Karma en bijgeloof

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-25 21:49

DuoPenotti schreef:
Eigenlijk vind ik dat een opmerking waar vol schaamte juist bij zou passen...

Heb ik dan ook minder gevoel voor karma? ;)

@Tallie, ook weer pareltjes van voorbeelden *\o/*

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 21:55

Yavanna schreef:
Die orenpiep ken ik ook. De jeukende handen weer niet.
En zo kende ik vroeger iemand die als ze een zwarte kat zag, 3x een rondje om haar as draaide en aan een van de oorlellen trok. Daar had ik zeer mijn vraagtekens bij.
En Verootje, nee het is ook geen vaststaand feit, maar, dus ook Kaka, ik noemde het als voorbeeld, het kan ook net zo goed de positieve kant opdraaien.
Maar feit is wel dat het vaak voorkomt dat er 3 vliegtuigen/helicopters in een relatief kort tijdsbestek na elkaar gaan.

Wat is dat relatieve korte tijdsbestek dan?

Als je de lijst van luchtvaartongevallen bekijkt is er gewoon geen peil op te trekken en klopt het gewoon echt niet wat je zegt.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_v ... ongevallen

Soms zijn het er 3 per jaar. Maar vaker zijn het er minder per jaar of juist veel meer.

Ik probeer het echt te begrijpen maar ik begrijp gewoon niet hoe mensen echt kunnen geloven dat alles per 3 komt…

Suzanne F.

Re: Karma en bijgeloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 22:05

Dingen in huis gaan vaak wel stuk in 3’en maar dat heeft een logische verklaring. Meestal zijn deze dingen (lampen of apparaten) tegelijk aangeschaft/ van dezelfde levensduur.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 22:20

office schreef:
Mijn moeder geloofde in jeukende hand palmen.Hoe linker hoe flinker hoe rechter hoe slechter ..dan ging je dus geld kwijt raken binnenkort.
Onzin natuurlijk wel grappig als je iemand aan zijn hand ziet jeuken

Oh dat zeggen wij bij oren die piepen.
Als je oren piepen dan praat iemand over je.
Als je linker oor piept praten ze dus flink over je.
Als je rechter oor piept praten ze slecht over je.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 22:22

verootjoo schreef:
Yavanna schreef:
Die orenpiep ken ik ook. De jeukende handen weer niet.
En zo kende ik vroeger iemand die als ze een zwarte kat zag, 3x een rondje om haar as draaide en aan een van de oorlellen trok. Daar had ik zeer mijn vraagtekens bij.
En Verootje, nee het is ook geen vaststaand feit, maar, dus ook Kaka, ik noemde het als voorbeeld, het kan ook net zo goed de positieve kant opdraaien.
Maar feit is wel dat het vaak voorkomt dat er 3 vliegtuigen/helicopters in een relatief kort tijdsbestek na elkaar gaan.

Als je de lijst van luchtvaartongevallen bekijkt is er gewoon geen peil op te trekken en klopt het gewoon echt niet wat je zegt.

Soms zijn het er 3 per jaar. Maar vaker zijn het er minder per jaar of juist veel meer.

Ik probeer het echt te begrijpen maar ik begrijp gewoon niet hoe mensen echt kunnen geloven dat alles per 3 komt…

Maar een ramp hoeft toch niet het zelfde te zijn?
Jij praat over 3 vliegtuig rampen.

Maar het kan toch ook 1 vliegtuig ramp zijn, 1 overstroming en 1 aardbeving.
Dat zijn toch nog steeds 3 rampen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 22:25

Roodvos schreef:
Niet onder een ladder doorlopen heeft niets te maken met bijgeloof maar met veiligheid. Als iemand die op de ladder staat wat laat vallen krijg je het op je hoofd.
En dat is dan een ongeluk :)) .

Het werd vroeger als iets duivels gezien door gelovigen.

Ongelukken gebeuren ook zonder dat je onder een ladder door loopt: er kan ineens een piano op je vallen als je "nietsvermoedend met je kop koffie to go over straat loopt". :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 22:30

daantjuhhh schreef:
verootjoo schreef:

Maar een ramp hoeft toch niet het zelfde te zijn?
Jij praat over 3 vliegtuig rampen.

Maar het kan toch ook 1 vliegtuig ramp zijn, 1 overstroming en 1 aardbeving.
Dat zijn toch nog steeds 3 rampen.

Dit is wat er geschreven wordt:
Yavanna schreef:

En dat is gewoon niet.
En ja, er gebeuren overal rampen en de wereld is groot, dus dat er meerdere dingen tegelijk gebeuren is nogal evident. Maar om te stellen dat alles dan per drie komt is statistisch absoluut niet zo.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 22:39

Ja die comment. En toen reageerde ik ook al je moet verder kijken dan vliegtuigongelukken.
Rampen. Dat is veel breder.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 06:54

Ik heb er nog een paar:

Hoed op de kroon leggen zodat het geluk er niet uitvalt(al is het meer om de vorm goed vast te houden) en niet op bed leggen

Dit rijmpje gebruik ik zelf niet maar weet dat veel oude paarden mannen deze nog gebruiken:
"One white foot buy him,
Two white feet, try him,
Three white feet, leave him alone!”
Four white feet, go on home"
Komt oorspronkelijk van de gedachten dat witte hoeven minder sterk waren. Zelf vind ik 4 hoge witte sokken gaaf.

