Kamerplanten asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 11:01

Oh nr 1 en 3, wat een bijzondere bladeren zeg!

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 13:02

Zo ik ben echt fan van de epipremnum en de tricolor! <3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:19

Heel mooi!

Mijn pannenkoek heeft luis. -O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:25

Head & Shoulders?

:')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:29

Bellatrix schreef:
Head & Shoulders?

:')

Ingespoten met ant-insecten/luizenspray. Dood met die dingen. Vind het zo smerig, ik wil geen beestjes in huis. Die rouwvliegjes gaan er ook meteen aan.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:43

Ik heb gister mijn Monstera Adansonii Mint weg moeten gooien.. had al langer een hardnekkige trips plaag en kwam er maar niet vanaf -O-

Het rotte is dat mijn gewone Deliciosa en mijn Thai Constellation erbij staan (allemaal op de badkamer) en daar zitten ze nu ook op. De Deliciosa maak ik me niet zo druk om, die is groot en sterk en al ettelijke jaren bij mij, maar de Thai Constellation heb ik samen met de Adansonii Mint gekocht en die is nog niet zo groot. Ik ben daar al een tijdje aan het doodknijpen en fervent aan het douchen, maar daar pak ik de eitjes en larven natuurlijk niet mee.

Heb nu roofmijten en gaasvlieglarven besteld, die hoop ik morgen binnen te hebben zodat ik ze meteen kan uitzetten. Dan over vier weken herhalen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:54

Gewoon doodsprayen toch? Spruxit R ofzo of van Pokon insectenspray.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 14:58

Sprays werken niet bij trips (zijn ze 9 v/d 10 keer resistent voor) en ik heb twee katten rondlopen, dus ik durf niet zomaar alles te gebruiken helaas.

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 12:47

Hier zit zoveel kennis in dit topic, hier is vast wel iemand die weet wat ik moet doen. Mijn schoonmoeder heeft een deze plant die sowieso verpoot moet worden. De takken hangen nu zo naar beneden dat het niet mooi kijken. Ik denk dat de stok die ze erbij heeft staan ook niet geschikt is. Wat denken jullie wat het beste is om te doen?Afbeelding

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 12:56

Ik herken de soort niet. Maar ik zeg een hangplant van maken.

Kan in een hoge sierpot op de grond of een gewone pot op een kast. Of echt aan het plafond. Eventueel zou je een fatsoenlijke mospaal kunnen proberen als de plant daar wel aan wil hechten.

Die plastic stok en klemmetjes zijn inderdaad veel te dun en slap voor deze plant.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:21

Het is een Philodendron denk ik en ik herken hem ook alleen herinner me de soortnaam ff niet. Deze groeit hetzelfde (kronkelig) als de Red Heart, Painted Lady en de Medisa. Je kunt ook de toppen stekken en vervolgens met genoeg wortel in de (grotere) pot zetten, voor een vollere plant (en zodat je de kronkelige stengels minder ziet).

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 09:06

Ik denk ook dat het een Philo is. Het is in principe een klimplant, dus een stok is niet gek. Maar ik denk dat de stok op de afbeelding niet stevig genoeg is om de plant mooi te kunnen houden. Je zou een mospaal oid kunnen halen, maar een houten balk of pvc buis werkt ook. Je kan dan de plant mooi opbinden aan de paal. Eventueel lelijke takken kan je afknippen om te proberen te stekken. Staan wel genoeg filmpjes op internet hoe je dat moet doen. Hierboven werd al genoemd door stekken in de grond te zetten. Bij philos werk ik zelf liever met water ipv grond. Vooral even goed opletten waar wortels uit gaan groeien, en zorgen dat dat stuk goed onder water of diep in de grond zit.

Krtek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:29

Thans voor jullie tips! We hebben er nu tijdelijk een lange stok bij gezet. Na onze vakantie gaan we de plant in een grotere pot zetten en opnieuw opbinden. Kijken hoe het er dan uit ziet.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 10:41

Na de wolluis nu trips hier, gaat lekker :') Mijn Jacklyn kreeg eindelijk weer een blad, hop trips erin ;(

Ik heb een paar weken terug deze Graslelie gered van het groenstort in de wijk. Had alleen maar wat nieuwe potgrond nodig, staat nu naast de groene die ik als stekje gekregen heb.

