Inheems tuinieren!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Inheems tuinieren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 23:16

Ik heb gewoon afgewacht en nu een ware lieveheersbeestjes kwekerij. Ik kom ze werkelijk overal tegen in de tuin. En de bladluizen verdwijnen ook razendsnel.

1 hoekje is wel het toppunt qua lieveheersbeestjes kwekerij. Daar staan brandnetel, citroenmelisse en Rosa rugosa.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 06:34

Kijk even of er geen mieren een bladluis boerderij van je kaasjeskruid hebben gemaakt.

En anders zou ik ook afwachten maar ik heb misschien te veel planten om me er druk over te maken. Bij mij zitten ze op planten die ik er anders uitgehaald had zoals zuring, dus ook die planten blijken hun nut te hebben...

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 07:45

Of het waar is weet ik niet, maar ze zeggen dat als je wat bladluizen dood maakt, daar een lucht bij vrijkomt die lieveheersbeestjes aantrekt. Mensen ruiken dat niet.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 10:34

Malenka schreef:
[ Afbeelding ]

Blaassilene. Wat een verrassend leuk plantje. <3

Ik was op zoek naar de naam van dit plantje, had hem nog nooit gezien en hij staat nu volop langs een weg hier in het dorp, zo leuk! <3

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 11:59

gr_roos schreef:
Of het waar is weet ik niet, maar ze zeggen dat als je wat bladluizen dood maakt, daar een lucht bij vrijkomt die lieveheersbeestjes aantrekt. Mensen ruiken dat niet.

Dat is nog wel de moeite van het proberen waard :D

Ik lees nu het boek ‘Thuis in de moestuin’ en daar wordt smeerwortel aangeraden, en dan specifiek Bocking 14 omdat ‘ie niet woekert. Grensgevalletje wel/niet inheems dus. Enfin, via marktplaats 5 stekjes gekocht, plek zat om het ergens in de tuin nog te planten. Onze bodem kan het wel gebruiken.
https://jessicakoomen.nl/smeerwortel-in ... stuin/amp/

Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-25 12:09

Ik heb vorig jaar 4 kleine Bocking 14 plantjes neergezet, ze woekeren misschien niet maar het zijn inmiddels mega planten :Y)

Mijn brandnetel/smeerwortelgier is inmiddels wel klaar, ik moet het alleen nog even zeven en in een fles gieten. Hier links en rechts ook wel bladluis, dat zou daar ook goed tegen moeten helpen :j

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-25 13:19

Beetje in de tuin gerommeld vandaag...

Het Slangenkruid bloeit inmiddels mooi <3
Afbeelding

Afbeelding

Gewone Brunel gaat ook bijna
Afbeelding

En een overgebleven Kaasjeskruid (Mauritiana) van vorig jaar die heel erg z'n best doet :Y)
Afbeelding

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 20:33

<3

Kaasjeskruid heb ik nu ook in de voortuin, kwam naast ons bankje tussen de tegels vandaan en 1 stengel in de tuin niet zoveel als jij hebt, prachtig! <3
Hopelijk volgend jaar ook meer.

Afbeelding

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 21:35

Afbeelding
Kaasjeskruid slaat hier ook goed aan, leuk om te zien hoe hoog het in korte tijd wordt. Deze border was vorig jaar nog louter zwarte grond, in de nazomer ingezaaid en nu is het een explosie van kleur en bijen/hommels/gezellig gezoem.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 21:58

Dat ziet er gezellig uit! Waarmee heb je het ingezaaid?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 07:27

Prachtig Noeps! <3

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 21:06

Afbeelding
Afbeelding
Hier worden m’n niet-inheemse dahlia’s overwoekerd door, ik gok, perzikkruid -O- het gedeelte achter het krentenboompje (waar geen mulchlaag van stro ligt), heb ik ingezaaid met een mengsel van wat inheemse bio bloemen om een pluktuin te creëeren, maar ook daar lijkt alleen maar onkruid op te komen. Ik vrees dat dit stuk tuin dit jaar gruwelijk mislukt is }:0 mocht iemand nog tips hebben… we doen alleen aan onkruid plukken/uitsteken, schoffelen en spitten niet om de bodem zoveel mogelijk met rust te laten. Maar hier is niet tegenaan te plukken.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-25 21:18

Jammer dat dat stukje niet is gelukt! Je zwarte-grond-border van je vorige post is wel echt prachtig <3

Tips heb ik niet echt, ik heb dit jaar ook duizenden zaailingen er met de hand uitgetrokken. Waarvan, geen flauw idee, maar iets kwam bij bosjes op in de moestuin op de paden en in de zaaibedden, overal zat het tussen. Als je niet wil schoffelen en geen rotzooi wil gebruiken zit er niks anders op :=

Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 13:26

Rondje door de tuin vandaag:

Knoopkruid
Afbeelding

Grote Kaardenbol <3
Afbeelding

Afbeelding

Peen
Afbeelding

Koninginnekruid
Afbeelding

Venkel
Afbeelding

Gewone Ossentong
Afbeelding

Hartgespan
Afbeelding

Slangenkruid met bezoeker
Afbeelding

Grasklokje
Afbeelding

En niet inheems:

Calendula "Orange Flash"
Afbeelding

Dahlia "Arabian Night", toch niet helemaal verdwenen *\o/*
Afbeelding

En Echinacea en Bergamot met bezoeker <3
Afbeelding

Ook nog een paar gekke vogels in mijn vogelbad gespot, er zitten constant wel een paar bij
Afbeelding

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:17

Prachtig! Laat je het weten als je van de winter nog een puttertje op bezoek krijgt bij je kaardebol :D

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 14:59

Oooh, da's echt genieten, black_kelpie <3

Hier daarstraks ook even een diepe schotel water (met stenen erin) neergezet voor de beestjes.
Voor vogels had ik al een bad en daarnaast nu ook een drinkbakje, maar eentje extra voor de kleinste vliegers is nu wel nuttig met die hitte..