Bij elke verkoop en aankoop doe ik nog zegegeld bij een paard. Of geef ik het ontvangen zegegeld door naar de volgende eigenaar. Ook bij een castratie moet er een beetje zegegeld bij.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 08:29

Roodvos schreef:
Ik heb net een keer te vaak gezien dat de automobilist die mij (veel) te hard rijdend en asociaal voorbij kwam nog net wel het groene licht had, over het spoor of de brug kwam of net voor die tractor kon invoegen.
En ik met mijn goede gedrag stond te wachten.

Is dat dan negatieve karma?

Als mij zoiets overkomt dan denk ik graag in mijn hoofd: "Ach, die had vast explosive diarrhea". En dan vind ik het weer goed :-D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 09:12

speedfiets_2 schreef:
Ik heb er nog een paar:

Hoed op de kroon leggen zodat het geluk er niet uitvalt(al is het meer om de vorm goed vast te houden) en niet op bed leggen

Dit rijmpje gebruik ik zelf niet maar weet dat veel oude paarden mannen deze nog gebruiken:
"One white foot buy him,
Two white feet, try him,
Three white feet, leave him alone!”
Four white feet, go on home"
Komt oorspronkelijk van de gedachten dat witte hoeven minder sterk waren. Zelf vind ik 4 hoge witte sokken gaaf.

Bij elke verkoop en aankoop doe ik nog zegegeld bij een paard. Of geef ik het ontvangen zegegeld door naar de volgende eigenaar. Ook bij een castratie moet er een beetje zegegeld bij.

In de paardenwereld zit of liever zat heel veel bijgeloof. Dat zegengeld heb ik maar 1 keer gekregen. Witte voeten nooit op gelet, maar het is wel zo dat ze aan de witte voet eerder mok krijgen omdat de huid daar gevoeliger is.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-25 10:30

Mijn vriend had gisteren nog een leuke vorm van (mogelijk) positief karma.

Hij liep mee met de vierdaagse, stond op na een pauze en zag een oudere dame in de zon zitten. Hij vroeg of ze zich goed voelde en of ze wel zonnebrandcrème had opgesmeerd. Ze zei dat ze het die ochtend had gedaan. Hij bood haar vervolgens crème aan en daar was ze heel blij mee want ze had het zelf niet meegenomen. Vervolgens kijkt hij langs haar heen en ziet zijn telefoon in het gras liggen waar hij had gezeten.
Als hij haar geen zonnebrand had aangeboden, was hij zo doorgelopen en zijn telefoon kwijt geweest.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 11:36

@suzanne F een pijnlijk oor wil zeggen dat wat je hoort of hoorde erg pijnlijk is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:19

Desty schreef:
Zullen mensen met minder schaamte en gevoel voor normen en waarde ook minder voelen voor karma en bijgeloof?

Vind dat ook wel interessant om te weten eigenlijk.
Kan zijn dat mensen dan daar te nuchter voor zijn en er daardoor niet bij stilstaan of er helemaal niet in geloven. Maar ik ken wel weer mensen die zich niet snel schamen maar wel weer in karma geloven.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:34

meggiemeg schreef:
Desty schreef:
Zullen mensen met minder schaamte en gevoel voor normen en waarde ook minder voelen voor karma en bijgeloof?

Vind dat ook wel interessant om te weten eigenlijk.
Kan zijn dat mensen dan daar te nuchter voor zijn en er daardoor niet bij stilstaan of er helemaal niet in geloven. Maar ik ken wel weer mensen die zich niet snel schamen maar wel weer in karma geloven.

Dat is inderdaad een goeie, ik denk dat dat wel eens zo kan zijn. Want die doen vaak toch wat ze willen, zonder erbij na te denken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:40

marleen_usar schreef:
@suzanne F een pijnlijk oor wil zeggen dat wat je hoort of hoorde erg pijnlijk is.

Volgens mij gaat het bij Suzanne F om een oorontsteking, die al een aantal dagen aanhoudt. Niet om zomaar een pijntje tussendoor.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:52

Shenavallie schreef:
marleen_usar schreef:

Volgens mij gaat het bij Suzanne F om een oorontsteking, die al een aantal dagen aanhoudt. Niet om zomaar een pijntje tussendoor.

