Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Duolingo; elkaar motiveren en ervaringen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 08:41

Ik zie vooral dat je niet meer kunt oefenen voor gratis hartjes om dan door te kunnen.

Enige optie is nu betaald...

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 12:34

Ik doe mijn Franse lessen altijd op desktop, en ik kreeg nu gisteren voor het eerst mijn score te zien *\o/*
Meteen even opgezocht op welke CEFR niveaus ik nu zit.
https://blog.duolingo.com/duolingo-score/
(Begonnen met Engels/Frans, en een paar maanden later gaan afwisselen met Nederlands/Frans erbij)

FR/EN: 46
Duolingo score: 30-59 = CEFR level: A2
You can have basic conversations about familiar topics, including weather, shopping, hobbies, and holiday plans

FR/NL: 20
Duolingo score: 20-29 = CEFR level: high A1
You can discuss your daily routine, order food at a restaurant, and chat a little

Afbeelding

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 12:40

Ik zit voor Duits ook op A2 :). Latijn weet ik niet, ga ik opzoeken!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-25 13:32

Ik zal Spaans eens opzoeken

Jiskaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 13:52

Oh wat leuk, dat wist ik niet! Ik zit op early A1 met m’n Duits haha.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 14:38

Ik ben ook heel erg blij dat ik lid ben van een familieplan :-)

Anders zou ik veel te snel door mijn hartjes heen zijn :') Nu is het lekker onbeperkt oefenen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:03

Hier nog iemand die blij is dat ik kon aansluiten bij een family plan, heel dankbaar voor +:)+

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 18:30

Nou, zeker!! :)F

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 23:42

Zo, ik ben na een maand weer terug in Nederland. Wat Bokt betreft heb ik me beperkt tot mijn eigen reistopic; op een telefoon gaat dat typen nu eenmaal niet zo makkelijk.

Wie mij daar heeft gevolgd, weet dat ik onder andere door de Baltische staten en Zweden ben gekomen. In de Baltische staten had ik veel aan mijn Russisch. Ook al willen de meeste woorden maar niet blijven hangen, zelfs met mijn rudimentaire vaardigheden heb ik me nog vaak kunnen redden. Er wonen veel etnische Russen in die landen en lang niet iedereen - zeker de ouderen niet - spreekt Engels. Je leest vaak dat de Russische taal daar is ongenade is gevallen vanwege het Sovjet-verleden en het Poetin-heden, maar eigenlijk zijn de mensen altijd wel dankbaar als je, wanneer je er met Engels niet uitkomt, Russisch aanbiedt.

Met mijn Zweeds ging het superdeluxaflex. (Sorry, zo laat op de avond wordt mijn gevoel voor humor er niet beter op.) Ik heb overal in Zweden, op Åland en zelfs hier en daar op het Finse vasteland Zweeds kunnen gebruiken. Alleen als ik iets moest regelen en het heel zeker moest weten, ging ik over op Engels. Ik had verwacht dat de Zweden wel vrij snel op Engels zouden overschakelen als ik met gebrekkig Zweeds aankwam. Dat doen wij Nederlanders tenslotte ook, en de kennis van het Engels in Scandinavië is vergelijkbaar met die in Nederland. Maar dat gebeurde eigenlijk maar zelden. Misschien hielden ze mij voor een Deen? Scandinaviërs praten onder elkaar vaak in hun eigen talen, en vaak leren op school ook wel een taal van de buren.

Zelfs in Kopenhagen (waar ik één nacht moest blijven voor een Flixbus) heb ik me met Zweeds kunnen redden. Ik moet wel zeggen dat de Deense antwoorden die ik terugkreeg erg moeilijk te verstaan waren. De Noren en Zweden vinden het Deens al zo onverstaanbaar...

Onderweg heb ik ook, hoewel zeer langzaam en steeds tussen de bedrijven door, een Zweedse thriller uitgelezen. "Isprinsessan" van Camilla Läckberg. In Stockholm heb ik nog een bloemlezing van de Zweedse poëzie gekocht. Ik ben erg blij dat ik zulke boeken kan begrijpen en ervan kan genieten.

