Etenstijd! Recepten zoeken/aanvragen en delen met elkaar.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Exitium

Re: Etenstijd! Recepten zoeken/aanvragen en delen met elkaar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:38

Wil je carbonara echt origineel houden, dan geen Parmezaanse kaas gebruiken maar enkel pecorino romano. Carbonara is een gerecht uit Lazio (de regio waar Rome in ligt) en daar komt pecorino ook vandaan

Moet zeggen dat ik er ook wel mee cheat als ik toevallig Parmigiano heb liggen ofzo :+

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:51

Nog een groentensoep tip:

De kwaliteit van de groenten maakt veel verschil. Als ik groenten gebruik van de macro biotische boerderij hier, dan proef je echt zoooveel smaak!

Soepgroenten van de supermarkt geven nauwelijks smaak af.

Schapenwol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 14:53

Oh en natuurlijk de soorten groenten: sowieso knolselderij en bladselderij geven een typische smaak, maar ook lavas, veel peterselie, goede biologische wortel en prei (niet van de ah, die zijn smakeloos). Altijd hele smaakvolle groentensoep hier (zonder schenkel enzo, alleen gehaktballetjes aan het eind).

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 18:39

Earth schreef:
Wat ik eigenlijk het lekkerst vind is spruitjes koken en dan carameliseren. Dat is mijn inziens echt het lekkerst hihi, in combi met een lekker stuk vlees.

Dus:
Eendenborstfilet met Pastinaakpuree, gebakken ui en Champignons en spruitjes. Met pruimensaus.

Schil de pastinaak en snijd het in kleine blokjes.
Doe dit in een pan met ruim water een een groentebouillon blokje.
Kook dit voor ongeveer 20 minuten, zodat de pastinaak mooi zacht wordt.
Giet daarna af maar laat ong 3 eetlepels aan vocht achter, pureer dit samen met een klontje roomboter tot een gladde puree.

Maak de spruitjes schoon en snijd ze door de helft. Kook deze in zout ongeveer 10 min/beetgaar.

Strooi wat zout op de huid van de eend. Bak deze op middelhoog vuur op de huid aan totdat deze goudbruin is. Draai daarna om en schroei die kant dicht op middel vuur. Doe de eend een paar minuten in de oven, max 5 op 160 graden.

Haal de eend uit de pan, voeg iets boter toe en gooi de in halfjes gesneden ui erin. Bak dit op middelhoog vuur aan totdat de ui lichtbruin kleurt. Gooi daarna de champignons erbij, bak dit op hoog vuur door zodat de ui en champignons echt goed bruin worden. Als de boter op raakt mag je iets toevoegen, maar op het einde moet je echt de boter eruit gebakken hebben zonder dat het aanbrand.
[ Afbeelding ]

Haal de ui en champies uit de pan, voeg iets boter toe en een theelepel suiker en gooi daar de spruitjes bij. Bak deze kort op middelhoog vuur en zorg dat ze een mooi aanbaklaagje krijgen. Loop er niet bij weg, dit gaat vrij hard!

Voeg dit allemaal samen en eet de eend met pruimensaus. Eet smakelijk!

Dit is mijn favoriete gerecht <3

Dankzij dit recept voor het eerst in mijn leven spruitjes klaargemaakt. De eendenborstfilet waren twee eendenpoten uit blik (Frankrijk!) en de pruimensaus hadden ze niet in mijn toko, dus pruimenjam gebruikt, aangelengd met wat water. Het was heerlijk, dank je voor het recept Earth.
Edit: de hond is ook gek op deze spruitjes _O-

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 19:00

Maaaarije schreef:
Is er iemand die nog suggesties heeft voor hapjes voor verjaardag? Naast het standaard kaas/worst etc?

Wraps rolletjes zijn ook vaak lekker. Van alles mee mogelijk. Ik gebruik altijd een smeersel, meestal dan zalm of rauwe ham, en iets van sla. Mijn favoriet is roomkaas en gerookte zalm. Met rauwe ham ook roomkaas, maar ook lekker met bijvoorbeeld pesto en pijnboompitjes. Vega is hummus met gedroogde tomaat lekker (en alles dus met sla)

Earth schreef:
Leuk topic!

