Poort/hek oprit, tips + betaalbare adresjes voor redelijke kwaliteit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Poort/hek oprit, tips + betaalbare adresjes voor redelijke kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 10:29

Wij willen eigenlijk al heel lang een draaipoort voor de oprit hebben, zodat de dieren nog een extra hek tegenkomen voordat ze bij de weg komen. Nu met een kind + eentje op komst is die wens alleen maar groter geworden. Zoonlief racet namelijk als een malle met zijn loopauto en ik sprint er regelmatig achteraan om hem voor de weg te stoppen. Het is officieel alleen bestemmingsverkeer, maar we zitten wel precies in een bocht met een grote heg... Goed, we zoeken dus een hek voor onze oprit.

De eerste offerte kwam uit op bijna 20.000 euro. Even een andere prijsklasse dan we hadden verwacht en écht boven budget nu we net uit een verbouwing komen en nog een paar flinke uitgaven moeten doen.

Natuurlijk zijn de prijzen nu hoog. Materiaal is duur. Maar ik denk dat het wel wat voordeliger kan? We wonen niet op een landgoed en hoeven niets speciaals. Elektrisch hoeft niet.

Wat moet het wel zijn?
- Een ruim draaihek voor de oprit, breed genoeg voor een vrachtwagen of tractor (dus wel breder dan wat we vaak zien als standaard afmeting).
- Een kleiner hekje daarnaast voor het pad naar de voordeur.
- Enkele delen, desnoods gaas, om de tussenruimtes dicht te maken tot aan de struiken en heg.
- Iets wat niet meteen wegrot of wegroest.

Geen must, wel interessant:
- Een zuil met ingebouwde brievenbus, liefst met de mogelijkheid om ook pakketjes in te bezorgen.

Het bedrijf van de offerte gaf aan dat ze dat niet konden integreren. Het zou dan een losse brievenbus worden met die mogelijkheid. Dat idee is dus waarschijnlijk niet haalbaar.

We wonen in Hattem, onder Zwolle. Een bedrijf uit de regio is wellicht handig.

Hebben jullie tips? Do's en don'ts wat betreft het hek/de poort (materiaal, uitvoering, extra's) + bedrijven waar jullie goede of slechte ervaringen mee hebben?

Duhelo

Re: Poort/hek oprit, tips + betaalbare adresjes voor redelijke kwaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:31

heb je voorbeelden welk soort hek je zoekt? Een simpel weidehek bv heb je voor een paar 100 euro wel. Een echt oprithek wordt wel duurder.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:33

Ik lees even mee, ons erf is nu ook open maar zou met de dieren ook graag een extra afscheiding hebben die wel breed genoeg moet zijn voor een tractor.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 10:35

Herkenbaar, offerte voor een nieuwe poort is niet grappig.

Wij hebben via via een 2e hands poort gevonden met de goede maten, maar ook op marktplaats komen genoeg hekwerken voorbij voor een schappelijke prijs.

Vervolgens via een bedrijf uit Ede alles voor de automatisering geregeld, dat was veruit de goedkoopste en de spullen zijn snel geleverd en van prima kwaliteit.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 10:50

Ik wil dan toch wel graag een oprithek in 2 delen + kleiner hekje voor pad naar voordeur + de verbindingsdelen om er een geheel van te maken. Een weidehek is me dan te simpel en dan zou ik ook nog allerlei andere oplossingen moeten verzinnen voor de open ruimtes ernaast.

Zoiets als Ladyson plaats kan, al moeten wij dus wel meerdere onderdelen hebben om het dicht te maken. Blijft een houten poort lang goed?

Nimmy, hebben jullie de tweedehands poort zelf gemonteerd? En hadden jullie geen tuinhekje nodig? Ik ben bang dat het zo'n bonte verzameling wordt als we alles los gaan verzamelen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:03

Wij hebben een dubbele poort van 3,5 mtr breed (kan breder als je wilt, wordt op maat gemaakt). Daar kunnen tractoren en vrachtwagens tussendoor. De poort ligt iets terug op de oprit zodat je vanaf de weg niet 90 graden hoeft te draaien. Poort zelf is douglas, palen zijn eiken. Die staan in de grond dus hebben meer te lijden. Naast grote poort ook een loophekje van 1.2mtr.