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 19:13

Judass schreef:
Prachtig! Laat je het weten als je van de winter nog een puttertje op bezoek krijgt bij je kaardebol :D

Ik heb ze hier helaas nog nooit gezien, maar als er wat langskomt laat ik het zeker weten :D

Helaas nog niet goed op de foto gekregen, maar een frequente bezoeker van mijn vogelbad is een ontzettend dikke houtduif. Hij past er echt precies in en zit dan een tijdje in dat water te klooien, beetje flapperen met z'n vleugels, maar omdat ie zo groot is wordt alleen z'n onderkant echt nat. En met een beetje pech lazert ie met bad en al van de sokkel af :')

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 14:18

black_kelpie schreef:
Helaas nog niet goed op de foto gekregen, maar een frequente bezoeker van mijn vogelbad is een ontzettend dikke houtduif. Hij past er echt precies in en zit dan een tijdje in dat water te klooien, beetje flapperen met z'n vleugels, maar omdat ie zo groot is wordt alleen z'n onderkant echt nat. En met een beetje pech lazert ie met bad en al van de sokkel af :')

_O- _O-

Echt hè! Die beesten zijn ook zó lomp.. hier pletten ze gewoon halve planten in de plantenbakken _-:(

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 15:32

Noeps schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Hier worden m’n niet-inheemse dahlia’s overwoekerd door, ik gok, perzikkruid -O- het gedeelte achter het krentenboompje (waar geen mulchlaag van stro ligt), heb ik ingezaaid met een mengsel van wat inheemse bio bloemen om een pluktuin te creëeren, maar ook daar lijkt alleen maar onkruid op te komen. Ik vrees dat dit stuk tuin dit jaar gruwelijk mislukt is }:0 mocht iemand nog tips hebben… we doen alleen aan onkruid plukken/uitsteken, schoffelen en spitten niet om de bodem zoveel mogelijk met rust te laten. Maar hier is niet tegenaan te plukken.

Jammer dat het voor dit jaar niet gelukt is zoals je zou willen. Als je niet wilt plukken zou je kunnen afmaaien met een bosmaaier (lekker precies werkje met de dahlia's, haha), dan maai je het perzikkruid weg en geef je tweejarige de kans om zich nog te ontwikkelen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-25 23:48

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 12:18

Afbeelding
Afbeelding
Hier heeft een brede wespenorchis besloten dat onze tuin een goede groeiplaats is. Dat vind ik wel een compliment.

Afbeelding
En toen ik vorig jaar geel nagelkruid zaaide had ik wel gehoopt dat die zou gaan bloeien. Maar ik had niet gedacht dat hij zo enthousiast zou zijn in dit kleine potje. Meerdere bloemen en zelfs zaden.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 11:02

Hier op het inheems vogelbalkon is het rustig momenteel, de meeste voorjaarsbloeiers zijn nu wel uitgebloeid, en zo komt er weer wat meer ruimte voor de vaste struikjes en wat er nu nog wil ontkiemen. Ook de vogels zijn stil, de meeste jongen zijn intussen uitgevlogen en dan breekt voor de ouderen de rui aan. Dat kost een hoop energie en maakt ze extra kwetsbaar, dus ze houden zich meer schuil.

Beetje saai dus, en om nu al aan de herfst te denken gaat me wat te ver :D maar voor wie van egeltjes houdt deel ik graag een linkje.
Want de Egelopvang Papendrecht is i.s.m. Streektuinen op zoek naar uitzettuinen - liefst zoveel mogelijk inheems - voor egels in de regio Zuid-Holland Zuid (Rijnmond gebied, Drechtsteden).
Als je altijd al graag de egel(s) een veilig onderdak hebt willen bieden, kun je via onderstaande link zien of jouw tuin aan de voorwaarden voldoet, en kun je je aanmelden:

https://www.dierenbescherming.nl/wildop ... 7a1e5af97d

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 13:34

Hé wat leuk van die egels. Daar zou ik me best voor willen aanmelden, ware het niet dat wij in Noord-Brabant zitten -O- Enig idee of er meer van dit soort projecten zijn in het land?

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 17:16

Miriam91 schreef:
Hé wat leuk van die egels. Daar zou ik me best voor willen aanmelden, ware het niet dat wij in Noord-Brabant zitten -O- Enig idee of er meer van dit soort projecten zijn in het land?

Er is een egelopvang in Roosendaal: https://www.egelopvangroosendaal.nl/
en ik dacht ook in Limburg.. Daar zou je eens kunnen informeren!
Maar dit kaartje met opvangadressen is vast ook heel handig:
https://wildopvang.nl/waar/

Oh, en deze natuurlijk :+ De Egelbescherming:
https://www.egelbescherming.nl/dier-in- ... angcentra/

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 17:53

In Someren zit ook een wildopvang, hebben wij dit voorjaar nog een egel naar toe gebracht (helaas heeft die het niet gered). Weet niet of ze uitzetplaatsen zoeken, wij zouden de egel weer ophalen en in onze tuin uitzetten.