openeinde speelgoed /Open ended toys voor oudere kinderen+/_ 10 jaar.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

openeinde speelgoed /Open ended toys voor oudere kinderen+/_ 10 jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 14:03

Nu hier een vraag voor onze zoon hij wordt in september alweer 9.
Hij speelt het liefste met houten speelgoed en dan ook nog openeinde speelgoed, is er iets in die trant speciaal voor oudere kinderen zo de bovenbouw van de basisschool +/_ 10 jaar?

Kapla zijn alltimes favorite, BB bloks, Just briks smart lines Daar speelt hij graag mee!

https://justblocks.eu/images/ZDJECIAPRO ... edium.webp

https://d2f0ora2gkri0g.cloudfront.net/9 ... ddfb0.jpeg

Ook maakte hij een houten suppeddel voor zijn zus
https://cdn.webshopapp.com/shops/268766 ... irocco.jpg
ongeveer zoiets.

Maar wat is er nog meer in die hoek gericht op de oudere kinderen.
We hebben knex, geomag, lego etc maar hij houdt enorm van hout bij voorkeur blank hout het voelt zoveel beter dan plastik vind hij ook is hij dol op de geur van hout.

Aan ons dan de taak om iets anders te bedenken een timmer doos heeft hij al , linde hout om beeldjes te maken doethij al.
Ook zijn oom is timmerman en let op, hij maakte dus van de inovatie van zijn oom een nog betere innovatie...met zijn 8 jaar, waar dus nu letterlijk een pattent op word aangevraagd! Hij is wel handig maar is een minder met zijn handenwerker dan de rest van zijn familie.Ook opschool rekent hij al op een nivo van 1,5 jaar hoger!
op de websites van open ended toys kom ik ook eigenlijk niet verder dan blokken latjes etc
Ook heb ik hem op de site van optitec laten kijken en dat vind hij wel leuk maar als het in elkaar staat dan is de lol over.

Misschien weten de lieve bokkers nog een tip of aanvulling, de groep is hier zo divers misschien zijn er wel professionals die weten wat kinderen zoals hem bezighoudt, mensen van de scouting of gewoon ouders met een kind als ik.

Echt jullie hulp is zo welkom!!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 14:13

Ken je Beaverceaft tools? Die hebben ook wel hobbykits.

DubbelFun

Re: openeinde speelgoed /Open ended toys voor oudere kinderen+/_ 10 jaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:39

Misschien is hij al toe aan het simpeler 'echte' werk, bij. een kruk maken.
https://www.woodkit.nl/Steigerhout-Barkruk-Bouwpakket
Maar op de site staan nog veel meer kant-en-klare bouwpakketten.
Want wat is er leuker dan bijv. slapen in een bed wat jezelf hebt gemaakt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 06:42

Ik zou ook denken dat 'echte' projecten misschien leuk zijn. Of om creatief te spelen houten magneetblokjes in allerlei kleuren, of wellicht kartonnen projecten / apparaten om in elkaar te knutselen en wat meer technisch bezig te zijn?

Denk aan Nintendo Labo, of Makedo schroeven om van los karton / kartonnen dozen allerlei dingen te maken. Of wat je op Facebook langs ziet komen van die pakketjes die je maandelijks krijgt met machientjes van hout / karton.

Of wat wij nog op zolder hebben staan, hoe heet dat ook alweer.....is een grote doos met bouwpakket van hout en rubberen onderdelen waarmee je allerlei voertuigen kan bouwen waar je als kind ook echt zelf mee kan fietsen enzo dan, dat is ook wel leuk voor zo'n ventje denk ik :)

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 06:52

Als eens iets anders tussendoor... van die houten puzzles / brainteasers ?

Afbeelding

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 06:53

Ik weet niet waar je woont , maar bij ons in de buurt woont een houtdraaier.
Kunstenaar. Hij maakt ook hele technische dingen van hout , maar ook siervoorwerpen.
Misschien in die hoek iets zoeken en een pakket lessen of een workshop cadeau doen ?
Bij de kunstenaar bij ons in het dorp kun je zeker terecht.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 09:05

Je zegt dat hij wel handig is maar ook niet de echte handenwerker? Is ontwerpen iets voor hem? Zoals ik het lees, heeft hij voor zijn leeftijd al best een goed ontwikkeld analytisch vermogen (rekenen). Misschien vindt hij meubels ontwerpen wel leuk? Tekenen, meten op papier en dan samen met iemand die superhandig is, maken?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 09:56

Ik zou naar houtbewerken kijken (idd beavercraft oa) en misschien ook naar eenvoudige meubels maken. Heb je ruimte voor een wat groter project, dan is het ook leuk om bijv. te expertimenteren met vlotten, drijfvermogen, bootjes etc.