Ik ben vooral op zoek naar simpele maar gezonde maaltijden. Ik heb weinig energie om veel snijwerk te doen en langer dan een uur in de keuken te staan.

Pasta popeye:
Pasta koken. Uitje snijden en bakken. Spekjes erbij. Diepvriesspinazie erbij. Boursin of iets vergelijkbaars erbij en mengen met de pasta.

Of een klassieke carbonara met bijvoorbeeld een soepje erbij.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 18:45

Maakt er hier wel iemand Spätzle zelf? Welk recept gebruik je dan het liefst?

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 08:27

Ja maak af en toe spätzle. Ik heb zo'n unit van Tupperware waar je ze makkelijk mee vormt.

Gebruik 100 g meel, beetje zout, 1 ei en 50 g water. Kort mixen en dan door de vorm heen drukken in kokend water.

We eten het meestal als bijgerecht bij goulash of andere stoofpotten.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 10:49

VuurVleugels schreef:
Zijn er ook quiche of pasta o.i.d. recepten met 200+ gram groente per persoon? Ik ben de AVG met broccoli, bloemkoop, sperziebonen, snijbonen etc. echt wel zat en ik ben gek op lekkere 'mengmaaltijden' (ergo, gewoon alles lekker door elkaar gooien en in/tussen een stuk deeg douwen :')) maar vaak is het aandeel groente echt weinig. Net als die quiche van pagina 1, die heeft pp maar iets van 80 gram broccoli. Ik heb moeite met gezond eten en hou daarom graag die richtlijn van 200 gram groente per dag aan, maar met dit soort recepten kom ik daar dan niet aan :(:)

Gewoon meer groente in doen dan op het recept vermeld staat. :)
Tenminste, dat is mijn oplossing.
Kan wel zijn dat je dan een grotere ovenschaal/quichevorm/pan nodig hebt dan je in eerste instantie wilde gebruiken.
Wat ook een optie kan zijn is om er groenten bij te koken of een salade bij te maken of als tussendoortje ipv chips/koekje oid wat gesneden rauwe groenten pakken (evt met yoghurtdipje ofzo). :)

Zelf maak ik regelmatig eenpersoons ovenschotels zoals krieltjes in romige kaassaus waar ik dan bloemkool, champignons, uitje, doperwten etc in doe.

Recept:
200ml melk
200ml slagroom (kookroom werkt ook)
1 eetlepel geraspte kaas
1 eetlepel grana padano
Peper
Zout
1 theelepel peterselie
1 theelepel tijm
± 200gr minikrieltjes naturel
Hamblokjes/spekreepjes/kipreepjes
Groenten naar keuze

Meng de slagroom, melk, kruiden en kaas door elkaar in een beslagkom
Pak een ovenschaaltje, doe daar de krieltjes, het vlees en de groente in.
Schenk het mengsel eroverheen.
Strooi er evt nog een eetlepel geraspte kaas en een eetlepel grana padano overheen.
±30 minuten op 200°c in de oven afbakken.

Ik dek de ovenschaal af met folie en zet het ±40 minuten in de airfryer, waarbij ik het folie de laatste ±10 minuten eraf haal.

Het originele recept is dezelfde hoeveelheid mengsel met ±400-500gr minikrieltjes in een grote ovenschaal zodat het een gratin wordt, ik heb het recept omgebouwd naar mijn eigen wens. :)

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 13:45

balance schreef:
Maakt er hier wel iemand Spätzle zelf? Welk recept gebruik je dan het liefst?

Mijn moeder maakte dat vroeger weleens. Ook met die "zeef" van Tupperware. Wij aten het meestal à la pasta met spekjes, ui, prei, doperwten en room.

Één tip: zet naderhand alles METEEN in de week, dat beslag is net lijm :')

Ik zag eerder in dit topic slowcookerrecepten. Ik twijfel al een tijdje of ik er een zal aanschaffen. Ik kom vaak laat uit werk en heb dan geen zin om uitgebreid te koken, maar wil wel iets gezonds eten. Welke hebben jullie en wat zijn de voor- en nadelen?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 15:44

Ik heb ze gemaakt, met zo’n zeef. Wat een zooi naderhand :x
Nog een belangrijke tip: water waar je ze in zeeft moet echt net aan de kook zijn anders zakken ze naar de bodem. Ik kon de eerste helft wegkieperen.
Ik wil ze toch eens wat ‘gezonder’ maken. Ik heb nog geen goed vervangend recept gevonden.

