Moet zeggen dat ik er ook wel mee cheat als ik toevallig Parmigiano heb liggen ofzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Earth schreef:Wat ik eigenlijk het lekkerst vind is spruitjes koken en dan carameliseren. Dat is mijn inziens echt het lekkerst hihi, in combi met een lekker stuk vlees.
Dus:
Eendenborstfilet met Pastinaakpuree, gebakken ui en Champignons en spruitjes. Met pruimensaus.
Schil de pastinaak en snijd het in kleine blokjes.
Doe dit in een pan met ruim water een een groentebouillon blokje.
Kook dit voor ongeveer 20 minuten, zodat de pastinaak mooi zacht wordt.
Giet daarna af maar laat ong 3 eetlepels aan vocht achter, pureer dit samen met een klontje roomboter tot een gladde puree.
Maak de spruitjes schoon en snijd ze door de helft. Kook deze in zout ongeveer 10 min/beetgaar.
Strooi wat zout op de huid van de eend. Bak deze op middelhoog vuur op de huid aan totdat deze goudbruin is. Draai daarna om en schroei die kant dicht op middel vuur. Doe de eend een paar minuten in de oven, max 5 op 160 graden.
Haal de eend uit de pan, voeg iets boter toe en gooi de in halfjes gesneden ui erin. Bak dit op middelhoog vuur aan totdat de ui lichtbruin kleurt. Gooi daarna de champignons erbij, bak dit op hoog vuur door zodat de ui en champignons echt goed bruin worden. Als de boter op raakt mag je iets toevoegen, maar op het einde moet je echt de boter eruit gebakken hebben zonder dat het aanbrand.
[ Afbeelding ]
Haal de ui en champies uit de pan, voeg iets boter toe en een theelepel suiker en gooi daar de spruitjes bij. Bak deze kort op middelhoog vuur en zorg dat ze een mooi aanbaklaagje krijgen. Loop er niet bij weg, dit gaat vrij hard!
Voeg dit allemaal samen en eet de eend met pruimensaus. Eet smakelijk!
Dit is mijn favoriete gerecht
Maaaarije schreef:Is er iemand die nog suggesties heeft voor hapjes voor verjaardag? Naast het standaard kaas/worst etc?
Earth schreef:Leuk topic!
Ik ben vooral op zoek naar simpele maar gezonde maaltijden. Ik heb weinig energie om veel snijwerk te doen en langer dan een uur in de keuken te staan.
VuurVleugels schreef:Zijn er ook quiche of pasta o.i.d. recepten met 200+ gram groente per persoon? Ik ben de AVG met broccoli, bloemkoop, sperziebonen, snijbonen etc. echt wel zat en ik ben gek op lekkere 'mengmaaltijden' (ergo, gewoon alles lekker door elkaar gooien en in/tussen een stuk deeg douwen) maar vaak is het aandeel groente echt weinig. Net als die quiche van pagina 1, die heeft pp maar iets van 80 gram broccoli. Ik heb moeite met gezond eten en hou daarom graag die richtlijn van 200 gram groente per dag aan, maar met dit soort recepten kom ik daar dan niet aan
balance schreef:Maakt er hier wel iemand Spätzle zelf? Welk recept gebruik je dan het liefst?
Exitium schreef:Ja, dat weet ik, maar bij een normale risotto roer je er op het eind ook boter en Parmezaanse kaas door, en dan laat je het nog een paar minuutjes staan met het deksel erop zodat alles goed kan smelten
friezenfan2 schreef:Gek genoeg zegt google dat het in Italië geen ding is en dat het daar anders heet.
Ik zweer dat ik hier gister een reel over zag maar dat ga ik nooit meer terug kunnen vinden.