand geleden al (want niet in staat tot reizen, terwijl dit wel bij je functie hoort).

Je werkgever wil graag advies van de bedrijfsarts over het vervolg. Dat je de afgelopen 3,5 maand niet gedeeltelijk ziek was gemeld is heel coulant geweest. Zeker gezien er naast het medische, mentaal ook zaken spelen.

Stop je te verzetten. Accepteer dat je ziek bent (als het om vakantie gaat wil je dat ineens wel?). Meld je (eventueel met TWK) 100% ziek, laadt op, ga in gesprek met de bedrijfsarts (nee die is er niet enkel voor de werkgever, maar óók voor jou als medewerker). Maak een plan hoe nu verder. De bedrijfsarts kan jullie beiden adviseren op welke termijn 100% herstel te verwachten is en welke interventies daar eventueel voor nodig zijn.

Stop met vechten tegen je ziekte en je werkgever (en indirect jezelf) en kies voor je eigen gezondheid.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 10:31

996981 schreef:

Je kan door lichamelijke klachten al 3,5 maand niet reizen en werkt iom leidinggevende al die tijd volledig thuis (ipv 1xpw kantoor);

Je hebt in je verlofperiode echt er doorheen gezeten. Wakker liggen, dromen over het werk, piekeren, huilen en hoofdpijn en toenemende pijnklachten;

Je kan niet reizen door pijnklachten, geeft aan dat je nu bijna bent hersteld, en plotseling door leidinggevende gedeeltelijk ziekgemeld;

Je bent verbolgen omdat je maar voor een klein % ziekgemeld staat, waardoor je verlof als vakantie is geregistreerd.

Je bent ziek TS. Dat was je 3,5 maand geleden al (want niet in staat tot reizen, terwijl dit wel bij je functie hoort).

Je werkgever wil graag advies van de bedrijfsarts over het vervolg. Dat je de afgelopen 3,5 maand niet gedeeltelijk ziek was gemeld is heel coulant geweest. Zeker gezien er naast het medische, mentaal ook zaken spelen.

Stop je te verzetten. Accepteer dat je ziek bent (als het om vakantie gaat wil je dat ineens wel?). Meld je (eventueel met TWK) 100% ziek, laadt op, ga in gesprek met de bedrijfsarts (nee die is er niet enkel voor de werkgever, maar óók voor jou als medewerker). Maak een plan hoe nu verder. De bedrijfsarts kan jullie beiden adviseren op welke termijn 100% herstel te verwachten is en welke interventies daar eventueel voor nodig zijn.

Stop met vechten tegen je ziekte en je werkgever (en indirect jezelf) en kies voor je eigen gezondheid.

Dit dikgedrukte.... echt.
Dit is zo niet juist!
Ik had gehoopt in mijn vakantie te hetstellen en op te kunnen laden, maar door de manier waarop dit gegaan is, ben ik op.
Ik had al weinig energie door de pijnklachten en slaapgebrek.
Alles ging in overleg, tot de gedeeltelijke ziekmelding.ik kon dit er niet bij hebben. Ik heb hierdoor niks aan mijn vakantie gehad. Was allemaal niet nodig geweest en niet aan de hand geweest als mijn LG met mij in overleg gegaan was.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:36

Maar TS, zwart wit bekeken ben je gewoon een aantal % arbeidsongeschikt. De omstandigheden van het thuiswerken maken het dat je dus volgens jou dat niet bent. Maar als je wel naar kantoor had gemoeten dan had dat dus niet gekund.

Het stukje passeren begrijp ik heus. Maar je zegt nu dat dit de reden is dat je vakantie dus eigenlijk niet het beoogde doel heeft gehad. En dat je dus door het je zo vastbijten hierin je vakantie "verpest" is of hoe je het ook wil noemen.

Als het je dan zo hoog zit en het ten kostte gaat van alles. Dan is er toch meer aan de hand?
Dan ben je misschien toch wel zieker dan je wil toegeven en dan niet alleen fysiek maar ook mentaal.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:39

Het is niet normaal om door een kleine tegenslag (die absoluut verdedigbaar en correct is vanuit de werkgever) zo uit het veld geslagen te zijn. Je hebt pijnklachten, je slaapt slecht, je kan niet naar kantoor komen (terwijl dit onderdeel is van je functie), het zit je tot het plafond.