Klopt. Inmiddels een forse middenoorontsteking waarvoor ik zo naar de dokter ga. -O-

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:04

Beterschap Suzanne

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:25

Beterschap Suzanne! :(:)

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:55

Ik geloof vooral in 'wie goed doet, goed ontmoet'. Of meer: ik wil dat heel erg geloven en nastreven (ook zo opgevoed). Extra dankbaar zijn dat er in deze soms écht verrotte wereld nog eerlijke mensen zijn met normen en waarden die naar elkaar omkijken. Ik hoop dat ik daar zelf een steentje aan mag bijdragen :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:27

Uit eigen ervaring weet ik dat dat verschrikkelijk pijnlijk is, dus heel veel beterschap! :(:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:37

Shenavallie schreef:
Uit eigen ervaring weet ik dat dat verschrikkelijk pijnlijk is, dus heel veel beterschap! :(:)

Lief, dank jullie wel. Ik zal het topic niet verder vervuilen met mijn pijnlijke oor. :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:08

IlonavL schreef:
Ik geloof vooral in 'wie goed doet, goed ontmoet'. Of meer: ik wil dat heel erg geloven en nastreven (ook zo opgevoed). Extra dankbaar zijn dat er in deze soms écht verrotte wereld nog eerlijke mensen zijn met normen en waarden die naar elkaar omkijken. Ik hoop dat ik daar zelf een steentje aan mag bijdragen :)

Ik had daar ook weinig vertrouwen meer in totdat mijn man in maart onderweg onwel was geworden. Er hebben diverse mensen zowel hem als mij geholpen dat moment, totale vreemden. Gelukkig zijn dit soort mensen er nog, je moet ze zoeken met een lampje maar ze zijn er.
Ook probeer ik er aan vast te houden dat wie goed doet goed zal ontmoeten. Duurt soms lang maar zit m vaak al in de hele kleine dingen. Zoals ik geeft altijd mijn P kaart door als dat kan, merk dat ik m ook wel terug krijg soms. Even een deur open houden, ouder iemand helpen met oversteken.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 14:17

DuoPenotti schreef:
office schreef:
Mijn moeder geloofde in jeukende hand palmen.Hoe linker hoe flinker hoe rechter hoe slechter ..dan ging je dus geld kwijt raken binnenkort.
Onzin natuurlijk wel grappig als je iemand aan zijn hand ziet jeuken

Die ken ik van een piep in de oren.

Piepte deze links was er iemand goed over je aan het spreken.
Rechts roddelde er iemand over je.

Ik ken hetzelfde :j

Over linkshandig/rechtshandig, dat rechts vroeger "fout" was - het 5-jarige zoontje van een familielid is linkshandig. Zijn opa van andere kant probeert dat serieus af te leren.. Gelukkig zijn de ouders slimmer dan dat haha.

Ik geloof ook wel in "karma". Als in: ik stel mezelf er gerust mee, als iemand iets rot doet - "da's er eentje voor karma om op te lossen".
Het maakt dat ik dingen kan loslaten, dus of het nou wel of niet waar is: het werkt voor mij, en ik doe er niemand kwaad mee door erin te geloven.

Helaas is het wel met een schele weegschaal - het slechtste lijkt de beste te overkomen, en daaronder wankelt het idee van "wie goed doet, goed ontmoet" soms wel. Maar een mens moet ergens in geloven, toch?

Iemand in onze familie heeft denk ik een paar jaar geleden een spiegel laten vallen en 7 jaar ongeluk over ons afgroepen.
De voorbije pakweg 6 jaren zijn absurd geweest - vader heeft een hartaanval gehad, vader heeft een zeer ernstig motorongeval gehad, leed daarna ook nog aan PTST, stiefvader heeft met covid in het ziekenhuis gereden, mijn tante (echt het liefste mens van heel de wereld) is vorig jaar op haar fiets doodgereden, mijn Daisy is in mijn armen ingeslapen, mijn baby-katje ook, mijn vriend is door het oog van de naald gekropen toen zijn auto al rijdend besloot dat hij liever een fakkel wilde zijn, en niet eens zo heel veel later crashte hij met de volgende auto tegen 120 km/u in de achterkant van een vrachtwagen. En we hebben sinds enkele weken het contact met zijn ouders verbroken, met zijn broer anderhalf jaar geleden. Mijn broer heeft ook wat voorgehad en mijn grootmoeder heeft voor euthanasie gekozen.

Als er een verfilming van mijn leven zou komen, zou geen mens het geloven :')

Maar ik probeer wel altijd goed te doen. Voor mezelf, voor naasten, voor vreemden. Vooral voor dieren.

Op het einde van elke dag wil ik om eerlijk te zijn in de spiegel kunnen kijken :) Noem het normen en waarden, principes, moraal, ... Ik vind die dingen belangrijk, en in een poging altijd het goede te doen helpt het idee van karma (wat uiteindelijk bijgeloof is) om dat ook vol te houden als een ander dat niet doet.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 19:28

Dat klinkt allemaal heftig LWDaisy!