Geplaatst door GB omheiningen, fijne service, net en vlot werk en ik vond het een redelijke prijs. Ze denken graag met je mee, ik kan me niet helemaal voorstellen hoe het er bij uitziet omdat je het hebt over de open ruimtes ernaast?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:07

Wij hebben zelf een draaipoort van ijzer. Met een looppoortje er langs.
Wel elektrisch. Heerlijk als het achter je kont dicht gaat :D
Maar dat kost echt niet zoveel.

Geen idee hoe breed hij is, maar past een trekker door.

Afbeelding
Afbeelding

weidepoorten hebben we dit, dat kost nog minder. Maar persoonlijk vind ik dat bij een oprit minder mooi.
Afbeelding

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:16

Wij hebben een toegangspoort die er al in zat toen wij het huis etc kochten. We hebben ook een bedrijf waarvoor ook af en toe vrachtwagens het erf op komen, dus hij is breed genoeg daarvoor. Nu hebben wij een geautomatiseerde (met afstandsbedieningen) en dat zou ik ook erg aanraden zeker met dieren/paarden en kinderen is het erg fijn om je poort makkelijk open/dicht te doen. Wij hebben een metalen poort zoals DuoPenotti hierboven maar dan hoger, met spijlen smal en hoog genoeg dat er geen hond/kind/mens doorheen kan. Geen apart wandelpoortje, dat voegt voor ons niks toe omdat de gewone poort ook een "klein open stand" heeft. Omdat de poort van metaal is hebben we er verder geen omkijken naar behalve af en toe schoonmaken. Ik zou daarom echt voor metaal gaan en niet voor hout.

Toevallig functioneerde hij een paar weken terug niet helemaal goed meer en heb ik uitgezocht waar het geautomatiseerde deel ervan vandaag kwam, het is een oudere versie van HB poortopeners. Mocht je interesse hebben om je poort te automatiseren; https://www.hbopeners.be/c-2127234/poortopener/
Ik vond de kosten hiervoor erg meevallen en ook het (opnieuw) installeren ervan. Hij zit er al zeker 15 jaar op en functioneert verder helemaal prima. Nu na een reset en even opnieuw afstellen (grond was verzakt) werkt hij ook weer als een trein en hij heeft ook regelmatig klappen gehad, van een onhandige chauffeur bijvoorbeeld :x maar dit is dus alleen het automatiseren van een bestaand of ander los te kopen hek.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:21

Wij hebben een zelfde poort idee als duo penoti. Die hangt er al eeuwig (20/30 jaar?) en met eens per paar jaar verven blijft die ook nog eeuwig hangen.
Wij hebben hem alleen niet automatisch omdat we er ook dagelijks met de paarden doorheen gaan. En dan ben ik al heel wat keren blij geweest als ik hem snel even dicht kan smijten of even op een klein kiertje kan gebruiken. Met bezoekende kinderen of ontsnapte paarden.

Dus ik zou hem alleen automatisch maken als je er ook een fatsoenlijke (brede) looppoort naast kunt zetten.

Ik vind houten poorten veel mooier eigenlijk. Maar die zakken toch altijd wat uit. Nog nergens een poort gezien die na meer dan 5 jaar nog net zo mooi en recht was.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-25 11:38

Precies zoals jouw eerste foto zou voor ons perfect zijn, DP! Dat is ook wat ik bedoel met de tussenruimte. Er moet aan beide kanten van het hek iets opgevuld worden.

Geeft elektrisch niet veel storing?

Voor het idee (ik heb even niks beters :') en er zweeft nog ergens een hekje in de lucht ):

Afbeelding
Rechts moet er nog een stukje naast tot in de groensingel. Dus ik zoek wel een geheel voor dit, niet alleen 1 poort.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:45

Onze poort geeft geen storingen ondanks dat het al een oud systeem is, alleen als de stop eruit ligt van die electragroep maar dat is in de afgelopen jaren maar 1 keer gebeurt door een fout van onszelf. Dan is het een kwestie van eroverheen klimmen en weer aan zetten in huis. Of bij een stroomstoring zou het ook kunnen dat hij niet open kan. Maar ook dan zou je bij ons de bouten van de opener van de poort kunnen losmaken en deze handmatig open zetten als dat nodig is. En heel zelden dat een van de afstandbedieningen leeg is, maar dan hebben we een sleutel om de poort open/dicht te doen ook.