Afbeelding

Afbeelding

Beneden gelukkig geen trips

Nieuw blad <3

Afbeelding

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 11:29

Afbeelding

Zien jullie wat ik zie? Na een vers 3e blad en een 4e onderweg (ik kocht hem met 2 bladeren), piept er ook een nieuw groeipuntje uit de aarde *\o/*

Afbeelding

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 11:34

Omg, wat goed!

Ik ben heel blij want mijn Thai Constellation heeft ondanks een milde trips besmetting ook een nieuw blad uitgerold net na het weekend. Zal straks thuis even een foto maken.

Nu de trips er nog vanaf zien te houden, loop elke avond even te knijpen. :+

Heb er op dit moment roofmijten en gaasvlieglarven op uitgezet, ik moet zeggen dat ik ze niet echt zie maar heb wel het idee dat het minder wordt. Moet over 2 weken nieuwe uitzetten en dan zou het weg moeten zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:53

Oh wat leuk! Een baby!

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 13:15

Oh wat leuk! Altijd fijn als een plant het naar zijn zin heeft.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 12:10

Vorig jaar april postte ik deze syngonium mottled mojito die weken z'n best deed te overleven achter het gordijn zonder water waar ik hem was vergeten :(:) :')

Afbeelding

En kijk wat er van is geworden!! She's thriving!!

Afbeelding

En ik heb er een paar stekken afgeknipt een paar weken geleden en nu op water gezet.

Afbeelding

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 13:10

Wauw! Ik hoop dat de mijne ook weer opbloeit tot dusver kan ik niets met syngoniums kennelijk... wat heb jij gedaan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 13:27

Zo die is duidelijk gereanimeerd! Mooi hoor.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 14:01

Janine1990 schreef:
Wauw! Ik hoop dat de mijne ook weer opbloeit tot dusver kan ik niets met syngoniums kennelijk... wat heb jij gedaan?

Niks bijzonders :') hij stond dus verstopt achter het gordijn in de hoek, ik was hem helemaal vergeten, hij heeft echt weken geen water gehad, en toen heb ik volgens de echt dode stukken eruit geknipt, en op een flink lichte plek gezet, en water gegeven, af en toe met voeding erbij.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 14:20

Ik kan jullie advies ook gebruiken:

Bij mijn dieffenbachia reflector had ik van 1 van de 2 stengels een kopstek genomen. Aan de bestaande stengel komen nu 1 nieuwe groeipunten (yay), maar de kopstek staat al weken in water maar er gebeurt niks. Er is 1 klein groen puntje verschenen, komt hier een eerste wortel aan of is dit illusie? :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Want kopstekken is toch hoe het werkt bij dieffenbachias?

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 14:54

Wat goed hoe ze allemaal nieuwe bladeren krijgen. Die syngonium is wel echt van de dood opgestaan := . Ziet er prachtig uit!

Voor de dieffenbachia, ik weet zelf niet zo goed hoe die gestekt moeten worden. Maar zou maar zo kunnen dat daar wel een wortel uit komt. Ik zou het in ieder geval nog niet opgeven. Ik weet niet hoe lang je hem al op water hebt? Bij het stekken van mijn sanseveria duurde het zelfs 3 maand voordat de eerste kleine wortels tevoorschijn kwamen.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 08:36

Het nieuwe blad van mijn Philodendron Jose Bueno wordt nu al bruin :(

Afbeelding

En de dieffenbachia waar ik een kopstek van genomen had, krijgt op de stam zelf 3 nieuwe groeipunten! Maar ik vraag mij af of de bestaande bladeren ze niet in de weg gaan zitten: kan ik die laten zitten of beter weghalen?
Afbeelding
Ze groeien dus uit de plek waar al bestaande bladeren zitten (wellicht logischerwijs), maar komt de nieue groeipunten zo niet in de verdrukking op een gegeven moment?

En nog wat mooie patroontjes:

Afbeelding
Macodes Petola

Afbeelding
Aglaonema Pictum Tricolor

Afbeelding
Dieffenbachia Reflector

Afbeelding
Syngonium Mottled Mojito