Je bent ziek.

Neem afstand. Neem rust. Kijk over een aantal weken nog eens naar de situatie. Het zit je ontzettend hoog, maar dat hoeft echt niet. Niemand is tegen je. Vraag jezelf eens af wat je een vriendin in jouw situatie zou adviseren.

Sterkte!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:48

Ik snap dat je het vervelend vindt dat de LG dit niet heeft gezegd, maar het lijkt mij een signaal dat het nu tijd om aan jezelf te denken en te werken. Ik denk dat de LG al heel coulant is door je zo lang (wellicht te lang!) de ruimte te geven om op je eigen manier te werken aan herstel. Ruim een kwart jaar.
Je focust je nu op wat de LG fout gedaan zou hebben, maar zorg jij wel goed voor jezelf?
Het lijkt mij dat je al lang over je grenzen bent gegaan. Dat kan leiden tot volledige uitval, en dat is zowel voor jou als je werkgever niet goed.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:51

veneri schreef:
996981 schreef:

Dit is zo niet juist!
Ik had gehoopt in mijn vakantie te hetstellen en op te kunnen laden, maar door de manier waarop dit gegaan is, ben ik op.
Alles ging in overleg, tot de gedeeltelijke ziekmelding.ik kon dit er niet bij hebben. Ik heb hierdoor niks aan mijn vakantie gehad. Was allemaal niet nodig geweest en niet aan de hand geweest als mijn LG met mij in overleg gegaan was.

Dus je bent niet hersteld je bent ziek en niet leuk om te moeten accepteren (kan er over mee praten) maar als je als geen energie heb dan ben je dus nog ziek.
Niet meer, niet minder want anders had dit je niet zo geraakt.

Acceptatie is moeilijk dat weet iedereen.

Ik denk dat we allemaal het beste met je voor heb maar je wilt er niet aan, en dat mag maar daardoor zit je alleen jezelf in de weg.

Heb je vanochtend al contact gehad met je LG? en als die niet reageert met haar/zijn LG?

Ik zou vanochtend opheldering vragen anders blijf je er maar mee rond lopen en je op vreten en tegenaan hikken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 10:58

veneri schreef:
Petpa schreef:
Dit klinkt niet als een ziekmelding wegens fysieke redenen.
Maar als een situatie waar veel meer speelt.

Die snap ik niet helemaal?
In goed overleg ben ik thuis blijven werken,volledige uren,volledig eigen werk.
Ik heb mij niet ziekgemeld,maar mijn leidinggevende wel. Met een banketstaaf dat het in mijn eigen belang zou zijn omdat hij een advies wil inwinnen die alleen via die weg kan.
Het doel heiligt de middelen dan maar?
Ik voel mij besodemieterd en ben hierdoor erg gestressed geraakt. Vnl omdat er opeens niet meer te praten viel en er werd medegedeeld dat ik ziekgemeld zou worden.
Ik heb schriftelijk meerdere malen verzocht dit terug te draaien en er niet mee akkoord te zijn en dan ook mijn eigen uren te blijven werken.
Dat doe ik nog steeds.verlof ook gewoon opgenomen,maar niks aan gehad. Doordat wkg mij heeft laten bungelen met onbeantwoorde vragen tov een onterechte ziekmelding, zit ik nu stuk. Maar ik meld mij niet ziek,want ik wil dit opgelost hebben.

Maar de LG heeft het wel gezegd.
Maar tis aanvaard dat niet.

En als ik zie hoe ts hier ook zo vast houd, heeft LG wellicht wel geprobeerd een gesprek aan te knopen, maar al er niks binnen komt is er op een gegeven moment misschien niet meer keuze dan dit door te zetten?

Ts vind zich niet ziek omdat ze gewerkt heeft.
Maar ze is wel beperkt.
En dat beperkte is waar de LG nu waarschijnlijk wat mee wil gaan doen.
Want is er iets te doen dat TS wel naar het werk kan?
Is een aangepasde werkplek nodig? Dat soort dingen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:26

veneri schreef:
Dit is zo niet juist!

