de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 12:35

8nnemiek schreef:
Pruimenwijn wordt de eerste keer :D Ik ben zelf ook heel benieuwd!
Ik heb wel al veel druivenwijn gemaakt, en ook kersenwijn, appelwijn en vlierbloesemwijn.
Ik doe ze altijd mooi bottelen met elk jaar een nieuw label enzo.. alleen dat al vind ik geweldig om te doen :')
[ Afbeelding ]

Wat tof <3 is dat moeilijk om te maken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 12:42

Wauw wat een super mooie etiketten Annemiek +:)+

En wat een mooie bordjes fruit komen er langs :9

8nnemiek

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 14:09

Wijn maken is verrassend makkelijk vind ik :D
Je hebt er wel wat spullen voor nodig, en je moet zo steriel mogelijk werken.
Kort samengevat is het een kwestie van sap maken, gist en evt extra suiker erbij, in een gistingsfles met waterslot, en zo nu en dan overhevelen totdat de wijn goed geklaard is.

Ik haal al mijn info en recepten uit het blog van wijnmaker Luc, die heeft zooo veel ervaring en legt het heel duidelijk uit. Alleen jammer dat de index van de website niet meer werkt.
https://wijnmaker.blogspot.com/2009/08/ ... n.html?m=1

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 16:58

Ik vind dat zo tof.. maar ik durf dat nooit. Altijd bang dat ik mijn kostbare tijd verdoe aan iets wat dan mislukt
Misschien moet ik als de oogsten nog wat groter worden, eens gaan kijken of er niet iemand in de buurt woont die het leuk vindt om te koken en verwerken. Zo van diegene komt gratis aan de oogst en ik krijg wat van het resultaat. Dat lijkt me wel wat. En dan natuurlijk afkijken en bijleren

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 21:47

Zitten er hier trouwens ook rozenkenners? Ik wil graag een eetbare klimroos

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 21:49

Prairy schreef:
Ik heb er BBQ saus en woksaus mee gemaakt, en limonade siroop :D

Ik kruip even onder mijn meeleessteen vandaan, hoe heb je die limonadesiroop gemaakt? Heb je daar speciale dingen voor nodig of is het een kwestie van inkoken met wat suiker/zoetstof en dan zeven?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 22:14

Ik heb mijn ontsap pan gebruikt, en de pruimen rondom ingesneden om het proces te versnellen.

Dan het sap aftappen in een pan, 50% suiker toegevoegd, opwarmen tot de suiker is opgelost, schuim eraf en in potjes. Ik heb ze nog 15 minuten geweckt voor de zekerheid omdat ik minder suiker heb gebruikt.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 23:22

Voor de siroop doe je vaak 1 liter sap 1 kilo suiker.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 23:44

Prairy schreef:
Ik heb mijn ontsap pan gebruikt, en de pruimen rondom ingesneden om het proces te versnellen.

Dan het sap aftappen in een pan, 50% suiker toegevoegd, opwarmen tot de suiker is opgelost, schuim eraf en in potjes. Ik heb ze nog 15 minuten geweckt voor de zekerheid omdat ik minder suiker heb gebruikt.

Ohh ik heb ook zo'n ontsapper. Echt zo'n mooie van weck. Maar ik weet niet zo goed wat ik er mee moet. Door het stoom komt er ook veel water bij en ik heb er nog nooit lekker sap van gehad. Zuur en waterig. Verschillende vruchten geprobeerd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 07:34

Ik heb vorig jaar een ontsapper gekocht, maar ik ga hem weer verkopen. We vinden het sap allemaal niet lekker. Waterig, stroperig, niet zoet, smakeloos.. Ik had een test gedaan met appelsap; de helft via de ontsapper en de helft met de slowjuicer. Het verschil is enorm. Helaas, de ontsapper is niks voor mij.
Enige nadeel van de slowjuicer is dat het sap troebel eruit komt, maar de smaak is fantastisch.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 07:41

Een ontsapper is dan weer wel prima voor bijvoorbeeld vlierbessen.
Heerlijk vlierbessensap ermee gemaakt.
Voor appelsap inderdaad niet zo lekker, die hebben wij ook met de sappers gedaan en daarna afgekookt in flessen gedaan.