Nou ja, genoeg opgeschept. Ik wil maar zeggen dat ik erg blij ben met mijn beslissing op Duolingo te installeren. Ondanks zijn onvolkomenheden maak ik toch voortgang die ik sinds mijn schooltijd niet meer gemaakt heb - en die deze vakantie zeer concrete resultaten heeft opgeleverd!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 23:46

Wat leuk!

Ik merk ook dat ik met Duolingo echt wel meer leer dan ik had verwacht.

Donderdag en vrijdag zullen we eens gaan testen hoeveel mijn Frans vooruit gegaan is tijdens het gesprek met de burgemeester en daarna met een oudere Franse meneer die uitleg gaat geven over zijn zetmeelfabriek. Eens kijken wat ik daarvan kan maken :=

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 11:13

Ik heb het ook met mijn Italiaans, ik heb nu een A1 niveau en kon in Italië echt wel veel gesprekjes voeren met mensen :j (die het ook maar wat leuk vonden om missende woorden aan te vullen :D )

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 15:06

Wat leuk!

En ik sluit me erbij aan: elke vooruitgang die ik merk bij mijn Franse lessen is super welkom, en ik hoop over niet al te lange tijd (Parijs in het najaar? Of zo tegen de Kerst lijkt me ook leuk) die kennis weer eens in de praktijk te gaan brengen.
Ik hoop dan ook wat boekwinkeltjes, minibiebs of rommelmarkten af te struinen naar -voor mij- leesbare boekjes <3

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 15:10

Ja, het is echt leuk om je taal in werkelijkheid te kunnen gebruiken :j. Ik doe regelmatig boodschappen in Duitsland waar veel Nederlanders komen, de mensen in de winkels spreken ook allemaal Nederlands erbij, maar ik vraag altijd of het in het Duits mag zodat ik kan oefenen. De meesten vinden dat heel leuk :D

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 11:01

Ik meld mij ook! Sinds 2022 al lid, en soms gebruikt maar nu weer echt bezig om frans te leren. Ik zit nu op score 11 - early a1 - merkte wel toen ik wat Duolingo gedaan had ik een Franse voorbespreking voor een wedstrijd wel wat flarden kon opvangen wat er bedoeld werd :+ kan ook zijn dat je ongeveer weet wat er gezegd word _O-

Ik vind die vrienden missies wel leuk op dit moment, en natuurlijk die verschillende divisies. Ben net een uurtje bezig geweest en had door allerlei XP bonussen 2600 xp verdient. Dat schiet wel lekker op =:)

Ik merk door die ‘tijdelijke boost’ dat ik vind dat ik door moet gaan tot mijn boost op is :') én alle niveaus wil ik legendarisch hebben voor ik verder ga _O-

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 20:47

billy3105 schreef:
én alle niveaus wil ik legendarisch hebben voor ik verder ga _O-

Yep yep, hier nog één :j -:)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 10:30

Bij legendarisch val ik nog te vaak door de mand :')

Ik blunder dus gezellig verder, maar merk wel dat ik zo langzaam maar zeker wel meer woordenschat opbouw. Het helpt dus wel zeker.

Schaken doe ik er nu ook naast. Af en toe een schaaklesje, die zijn kort, onder twee minuten. Dat werkt lekker om even snel wat lesjes te doen voor de dagelijkse doelen.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 10:33

Ik doe juist legendarisch later zodat ik oudere lessen gelijk herhaal en opfris. Dat mis ik wel: een knop dat je snel een ouder hoofdstuk weer kunt herhalen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 10:35

Wat ik mis is dat je niet terug kunt naar een eerdere sectie. Als je eenmaal op een bepaald level zit dan kun je niet meer terug.

Ik deed inderdaad nog wel oefeningetjes uit eerdere lesjes ter herhaling (voor de sterren bijvoorbeeld). Vervolgens kwam er een update in het Russisch waardoor ik in een ander level werd gezet en kon ik niet meer terug :\

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 10:39

Apple schreef:
Wat ik mis is dat je niet terug kunt naar een eerdere sectie. Als je eenmaal op een bepaald level zit dan kun je niet meer terug.

Ik deed inderdaad nog wel oefeningetjes uit eerdere lesjes ter herhaling (voor de sterren bijvoorbeeld). Vervolgens kwam er een update in het Russisch waardoor ik in een ander level werd gezet en kon ik niet meer terug :

Afbeelding

Ik kan wel terug naar m’n eerdere sectie als ik dus op de (bij mij nu gele) balk klik

Afbeelding

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 10:49

Hee thanks!