En iets met touw? Daar kun je echt toffe dingen van en mee maken en is heel open-end.

IJsstokjes zijn ook leuk, soort kapla maar dan moeilijker (en goedkoper, dus dan kun je ook eens plakken, splijten, verven etc.)

Pottenbakken of kleien is ook heel vrij. Met zelfdrogende klei is het heel laagdrempelig, maar met een echte draaischijf en oven kun je dat langzamerhand uitbreiden.

Calligrafie klinkt misschien een beetje suf en 'meisjesachtig', maar met een mooie pen en fijn materiaal voelt en ruikt het wel fijn. Je zou zelfs een veer kunnen overwegen.

Linosnedes zijn ook tof trouwens.

Zou scouting oid niet leuk voor hem zijn voor erbij?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 09:16

Zo nu eindelijk een reactie telkens als ik er voor ging zitten kwam er weer iets tussen, ik ben heel blij met jullie meedenken en tips!

@Tink89: scouting is zeker een ding alleen zit hij op voetbal, waar het probleem is dat hij op zaterdag een wedstrijd heeft tijdens de scouting uren. maar er zijn geen reserve spelers dus dan kan het team niet voetballen ... en hij wilt zeker mee op wedstrijd dus eindigde het gesprek daar altijd! ( zonde want het is er wel een kind voor)

Het potten maken van klei vind hij minder maar het beschilderen van keramiek vind hij geweldig!
we gaan elk seizoen 1x naar een keramiek cafe en daar zit een spannende factor tussen het schilderen
en het bakken ( ik zou het iedereen aanraden 't is zo gaaf *\o/* )
Lino snede doet hij wel eens maar t loopt niet over, terwijl ik dacht dat wordt wel iets.
Een touw heeft hij van de sint van oma gehad wel veel mee gedaan maar nu ook weer sil wachtend tot betere tijden.
@Karijn Dat ontwerpen vind hij heel leuk dat kwam uit bij die sup peddel van zijn zus, maar het uitvoeren met zaag machines is nog twijffel achtig hij is bang van het lawaai (held op Sokken ;) )
Maar goed hij heeft wel voor zijn opa met veel plezier zijn klompen ontworpen en ook zo geverfd ala keit haring best lachwekkend als opa op zijn grijze sparta weer het erf op komt gereden met die klompen onder zijn broek hij heeft er al veel complimenten over gehad (de drager en de ontwerper)
@Mirim jou tip is geweldig , ga het eens hier lokaal opzoeken want het is ongveer 3 uur rijden dat is weer iets te ver Maar een top idee!
@YWC die onthoud ik voor de sint daar weet hij wel raad mee!
@Pamerena en Dubbelfun bouwpakketten vind hij wel degelijk leuk, maar als ze in elkaar staan is de lol over en dan staat je huis al snel te vol. wat dus wel grappig is we hebben laatst een aantal verkocht op een speelgoedbeurs en daar hield hij dus al gewoon 265€ aan over best bijzonder zoveel. Dus er komen binnen kort een winter voorraad met de post nl onze kant op. Maar daar speelt hij niet mee, dat vind ik dan zo typisch weer.
@Kaka de beaver pakketen en het gereedschap gaat op zijn lijstje voor de ooms en tantes dat past zeker in zijn straatje
Allemaal dank voor de input , zijn er nog meer mensen met ideeen dan horen /lezen we die graag! :D

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:27

Eén ding nog: koop alsjeblieft een snijvaste handschoen voor hem als hij gaat houtbewerken. Die messen zijn heel akelig scherp en uitschieten is zo gebeurd. Tricky zo rond de polsen. Er zijn fijne te koop en ze kosten niet de hoofdprijs, maar maken wel dat je veilig kunt werken.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-25 09:37

Tink89 schreef:
Eén ding nog: koop alsjeblieft een snijvaste handschoen voor hem als hij gaat houtbewerken. Die messen zijn heel akelig scherp en uitschieten is zo gebeurd. Tricky zo rond de polsen. Er zijn fijne te koop en ze kosten niet de hoofdprijs, maar maken wel dat je veilig kunt werken.

Echt bedankt voor deze tip!

Zat net hier op, dat is koren op de molen,
https://youtu.be/oshJr5GUUC8

https://www.marionettes.cz/en-USD-USA/d ... es-puppets