Help! Mijn balkon wordt bezet door een wesp!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laurora

Re: Help! Mijn balkon wordt bezet door een wesp!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 14:25

Hoornaast vallen wel onder de wespen.
Wat vervelend dat deze in jullie tuin zat, mooi dat ie opgehaald is.

Voor andere mensen: let goed op hoe de hoornaars eruit zien.
De (inheemse) Europese hoornaar wordt veelvuldig verward met de invasieve Aziatische. De Europese is een pak groter en veel indrukwekkender en lawaaieriger, maar wordt ook wel een vriendelijke reus genoemd, omdat ze niet heel agressief zijn en net als alle andere inheemse wespen zeer belangrijk voor onze biodiversiteit.
Afbeelding

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 15:45

“Is het rood, maak het niet dood” :')

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:05

Ja ! Wij hebben de Europese bij ons thuis in de buurt vliegen. Heel mooi en indrukwekkend!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 20:18

Eelmo schreef:
Wat een lieve reactie <3 Ik krijg ze wel eens anders :')
Bijvoorbeeld hier kun je info vinden, incl bouwinstructies mocht je zelf een kast willen maken: https://www.vleermuis.net/bescherming/i ... n-ophangen
Hang een kast iig op tenminste 3m hoogte, niet boven een raam/randje/dorpel want vleermuizen hebben een 'vrije val' nodig voor ze echt kunnen vliegen. Je zal overal lezen dat de kast op de zonkant moet maar zwarte kasten liever niet in de volle zon ivm oververhitting. In de meest ideale situatie hang je 2 of meer kasten op verschillende windrichtingen. Kies voor platte kasten, want in bolle kasten gaan juist hoornaars en wespen zitten :')

Voor vleermuisvragen mag je me altijd pb'en, nu leidt het wel heel ver af van de wespen :+ Maar echt top dat je er zo mee bezig wilt en over nadenkt! :j

Hoeveel ruimte hebben ze nodig voor de “vrije val”?
Wij hebben gister spouwmuur isolatie gekregen en er zijn 2 maanden geleden idd van die dingen geplaatst dat ze er nog wel uit konden maar niet meer erin.
Nu heb ik een vleermuis kast liggen. Maar er is eigenlijk wel alleen ruimte boven het raam.

Even voor beeldvorming:
Afbeelding

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 12:02

Maaaarije schreef:
Eelmo schreef:
Wat een lieve reactie <3 Ik krijg ze wel eens anders :')
Bijvoorbeeld hier kun je info vinden, incl bouwinstructies mocht je zelf een kast willen maken: https://www.vleermuis.net/bescherming/i ... n-ophangen
Hang een kast iig op tenminste 3m hoogte, niet boven een raam/randje/dorpel want vleermuizen hebben een 'vrije val' nodig voor ze echt kunnen vliegen. Je zal overal lezen dat de kast op de zonkant moet maar zwarte kasten liever niet in de volle zon ivm oververhitting. In de meest ideale situatie hang je 2 of meer kasten op verschillende windrichtingen. Kies voor platte kasten, want in bolle kasten gaan juist hoornaars en wespen zitten :')

Voor vleermuisvragen mag je me altijd pb'en, nu leidt het wel heel ver af van de wespen :+ Maar echt top dat je er zo mee bezig wilt en over nadenkt! :j

Hoeveel ruimte hebben ze nodig voor de “vrije val”?
Wij hebben gister spouwmuur isolatie gekregen en er zijn 2 maanden geleden idd van die dingen geplaatst dat ze er nog wel uit konden maar niet meer erin.
Nu heb ik een vleermuis kast liggen. Maar er is eigenlijk wel alleen ruimte boven het raam.

Even voor beeldvorming:
[ Afbeelding ]

Hoe groot is de kast? Zit er op de achtergevel ook zo'n raam? In deze situatie zouden wij normaal gesproken op zoek gaan naar andere creatievere oplossingen (dakrand/boeiboord geschikt maken bijvoorbeeld) maar dan heb je een iets ander kostenplaatje dan 1 kast :D Stuur anders even een pb, dan denk ik me je mee!

Complimenten trouwens dat je via NVI (aanname) hebt laten isoleren! :j

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:53

Een leuke update, nav dit topic heb ik me gemeld bij de wespenstichting, heb de cursus gedaan en ik ben nu vrijwilliger op de helpdesk!

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:24

Jaaa ik hoorde het van Nathan! Fantastisch dat je de helpdesk komt versterken! *\o/*

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 13:29

wat een tof topic
eerst angst over wespen en toch een aantal die nu meer herkennen dat wespen niet enkel en alleen kwaaie enge beestjes zijn (op een paar soorten na dan, maar meer over het algemeen)

Mede dankzij de info hier ben ik toch echt rustiger.
Ik krijg enkel de zenuwen als er 1 zo voor je neus komt zigzaggen (geen idee of jullie begrijpen wat ik bedoel hiermee)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 18:54

Wij hebben nu een voorjaarsnest van Aziatische hoornaars. Heb het gemeld en hopelijk komen ze ze snel verwijderen. Inderdaad voor ze een nieuw nest maken want nu is deze nog klein (in een nestkastje).