Het is wat gek gelopen met die ziekmelding, en het gedrag wat ik van TS lees is wel erg externaliserend.
Het is ook een keuze om je laatste beetje energie en je vakantie te laten verpesten door zoiets onbenulligs. Je kan je namelijk ipv je zo te ergeren, juist meer gaan verwonderen en eens rustig uitzoeken en met de BA in gesprek gaan over wat er nu eigenlijk aan de hand is.
En als dat niet meer lukt om te overzien ben je misschien toch verder overbelast dan je aanvankelijk dacht met die pijnklachten.

Met een ziekmelding krijg je iig een bedrijfsarts en die kan kijken met je wat lukt en wat niet. En als je zonder problemen al je werk gewoon kan doen is die BA snel klaar en anders kijkt ie met je naar een plan om weer toe te werken naar volledig werk.
En een BA kan je ook helpen en adviseren mbt tot deze spanningsklachten.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 10-11-25 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:26

Als je overlevings mechanisme is om altijd maar door te gaan kun je erg in paniek raken als iemand je stopt met dit overlevingsgedrag.

Vaak hebben mensen met een burn-out het zelf niet door omdat ze maar door blijven vechten.

Zo snel mogelijk rust nemen zorgt voor sneller herstel en dus sneller weer aan het werk. Hersteld en gezond.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:33

Ts, je klinkt als iemand die een tijd geleden ziek geworden is, zich begraven heeft in haar werk en daardoor niet heeft kunnen herstellen. Je werkgever komt over als begripvol, maar wel als iemand die de situatie te lang heeft aangekeken of niet goed heeft kunnen monitoren i.v.m. het thuiswerken. Het zal ze inmiddels nu ook wat te lang duren, dus schakelen ze de hulp in die voor beide partijen nodig is. Daarbij komt ook nog eens de zorgplicht van de werknemer, dus ze doen niets fout.

Je komt over als iemand die niet alleen fysieke maar ook mentale klachten heeft. Jouw reactie op deze situatie is echt behoorlijk heftig.

Als je mijn werknemer was had ik je volledig ziekgemeld. Jij krijgt dan de rust die je zo hard nodig lijkt te hebben op basis van je berichten en ik heb na een periode dan weer een volledig functionerende werknemer. Mag ik vragen waarom het voor jou zo ontzettend belangrijk is om 100% te blijven werken? Werk je via een uitzendbureau waarbij ziekte niet doorbetaald wordt?

Er is geen schaamte in ziek zijn, dat overkomt je. Of het nou griep is, een gebroken been of veel erger, je hebt tijd nodig om te herstellen. In de basis betekent dit dan dat je gedeeltelijk of helemaal niet kunt werken. Dus stop met vechten, schakel met je huisarts en BA en zorg dat je weer helemaal beter wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:38

Ts , je blijft volhouden dat je niet ziek bent, voel je ziek melden misschien als falen? Want ik heb je berichten gelezen maar imo ben je ondanks volledig thuis doorwerken alsnog flink over je grenzen gegaan.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:46

LadyFiesta schreef:
Hutcherson schreef:
*knip*
Kom over 3 maand maar eens terug. Vaak is het zoiets. De eerste 104 weken mag je ziek zijn zonder al teveel poeha.

Zo, je bagatelliseert het behoorlijk Hutcherson, en je krijgt echt niet altijd 100% van je loon tijdens ziekte. Misschien eerst even inlezen voor je zulke generaliserende uitspraken doet.

Oei. Ik ben ingelezen.
Als je ziek wordt tijdens je vakantie (en je meldt dat) dan heb je recht op teruggave van je verlofuren, omdat je normaal dna ook niet had gewerkt. Vakantie is om vrije tijd te hebben en te genieten, niet om bij te komen van ziekte. Ook een verplichting van de werkgever om toe te zien dat de werknemer dat wel doet, vrije tijd en ontspanning.