Ik moet zeggen het geeft mij heel veel rust dat we de poort hebben, voor zowel de kinderen op het erf spelen als voor onze dieren. Alleen al daarvoor zou ik altijd een poort willen.

EDIT: Wij hebben dus zoiets: https://th.bing.com/th/id/OIP.CcDBi1xMr ... ImgDetMain
Waarbij we bewust het hekwerk buiten de poort om hebben laten begroeien in een haag, voor een minder "hard" effect.
Laatst bijgewerkt door XladyX op 22-04-25 11:50, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 11:47

De enige storing die elektrisch geeft is als de batterij van de afstandsbediening op is :P

En ja ook eens stoppen doorgeslagen toen we weg waren lang leven het looppoortje, daar hebben we altijd een sleutel van bij.
Dan is het even de stroom weer aanzetten.

Nu hebben wij dit al 20 jaar staan, dus alles zal zeker duurder zijn nu.
Maar wij hebben toen in totaal, inclusief 3 hectare omheining met gaas net geen 25.000 betaald.
Laat ik mij niet voor kunnen stellen als ik deze poort en looppoort en stukje gaas opnieuw wil ik 20.000 kwijt zou zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 13:12

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 14:00

_Lorette_ schreef:
Ik wil dan toch wel graag een oprithek in 2 delen + kleiner hekje voor pad naar voordeur + de verbindingsdelen om er een geheel van te maken. Een weidehek is me dan te simpel en dan zou ik ook nog allerlei andere oplossingen moeten verzinnen voor de open ruimtes ernaast.

Zoiets als Ladyson plaats kan, al moeten wij dus wel meerdere onderdelen hebben om het dicht te maken. Blijft een houten poort lang goed?

Nimmy, hebben jullie de tweedehands poort zelf gemonteerd? En hadden jullie geen tuinhekje nodig? Ik ben bang dat het zo'n bonte verzameling wordt als we alles los gaan verzamelen.

De oprit loopt tussen 2 weilanden in, dus enkel die breedte moesten we overbruggen. Wij hebben hem zelf gemonteerd (ok vriendlief is zzp'er in de bouw), maar de buren hebben een vergelijkbare constructie laten plaatsen door een lokale stratenmaker.

Wij hebben een geheel van 2 grote hekken en een looppoort gekocht, inclusief staanders. We hebben 3 poeren gemetseld om alles aan te bevestigen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-25 14:35

Als je voor elektrisch gaat, neem dan ook een GSM-module - dan kun je 'm overal vandaan openen/sluiten. Daar zijn ook oplossingen voor met intercoms en apps e.d., maar dit is veel goedkoper en gebruiksvriendelijker, en icm met een Ring of soortgelijk camera-deurbel ben je klaar. Reuze handig voor pakketjes.

Prepaid kaartje erin en het kost verder niks. Het hek neemt de telefoon niet op dus zelf ook geen belkosten. Wel elk half jaar even gebruiken, anders vervalt het nummer (ik laat de SMS programmering een foutmelding doen = SMS versturen = gebruikt) en iedereen die het nummer van je hek heeft kan 'm open doen (mits vooraf aangemeld, het is wel beveiligd).

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:19

Ik lees mee.

We hebben wel wat op het oog maar meer inspiratie is altijd welkom.

Wij zoeken 3 looppoortjes en 1 dubbele poort (voor auto/vrachtwagen/tracker).

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 08:37

Wij hebben twee elektrische dubbele poorten incl looppoortje en nog een dubbelstaafmat hekwerk van Axla Hekwerken. Mooi zwart gepoedercoat staal. Wel strak simpel recht design. Voor de helft van de prijs die je noemt in je openingspost.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 19:53

TS: Ben je inmiddels al voorzien?

Wij hebben een houten hekwerk van Nobifix hout (levensduur 25 jaar, zegt men) met gaas erachter. De poorten zijn op maat gemaakt en de prijs viel ons mee. Mocht je nog zoekende zijn dan wil ik wel foto’s voor je maken.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 21:16

Ik ben wel benieuwd naar fotos en de prijs Silvia

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 21:45

Voor trekkers (en vrachtwagens) ligt de "eis" toch inmiddels wel op 4 / 4.5 meter minimaal, de trekkers worden steeds groter nl.
Op marktplaats komt wel eens wat voorbij en ook van bedrijven die via inruil 2e hands poorten krijgen. Als je kan vervoeren zijn er zat opties, moet een ander dat doen wat minder.