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 16:51

Heb je daar al contact over gehad, Neonlight?
Je kan 'savonds laat, als ze allemaal binnen zitten, het vlieggat van het nestkastje dichtplakken met bv ducttape, dan kunnen ze in ieder geval niet meer vliegen. Als dan je kastje dicht genoeg is en je vriezer groot genoeg, kan je het nestkastje in de vriezer stoppen (minimaal 48u meen ik), daarmee dood je de hoornaars.
Of je wacht op professionele hulp, ook een heel verstandig alternatief :')

Rauka, wat goed van je!

Roihi, ik weet precies wat je bedoeld ja, dat is inderdaad niet leuk...

Eelmo, wat goed om te weten dat er ook een vleermuis expert aanwezig is hier! *\o/*

Hier waarschijnlijk toch een wespennest in ons tuinschuurtje, in een gammele kartonnen doos. Onhandig dus. De temperatuur is wat gedaald dus ik wil vanavond eens kijken waar ik precies mee te maken heb (mijn bijen kunnen meer geirriteerd zijn als het warm is, het leek dus verstandig niet dit weekend te kijken).

Misschien is het mogelijk om het nest in een andere doos ofzo te doen, en dan omhoog te verplaatsen zodat ze langs het dak en in uit kunnen vliegen zonder ons verder lastig te vallen.
Mijn man was niet per se happig op ze behouden in onze beperkte nieuwbouwtuin, dus ik heb gezegd dat ze alleen mogelijk blijven als ze zich koest houden :)

De kinderen stelden voor om ze dan te belonen voor het vangen van muggen ed door ze ergens limonade aan te bieden. Die hebben dus geheel zelfstandig een wespenbuffet bedacht <3

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 18:48

Indy_Mouse_9 schreef:
Heb je daar al contact over gehad, Neonlight?
Je kan 'savonds laat, als ze allemaal binnen zitten, het vlieggat van het nestkastje dichtplakken met bv ducttape, dan kunnen ze in ieder geval niet meer vliegen. Als dan je kastje dicht genoeg is en je vriezer groot genoeg, kan je het nestkastje in de vriezer stoppen (minimaal 48u meen ik), daarmee dood je de hoornaars.
Of je wacht op professionele hulp, ook een heel verstandig alternatief :')

Rauka, wat goed van je!

Roihi, ik weet precies wat je bedoeld ja, dat is inderdaad niet leuk...

Eelmo, wat goed om te weten dat er ook een vleermuis expert aanwezig is hier! *\o/*

Hier waarschijnlijk toch een wespennest in ons tuinschuurtje, in een gammele kartonnen doos. Onhandig dus. De temperatuur is wat gedaald dus ik wil vanavond eens kijken waar ik precies mee te maken heb (mijn bijen kunnen meer geirriteerd zijn als het warm is, het leek dus verstandig niet dit weekend te kijken).

Misschien is het mogelijk om het nest in een andere doos ofzo te doen, en dan omhoog te verplaatsen zodat ze langs het dak en in uit kunnen vliegen zonder ons verder lastig te vallen.
Mijn man was niet per se happig op ze behouden in onze beperkte nieuwbouwtuin, dus ik heb gezegd dat ze alleen mogelijk blijven als ze zich koest houden :)

De kinderen stelden voor om ze dan te belonen voor het vangen van muggen ed door ze ergens limonade aan te bieden. Die hebben dus geheel zelfstandig een wespenbuffet bedacht <3

Je kunt het nest ongeveer 10 cm per dag verplaatsen.
Ook kun je eventueel de nestplaats afschermen met horregaas, en zo de vliegrichting veranderen.
Mocht je (online)hulp nodig hebben weet je me te vinden :D

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 19:51

Net op fb gezien dat het nest uit onze tuin voor onderzoek naar de universiteit van Gent gebracht is. Ben er stiekem nog wel trots op/ blij mee ook.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 20:56

Roihi schreef:
wat een tof topic
eerst angst over wespen en toch een aantal die nu meer herkennen dat wespen niet enkel en alleen kwaaie enge beestjes zijn (op een paar soorten na dan, maar meer over het algemeen)

Ik krijg enkel de zenuwen als er 1 zo voor je neus komt zigzaggen (geen idee of jullie begrijpen wat ik bedoel hiermee)

Zijn die zo zigzaggen voor je niet eerder zweefwespen? Althans zo noem ik ze :+. Die kom ik vaker tegen in bosgebied en zweven vaak echt voor je en lijken je soms te willen imponeren ofzo.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 14:34

Art_Ificious schreef:
Roihi schreef:
wat een tof topic

Zijn die zo zigzaggen voor je niet eerder zweefwespen? Althans zo noem ik ze :+. Die kom ik vaker tegen in bosgebied en zweven vaak echt voor je en lijken je soms te willen imponeren ofzo.

Die jij bedoelt, Art_Ificious, zijn dus vliegen die doen alsof ze wesp zijn :D Volkomen onschadelijk en ook een insectengroep waar het vrij slecht mee gaat helaas. Goede bestuivers :j

Wespen die je recht in de ogen proberen aan te kijken vind ik ook altijd wat minder tof :')

Foxy, interessant! Aan wat voor onderzoek gaat dat nest meedoen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 15:25

Oh zijn dat vliegen. Geweldig ik was vroeger dus gaan lopen van vliegen ipv wespen :')

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 15:51