Picopico: ik heb er een en eerlijk gezegd gebruikte ik hem vooral toen ik hem pas had. Zou hem moeten opsnorren om het merk op te zoeken. Vooral als je werkt of als je gewoon niet zo heel graag kookt ‘s avonds, is het een uitkomst. Of als je veel eten maakt, dan heb je je fornuis vrij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 16:16

Ik heb vrijdag een heerlijke rissoto gemaakt. Rissoto Alfredo.
Uitje fruiten in olijf olie, rissoto rijst er bij, afblussen met droge witte wijn, blijven roeren tijdens het toevoegen van groenten bouiilon (2 blokjes), als de rijst gaar is groot stuk roomboter er doorheen samen met flink wat geraspte verse parmezaanse kaas roeren tot het creamy en smeuig is dan verse zwarte peper uit de molen er op.

Echt zaaalig comfort food en best simpel!

Je kunt hem ook heel sjiek door een hele in het midden uitgeholde parmezaanse kaas blijven roeren. Maar dat word een beetje duur grapje.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 16:34

Wat is er alfredo aan? Het zij precies de stappen die je ook bij 'normale' risotto doet :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 16:56

Alfredo is met de kaas. Je hebt ook pasta Alfredo

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 17:11

Ja, dat weet ik, maar bij een normale risotto roer je er op het eind ook boter en Parmezaanse kaas door, en dan laat je het nog een paar minuutjes staan met het deksel erop zodat alles goed kan smelten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 17:55

Ja, dat is eigenlijk standaard risotto recept. Wel onwijs lekker idd. Ik maak het regelmatig, zoals je zegt echr comfort food. Kan je me voor wakker maken.

Heb pas ook pastina gemaakt, ook een pasta soort met bouillon, kaas en boter. Net wat anders maar ook lekker (en goedkoop hahaha)

Of sushi bake. Sushi rijst maken en op de bodem van een ovenschaal. Daar furikake op strooien. Ondertussen garnalen of zalm of tonijn klein snijden en mengen met roomkaas, kewpie mayo en siracha. Dat doe je weer bovenop de rijst, eventueel nog extra mayo en siracha eroverheen en dat kwartiertje in de oven en eventueel nog onder de gril. Als het klaar is wat bosui erover, avocado en eel/unagi saus. Hoe heet dat in het NL? Ik maak hem zelf ook.

Ik heb tegenwoordig een hele fijne app waarmee ik recepten op kan slaan, zowel vanuit filmpjes zoals tiktok maar ook sites. Doet die automatisch.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 18:28

Welke app is dat?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 18:30

Ik was even aan het zoeken en toen afgeleid.
Stashcook

Ik vind hem erg fijn, je kan collecties maken. Ik heb gewoon gratis account dus maar 3, maar je kan wel alles opslaan wat je wilt. Sommige pakt die niet als het net niet duidelijk is, maar 95% van de tijd neemt die het recept keurig over.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 19:43

Exitium schreef:
Ja, dat weet ik, maar bij een normale risotto roer je er op het eind ook boter en Parmezaanse kaas door, en dan laat je het nog een paar minuutjes staan met het deksel erop zodat alles goed kan smelten

De Italianen noemen het Alfredo :D

Ik doe ipv boter ook wel eens een cupje slagroom er doorheen. Ik voeg dan ook knoflook toe bij de ui
Ook erg lekker :o

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 19:59

Gek genoeg zegt google dat het in Italië geen ding is en dat het daar anders heet.
Ik zweer dat ik hier gister een reel over zag maar dat ga ik nooit meer terug kunnen vinden.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 21:55

friezenfan2 schreef:
Gek genoeg zegt google dat het in Italië geen ding is en dat het daar anders heet.
Ik zweer dat ik hier gister een reel over zag maar dat ga ik nooit meer terug kunnen vinden.

Qua risotto is het geen ding nee, omdat het het normale risottorecept is. Er is wel een pastagerecht (Romeins streekgerecht), maar die heet in Italië fettuccine al burro. Fettuccine Alfredo is daarop gebaseerd, maar een Amerikaanse uitvinding waar ook slagroom doorheen gaat

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:39

Dit bedoelde ik inderdaad.