Ok, wij eten momenteel keto, in principe geen fruit (of maar heel weinig rood fruit), maar deze week dan toch maar een uitzondering gemaakt, heerlijke perzikken kunnen oogsten van eigen kweek :))
Dan maar een paar dagen geen keto, maar die eerste oogst ga ik toch echt niet weggeven, die eten we lekker zelf op. Gaan we daarna wel weer terug KHA.
Wat een verschil van smaak met het gekochte spul uit de winkel :D

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 08:06

Ah thanks, ik heb geen sappan of ander materiaal om sap te maken. Dus ga ff kijken hoe ik dat dan ga doen. Vind siroop wel een heel goed idee namelijk

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 08:20

Al mijn sap is heerlijk. Maar liefst wel van alleen van eigen fruit.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 08:30

Ik vind het inderdaad echt niet voor al het fruit een succes, maar voor aardbeien, framboos en tot op zekere hoogte kerspruim wel (omdat die heel klein zijn en de pit er heel moeilijk uit komt).

Appels en peren vond ik niks inderdaad. Die gaan we ook persen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 08:41

Framboos vind ik dan weer jammer om daar sap van te maken, maar inderdaad, eens met Prairy, alles wat moeilijk te onpitten is, of fruit wat niet geperst mag worden ivm blauwzuur wat vrijkomt uit de zaden zoals bij vlierbes het geval is.
Afbeelding
Gisteren een emmer vol geplukt, die wat nog niet helemaal rijp zijn is zeker nog een emmer vol, dat is nog even wachten op een paar dagen zon.
We hebben nu enkel de rijpe geplukt, waar je ziet dat vogels en wespen aan beginnen, die zijn al zoet genoeg :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 08:46

Ik heb er zoveel dat er niet tegenop te eten is en mijn vriezers zitten al vol. In de vriesdroger vind ik ze ook niet zo interessant. En sap/siroop drinken we wel veel. Dat heb ik ondertussen wel een beetje geleerd, proberen om dingen te maken die we ook daadwerkelijk gebruiken.

Jam eten we bijvoorbeeld gewoon niet, dus dat staat al een hele tijd in de kast :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 08:47

De ontsapper gebruik ik alleen bij fruit in grote aantallen.

Doe een theedoek in de zeef en was niks en mik het er zo in. Doe wel altijd suiker en citroen erbij voor conserveren. En weck niks daarna.

Schoonmaken is dan ook makkelijk.

Komen een partij druiven aan hier. :9

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 12:04

Prairy schreef:
Ik heb er zoveel dat er niet tegenop te eten is en mijn vriezers zitten al vol. In de vriesdroger vind ik ze ook niet zo interessant. En sap/siroop drinken we wel veel. Dat heb ik ondertussen wel een beetje geleerd, proberen om dingen te maken die we ook daadwerkelijk gebruiken.

Jam eten we bijvoorbeeld gewoon niet, dus dat staat al een hele tijd in de kast :+

Ja dat is dus mijn probleem..buiten fruit om mijd ik suiker dus zowel jam als sap is een beetje nutteloos hier. Alleen vlierbloesemlimonade ben ik echt gek op

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 12:13

Sansevieria schreef:
Framboos vind ik dan weer jammer om daar sap van te maken, maar inderdaad, eens met Prairy, alles wat moeilijk te onpitten is, of fruit wat niet geperst mag worden ivm blauwzuur wat vrijkomt uit de zaden zoals bij vlierbes het geval is.
[ Afbeelding ]
Gisteren een emmer vol geplukt, die wat nog niet helemaal rijp zijn is zeker nog een emmer vol, dat is nog even wachten op een paar dagen zon.
We hebben nu enkel de rijpe geplukt, waar je ziet dat vogels en wespen aan beginnen, die zijn al zoet genoeg :D

Mooie perziken zijn dat. Welk ras?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 12:15

Ik drink sap nooit puur altijd aangelengd met water.