Dat wist ik niet :-)

Fijn, nu kan ik goed in de herhaling ;-)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 11:13

Ik ging de laatste maanden een stuk minder snel door mijn nieuwe taal, het Portugees, heen. Dat kwam doordat ik Zweeds en Russisch moest herhalen en, de afgelopen maand, doordat ik op vakantie was. Maar hé, tegen het einde van de vakantie was mijn cursus Portugees ineens toch afgelopen. Terwijl ik zoveel nog moest leren! Ik had bijvoorbeeld alleen nog maar de tegenwoordige tijd leren gebruiken, terwijl het werkwoord - leer mij de Romaanse talen kennen - nog zoveel meer tijden kent. Zover gaat de Nederlandstalige cursus helaas (nog) niet.

Het verstandigste was nu geweest om door te gaan met de cursus Portugees vanuit het Engels. Helaas kon ik de verleiding niet weerstaan om aan een nieuwe taal te beginnen. Het is uiteindelijk Welsh geworden. Niet de meest praktische keuze, maar ik wilde dat al jaren.

Ik moet zeggen dat de herhalingslesjes die je krijgt als een cursus voorbij is erg nuttig zijn. Vaak dénk je als je een cursus hebt afgerond dat je al heel wat kunt. Maar bij die herhalingen word je ineens geconfronteerd met wat je allemaal al vergeten bent. De eerste herhaallesjes worden bij mij altijd een ramp... Omdat er vrij willekeurig niveaus door elkaar herhaald worden, fris je in de dagen daarna je woordenschat weer danig op.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 11:26

Ik doe inderdaad ook gewoon tijdens de cursus af en toe wat herhaalwerk.
Vooral op een dag dat mijn hoofd gaar is en ik even geen nieuwe dingen wil.

Ik ga traag, maar wel gestaag en merk dat ik echt nog steeds wel sterker word in Spaans.

Vooral bij lezen en het begrijpen van video's met gesproken Spaans.
Schrijven en spreken blijft daar iets bij achter maar gaat ook nog altijd vooruit.

Ik doe Spaans vanuit Engels, en dat is een heeeeeeel uitgebreide op Duolingo.
Dus vooreerst ben ik nog niet klaar.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 11:50

Vanuit het Engels naar een andere taal zou echt misgaan bij mij denk ik :+ ging op de middelbare school al mis als ik eerst Engels en dan Duits had, dan zat ik in de duiste les eerst alles naar Engels te vertalen en dan naar het Nederlands _O- dat koste me toch een partij te veel tijd _O-

En nu nog als ik Duits spreek schakeld mijn brein half om naar het Engels. Dus krijg je half Engels half Duitse zinnen :+

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-25 11:53

Haha, mijn Engels zit qua niveau redelijk dicht bij mijn Nederlands, dus voor mij maakt het niet heel veel uit.

Zou ik het moeten vanuit een taal die ik minder beheers, bijvoorbeeld Spaans leren via de Duitse cursus, dan zou ik waarschijnlijk wel echt in de problemen komen :')

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:04

Ik ben ook blij dat FR/EN behoorlijk uitgebreid is.. en dat ik er nog best heul lang mee vooruit kan :D
Intussen stijgt het niveau van mijn cursus in FR/NL ook aardig, dus wat ik nu nog beschouw als een soort fijne extra herhalingslessen tussen het FR/EN door, zullen dat binnen afzienbare tijd niet meer zijn :+

Trouwens, de fouten die ik voornamelijk maak, zijn toch wel meest slordige dingetjes. Mannelijk-vrouwelijk, een woordje vergeten of verkeerd gelezen.. zeker niet meer het gekruk van de eerste tijd waarin ik me woorden of werkwoorden domweg niet kon herinneren. De vertrouwdheid met de taal is wat dat betreft echt al verbeterd.
Ben ook nog 'maar' anderhalf jaar bezig _O- (niet fanatiek, wel elke ochtend een half uur)

Engels is hier gelukkig ook al vele jaren mijn dagelijkse 'werk' taal, dus ik merk er weinig van als ik switch (alhoewel er echt draken van Nederlandse zinnen in FR/NL voorkomen)