En heel vaak met clienten mee geweest naar gesprekken met bedrijfsartsen. Als er iets lopende is qua revalidatie, herstel, behandelingen, gaat een BA weinig doen en wil eerst even aanzien wat die therapieen brengen. Vaak laten ze je dan na paar maanden een update geven. Wellicht is mijn doelgroep heftiger beperkt dan TS, maar dit is wel de algemene houding van BA'en in mijn ervaring. En dit zei ik in dit topic omdat TS best forse mentale klachten ook aangeeft qua overbelasting. Soms is het dan goed om even tot jezelf te komen en helemaal niet te werken. Wordt meestal wel de drempel om wel weer wat te gaan doen erg hoog.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:01

Je slaat het echt wel heel erg plat hoor, @Hutcherson!

Sowieso is bij een gedeeltelijke ziekmelding in lang niet elke CAO zo afgesproken dat je verlof dan ook gedeeltelijk is, naar rato van ziekmelding.
Het kan zo zijn dat je volledig verlof op moet nemen bij gedeeltelijke ziekmelding, waar in geval van TS sprake van is.

Daarnaast versimpel je het traject en geen last hebben van een bedrijfsarts wel heel erg, wat niet conform de Wet verbetering Poortwachter is.

stappenplan Poortwachter schreef:
Fasen van het stappenplan:
Fase 1: Ziekmelding en probleemanalyse
Week 1: De werknemer meldt zich ziek en de werkgever meldt dit binnen een week bij de arbodienst of bedrijfsarts.
Week 2: De arbodienst neemt contact op met de werknemer.
Week 6: De arbodienst of bedrijfsarts stelt, bij dreigend langdurig verzuim, een probleemanalyse op met daarin de herstelmogelijkheden en het werkvermogen.
Week 8: Werkgever en werknemer maken samen een Plan van Aanpak (PvA) op basis van de probleemanalyse.
Fase 2: Re-integratiebegeleiding
Vanaf week 8: Werkgever en werknemer voeren het PvA uit. Er vindt minimaal elke zes weken een voortgangsgesprek plaats.
Week 42: De werkgever meldt het verzuim van de werknemer bij het UWV.
Week 46-52: Er vindt een eerstejaarsevaluatie plaats. De werkgever en werknemer evalueren het traject en stellen re-integratiedoelen voor het tweede ziektejaar vast.

Dit klintk toch anders dan dat je de eerste 104 weken van je ziekteverzuim nergens last van zou hebben.

En dan heb ik de verplichtingen van het tweede jaar al weggelaten.

Maar goed, dit gaat wel erg offtopic, want TS is volgens eigen zeggen niet ziek, dus dan is bovenstaande niet van toepassing.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:53

Maar inmiddels heeft TS uiteraard al een gesprek aangevraagd of met de LG gesproken over de ziekmelding, het waarom en hoe ze de draad weer oppakt, evt na een week of wat rust....en is alle onduidelijkheid over waarom ze ziekgemeld was uit de lucht.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:59

TS, ben je vandaag gaan werken?
Heb je gebeld en gesproken met je leidinggevende en duidelijkheid nu?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 13:39

Wel aan het werk ondanks weer een bijna slapeloze nacht, het kost me enorm veel moeite, maar wilde mij niet ziekmelden, eerst dit uit de wereld.

Ook tel contact gehad en krijg alsnog oproep bij BA. Daarna worden afspraken gemaakt over verdere reintegratie en over wat ze gaan doen met deze ziekmelding. Ziekmelding was nodig omdat anders geen consult mogelijk is bij BA.
Ik begrijp het wel,maar ben het er niet mee eens. En zeker de manier waarop niet. Dit had in overleg gedaan kunnen worden.

Mijn heftige reactie hierop lijkt misschien overtrokken, maar komt door een periode van veel pijn en erge vermoeidheid, en dit was de druppel die mijn emmer deed overlopen.

Ik ben iets rustiger nu, maar nog steeds gesloopt.
Het heeft mij echt enorm geraakt.

Ik hoop eruit te kunnen komen met wkg en wacht het voor nu maar even af allemaal.
Het voelt als het opgeven van een strijd die ik heel lang heb moeten strijden, en dat is ook een strijd tegen mijzelf geweest, daar ben ik mij van bewust, maar de confrontatie komt keihard aan.
(En daar komen de tranen alweer)