Jam van eigen fruit gebruik ik minder tot weinig suiker. Wecken is dan wel aan te raden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 13:35

Dorine92, daar vraag je me wat, zou ik moeten kijken of het etiket nog leesbaar is.
Ik heb ze niet zelf gekocht, een vriendin stond hier 3 jaar geleden met een hoop spul op de aanhanger wat ze zelf niet meer kwijt kon.
Boomgaardenstichting had eind mei dat jaar uitverkoop, toen mochten wij onverwacht en in allerijl met veel te droog en warm weer nog 10 fruitbomen/struiken planten.
Goed bedoeld natuurlijk, is een hele lieve vriendin, maar niet over nagedacht.

Had een deel struik moeten zijn, maar ik vrees ervoor dat (net als in voorgaande jaren) de etikettering van de Nationale boomgaardenstichting niet heel juist is.
Dus wat op het label staat hoeft niet het juiste ras te zijn :+
Zo heb ik daar ook een "Trezeke Meyers" appel vandaan, wat er zeker te weten geen is...

Zal dus later kijken wat er op staat, maar zelfs als het leesbaar is, zonder enige garantie :D

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 11:33

Sansevieria schreef:
Dorine92, daar vraag je me wat, zou ik moeten kijken of het etiket nog leesbaar is.
Ik heb ze niet zelf gekocht, een vriendin stond hier 3 jaar geleden met een hoop spul op de aanhanger wat ze zelf niet meer kwijt kon.
Boomgaardenstichting had eind mei dat jaar uitverkoop, toen mochten wij onverwacht en in allerijl met veel te droog en warm weer nog 10 fruitbomen/struiken planten.
Goed bedoeld natuurlijk, is een hele lieve vriendin, maar niet over nagedacht.

Had een deel struik moeten zijn, maar ik vrees ervoor dat (net als in voorgaande jaren) de etikettering van de Nationale boomgaardenstichting niet heel juist is.
Dus wat op het label staat hoeft niet het juiste ras te zijn :+
Zo heb ik daar ook een "Trezeke Meyers" appel vandaan, wat er zeker te weten geen is...

Zal dus later kijken wat er op staat, maar zelfs als het leesbaar is, zonder enige garantie :D

Goh dus je had de perzik via boomgaardenstichting? Was die boom al volwassen dan ook of dat niet

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:17

Ja, al die bomen kwamen van de boomgaardenstichting, de perzik dus ook.
Beide appelbomen die het ras Trezeke Meyers moesten zijn ook.
Waarvan er een een echte is en de andere een totaal andere.
(Vandaag een verhaal gelezen van iemand die in 2010 een complete hoogstamboomgaard had laten aanplanten door de boomgaardenstichting en er nu na jaren achter is dat ongeveer de helft niet is van wat hij besteld had := )

Perzik was ongeveer 1.40 hoog, dus geen volwassen boom, maar staat op een heel beschutte plek en in de zon. Heb nog niet kunnen kijken of er een label aanhangt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:35

Terwijl zij er juist belang aan hechten dat het klopt. Heel jammer.

Hier gaat het wel lekker. :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:05

Sansevieria schreef:
Ja, al die bomen kwamen van de boomgaardenstichting, de perzik dus ook.
Beide appelbomen die het ras Trezeke Meyers moesten zijn ook.
Waarvan er een een echte is en de andere een totaal andere.
(Vandaag een verhaal gelezen van iemand die in 2010 een complete hoogstamboomgaard had laten aanplanten door de boomgaardenstichting en er nu na jaren achter is dat ongeveer de helft niet is van wat hij besteld had := )

Perzik was ongeveer 1.40 hoog, dus geen volwassen boom, maar staat op een heel beschutte plek en in de zon. Heb nog niet kunnen kijken of er een label aanhangt.

Jeetje dat is behoorlijk balen zeg dat het allemaal niet klopt. Heb ik zelf ook en nu moet ik dus een deel weer omhakken. Monnikenwerk. Plus de plek is ongeschikt om iets nieuws te planten omdat er nog een heel wortelstelsel in de grond zit. Ik ben ook van een deel vergeten terug te mailen. Nu kwam ik er van de week bijvoorbeeld achter dat ik eentje niet meer had geantwoord omdat het pas in het najaar geleverd kon worden en ik het toen vergeten was. Daar gaat mn geld. Terwijl het hun schuld is en ik ben de dupe